Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

#2995182
Heel af-en-toe wil ik nog weleens iemand ongevraagd proberen te overtuigen, maar meestal hou ik m'n kaken op elkaar. ;)

De meesten hondenvrienden hier in de buurt geloven absoluut in de voordelen van barf (of kvv), maar op een enkeling na, vinden ze het veel te veel gedoe! En dan zeggen dat hun hond een gezinslid is... zullen de kinderen ook brokken krijgen? :o
S schreef: Eventjes ventileren hoor, jullie herkennen het vast wel...
...

Dan heb ik een vriendin die heel politiek wordt als het over hondenvoeding gaat. Haar hond doet het namelijk al haar hele leven op brokken en die is kerngezond. Rauw voeren is geldklopperij, gevaarlijk en een hype. Punt.

....
Die vriendin zou ik het topic over Koninklijk Konijn en andere brokken voorlezen!  Voor elk ras, elke haarlengte, seksueel actief of juist niet meer, en elke levensfase (van embryo tot senior+) is er een speciale brok. Hoezo is rauw voeren geldklopperij... :o
#2995187
Als ernaar gevraagd wordt zeg ik dat ik rauw voer. Reacties variëren van "wauw wat stoer" tot "ieuw bah".

Ik probeer niemand "om te praten", heb alleen mijn zusje gezegd dat ze zich geen speciaal voer voor de katten moet laten aansmeren bij de da. Maar vooralsnog zijn ze gezond op whiskas....
Alleen laatst het geval met de buurvrouw die een kvv afgespeende pup op RC zet omdat hij zo druk is :(
Maar ja, zij denkt ook dat de mega angst voor autorijden niets te maken heeft met de enting die hij heeft gekregen. Toevallig kwamen ze net van de da toen hij in de auto ineens een paniekaanval kreeg... ???

Mijn moeder is wel heel lief, die speurt dierenwinkels af naar graanvrije snackjes  :) Alleen de gedachte dat ie rauwe botten eet en dan ook nog kip (salmonella  ::) ), dat blijft ze raar vinden. Als ik weet dat we daar eten dan neem ik meestal maar wat kvv mee  :biggrin2: Dat krijgt ie ook als ie bij mijn schoonouders is. Durf dan geen bot mee te geven. En mijn oma vertelt iedereen die het wil horen dat Scott hertenbiefstuk krijgt  ;D vindt ze zo grappig
#2995204
pluk schreef: En mijn oma vertelt iedereen die het wil horen dat Scott hertenbiefstuk krijgt  ;D vindt ze zo grappig
Aah, lieve oma!  :)

Ik begin er ook niet zelf over, omdat het voor mij inmiddels normaal is geworden. Maar dan geeft iemand een opmerking over mijn hond, dat hij zo blinkt en zo mooi in z'n vel zit en dan kom ik altijd op voer uit. En die beenhouwers kwam omdat ik vroeg waar ik een hakmes voor een zachte prijs kon vinden... Waarom ik dat dan nodig heb?

Ach, ik sta 200% achter de manier waarop ik nu voer en mijn hond is daar het beste bewijs van. Goed voor ons!  :biggrin2:
#2995205
Alleen als mensen ernaar vragen vertel ik wat ze eten en leg het ze uit. Verder eigenlijk niet meer.
Soms krijg je van die reacties: ja maar nu hebben ze bloed geproefd dus moet je wel oppassen  ::)
Dan is mijn antwoord standaard: oh ja ships, blijf maar snel bij ze uit de buurt dan!

Ach hun honden doen het dan zo goed op lidle brokken of jumbo eigenmerk brokken. Prima moet je zelf weten, mijne doen het goed op barf en eten elke dag wat anders ipv droge meuk.

En dat we zelfs hun eigen snacks maken vinden ze helemaal gek maar ze vragen dan wel of ze wat over mogen nemen voor hun eigen hond hahaha.
#2995213
Het enige wat ik niet accepteer is als ik met onzin wordt gebombardeerd. Zo had ik een vriendin die dan tegen mij ging lopen zeggen dat je beter brok kon voeren, want als je barf voerde wist je niet wat je gaf. "wie weet wat er allemaal voor antibiotica en medicijnen rommel in die kip zit enzo". En dat meende ze dan ook nog bloedserieus. Dat het, als je veel mazzel hebt, dezelfde kip is die in die brokjes verdwijnt, samen met al die duistere andere ingrediënten, dat telde niet. Nee, want dat wordt bewerkt en alle slechte dingen verdwijnen dan en alle goede dingen blijven dan behouden.

Maar die discussie is ook allang klaar, er staat hierboven niet voor niets "had". Want dat een ander brokjes wil voeren vind ik helemaal prima hoor, maar elke keer zulk dom commentaar op mijn manier van voeren is ook wel een keer klaar. Verder ga ik ook niet met mensen in discussie. Ik wil best vertellen en alles, maar alleen als mensen oprecht belangstelling hebben. En dan wil ik ook best over nadelen praten en ik wil ook nog wel discussies voeren over waarom het een beter zou zijn als het ander, maar alleen als het op een volwassen manier gaat. En aangezien het de meesten geen bal interesseert, gebeurd dat zelden tot nooit.
#2995214
Lil schreef: Hoe ik daar mee deal? Begin er uit mijzelf niet over en ga geen discussie aan. Verspilde moeite. Dat het slecht is zegt niemand als ze de honden zien en de leeftijd van Boris horen.
Dit dus. Ach weet je, er zijn zelfs familieleden die niet meer over de vloer komen omdat ze de honden vies vinden, ze eten vlees, zijn langharig en mogen gewoon binnen slapen ipv in de schuur....
Mijn honden, ik bepaal hoe ik ze voer en hoe ze in mijn leven passen....
#2995223
Ik leg altijd rustig uit dat dat is wat ze in de natuur ook zouden krijgen.
En soms werkt dat, soms moeten ze er aantal keren aan wennen, en soms werkt dat niet en krijg ik een antwoord als van: ja, ik voer ook een heel goede brok hoor (Whiskas dan  ::)) en komt het dus bij die persoon dus niet aan.
Ik hoor ook vaak: ja dat gaat hier niet hoor, om die en die reden.  Das ook prima, ik vind dat je er achter moet staan, en anders niet. En dat zeg ik ook. Je moet voeren waar je je goed bij voelt. 
Met mensen die ik niet ken ik waarvan ik niet al weet dat het grote dierenliefhebbers zijn, begin ik er al niet over.

Hetzelfde geldt trouwens min of meer voor konijnen.  Maar als iemand, wie dan ook, tegen mij begint over konijnen zeg ik wel dat die groenten en hooi moeten krijgen.  Komt ook niet altijd aan, maar dat zeg ik wel altijd.  Waarschuw ook dat een konijn niet zo'n goedkoop dier is dat je eventjes zonder nadenken in een kooitje stopt.  En dat ze met twee moeten zijn.
Dat laatste zeg ik ook over kittens.  En daar durf ik nogal fanatiek in zijn...  :)
Maar over de voeding houdt ik meestal wijslijk mijn mond.  Tenzij er zelf aangegeven wordt dat er een gezondheidsprobleem is dat ik op vers zou zien verdwijnen. Dan geef ik dat altijd wel even aan natuurlijk, zo langs mijn neus weg... 
Om 1 of andere reden wordt ik ook nooit echt tegengesproken. Misschien omdat mijn uitleg of mijn houding niet veel tegenspraak dult? Ik weet het eigenlijk niet.  Maar er wordt wel veel onzin verkocht ja, dat merk ik ook wel.
Door BusKay
#2995229
Er was één of andere reden met mijn andere hond waardoor ik met BARF en BP in aanraking kwam.
De reden was voldoende om tegen mezelf te zeggen: "Dit gebeurd mij nooit meer".
Ik ben gaan lezen hier op BP en in boeken en sinds die tijd is het BARF/KVV wat de klok slaat.
Een jaar geleden kregen we een compliment van een DA hoe geweldig onze honden eruitzagen.
Zij wist niet wat wij voerden..
Ik vind als je dit niet voor je hond over hebt moet je niet aan een hond beginnen.. Maar goed iedere mening is anders.

Het is zoals Martine zegt.. sommige honden weten niet beter.. cq. honden/bazen die niet beter willen weten...

Verder denk ik dat zolang de brok in de supermarkt bijna langs de gesneden slaai ligt het altijd wel zo zal blijven.
#2995430
Ik heb dat eigenlijk ook nooit omdat bijna al onze vrienden die honden hebben ook versvlees voeren.Een enkeling brok en net zoals ik hun mening respecteer is dat andersom ook het geval.
Ik hoef me nooit te verdedigen en ben dat ook absoluut niet van plan  :biggrin2:

Gr Rian,Ijuba,Fynn,Asani en Sies
#2995431
Hihi toen schoonmoeder op moest passen en ik uitlegde dat het eten van Dinky in de vriezer lag (en de verschillende diersoorten) kreeg ik als opmerking: Wat een luxe!

Zij vond het trouwens ook alleen maar leuk om te zien hoe heerlijk Dinky van het rauwe vlees smikkelde :)
Verder kom ik weinig in aanraking met mensen over huisdierenvoer ;)
#2995489
Mijn ervaring is dat mensen die zelf huisdieren hebben (gehad) en brokken voer(d)en, het er absoluut niet over willen hebben. Alsof ze bang zijn dat hun zekerheden ("brokken zijn goed voor de hond") worden aangetast, of zo. Terwijl mensen die geen huisdieren hebben er met hun neus bovenop staan wanneer wij de honden voeren ("Is dat een oog?") :biggrin2:
#2995495
Ik heb er eigenlijk geen last van. Gisteren toevallig een vriendin aan de telefoon over een herplaatser wel of niet. Zij heeft de honden graag buiten vooral voor de hondengeur. Tja zeg ik dat is natuurlijk erger op brokken.  Daar gaf ze me gelijk in maar ze wil toch niet over op vers. Jammer maar even goede vrienden.
Door Martine-Tom
#2995496
Anne in Duitsland schreef: Mijn ervaring is dat mensen die zelf huisdieren hebben (gehad) en brokken voer(d)en, het er absoluut niet over willen hebben. Alsof ze bang zijn dat hun zekerheden ("brokken zijn goed voor de hond") worden aangetast, of zo. Terwijl mensen die geen huisdieren hebben er met hun neus bovenop staan wanneer wij de honden voeren ("Is dat een oog?") :biggrin2:
Oh idd!
Mijn opa van vaderskant heeft echt niks met dieren, maar toen ze hier een keer waren en Tom langs zagen lopen met een stuk konijn vroeg hij ernaar. Ik uitgelegd wat hij eet en waarom....oh ja en zo hoort het toch, ze horen gewoon met de pot mee te eten....ok dat niet helemaal maar het idee was goed zullen we maar denken  ;D
Hij vond het eigenlijk ook raar dat alle dieren brokjes krijgen, iets meer uitleg en hij snapte dat met de pot mee ook niet handig was maar brokjes was sowieso een no-go vond hij  :)
#2996140
Toen wij zaterdag vis gingen halen op de markt voor Dorian,vroeg ik naar zalm en panharing.
Toen ze hoorde dat het voor de hond is,ooh zal ik dan de graat eruit halen
Verteld dat ik Dorian rauw voer en dat de zalm en panharing een onderdeel van zijn voeding is.
Jouw hond boft maar
Jaa vis is heel goed voor ze :biggrin2:
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door