Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Anne in Zweden
#3022310
Ik vind het irritantste/vervelendste/treurigste van al die berichten dat ze niet meer automatisch geloofwaardig zijn. "Uit wetenschappelijk onderzoek is gebleken..." - zodra ik dat lees, denk ik al: ben benieuwd door wie dat onderzoek is betaald. Alles wordt bepaald door 'belangen' tegenwoordig, en dat maakt dat ik niets meer automatisch vertrouw. En dat is jammer, want het is onmogelijk om zelf alles te controleren, en dan zou een betrouwbare bron wel prettig zijn af en toe. Dus ik probeer ook zo veel mogelijk mijn gezonde verstand te gebruiken, en dier- en milieuvriendelijkheid in het oog te houden bij alles wat ik doe, en voor de rest is het een kwestie van: ik moet toch ergens aan doodgaan, ooit. :biggrin2:
Door Esther Q
#3022384
Anne in Duitsland schreef: Ik vind het irritantste/vervelendste/treurigste van al die berichten dat ze niet meer automatisch geloofwaardig zijn. "Uit wetenschappelijk onderzoek is gebleken..." - zodra ik dat lees, denk ik al: ben benieuwd door wie dat onderzoek is betaald. Alles wordt bepaald door 'belangen' tegenwoordig, en dat maakt dat ik niets meer automatisch vertrouw. En dat is jammer, want het is onmogelijk om zelf alles te controleren, en dan zou een betrouwbare bron wel prettig zijn af en toe. Dus ik probeer ook zo veel mogelijk mijn gezonde verstand te gebruiken, en dier- en milieuvriendelijkheid in het oog te houden bij alles wat ik doe, en voor de rest is het een kwestie van: ik moet toch ergens aan doodgaan, ooit. :biggrin2:
Misschien dat we op deze manier weer (gedwongen) teruggaan naar zelf kijken, zelf oordelen, zelf proberen, zelf leren, zelf ondervinden enzo, en op die manier dus ook veel meer lokale producten opzoeken waarvan we die beoordeling zelf kunnen doen, ipv ons afhankelijk op te stellen van overheden ed.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3022394
Esther Q schreef: Misschien dat we op deze manier weer (gedwongen) teruggaan naar zelf kijken, zelf oordelen, zelf proberen, zelf leren, zelf ondervinden enzo, en op die manier dus ook veel meer lokale producten opzoeken waarvan we die beoordeling zelf kunnen doen, ipv ons afhankelijk op te stellen van overheden ed.
Maar als je naar lokale producten gaat zoeken, dan lees je vervolgens weer dat het énorm millieu belastend is als iedereen zelf met zijn autootje langs de boer gaat rijden. Hoe heet dat ook alweer, de transportafdruk ofzoiets van het product wordt dan extreem hoog in vergelijking tot alles in 1 vliegtuig/boot/vrachtauto naar de appie om de hoek.
Door suzanne 1
#3022411
Kaela schreef: Maar als je naar lokale producten gaat zoeken, dan lees je vervolgens weer dat het énorm millieu belastend is als iedereen zelf met zijn autootje langs de boer gaat rijden. Hoe heet dat ook alweer, de transportafdruk ofzoiets van het product wordt dan extreem hoog in vergelijking tot alles in 1 vliegtuig/boot/vrachtauto naar de aalleene hoek.

Daar probeer ik inderdaad ook op te letten. ....de biologische eierboer rij ik elke doordeweekse dag langs....dat kost dus geen extra brandstof. .....de biologisch dynamische zorgboerderij zit vlakbij mn werk en daar rij ik na het werk langs. ...dus kost.ook niet veel aan brandstof. .....en we hebben ook nog altijd de fiets met hondenkar erachter. ....daar kan ik flink wat boodschappen in kwijt. die kost alleen mezelf energie
Door Esther Q
#3022421
suzanne 1 schreef: Daar probeer ik inderdaad ook op te letten. ....de biologische eierboer rij ik elke doordeweekse dag langs....dat kost dus geen extra brandstof. .....de biologisch dynamische zorgboerderij zit vlakbij mn werk en daar rij ik na het werk langs. ...dus kost.ook niet veel aan brandstof. .....en we hebben ook nog altijd de fiets met hondenkar erachter. ....daar kan ik flink wat boodschappen in kwijt. die kost alleen mezelf energie
Ik denk idd dat mensen daar al snel zelf goed op gaan letten, omdat je direct de brandstofkosten voelt. Er zijn trouwens ook supermarkten die bewust kiezen voor een lokaal aanbod.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#3022437
Kaela schreef: Maar als je naar lokale producten gaat zoeken, dan lees je vervolgens weer dat het énorm millieu belastend is als iedereen zelf met zijn autootje langs de boer gaat rijden. Hoe heet dat ook alweer, de transportafdruk ofzoiets van het product wordt dan extreem hoog in vergelijking tot alles in 1 vliegtuig/boot/vrachtauto naar de appie om de hoek.
Dat zijn natuurlijk leuke rekensommetjes, maar die gaan compleet voorbij aan dat mensen zelf ook dingen bedenken zoals ritten combineren zodat je niet extra hoeft te rijden, of omdat je toch alleen voor een doos eieren gaat de fiets pakken enz.  Hier kost het lokaal kopen geen cent extra, ik reed daar toch al langs. Naar de supermarkt is vaak wel een rit apart...altijd met de auto.
Door Lil
#3022441
Kaela schreef: Maar als je naar lokale producten gaat zoeken, dan lees je vervolgens weer dat het énorm millieu belastend is als iedereen zelf met zijn autootje langs de boer gaat rijden. Hoe heet dat ook alweer, de transportafdruk ofzoiets van het product wordt dan extreem hoog in vergelijking tot alles in 1 vliegtuig/boot/vrachtauto naar de appie om de hoek.
Of ik nu naar de boer moet met de auto of naar de winkels. Ik denk niet dat dat verschil uitmaakt. Sterker nog die boeren zou ik kunnen doen terwijl ik met de honden wandel (denk dat je hier nog wel even 2 minuten de honden aan het hek kunt binden zonder gekke dingen). De appie en andere supermarkten moet ik voor met de auto. Hoewel daar kom ik wel weer langs als ik vanaf het station richting huis ga. Maar ik denk dat daar dus maar zeer minimaal verschil in zit. Afgelopen lente, zomer en herfst alle fruit en ook wel wat walnoten etc. Gewoon hier langs de straat gekocht. Daar kom ik toch langs als ik ergens naar toe moet. Eieren koop ik meestal ook bij particulieren/ hobby boeren, ook daar kom ik gewoon langs. De appie moet ik dus wel doelbewust naar toe of doelbewust combineren.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3022454
Kaela schreef: Maar als je naar lokale producten gaat zoeken, dan lees je vervolgens weer dat het énorm millieu belastend is als iedereen zelf met zijn autootje langs de boer gaat rijden. Hoe heet dat ook alweer, de transportafdruk ofzoiets van het product wordt dan extreem hoog in vergelijking tot alles in 1 vliegtuig/boot/vrachtauto naar de appie om de hoek.
Das echt belachelijk he.
Als je een appel uit chili koopt, of je koopt een uit Frankrijk, is die uit Frankrijk dus een stuk minder belastend, zo simpel is dat.
En dat geldt ook voor dichterbij.
Zelfs als je een km moet gaan rijden om je appels te halel, is die lokale appel halen nog steeds beter dan fruit van de andere kant van de wereld dat eerst via vliegtuig naar ons land moet, dan naar een verdeelcentrum en dan naar de supermarkt. Zelfs als dat laatste met grote hoeveelheden gebeurt.  Die eerste appel heeft gewoon nog niets van vervoer meegemaakt, dat andere mag dan nog in het groot gebeuren, de milieulast is altijd groter dan geen vervoer.
En wie zegt dat de buurboer verderweg is dan de supermarkt? Dat is niet voor iedereen toch? Dat kan toch perfect ook omgekeerd zijn?
Het gaat hem er vooral over dat je niet naar 500 verschillende plaatsen moet rijden om al je boodschappen te vinden of inderdaad combineert met iets anders.  Want anders verspil je natuurlijk wel veel brandstof.

Maar er komen ook ondernemingen op zoals verzamellijntjes hier op BP, voor groenten of vlees voor menselijke consumptie.
Dan biedt een lokale boer iets aan tegen een bepaalde prijs als een bepaalde hoeveelheid gehaald wordt.  Mensen kunnen zeggen: ik wil zoveel kg en eens het gewicht gehaald wordt, wordt het aangekocht en gaan mensen het op een verzamelpunt in hun buurt ophalen.
Zo'n initiatief sta ik dus meer dan achter. 
Ja, misschien moeten mensen wat verder rijden, maar dat eerste transport naar het verzamelpunt is alles tegelijk, en ik ben voorstander van de lokale boeren ipv de grote machinale bedrijven.  Hoe intensiever de landbouw, hoe meer belasting om het milieu.  En hoe groter een bedrijf, hoe intensiever in den regel. Tenzij het over een bewust bio- of ecologischer bedrijf is.  Maar die zijn zeldzaam....
Ik geloof ook zeker dat de intensivering van de landbouw ze steeds ongezonder maakt.  Alsook het steeds maar 'veredelen' van de gewassen om steeds meer op minder oppervlakte en met minder voedingstoffen te verbouwen.  De energie komt toch steeds ergens vandaan, dus hoe beter zo'n gewas groeit met hoe minder resources, hoe minder rijk dat gewas op zich is.
Een ander voorbeeld zijn kippen.  Een hybride legkip is amper nog een kip, is gebouwd om enkel eieren te leggen en geen bespiering en een plofkip is de andere zijde van de vormreeks.  Allebei amper herkenbaar en ongezonder dan een gewoon gezond gebouwd rasje dat een eitje kan leggen zonder zichzelf te ontzien.
Laatst gewijzigd door pearlsofpassion op ma 17 nov 2014, 11:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3022644
Angelique schreef: Dat zijn natuurlijk leuke rekensommetjes, maar die gaan compleet voorbij aan dat mensen zelf ook dingen bedenken zoals ritten combineren zodat je niet extra hoeft te rijden, of omdat je toch alleen voor een doos eieren gaat de fiets pakken enz.  Hier kost het lokaal kopen geen cent extra, ik reed daar toch al langs. Naar de supermarkt is vaak wel een rit apart...altijd met de auto.
Dat is voor jou blijkbaar zo, ik denk omdat je buitenuit woont. Ik woon midden in de stad. Ik heb op elke straathoek een supermarkt. Voor alles wat ik "lokaal" kopen wil, moet ik de stad uit en zit ik dus al snel aan minimaal 10 km enkele reis. Nu weet ik hier op 10 km nou niet direct verkooppunten van rundproducten, varkensproducten, kipproducten, groente, fruit ed die mij ecologisch gezien aanstaan (want gewoon bij de bioindustrieboer kopen is wat onzinnig lijkt mij in deze, maar goed, ik weet ook niet van al deze producten bioindustrie-producenten, er zitten hier vooral melkveehouders). Dus ik zal al snel aan (veel) meer dan 10 km zitten voor een klein aantal producten die ik lokaal af kan nemen. Bovendien moet ik ook nog naar verschillende adressen, want bij de een koop je vlees, bij de ander fruit en bij de volgende (een deel van je) groenten. En dan moet ik alsnog naar de super op de hoek voor de overige dingen.
Met mij, 90.000 anderen hier in de stad. En wij zitten dan nog redelijk landelijk, in de randstad zullen de lokale (én enigszins interessante) verkooppunten ook niet voor het oprapen liggen.

Nou wil ik hiermee niet zeggen dat die rekensommetjes per see kloppen hoor. Maar als inwoner van een stad en puur naar mijn eigen (naar mijn idee voor stadsinwoners zeer representatieve) mogellijkheden/moeilijkheden om lokaal aan fatsoenlijke producten te komen, vind ik het niet heel onlogisch.

En wat nu precies naar voren komt: Je weet het dus niet meer! Ik denk dat die rekensommetjes best wel eens zouden kunnen kloppen, er zijn al 3 reacties waarin word gesteld dat het totale onzin is. Iedereen vind wat anders, iedereen denkt wat anders, voor elk artikel voor is een artikel tegen te vinden. Waar doe je in hemelsnaam nou nog goed aan?
Door Martine-Tom
#3022649
Als tussenweg zou je bijvoorbeeld alleen voor nl producten in de super kunnen kiezen  ;)
Hier in de buurt kan ik eigenlijk bijna alles wel bij de boer halen, eieren heb ik van mijn oppaskippen, aardappels, fruit, groente en vlees kan ik allemaal recht van de boer afnemen, honing zoek ik me suf naar maar dat heb ik lokaal niet gevonden tot nu toe.
Meel kan ik van de molen afnemen en we hebben een biobakker die alleen werkt met lokale spullen, dus het is voor mij zeker haalbaar  :)
Door Anne in Zweden
#3022674
Ik sta hier bij het lokale supermarktje, waar ze gelukkig steeds meer biologische en lokale producten verkopen, ook weleens te twijfelen: biologische appels uit Italië kopen, of niet-biologische appels uit Zweden. :-\
Door K&D
#3022680
Tenzij de appels lopend zijn gekomen zou ik voor de Zweedse kiezen. Lokale seizoensproducten hebben bij mij in elk geval altijd de voorkeur, behalve als het temperatuurtechnisch enorme problemen oplevert, zoals bananen.
Door Anne in Zweden
#3022700
K&D schreef: Tenzij de appels lopend zijn gekomen zou ik voor de Zweedse kiezen. Lokale seizoensproducten hebben bij mij in elk geval altijd de voorkeur, behalve als het temperatuurtechnisch enorme problemen oplevert, zoals bananen.
Ja, alleen staat er niet altijd bij of ze lokaal zijn of uit Zuid-Zweden komen, 1200 km verderop.  :biggrin2: Maar hoe maak je die afweging? Vervuiling door vervoer versus vervuiling dmv pesticiden?
Gebruikersavatar
Door Angelique
#3022748
Kaela schreef: Dat is voor jou blijkbaar zo, ik denk omdat je buitenuit woont. Ik woon midden in de stad. Ik heb op elke straathoek een supermarkt. Voor alles wat ik "lokaal" kopen wil, moet ik de stad uit en zit ik dus al snel aan minimaal 10 km enkele reis. Nu weet ik hier op 10 km nou niet direct verkooppunten van rundproducten, varkensproducten, kipproducten, groente, fruit ed die mij ecologisch gezien aanstaan (want gewoon bij de bioindustrieboer kopen is wat onzinnig lijkt mij in deze, maar goed, ik weet ook niet van al deze producten bioindustrie-producenten, er zitten hier vooral melkveehouders). Dus ik zal al snel aan (veel) meer dan 10 km zitten voor een klein aantal producten die ik lokaal af kan nemen. Bovendien moet ik ook nog naar verschillende adressen, want bij de een koop je vlees, bij de ander fruit en bij de volgende (een deel van je) groenten. En dan moet ik alsnog naar de super op de hoek voor de overige dingen.
Met mij, 90.000 anderen hier in de stad. En wij zitten dan nog redelijk landelijk, in de randstad zullen de lokale (én enigszins interessante) verkooppunten ook niet voor het oprapen liggen.

Nou wil ik hiermee niet zeggen dat die rekensommetjes per see kloppen hoor. Maar als inwoner van een stad en puur naar mijn eigen (naar mijn idee voor stadsinwoners zeer representatieve) mogellijkheden/moeilijkheden om lokaal aan fatsoenlijke producten te komen, vind ik het niet heel onlogisch.

En wat nu precies naar voren komt: Je weet het dus niet meer! Ik denk dat die rekensommetjes best wel eens zouden kunnen kloppen, er zijn al 3 reacties waarin word gesteld dat het totale onzin is. Iedereen vind wat anders, iedereen denkt wat anders, voor elk artikel voor is een artikel tegen te vinden. Waar doe je in hemelsnaam nou nog goed aan?
Het zal zeker niet voor iedereen gelden, maar die rekensommetje pleppen wel zomaar de stelling neer dat lokaal kopen per definitie milieubelastender is. Zonder enige nuance en wel met het gevolg dat je weer denkt...het is ook niet goed of het deugd niet. Maar milieu of geen milieu, je eigen regio economisch steunen is ook wat van te zeggen. Waarom spaanse aardbeien eten als ze 5 kilometer verderop zo van het land af komen.
Ik koop qua boodschappen ook niet alles lokaal hoor, raak zeker de supermarkt nog minstens 1 keer per week, maar wat ik lokaal koop daar hoef ik dan idd niet voor om te rijden. (omdat ik al buitenaf woon)
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door