Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

#3010015
Sultan schreef: Beetje vaag, die opsomming. Ik heb een mailtje gestuurd naar de LICG. Wij fokken eens in de 2 of 3 jaar een nestje en natuurlijk verkopen wij de pups. Zie mezelf niet wonen met alle 11 pups uit ons eerste nest, wordt een beetje vol dan ;D
Heb er niets op tegen om te registreren of een cursus te doen, maar wat duidelijker info, ook omtrent die cursus en de kosten, was fijn geweest, vandaar dat ik maar even een mailtje heb gestuurd.
Ik heb al,antwoord van het LICG, dat is heel snel! Heel uitgebreid, maar ook hier in veel "zou kunnen" en "waarschijnlijk". Geen duidelijk ja of nee dus. Voor specifieke gevallen Rn bij twijfel raden zij aan rechtstreeks contact op te nemen via http://www.RVO.nl. Dat ga ik dan maar doen :) op mijnrvo.nl is ook een contactformulier te vinden voor vragen.
#3010029
lightning schreef: https://www.schenkeveldadvocaten.nl/fil ... i_2014.pdf

Komt dan zelf een wet voor het enten van de dieren. Ze gaan dan waarschijnlijk voor je bepalen wat je ent en op welke leeftijden? Daar gaan ze namelijk ook wat mee doen.
Jup in de rasspecifieke fokkersregelementen staat dat al.
Want entingen zijn goed en kunnen geen kwaad, en als je niet ent ben jij heel erg fout want dan verwaarloos jij de dieren ....
Ofzoiets
Door Martine-Tom
#3010059
sella schreef: Dan houdt het op dat ik bijspring voor buren met hun dieren.
Das ook een beetje overdreven hoor, tenzij je er geld mee verdient, de dieren opvangt ten behoeve van de verkoop, of dagelijks 10 honden over de vloer hebt val je niet onder bedrijfsmatig.
Als jij eens een week een hond van de buren opvangt tegen onkosten valt dat niet onder deze regeling.
#3010082
Angelique schreef: Tja, net als dat oppassende grootouders/buurvrouwen vast een doorn in het oog zijn voor kinderdagverblijven. Het leven is nou eenmaal geen krentenbol en als je zaak niet loopt moet dat geen opdracht zijn voor de overheid om de regelgeving zo aan te passen dat men verplicht is jouw diensten af te nemen.
Stel dat een pupkoper aan jou vraagt of pupje een weekendje over mag blijven bij jou...jij denken...ow leuk en ondertussen heeft de overheid geregeld dat jij dat niet mag zonder vakbekwaamheidsdiploma. En tuurlijk zullen die regels niet voor deze gevallen gemaakt zijn, maar je wordt wel onder dezelfde noemer geveegd en als je dus niet voldoet ben je in "overtreding".

Maar goed, de zoveelste regeltjesdwaling die oncontroleerbaar is, dus al met al zal er niks veranderen, maar de dames en heren van de licg hebben zich weer even belangrijk gemaakt.
Ik weet niet wat jullie lezen, maar daar waar ik lees, staat dat diensten voor familie en vrienden gewoon mogen. Als ik op een pup van mij pas zou ik daar geen euro voor rekenen en zou je de eigenaren mijn vrienden of iig kennissen mogen noemen. Geen probleem. Zo ook voor buren, familie enz. En het gaat niet over 2 kittens, het gaat vanaf 20 pups of kittens staat er.
Ik kan er niet op tegen zijn, maar ja, hoe ze het gaan controleren is natuurlijk wel weer een hele goede vraag. Als dit het einde zou betekenen van bijvoorbeeld alle Marktplaatsnestjes is het toch een goede zaak? Is zo te achterhalen hoeveel advertenties die mensen per jaar plaatsen. Laat ze daar nou eens mee beginnen.
#3010106
Tsja dat moet iedereen zelf weten. Het invoeren van het UBN nummer is voor hobby veehouders ten tijden van de MKZ e.d. ingevoerd. Stond ook iedereen te steigeren, nu een paar jaar later is het normaal. Slechts wat extra administratie. Ik zie wel wat het gaat worden!
#3010124
Jantina schreef: Ik weet niet wat jullie lezen, maar daar waar ik lees, staat dat diensten voor familie en vrienden gewoon mogen. Als ik op een pup van mij pas zou ik daar geen euro voor rekenen en zou je de eigenaren mijn vrienden of iig kennissen mogen noemen. Geen probleem. Zo ook voor buren, familie enz. En het gaat niet over 2 kittens, het gaat vanaf 20 pups of kittens staat er.

Ik lees dan toch iets anders.

Dat kan ook gelden voor wie dieren opvangt of af en toe met dieren fokt en deze weggeeft of verkoopt. Ook al denkt u zelf dat u niet bedrijfsmatig bezig bent, de wetgever kan dat anders beoordelen!

Bedrijfsmatig hoeft bijvoorbeeld niet te betekenen dat u geld verdient met uw activiteit. Ook het gratis weggeven van dieren die u heeft gefokt of het opvangen van bijvoorbeeld konijnen of knaagdieren kan betekenen dat u als bedrijfsmatig wordt gezien
.


Ik kan er niet op tegen zijn, maar ja, hoe ze het gaan controleren is natuurlijk wel weer een hele goede vraag. Als dit het einde zou betekenen van bijvoorbeeld alle Marktplaatsnestjes is het toch een goede zaak? Is zo te achterhalen hoeveel advertenties die mensen per jaar plaatsen. Laat ze daar nou eens mee beginnen.
Iets zegt me dat die groep nou net ongemoeid gaat blijven. Dat zijn er teveel en men heeft vast niet de mankracht om die allemaal na te gaan. Het aantal advertenties hoeven ze niet eens te tellen, want iedere hond die verkocht/weggegeven wordt aan vreemden is een (kan een) bedrijfsmatig gefokt dier zijn.
Want ach, dierenmishandeling en verwaarlozing is verboden en wat doet men daaraan? Weinig tot niks, want ook dat begrip is niet omkaderd.
Al met al is het hele stuk zo onduidelijk in elkaar gedraaid dat handhaven een crime is als nog niet eens duidelijk is wie er zich wel of niet aan moeten houden.
Maar goed, de adminkantoren en cursusjesgevers varen er weer wel bij, de dieren schieten er weinig mee op.
#3010127
Als je leest bij 'wat is bedrijfsmatig?' Op die 'mijne.rvo' site staat voor het oppassen op dieren bijvoorbeeld dat de indicatie is om als bedrijfsmatig gezien te worden 'u vangt de dieren op tegen een vergoeding en plaatst hiervoor advertenties'. Je moet echt even bij de bepalingen lezen ipv alleen op die LICG site. Dan valt het allemaal wel mee. Vind ik.
Mits natuurlijk de Marktplaats fokkers niet ongemoeid gaan blijven he? Ik zou dit dan best een kans willen geven.
Door sella
#3010192
Martine-Tom schreef: Das ook een beetje overdreven hoor, tenzij je er geld mee verdient, de dieren opvangt ten behoeve van de verkoop, of dagelijks 10 honden over de vloer hebt val je niet onder bedrijfsmatig.
Als jij eens een week een hond van de buren opvangt tegen onkosten valt dat niet onder deze regeling.
Ik verdien er niets aan, het enige wat ik betaal voor ze is het water wat ze drinken, ze krijgen altijd eten mee.
Het staat heel raar omschreven en dan zou ik een diploma honden en kattenbesluit moeten halen.
Dat vertik ik.
Door Martine-Tom
#3010194
sella schreef: Ik verdien er niets aan, het enige wat ik betaal voor ze is het water wat ze drinken, ze krijgen altijd eten mee.
Het staat heel raar omschreven en dan zou ik een diploma honden en kattenbesluit moeten halen.
Dat vertik ik.
Vang je 20 of meer honden per jaar op? Zo nee dan val je erbuiten  ;)
#3010229
Die marktplaatsbedrijven/ puppyfarms halen toch gewoon een papiertje en klaar? Wrslijk hebben ze die al omdat ze als bedrijf btw kunnen besparen dus ik zie er helemaal niks aan veranderen voor dat soort bedrijven  ;)
#3010356
Ik vind het geen probleem om een cursus oid te doen... ik vind het niet meer dan logisch dat er een bepaalde basis kennis gevraagd wordt... Alleen ik begreep dat er ook een paar weken stage bij zit, en dat vind ik wel ene probleem...
Maar goed, denk inderdaad dat het miet te controleren valt.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door