Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

#3017369
Ik vind stroom niet zo verschrikkelijk als het klinkt. Als stroom kan voorkomen dat een hond in zn jachtdrift ongelukken gaat veroorzaken, niet meer terug komt of een gevaar oplevert voor zichzelf of zijn omgeving dan vind ik stroom prima. Je hoeft hem niet gelijk op 180 volt te zetten. Ik heb jachthonden gezien die in hun drift een snelweg wilden oversteken, of de duinen in schoten met de wetenschap dat de uitgang lastig werd voor ze (Teckelmeisje Quirine is daar een mooi voorbeeld van, achter een zeemeeuw aan gegaan de zeereep in en loopt nu al 2 jaar in het duin, tot wanhoop van de eigenaresse. Ze word wel nog steeds gezien). Of een treinbaan over wilden rennen om maar voor de baas te werken. Als dat opgelost kan worden met reguliere training is dat prima, maar als dat niet lukt zul je verder moeten gaan zoeken. Echter, ik vind wel dat er bij stroom een goede GT moet worden ingeschakeld om dit te begeleiden.
#3017370
Ik ben dit deels met je eens, maar als je een teckel hebt die van nature niet gaat jagen en je gaat hier een sport mee doen waarbij ze leren te jagen, dan kan het natuurlijk wél zo zijn dat je teckel ook ergens anders sneller zal gaan jagen. Als het bij jou zo is dat ze het verschil wél goed weten, dan is dat natuurlijk fantastisch. Maar ik snap ook dat er honden zijn die overal gaan jagen.

Je bent inderdaad wel erg offtopic, kan ik niet een ras nemen omdat ik houd van haar intelligente zelfverzekerde karakter? Omdat ze voor de jacht gebruikt zijn betekend niet dat ik ze ook voor de jacht moet gebruiken. Dat is echt onzin en dat is wel een beetje wat je zegt.

@Lazy Garfield, bedankt ;)
#3017372
Als een hond aangeeft dat ze behoefte heeft aan de jacht - en dat hebben ze als ze zelf vertier gaan zoeken - dan vind ik inderdaad dat je daar als baas iets aan moet doen. Iets anders dan een stroomband of welke manier van afleren dan ook. Jij hebt bewust gekozen voor een hond met jacht-genen. Dan kan je niet zeggen, ja, maar dat vind ik niet leuk aan je, ik vind het alleen maar leuk dat je zelfstandig en intelligent bent! Laten we niet vergeten dat Teckels nogal eens probleemhonden zijn. En hoe komt dat grotendeels? Omdat er iets anders van ze verwacht wordt dan dat ze zijn en kunnen bieden. Juist in de zogenaamde showlijnen komen veel gedragsproblemen voor, in de gebruikslijnen vrijwel niet. En ik vind dat enorm sneu. Ik vind in het algemeen dat mensen meer naar het totale pakket dan alleen naar het leuke plaatje moeten kijken. Ik krijg echt medelijden als ik een bordercollie op een fietser af zie sluipen, dan denk ik echt, DOE wat met zo'n hond. Alleen veel wandelen is niet genoeg.
En als je dat als baas niet wil, dan maar zoals Kaela schreef, vast en niet meer los. Dan maar een leven aan de flex om problemen te voorkomen, hoe sneu ook.
#3017395
Ik heb geen teckel die wil jagen maar wel een labrador die heel graag gaat jagen. Eenmaal achter wild aan kan ik roepen tot ik een ons weeg maar hij komt niet terug. Ja uiteindelijk uit zijn eigen.

Wat wij hebben gedaan is zijn gedrag ombuigen.
Wij hebben basco helemaal gek gemaakt van een bal. Als je die gooit dan jaagt hij erachteraan en heeft succes doordat hij een bal altijd te pakken krijgt.
Het enige wat helpt om hem uit de focus van wild te halen is heel hard bal roepen en laten zien. Je ziet hem dan even twijfelen maar kiest uiteindelijk altijd voor de bal want daar heeft hij altijd succes mee.

Het was in het begin heel moeilijk om hem aan te leren dat de bal veel leuker is als wild en tijdens dat aanleren zat hij aan de lange lijn. Wild zien? Bal roepen en de bal binnen bereik van de riem gooien of wat verder en dan meerennen.
Na een tijdje vond hij die bal dus veel leuker want die kon hij wel pakken en een konijn ofzo niet.
#3017410
renate1985 schreef: Ik heb geen teckel die wil jagen maar wel een labrador die heel graag gaat jagen. Eenmaal achter wild aan kan ik roepen tot ik een ons weeg maar hij komt niet terug. Ja uiteindelijk uit zijn eigen.

Wat wij hebben gedaan is zijn gedrag ombuigen.
Wij hebben basco helemaal gek gemaakt van een bal. Als je die gooit dan jaagt hij erachteraan en heeft succes doordat hij een bal altijd te pakken krijgt.
Het enige wat helpt om hem uit de focus van wild te halen is heel hard bal roepen en laten zien. Je ziet hem dan even twijfelen maar kiest uiteindelijk altijd voor de bal want daar heeft hij altijd succes mee.

Het was in het begin heel moeilijk om hem aan te leren dat de bal veel leuker is als wild en tijdens dat aanleren zat hij aan de lange lijn. Wild zien? Bal roepen en de bal binnen bereik van de riem gooien of wat verder en dan meerennen.
Na een tijdje vond hij die bal dus veel leuker want die kon hij wel pakken en een konijn ofzo niet.
Met mijn dwergteckeltje doe ik hetzelfde met een stok. Werkt goed! Acht van de tien keer kiest ze dan voor de stok, maar soms gaat het toch nog fout.
Heb net een belletje gekocht, weet ik tenminste waar ze is als het gebeurt.
#3017436
Voor de duidelijkheid:
Als je zweetwerk doet met je hond, wakker je het jagen niet aan. Zweetwerk is juist een stuk gehoorzaamheid en deels de zelfstandigheid van de hond om het spoor te volgen om tot het stuk te komen. Dat doe je samen met je hond.
Als je je hond vrij rond laat jakkeren achter het wild, dan ben je fout bezig. Als je teckel toch uitbreekt, hoef je geen bel om te doen om te weten waar ie is. Hij geeft luid zodat je weet waar hij is.
Het is zelfs zo bij de stoeberproef, waar de hond een stuk wild uit een perceel moet drijven, dat de teckel binnen een uur weer bij de voorjager moet zijn. Anders volgt diskwalificatie.
Bij elke proef zit wel een stukje gehoorzaamheid, het is niet zo dat teckels zomaar als een gek lopen te jagen omdat er toevallig jachtgenen in zitten. En ook dat is maar beperkt. Een teckel uit schoonheidslijnen kan best ook een goede jachthond zijn. Ik geef zelf de voorkeur aan honden, die wat presteren in het jachtveld.
Gr. Ingrid
#3017442
Mijn staande jachthond is in Estland gaan jagen. Toen ik eenmaal naar daar verhuisde, nadat hij er al een half jaar zat, was het hek volledig van de dam. Drie jaar daarvoor in Nederland liep hij overal los, maar in Estland kon ik hem geen seconde meer los doen. Drie jaar heb ik in Estland aangemodderd, getraind op allerlei manieren, hij is helemaal geobsedeerd door zijn bal, maar niet als hij van de riem los ging tijdens het wandelen, die bal was niks meer voor hem. Snoep idem. Na drie jaar in Estland, met 2,5 dag mijn hond kwijt als hoogtepunt, was ik het zat en heb ik een stroomband gekocht. Ik had ook genoegen kunnen nemen met een lange lijn, maar heb dat niet gedaan. Ik wilde het nog een kans geven met een trainingsmiddel dat ik niet persé leuk vind om te gebruiken. Met een paar dagen trainen was het over. Het is nog wel eens mis gegaan, op de momenten dat ik de stroomband niet om had, maar die keren werden steeds minder en nu draagt hij zijn stroomband al een jaar of 2 niet meer en hij loopt niet meer weg. Ik kan weer belonen met snoep of de bal en dan ligt zijn focus geheel bij mij, net als in de eerste drie jaar van zijn leven. Het blijft oppassen, dat wel, en soms moet ik hem even aanlijnen als ik zie dat zijn interesse in een spoor te hevig wordt, maar dat vind ik geen probleem. Minuutje later kan hij weer los.
#3017444
@Jantina, ik begrijp jouw opmerkingen wel hoor, maar er wordt hier om ervaringen gevraagd en die geven mensen. Geef gewoon jouw ervaring en laat de TS zelf haar weg kiezen, ipv er een discussie van te maken, want de wereld gaat nooit zo worden dat we het allemaal op jouw manier doen :)
#3017457
En hier zullen ook altijd teckels blijven, hoop ik, die veel wandelen (hopelijk gaat dat met Joep weer zelfstandig lukken), ook iets van ze niet van nature doen (heb ik van Jantina geleerd, wist ik niet eens, want voor die van mij is/was 10 km een eitje).
#3017481
[quote="vagebond"]
Voor de duidelijkheid:
Als je zweetwerk doet met je hond, wakker je het jagen niet aan. Zweetwerk is juist een stuk gehoorzaamheid en deels de zelfstandigheid van de hond om het spoor te volgen om tot het stuk te komen. Dat doe je samen met je hond.
Als je je hond vrij rond laat jakkeren achter het wild, dan ben je fout bezig. Als je teckel toch uitbreekt, hoef je geen bel om te doen om te weten waar ie is. Hij geeft luid zodat je weet waar hij is.
Het is zelfs zo bij de stoeberproef, waar de hond een stuk wild uit een perceel moet drijven, dat de teckel binnen een uur weer bij de voorjager moet zijn. Anders volgt diskwalificatie.
Bij elke proef zit wel een stukje gehoorzaamheid, het is niet zo dat teckels zomaar als een gek lopen te jagen omdat er toevallig jachtgenen in zitten. En ook dat is maar beperkt. Een teckel uit schoonheidslijnen kan best ook een goede jachthond zijn. Ik geef zelf de voorkeur aan honden, die wat presteren in het jachtveld.
Gr. Ingrid
[/quote]

Geeft niet altijd geluid hoor als ze even weg is, met een belletje hoor je dat dan toch gemakkelijker lijkt me.
We gaan het zien, heb er ééntje besteld.
En wat dat zweetwerk betreft, dat is geen jagen? Wat is het dan?
Je bent zelf de TS van dit verhaal, je vraagt om oplossingen voor het uitbreken en hier zeg je dat je zelf de voorkeur geeft aan teckels die wat presteren in het veld.
Wat wil je nu?
Laatst gewijzigd door Lazy Garfield op vr 07 nov 2014, 18:08, 1 keer totaal gewijzigd.
#3017525
[quote="Pauline"]
En hier zullen ook altijd teckels blijven, hoop ik, die veel wandelen (hopelijk gaat dat met Joep weer zelfstandig lukken), ook iets van ze niet van nature doen (heb ik van Jantina geleerd, wist ik niet eens, want voor die van mij is/was 10 km een eitje).
[/quote]
Dat is gewoon info over het ras hoor Pauline. Een beetje kennis vergaren over het ras honden dat je hebt is niks geks toch?
#3017531
[quote="Jantina"]
Dat is gewoon info over het ras hoor Pauline. Een beetje kennis vergaren over het ras honden dat je hebt is niks geks toch?
[/quote]
Nee dat bedoel ik ook, maar op de één of andere manier vat jij mijn opmerking als negatief op en dat bedoelde ik dus zeker niet. Ik heb echt van jou gehoord dat teckels gedragen worden naar (en dan ben ik de naam kwijt) en dus maar minimaal lopen totdat ze gaan jagen. Vervolgens heb ik geleerd dat wat ik met ze doe fit-to-function heet.

En heel eerlijk Jantina.... ik heb er geen seconde bij nagedacht dat teckels jagen, hoe onvoorstelbaar dom dat misschien ook klinkt. Vanaf mijn derde jaar opgegroeid met teckels die nooit jaagden en vervolgens niet verder nagedacht. En dan jaagt bij mij ook nog eens de teckel uit showlijnen, terwijl die uit jachtlijnen op de eerste roep terugkomt.

Edit: en ik benadruk nogmaals dat ik het allesbehalve leuk vond om de stroomband te gaan gebruiken, maar een leven lang aan de lijn dat was het voor Joep ook niet geworden. Dan had ik nu geen hond gehad die tussen de oren zo goed is als hij is. Ik heb hem 3 maanden aangelijnd uitgelaten in de hoop zijn adrenaline te kunnen laten zakken, maar hij werd steeds depressiever ervan.
Laatst gewijzigd door Pauline op vr 07 nov 2014, 19:25, 1 keer totaal gewijzigd.
#3017540
[quote="Jantina"]
Dat is gewoon info over het ras hoor Pauline. Een beetje kennis vergaren over het ras honden dat je hebt is niks geks toch?
[/quote]
Volgens mij wordt gemiddeld genomen over een heleboel soorten jachthonden gezegd, door de fokkers zelf, op hun websites, en ook in 1 op 1 communicatie tussen fokker en koper, dat een jachthond een prima gezinshond kan zijn mits hij voldoende beweging krijgt aangeboden. Soms wordt daar mentale uitdaging aan toegevoegd, maar niet vaak staat er 'deze honden moeten in de jacht worden getraind en daarin werken, anders hebben ze geen leven'. En hoewel ik denk ik nu nooit meer een jachthond zal kopen, vind ik dat die informatie in geval van mijn ras ook terecht is. Agility vindt hij geweldig. Jachttraining vond hij zo zo la la (maar dat lag meer aan mijn gebrekkige trainingstechnieken destijds denk ik), gehoorzaamheid, voor de bal of snoep doet hij alles. Dus nee, jagen, of werken in de jacht hoeft hij niet te doen. Maar gaan jagen bij het loslopen kan een jachthond dus wel gaan doen. Een herder trouwens ook, of een ander ras, uiteindelijk zit het jachtinstinct nog in de meeste honden.
#3017554
De meeste honden kunnen prima gelukkig zijn met een andere bezigheid dan dat waar ze voor gefokt zijn. Maar dat neemt niet weg dat je rekening moet houden met waar ze voor gefokt zijn. Mechels worden gefokt op bijten (ja ja, onder training, apel enz, maar ze moeten het wél willen!), dus je moet niet gek opkijken als je mechel wat vlotter tot bijten overgaat dan je beagle. Maar ik had er geen seconde bij stil gestaan dat er zo'n jachtinstinct in zou kunnen zitten. En bij Oscar gaat het ook nog niet eens om het er achteraan gaan. Het moet dood, dooier dan dood en dan nog graag een beetje meer dood. Later hoorde ik dat het toch wel vrij bekend is dat er jachtinstinct in mechelaars zit. Maar ja, ik heb me best ingelezen, onze buren hadden een mechel waar ik veel mee heb gedaan enz en toch wist ik dat echt niet.

Ik denk ook dat oplossingen die buiten de boekjes vallen goed kunnen zijn, zoals een stroomband. Ik heb het ook overwogen, maar om diverse redenen niet gedaan. Voornamelijk omdat Oscar super onzeker is en ik het een te groot risico vind dat het nadelig uitpakt. Maar zoals het bij Joep heeft gewerkt, is het helemaal prima, Joep is vrolijk en vrij en heeft meer aan loslopen met stroomband, dan aan aangelijnd zijn. En op dezelfde manier schikt Oscar zich prima in het altijd aangelijnd lopen. Natuurlijk geniet hij als hij los mag! En dat gun ik hem zo vaak mogelijk. Maar hij wordt er niet minder van als hij weken achter elkaar aangelijnd zit, dus is dat voor ons een prima oplossing.
Ik denk alleen wel dat je altijd heel goed moet nadenken waarom je ergens voor kiest en dat op de juiste manier uitvoert. Bij een stroomband hoort wat mij betreft héle goede begeleiding van iemand die weet wat ie doet en je ook op alternatieven kan wijzen. Soms zijn er mogelijkheden die je zelf nog niet kende en die misschien passend voor jullie zijn.
#3017568
[quote="Kaela"]Bij een stroomband hoort wat mij betreft héle goede begeleiding van iemand die weet wat ie doet en je ook op alternatieven kan wijzen. Soms zijn er mogelijkheden die je zelf nog niet kende en die misschien passend voor jullie zijn.
[/quote]
Dit dus met nogmaals benadrukt dat je een hond het jagen niet af kunt leren!
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door