Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

#3013782
Haasje schreef: Ik drink elke ochtend een glas water met ruim een tl ongepasteuriseerde appelazijn en sole (keltisch zeezout) om meer maagzuur te krijgen en zo eiwitten beter te kunnen verteren. Baking soda is echt af te raden omdat dat zorgt voor nog minder maagzuur. Ik volg wel een specifieke levensstijl (Weston Price) op het moment. Aangenomen dat het probleem is dat je te weinig maagzuur hebt kon ik het volgende vinden:

1. Meer zout. Zout (Keltisch zeezout) is het enige voedingsmiddel dat rechtstreeks bijdraagt aan de aanmaak van maagzuur, omdat er chloride in zit (natriumchloride).
2. Zure dranken en voeding (appelazijn, citroensap, zure vruchten).
3. Vetten en eiwitten (hoe meer de voeding op koolhydraten is gebaseerd, hoe minder maagzuur er nodig is voor de spijsvertering, want maagzuur is specifiek ontworpen voor de vertering van eiwitmoleculen in voedsel).
4. Betaine HCL (maagzuur als supplement). Het is een supplement, waardoor je rechtstreeks maagzuur (HCL = hydrochloride = maagzuur) kunt innemen. Er zijn ook varianten met toegevoegde enzymen.
(Bron: http://www.voedingisgezondheid.nl/maag_hoofd.html)
Niet heel veel bij te dragen, maar HCL is zoutzuur, in z'n zuiverste vorm gevormd door chloorgas te laten reageren met water. En volgens mij is maagzuur officieel nog zuurder dan zoutzuur, maar zo goed heb ik nou ook weer niet opgelet bij scheikunde :biggrin2: Kim?
#3013815
Ike schreef: Het is niet hetzelfde als en maagzweer, het is namelijk een bacterie.
Het kan wel de veroorzaker van de maagzweer zijn  :)
o dat zal vast! Heb dat kreng twee keer gehad. Eerste keer zweertje tweede keer gelukkig op tijd ontdekt.
#3013825
Het is voor mij eigenlijk hetzelfde als met barf, daar heeft een hond veel sterk maagzuur voor nodig in tegenstelling tot een op koolhydraten (brokken) gebaseerd dieet. Maar goed, ik zeg niet dat iedereen zo moet eten of dat dit de feitelijke oorzaak is. Ik bied alleen een ander perspectief, nl. dat het door te weinig maagzuur zou kunnen komen (en in jouw geval dus voornamelijk gerelateerd aan de medicijnen).
#3013838
Monique77 schreef: Ik ben ook hartstikke blij hoor met jullie ideetjes, tips en opmerkingen !

Ik neem een hele lijst mee volgende week naar de huisarts  ;D
Begrijp ik het goed dat je al jarenlang deze medicaties/klachten hebt en niet door een internist wordt behandeld maar door de huisarts?
Zou een verwijzing dan niet op zijn plaats zijn?
#3013844
Borke schreef: Begrijp ik het goed dat je al jarenlang deze medicaties/klachten hebt en niet door een internist wordt behandeld maar door de huisarts?
Zou een verwijzing dan niet op zijn plaats zijn?
Dat begrijp je goed.
Ik heb 19 jaar geleden een whiplash opgelopen en ondervind daar nog regelmatig erge pijndagen van, en gezien de neuroloog verder niets meer kon doen voor mij (net zoals alle alternatieve artsen, revalidatieklinieken en de hele mikmak) ben ik dus aangewezen op diclofenac als ik erge pijndagen heb. Kan me nl moeilijk elke maand een paar dagen ziek melden omdat ik geen kant op kan
Is dat fijn ? Nee, maar een andere weg heb ik hierin nog niet gevonden.

En omdat ik dus al zolang diclofenac krijg, zei mijn huisarts laats .. Dat doen we niet meer, neem maar iets in de trant van Ibruprofen, maar ja .. Daar ben ik weer allergisch voor dus dat werkte ook niet

Dus toch maar weer terug naar de diclofenac, met de maagbeschermers dus
#3013853
Dat weten we niet ... Maar heel eerlijk ? Ik vind het zo eng om te testen, want de laatste allergische reactie is nu een maand of wat geleden en heb nog steeds dagelijks nieuwe plekjes door de jeuk
En daar heb ik toen ook zoveel zooi voor gekregen qua anti histamine en prednison en 2x richting ziekenhuis door benauwdheid, dat ik het niet zo goed durf te testen  :-[
#3013866
monster schreef: Ik heb van de reumatoloog 5 verschillende nsaid gehad. Ze zijn er in 3 families. Ik kon tegen geen enkele, maar er zijn meer mogelijkheden. Heb jij niet meer aan een afspraak bij een pijncentrum?
Dat lijkt mij ook. Eerst eens kijken bij welke pijnstiller je het meeste baad hebt en dat in combinatie met je maagklachten. En dat is niet iets wat je huisarts hoort te doen lijkt mij.
#3013868
eelke schreef: Naproxen is net zo slecht voor je maag...  :-\
Ja, dat klopt, maar ik doelde op de pijnstiller. Jarenlang diclofenac is niet goed.
Het kan ook zijn dat je maagslijmvlies is geïrriteerd (gastritis) maar dat kan de huisarts beter beoordelen.

Je zou in plaats van tabletten diclofenac, of wat dan ook, om zetpillen kunnen vragen. Maar wellicht is het inderdaad beter om eens naar een pijncentrum doorverwezen te worden.
Sterkte hoor. Manlief heeft ook 10 jaar geleden een flinke Whiplash opgelopen. Het blijft een zwak punt, die nek en bovenrug. :(
#3013937
Ik heb een heel revalidatie traject doorlopen voor mijn klachten, wat mijn klachten wel een stuk heeft kunnen beperken, maar die kwamen ook niet met tips voor andere pijnstilling
Pijncentrum .... Tsja zou kunnen

Weet je wat het is ? Ik ben nu al zolang bij verschillende artsen geweest (via de gewone weg en via de alternatieve) en nu ook die revalidatie kliniek ... Soms denk ik wel eens
Maar een huisarts weet toch ook dat er andere medicatie is dan Diclofenac ?
Al die artsen zeggen wat anders, en nee ... Jarenlang diclofenac is niets, maar elke keer ziek moeten melden voor de pijn is ook niets
En dat ik nu de gevolgen daar van heb, tsja is lullig maar beter voor mijn werkrelatie tussen mijn werkgever en mij  ;)
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door