Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Lil
#3005766
Dat is volledig aan mijn nabestaanden. Het is hun manier om ermee om te gaan, mij maakt het (zolang ze met respect met mijn lichaam omgaan en de wensen daaromtrent respecteren) niets uit wat ze doen. Hun bijeenkomst, niet de mijne. Dus ze mogen kiezen tussen alle vormen van crematie en begraven die er zijn en als resorberen een optie wordt, mag dat ook. Wat ze aan dienst houden mogen ze ook zelf weten, hoewel.... heb mij laten uitschrijven uit de katholieke kerk, dus daarin heb ik ze bedenk ik mij juist wel in een keurslijf gedwongen. Kerkelijk zal het niet meer worden.

Ik ben geen donor en wil ook niet dat men onderzoeken op mij verricht. Verder zijn het niet MIJN wensen, maar de wensen van mijn nabestaanden. Dat ga ik om die reden dus niet voor hun beslissen.
Ik heb laten vastleggen dat ik geen donor ben etc (was verplicht) dus die wens is kenbaar.

Zo raar dat ik zou bepalen hoe hun met hun verdriet om moeten gaan (met alle respect voor mensen die dat wel doen, dat vind ik prima hoor niets mis mee. Alleen ik vind dat dus raar, omdat ik zo iets heb van dat is niet mijn proces).
Door orinake
#3005778
Ik heb een verzekering waarin alles vast ligt...
Zowel Fanne als ik als de kinderen (tot hun 18, dan moet ik een bijkomende nemen) zijn verzekerd.
Onze wensen zijn hier in vast gelegd.
Het is misschien gek maar... Ik ben enorm claustrofobisch... Dus ik wil niet onder de grond gestopt worden of in een klein potje, het idee al krijg ik het benauwd. Ik heb ook altijd koud dus lach ik soms met Fanne als hij de "warme huisjes" training heeft op de brandweer dat ik zeg van mag ik niet gaan, dan heb ik geen kou. Dus ik heb zoiets van cremeer mij maar en geef me dan men vrijheid terug en strooi mij uit...
Waar uit te strooien, wss op de strooiweide van het crematorium Westlede.
ik ben wel orgaandonor, als ze iets van mij kunnen gebruiken doen ze maar (veel zal het niet zijn helaas).
Het enige wat in die verzekering niet beschreven staat is wat er met de honden moet gebeuren als er wat met me gebeurt.
Nu de afspraak daarrond is heel simpel...
Als Fanne achterblijft houd hij gewoon alle honden...
Blijf ik achter word Isack ingeslapen, klinkt cru maar hij ziet in mij geen meerdere, enkel Fanne heeft hem onder controle.
Blijven de kinderen achter dan word Isack ingeslapen, gaat Landi terug naar de fokker, Illa gaat naar der vorige eigenaar, Nienna - Naz mogen de kinderen mee doen wat ze willen houden, herplaatsen... Ik wil ze niet opdringen ze te houden.
Door ellenned
#3005800
Ik wil gecremeerd worden en begraven op een natuurbegraafplaats in Drenthe, ik ben gek op Drenthe en het bos, geen steen maar een mooi plekje onder een boom waarbij je terug gegeven wordt aan de natuur. Graag zou ik willen dat mijn dochtertje daar ook dan ook bij komt, maar weet nog niet hoe ik dat moet doen want zij ligt nu begraven in onze woonplaats maar het is wel iets waar ik ( alleen nog) in mijn hoofd mee bezig ben.
#3005880
[quote="Pauline"]
Beetje off topic... maar als mijn vader ooit overleden is, voegen wij de as van mijn ouders samen en gaat een gedeelte zo verstrooid worden:

www.hemelvlucht.nl

Vind ik ook een prachtig idee..... In alle windrichtingen gaan...., lekker met de wind meewaaien.
[/quote]

Wow, ik wist niet dat dat kon !!
Ik wil gecremeerd worden, maar ben al heel lang aan het bedenken wat de nabestaande met dat as moeten doen ... Vind dit een hele mooie, samen met het overgebleven as van mijn overleden dieren
Gebruikersavatar
Door winni
#3006087
[quote="Monique77"]
Wow, ik wist niet dat dat kon !!
Ik wil gecremeerd worden, maar ben al heel lang aan het bedenken wat de nabestaande met dat as moeten doen ... Vind dit een hele mooie, samen met het overgebleven as van mijn overleden dieren
[/quote]

Precies zo
#3007570
[quote="Lil"]
Dat is volledig aan mijn nabestaanden. Het is hun manier om ermee om te gaan, mij maakt het (zolang ze met respect met mijn lichaam omgaan en de wensen daaromtrent respecteren) niets uit wat ze doen. Hun bijeenkomst, niet de mijne. Dus ze mogen kiezen tussen alle vormen van crematie en begraven die er zijn en als resorberen een optie wordt, mag dat ook. Wat ze aan dienst houden mogen ze ook zelf weten, hoewel.... heb mij laten uitschrijven uit de katholieke kerk, dus daarin heb ik ze bedenk ik mij juist wel in een keurslijf gedwongen. Kerkelijk zal het niet meer worden.

Ik ben geen donor en wil ook niet dat men onderzoeken op mij verricht. Verder zijn het niet MIJN wensen, maar de wensen van mijn nabestaanden. Dat ga ik om die reden dus niet voor hun beslissen.
Ik heb laten vastleggen dat ik geen donor ben etc (was verplicht) dus die wens is kenbaar.

Zo raar dat ik zou bepalen hoe hun met hun verdriet om moeten gaan (met alle respect voor mensen die dat wel doen, dat vind ik prima hoor niets mis mee. Alleen ik vind dat dus raar, omdat ik zo iets heb van dat is niet mijn proces).
[/quote]

Dat zou dan het gene zijn dat ik zou beschrijven of met de toekomstige nabestaanden zou bespreken. Zodat ze ook weten dat het voor jou allemaal goed is wat ze kiezen. Dan zijn ze ook niet bezig met wat zou hij/zij gewild hebben.... Lijkt misschien raar maar als nabestaande ben je daar wel mee bezig. Naast dat je het voor jezelf goed wil doen ben je ook zeker wel bezig met wat de overledene had gewild. Als je dan weet dat het hem niets uit maakt dan is dat in een tijd van verdriet al een zorg minder.

Zelf heb ik overigens nog niets beschreven..... Kan er nog niet echt voor gaan zitten  ::)
Door Martine-Tom
#3007574
[quote="odradaatje"]
Dat zou dan het gene zijn dat ik zou beschrijven of met de toekomstige nabestaanden zou bespreken. Zodat ze ook weten dat het voor jou allemaal goed is wat ze kiezen. Dan zijn ze ook niet bezig met wat zou hij/zij gewild hebben.... Lijkt misschien raar maar als nabestaande ben je daar wel mee bezig. Naast dat je het voor jezelf goed wil doen ben je ook zeker wel bezig met wat de overledene had gewild. Als je dan weet dat het hem niets uit maakt dan is dat in een tijd van verdriet al een zorg minder.

Zelf heb ik overigens nog niets beschreven..... Kan er nog niet echt voor gaan zitten  ::)
[/quote]Ik denk voor mezelf dat als ik het loodje leg mijn nabestaanden al genoeg aan hun hoofd hebben, persoonlijk vind ik het altijd fijn om te weten wat de overledene zelf gewild heeft, scheelt weer heel wat nadenken en regelen, hoef je alleen het plan van de kast te pakken en uit te voeren.

Mijn moeder weigerd over dit soort dingen na te denken en ik ben de enige nabestaande, heel fijn want ik heb geen idee wat ze zou willen en fijn vind, ze wil bijvoorbeeld ook het donorpapiertje niet ondertekenen, maar ook niet als niet donor, of als "laat ik aan de nabestaanden over" gewoon niks, heb al gezegd dat ik donor ben, en pro donor dus als ik ervoor kom te staan zij dan ook donor word, maar dat wil ze ook niet, maar ze is ook niet anti-donor, ja leuk, wat moet ik dan kiezen stel dat het zover zou komen?  :-X
Ik wil niet zeggen dat je het je nabestaanden verplicht bent om alles te regelen en op papier te zetten, maar ik denk wel dat het heel fijn voor ze kan zijn, die eerste dagen gaan al zo snel, en ze moeten al zoveel doen, alles wat uit handen genomen kan worden is meegenomen denk ik dan.

Mijn papieren kunnen ze zo bij de begrafenisondernemer inleveren, en dan blijft er nog genoeg over wat ze toch alsnog moeten regelen....
Door Borke
#3007576
Wijn, mooie muziek, cremeren, as ergens in de natuur uitgestrooid.
Leo weet dat wel, als hij er ook niet meer is, dan weet de rest van de familie het wel.
Belangrijkste is wijn en cremeren.
Goedkope kist vind ik ook wel wat  :biggrin2:

Kinderloos en geen schulden achterlatend, worstel ik wel met vragen over een erfenis.
Iemand daar nog goede ideeën voor?
Ik zou wel wat dierbare zaken willen nalaten aan mensen, maar dan wel mensen die ik nog zie als ik stervende ben...
Verder een goed doel, maar wat?
Ik bedenk telkens wat anders...

Hoe doen jullie dat?
Door Martine-Tom
#3007578
[quote="Borke"]
Wijn, mooie muziek, cremeren, as ergens in de natuur uitgestrooid.
Leo weet dat wel, als hij er ook niet meer is, dan weet de rest van de familie het wel.
Belangrijkste is wijn en cremeren.
Goedkope kist vind ik ook wel wat  :biggrin2:

Kinderloos en geen schulden achterlatend, worstel ik wel met vragen over een erfenis.
Iemand daar nog goede ideeën voor?
Ik zou wel wat dierbare zaken willen nalaten aan mensen, maar dan wel mensen die ik nog zie als ik stervende ben...
Verder een goed doel, maar wat?
Ik bedenk telkens wat anders...

Hoe doen jullie dat?
[/quote]Ik heb gewoon op papier staan wat ik aan wie wil geven, vooral de huisdieren eigenlijk, verder bezit ik niet zoveel  :biggrin2: En dat wijzigt zo af en toe, dan pak ik de papieren erbij en schrijf het opnieuw, zo ook met eventuele goede doelen, maak gewoon en papier met wat je nu wil, mensen veranderen dus ook je idee van goed doel kan veranderen, dus pas je dat gewoon aan tegen die tijd. Ik heb geen echt testament (is me te duur) maar gewoon alles op papier gezet en mijn nabestaanden laten weten waar dat ligt, tevens een persoon aangewezen die er namens mij toezicht op houd dat de dingen die ik op papier heb staan uitgevoerd worden (nogmaals vooral de dieren) en dat het hele circus een beetje in de sfeer blijft van wie ik ben en wat ik wilde.
Door Martine-Tom
#3007628
Vond ik ook  :)
Komt vooral omdat mijn nabestaande mijn moeder is, en als ik alles aan haar over laat word het Mieke Telkamp en kleffe cake met koffie, dan regel ik het liever zelf maar  :biggrin2:

Wel raar hoor, om op je 30e met een begrafenisondernemer om tafel te gaan zitten en te kiezen wat voor soort kist je zou willen enzo  :-X
Door Martine-Tom
#3007642
Nou niet exact de kist uitgezocht, maar wel uitgelegd in welke sfeer ik het wil zeg maar, dus geen eikenhouten kist met mega dure satijnen kussentje enzo. Liefst riet of karton oid, zo basic en natuurlijk mogelijk, en dat ook even weg laten strepen tegen de polissen die ik heb, of wat ik wil wel betaalbaar is en eventueel moet bijverzekeren enzo. Gelukkig ruim oververzekerd voor wat ik wil, dus de komende 20 jaar zit ik naar schatting nog goed met mijn polissen.
Het voelt gewoon rustig om al het 1 en ander geregeld te hebben, er is nog ruimte zat hoor voor nabestaanden om dingen in te vullen, maar de basis, de sfeer, zeg maar mijn persoonlijkheid dat ligt wel vast  :)

Toen ik 22 was is er een goede vriend van me overleden, daar ben ik heel nauw bij betrokken geweest en gezien hoe de nabestaanden zich toen voelden en wat er allemaal geregeld moest worden en hoeveel we als vrienden aan konden dragen om het in de sfeer van zijn geest te houden, waar de ouders ook dankbaar voor waren. Het leek mij gewoon fijn als dat soort dingen al op papier stonden, dus kort daarna ben ik zelf daarmee aan de gang gegaan, en in de tussentijd is het wel een keer of tig veranderd hoor, maar het ligt er nog steeds. Heb dus niet mijn eigen kist al uitgezocht of de advertentie geschreven ofzo, maar dingen waarvan ik gezien heb dat ze best lastig zijn voor nabestaanden om te beslissen heb ik alvast maar op papier gezet  ;)
Door Lil
#3007644
[quote="Martine-Tom"]
Ik denk voor mezelf dat als ik het loodje leg mijn nabestaanden al genoeg aan hun hoofd hebben, persoonlijk vind ik het altijd fijn om te weten wat de overledene zelf gewild heeft, scheelt weer heel wat nadenken en regelen, hoef je alleen het plan van de kast te pakken en uit te voeren.

Mijn moeder weigerd over dit soort dingen na te denken en ik ben de enige nabestaande, heel fijn want ik heb geen idee wat ze zou willen en fijn vind, ze wil bijvoorbeeld ook het donorpapiertje niet ondertekenen, maar ook niet als niet donor, of als "laat ik aan de nabestaanden over" gewoon niks, heb al gezegd dat ik donor ben, en pro donor dus als ik ervoor kom te staan zij dan ook donor word, maar dat wil ze ook niet, maar ze is ook niet anti-donor, ja leuk, wat moet ik dan kiezen stel dat het zover zou komen?  :-X
Ik wil niet zeggen dat je het je nabestaanden verplicht bent om alles te regelen en op papier te zetten, maar ik denk wel dat het heel fijn voor ze kan zijn, die eerste dagen gaan al zo snel, en ze moeten al zoveel doen, alles wat uit handen genomen kan worden is meegenomen denk ik dan.

Mijn papieren kunnen ze zo bij de begrafenisondernemer inleveren, en dan blijft er nog genoeg over wat ze toch alsnog moeten regelen....
[/quote]
ja en nee. je weet zelf toch wat jij zelf wilt. juist niet hoeven nadenken. ik wil dat zij doen wat zij prettig vinden. niemand hoeft te denken wat had ze gewild. ik vind alles best. ik heb nauwelijks nabestaanden dus die weten het. zal hoogst waarschijnlijk cremeren en verstrooien worden hun kennende. kerk willen ze niet en kan niet vanwege mijn uitschrijving. dus ze kiezen locatie en muziek en sprekers die zij leuk vinden. wat is er veel aan het hoofd aan? veel aan het hoofd heb ik meemaakt met proberen wensen na te komen wat niet lukt etc. wat een stress of mensen die wensen hebben waar de nabestaanden niet achter staan. dat is stress kan ik je zeggen. niet donor zijn weten ze en staat geregistreerd. nalatenschap ook. begrafenis of crematie mogen ze helemaal zelf invullen, ik vind alles prima. geloof niet dat ik ze daarmee veel last of regelen bezorg. o ja ben verzekerd voor de uitvaart, dus kost ze niets als ze geen gekke wensen hebben. zit ook hulp met regelen van uitvaart bij in.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door