Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

#3017769
Idd, niet alleen jachthonden jagen. Ooit hebben we buren gehad waarvan hun duitse herder in de dikke mist achter een haas aan ging. Doodgereden, de hond dan. Terwijl die honden van hun meer dan goed onder appel stonden.  Dus je hebt het niet voor het zeggen.
En ik heb het ook eens meegemaakt met mijn eerste 2 teckels, een uit de schoonheidsfok, en eentje uit een gebruikshondenlijn, in de 1ste zat meer jacht!
Teckels zijn veelzijdig, ze hoeven niet perse bij een jager geplaatst te worden. Ze zijn ook gelukkig zonder echt te jagen. Wel zijn het ondernemende hondjes en dat is ook wat je een a.s. pupkoper moet melden.
Ik ga nog even bedenken wat ik ga doen, voorlopig kan ze op de plekken, waar we het meest komen, loslopen.
Gr. Ingrid
#3017788
Het blijft altijd een dun schilletje beschaving, wat je erom heen traint. Er kan aan gewerkt worden, kost veel energie en alertheid maar is lastig als je met alle honden tegelijk wilt blijven lopen. Eén op één werkt dan het beste.
#3017795
Misschien ben ik nu heel erg kort door de bocht hoor, maar een hond -ongeacht ras- moet leren komen als de baas roept. Altijd. Onder elke omstandigheid.
Ook een jachthond moet komen als de baas roept.
Doet hij dat niet dan een lange lijn eraan en in oefenen met hierkomen. Gaat dat niet dan naar een GT, desnoods daar gaan werken met een stroomband.

Een belletje is leuk en zeker ook verstandig om aan te doen want je weet waar ze uithangen. Maar ook met bel is het nog steeds zelfbelonend gedrag als je de hond roept en hij komt niet. Zelfbelonend gedrag moet je z.s.m afleren want hoe langer het duurt, hoe groter het succes voor de hond en hoe minder motivatie om het gedrag aan te passen.

Zweetwerk, wat het dan ook is, lijkt me super voor een jachthond. Hopelijk kan hij daar zijn drift tot jagen wat kwijt. Hij kan best leren dat hij enkel datgene mag doen waar de baas toestemming voor geeft.
#3017825
[quote="Hope"]
Misschien ben ik nu heel erg kort door de bocht hoor, maar een hond -ongeacht ras- moet leren komen als de baas roept. Altijd. Onder elke omstandigheid.
Ook een jachthond moet komen als de baas roept.

Doet hij dat niet dan een lange lijn eraan en in oefenen met hierkomen. Gaat dat niet dan naar een GT, desnoods daar gaan werken met een stroomband.

Een belletje is leuk en zeker ook verstandig om aan te doen want je weet waar ze uithangen. Maar ook met bel is het nog steeds zelfbelonend gedrag als je de hond roept en hij komt niet. Zelfbelonend gedrag moet je z.s.m afleren want hoe langer het duurt, hoe groter het succes voor de hond en hoe minder motivatie om het gedrag aan te passen.

Zweetwerk, wat het dan ook is, lijkt me super voor een jachthond. Hopelijk kan hij daar zijn drift tot jagen wat kwijt. Hij kan best leren dat hij enkel datgene mag doen waar de baas toestemming voor geeft.
[/quote]

Ik vind het een super interessant topic, vooral omdat het over de jachthonden gaat....
Om er even een draai richting de lange honden te geven....Qadir is een lange hond en de wet zegt dat je die niet los mag laten lopen omdat als het wild gaat ze er achteraan gaan, bij Qadir klopt dat wel redelijk. Hij jaagt op het zicht en als hij het ziet wegrennen gaat ie erachter aan. Gelukkig voor ons valt hij onder de langzame afghanen  :biggrin2: en stopt hij er snel mee als het eenmaal niet haalbaar is in zijn ogen.


Wij hebben hem bewust niet getraind daarin, we gaan niet naar een renbaan of coursing. Ik ken hem goed genoeg om hem los te laten lopen en loop waar ik twijfel met een renkorf.
Dus snap wel dat je een hond uitzoekt op ras, karakter enz, maar je hoeft niet altijd met het jachtinstinkt (of drijven, pakwerk enz enz)  te werken vind ik. Wel daargelaten dat de hond lekker in zn vel zit zonder datgene.
Tot zover geen probleem, maar....dan kom je ALTIJD mensen tegen die tegen me zeggen dat ie vast moet omdat dat in de wet staat.

Wat er dan vergeten word te vermelden is dat alle andere (jacht) honden, wel los mogen lopen, terwijl ik ook weet dat sommige honden wel wild vangen.
Om een voorbeeld te geven: pas word ik gevraagd waarom Qadir een renkorf draagt. Ik leg het uit dat ik niet wil dat ie konijnen gaat vangen. Zegt zij heel trots...ow  mijn hond heeft hier wel konijnen gevangen hoor. Maar waarom mag die dat van jou niet dan......Tja....ik kan daar dus niet tegen....
Ik zal persoonlijk nooit een stroomband gebruiken, maar respecteer degenen die dat wel doen, als je zo je hond weer los kan laten lopen, ik vind dat ook echt een must voor een hond, je kan je hond toch de vrijheid geven die hij nodig heeft. En ik neem aan dat je ergens loopt waar de kans op ongelukken klein is. Dus niet op een losloopgebied langs de doorgaande weg, die zie je hier in de randstad dus veel  :-[ Daar gaat ie dus niet los, maar wel op de wei of langs het water, maar ook daar mag hij geen konijnen vangen!

Ik hoef hem ook niet 'hier' te roepen. Ook na 2 intensieve cursussen lukt het ons maar half. Het moet echt in de hond zitten en nee....dat zit er bij hem niet in, hij is zo'n 'zelfstandige hond', die moet daar ook een beetje nut van inzien. Maar ondanks dat ik nooit mee ging in het "tja, een afghaan kan je niets leren" zit er bij hem toch een zekere eigenwijsheid in en dat is dat stukje dat je moet respecteren bij deze honden. Dus ik vind niet dat een hond onder alle omstandigheden moet komen op bevel (al zou het soms wel handig zijn ;)
Maar ik denk dat een labrador, herder of een andere rasgroep die heel veel 'will to please'-heeft eigenaar daar anders over denkt. Maar zij kiezen dus voor een ras die ontzettend goed te trainen is en het leuk vind om dat in de hond terug te zien
#3017916
[quote="joel"]
Ik hoef hem ook niet 'hier' te roepen. Ook na 2 intensieve cursussen lukt het ons maar half. Het moet echt in de hond zitten en nee....dat zit er bij hem niet in, hij is zo'n 'zelfstandige hond', die moet daar ook een beetje nut van inzien. Maar ondanks dat ik nooit mee ging in het "tja, een afghaan kan je niets leren" zit er bij hem toch een zekere eigenwijsheid in en dat is dat stukje dat je moet respecteren bij deze honden. Dus ik vind niet dat een hond onder alle omstandigheden moet komen op bevel (al zou het soms wel handig zijn ;)
Maar ik denk dat een labrador, herder of een andere rasgroep die heel veel 'will to please'-heeft eigenaar daar anders over denkt. Maar zij kiezen dus voor een ras die ontzettend goed te trainen is en het leuk vind om dat in de hond terug te zien
[/quote]

Ik heb er over nagedacht. Yvette geeft hele goede hierkom cursussen en ik zou deze zomer een eendaagse workshop doen (niet doorgegaan door kennelhoest). Maar om heel eerlijk te zijn. Ik kan maar heel moeilijk geloven dat ik Oscar een "hier" aan kan leren die sterker is dan zijn jachtdrift. Ik geloof wél dat ik met een degelijke hier hem op veel meer plekken los zou kunnen laten, maar niet op plekken met veel wild. Zodra hij wild ruikt of ziet, dan veranderd hij zo, dan wordt ie zo verschrikkelijk heftig en fanatiek. Ik weet niet of daar tegenop te trainen is. Of misschien beter gezegd: ik weet niet of ik goed genoeg ben als trainer tijdens wandelingen, om dat echt goed en op tijd te doen.

Neemt niet weg dat ik het wel zou willen proberen, want ik denk inderdaad dat bij een herder er toch wel iets mogelijk zou moeten zijn. Mocht meneer volgend voorjaar nog net zo fris en fruitig rondlopen als hij momenteel doet, dan ga ik er misschien toch mee bezig.
Door Martine-Tom
#3017918
Tja en soms verrassen honden je...Ik heb een gezelschapshond-kruising, 3/4e chihuahua en 1/4e malthees (en ja ik weet zeker dat er verder niks in zit  ;)) Nou zijn de chitjes van oorsprong zelfstandige jagers (in de woestijn een caviahol in om ze te vangen, doden en naar de baas te brengen) en malthees is voor zover ik weet echt een gezelschapshond....Jagen doet Tom niet echt....drijven dan weer wel  ::)
En waar dat nou weer vandaan komt?

Als mini schoot ie al een keer weg, ik zoeken, stond ie in een wei met koeien verwoed te pogen die dieren bij elkaar te drijven  :-X :o
Nou luistert hij best aardig, zeker als hij paniek in mijn stem hoort. En die zat er toen best in  ;D
Maar hij blijft het doen als hij de kans krijgt, eenden, ganzen, kippen, konijnen...alles wil hij drijven, het ziet er echt uit zoals een border het doet ofzo. Ik heb ooit wel eens contact met een herder gezocht die les gaf, maar die weigerde ons, strikt borders, jammer want ik denk dat Tom het geweldig zou vinden.

Graven doet ie ook graag, maar bijv een muizenhol uitgraven (wat ik dan weer wel bij caviahol uitgraven vind passen) dat doet ie dan weer niet. Dode dieren in het bos enzo zijn erg interessant maar die laat ie na wat snuffelen netjes liggen.

Enige wanneer het lastig word is als er meerdere honden spelen...die wil hij ook drijven en aangezien die honden daar nooit zin in hebben gaat ie dan lopen keffen (als ie de kans krijgt, want van mij mag dat dan weer niet *slechtbaasje.nl*)
Maar goed, hij luistert voor mij goed genoeg, moet soms een 2e keer roepen maar dan komt ie wel dus ik laat het maar zoals het is en zo af en toe mag ie zijn drijflust op de lokale kouwenpopulatie botvieren, en zo lullig...die vliegen altijd weg voor hem  :'(y
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door