Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

#3008341
Lida. S schreef: kijk wel uit dat je niet al je klachten op de overgang gooit. Dat deed ik ook. Maar uiteindelijk bleek dat ik de ziekte van Parkinson had


Nee ,dat doe ik niet hoor . Er zit bij mij een duidelijk patroon ook in . Is de hormonenmaffia actief dan zijn de klachten er . Soms een dag , soms een paar uur .
De periode waarop ik voorheen mijn menstruatie had is ook zo,n periode . Ik heb voor ik in de overgang kwam een frozen shoulder gehad , dat is nu (soms ) ook weer extra gevoelig
En dat was het toen ook al als mijn menstruatie eraan kwam . Hier nog een rijtje met de 34 meest gehoorde klachten . Ik zit op 7 stuks , het kan nog erger  :biggrin2:

http://overgang.klachten.info/overgangsklachten/
#3008492
met 10 jaar opvlieger-ervarng en veel geprobeert,  moet ik je teleurstellen,  alleen 20 jaar ouder worden helpt misschien...  :-\

Niet te warm kleden, geen syntethische kleding, wat soja-producten,  dat heeft enig effect, verder niks.. :-\

Ik heb veel  vrouwen van 70 jr of ouder al horen zeggen dat  ze nooit meer van die hittestuwingen verlost  zijn
#3008627
rosmin schreef: 'k Heb het nu eindelijk warm 's nachts  ;D
+1  :biggrin2:

En overdag.  ;D


Ik probeer me er zo min mogelijk mee bezig te houden, heb de afgelopen jaren wel gemerkt dat het alleen maar lastiger is als je er heel erg op let. Dit werkt voor mij goed.
Ik slik/gebruik niks extra's. Probeer wel gezond te eten, regelmatig te leven en genoeg te slapen. Maar ja, dat is overal goed voor.  ;) :)
#3008706
judith vd schreef: Bedankt alvast voor de reacties. Is er echt geen wonderpil  :crying:?
Jawel, voor mij was die er wel.
Ik heb nooit ergens last van gehad, tot mijn 52e DE pil geslikt en toen maar eens gestopt.
Nergens last van gehad  ;D :biggrin2: 8)

Ik had altijd zo ontzettend veel menstruatieklachten, kreeg vanaf de tweede keer er al medicatie voor, zo heftig was dat.
Toen bedacht ik om hem maar door te blijven slikken, vermoedend dat de overgang ook wel hels zou zijn en ik dan wellicht toch weer andere hormonen moest slikken.

Toen zat het dus mee, heel fijn!
Inmiddels ben ik 58, dus ik verwacht er nu ook geen klachten meer van te krijgen.

Wat je kan doen tegen de hitte is een flinke coolpack (die je op je enkel legt bij zwelling) in koelbox naast je bed zetten en pakken als het te heet wordt, oude theedoek er omheen en het koelt heerlijk af (gebruikte ik vroeger bij migraine toen ik dat nog had).

Qua kleding, draag geen truien, maar vesten.
Ademende kleding, veel katoen en dunne lagen.
#3008746
judith vd schreef:
Dit klinkt wel heel heftig. Dan denk ik gelijk aan de hormonenzalf denken die ik weleens gebruik voor kleine eczeem plekjes. Bio-indentiek betekent vast niet biologisch?
Die eczeemcremes zijn in mijn ogen veel heftiger. Bio-identieke hormonen zijn qua chemische samenstelling identiek aan lichaamseigen hormonen. Ze worden gewonnen uit plantaardige grondstoffen zoals de Yamplant, maar zijn dus chemisch zo bewerkt dat ze hetzelfde doen als de hormonen de je lichaam zelf produceert. De dalende hormoonspiegel die tijdens de overgang de klachten veroorzaakt kan hiermee een beetje worden aangevuld. Er zijn door de farmaceutische industrie ook zat andere hormonen op de markt gebracht, maar die zijn in veel gevallen dus niet identiek aan lichaamseigen hormonen, waardoor ze vaak veel bijwerkingen en gezondheidsrisico's veroorzaken. 
#3008753
Pauline schreef: Hier heb ik er 10 van, maar ik heb nog helemaal niet het gevoel dat ik in de overgang zit. ;D ;D ;D Maar gezien mijn leeftijd zal dat al wel hoor,
Ja dat heb ik dus ook.  Ik heb in ieder geval geen opvliegers maar herken wel een aantal andere dingen uit het lijstje.  Maar om het nou meteen overgang te noemen  :D Gezien mijn 50 jaar zou dat het best wel eens kunnen zijn  ::)
#3008760
Globale regel: veel last gehad van menstruatie klachten = veel last met de overgang.

Heeft oa te maken met inname suikers. Er is zeker wat aan te doen maar die kennis heb ik niet 123 paraat. Erwin wel maar die ligt te tukken  :biggrin2:
Ik moet er mijn boeken voor in en mijn notities voor doornemen en daar heb ik geen tijd voor. Verhuizing naar nieuwe kliniek en inwerken nieuwe collega's + 1 collega maand naar Zuid-Afrika slokken al mijn tijd op  :-\

Sterkte voor iedereen, ik heb nergens last van en prijs mij gelukkig  :)
#3008767
Ik heb er vorig jaar (en eerder) last van gehad na wijziging medicijngebruik, dus ik lees hier ook maar even mee, want het zal vast niet de laatste keer geweest zijn  :) nu weer andere medicatie dus niet zulke heftige klachten, maar jeuj, wat kunnen mensen je raar aankijken als je een opvlieger krijgt. Al had ik ze vorig jaar vooral 's nachts, niet prettig voor je nachtrust, deken er op, deken er af etc etc. Last van mijn knieën en enkels had ik toen ook, ook doordat ik veel vocht vast hield. Dat staat trouwens niet op het lijstje volgens mij?  ???
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door