Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

#2994775
Stambomen zoeken en opslaan in eigen database. Ik kan er dagen en uren mee bezig zijn. En het is zo gaaf om weer honden gevonden te hebben, voorouders van mijn smurfjes :biggrin2: (en met dat ik hun stamboom completer en completer maak, maak ik het ook completer voor Biscuit en Linga. Zij stammen immers van ongeveer dezelfde founders).

De stamboom van mijn smurfjes gaat hier en daar terug tot honden die rond 1890 geboren zijn! Dat is echt waanzinnig leuk! En ook frustrerend. Want met dat je je stamboom steeds completer krijgt en je het COI berekend over alle generaties, loopt dat percentage natuurlijk op.... En ik krijgt een steeds beter inzicht in het aantal founders van ons ras.

Maar nu mijn vragen. Tot hoe ver gaat de stamboom van jouw hond/ras terug? Weet je hoeveel founders jouw ras heeft? En wat is het COI gemeten over al deze xx generaties van jouw honden?
#2994785
Ik kan honden in sommige takken terugvinden tot de jaren 20 ongeveer. En dan kom ik veel dezelfde namen tegen. Daarna trouwens ook. Foto´s van die honden heb ik niet. Ik kan de coi tot 9 generaties berekenen, die is dan voor shoko 12,82% en voor Taiga 5,31%. Zou wel leuk zijn het te weten over alle honden. Hoeveel verschilt een percentage bij jou van 9 generaties tot alles zo ongeveer?
Ik moet het boek over de geschiedenis van de HH nog uitlezen, daar staat in hoeveel founders er zijn, maar vandaag de dag worden er nog honden aangekeurd, waar niet iedereen even blij mee is, maar ik wel. Shoko heeft 1 aangekeurde hond in zijn stamboom, in de derde generatie. (En nog een illegale die dus niet op de stamboom staat).
#2994787
Ik heb voor de Petits gelukkig zo'n gekke kennis die dat allemaal doet!  :D Die heeft haar eigen ZooEasy. Ik vind het wel heel jammer (voor het ras) dat ze niet iedereen gebruik laat maken van deze database. Er zit zo veel kennis is, die de gezondheid van ons ras ten goede zou komen. Maar ja, ergens snap ik ook wel dat haar werk er natuurlijk in zit. Ons heeft ze gelukkig wel geholpen met de aanstaande combinatie.
#2994790
Jantina schreef: Ik heb voor de Petits gelukkig zo'n gekke kennis die dat allemaal doet! :D Die heeft haar eigen ZooEasy. Ik vind het wel heel jammer (voor het ras) dat ze niet iedereen gebruik laat maken van deze database. Er zit zo veel kennis is, die de gezondheid van ons ras ten goede zou komen. Maar ja, ergens snap ik ook wel dat haar werk er natuurlijk in zit. Ons heeft ze gelukkig wel geholpen met de aanstaande combinatie.
Maar kun je misschien ook wat cijfers noemen van de petits...?
#2994792
Esther Q schreef: Ik kan honden in sommige takken terugvinden tot de jaren 20 ongeveer. En dan kom ik veel dezelfde namen tegen. Daarna trouwens ook. Foto´s van die honden heb ik niet. Ik kan de coi tot 9 generaties berekenen, die is dan voor shoko 12,82% en voor Taiga 5,31%. Zou wel leuk zijn het te weten over alle honden. Hoeveel verschilt een percentage bij jou van 9 generaties tot alles zo ongeveer?
Ik moet het boek over de geschiedenis van de HH nog uitlezen, daar staat in hoeveel founders er zijn, maar vandaag de dag worden er nog honden aangekeurd, waar niet iedereen even blij mee is, maar ik wel. Shoko heeft 1 aangekeurde hond in zijn stamboom, in de derde generatie. (En nog een illegale die dus niet op de stamboom staat).
Bij Fritzi en Frou Frou scheelt dat 4%, de berekening van het COI tussen 9 en alle generaties. Maar, ik heb natuurlijk niet voor alle honden de stamboom compleet tot 1890. Ik heb bijv. een Duits stuk, daar loop ik na iets van 12 generaties al dood.
#2994816
Lizzy schreef: Bij Fritzi en Frou Frou scheelt dat 4%, de berekening van het COI tussen 9 en alle generaties. Maar, ik heb natuurlijk niet voor alle honden de stamboom compleet tot 1890. Ik heb bijv. een Duits stuk, daar loop ik na iets van 12 generaties al dood.
Ok, dat is best veel!
#2994879
Lizzy schreef: Ja, en het frustrerende is dan dat als je een ochtendje op stambomen jacht bent en je hebt een aantal hele belangrijke honden verder uit kunnen werken, je dan een COI meet van 11,54%. Maar goed, dat is het lot van de rashond.....
Ja, dat klopt, al denk ik niet dat het zo hoeft te blijven, als we met zijn allen wat minder moeilijk worden in het inkruisen van vers bloed zo nu en dan.
#2994897
Esther Q schreef: Ja, dat klopt, al denk ik niet dat het zo hoeft te blijven, als we met zijn allen wat minder moeilijk worden in het inkruisen van vers bloed zo nu en dan.
Nou ja, als ik kijk naar de oorlog die er nog steeds wordt gevoerd over de Pointer die er voor het LUA project 1 maal in is gekruist bij de Dalmatische Hond, in 1973 dan denk ik persoonlijk dat we nog ver ver ver verwijderd zijn! Ik blijf hoop houden hoor, daar niet van. De druk is wel vrij hoog en wordt alleen maar hoger. Dus wie weet, is de redding nabij.....
#2997188
Mooi, gelukkig hoeven we dat niet te doen bij leonbergers, wij hebben 2 goede databases die helemaal teruggaan. maar de COI's zijn inderdaad ook heel hoog, 25 -30% op de totale  stamboom. ( en dat is hoog...) Wij hebben ook nog een dip gehad na de 2e wereld oorlog, en het gebruik van matadoren ( populaire reuen en lijnen)  blijft maar voortduren.
#3004622
Ik heb ook mijn eigen zooeasy-bestand en daar staan nu 6340 buhunden in. Het probleem waar ik tegenaan loop is dat Noorwegen een tig jaar geleden 3 verschillende stambomen uitgaven en toen dat 1 werd de oude 2 gewoon verdwenen zijn. Een aantal honden zijn toen overschreven en daar zijn veel fouten in gemaakt.. maar wat ik zeker weet is de geboortedatum vanaf 1944.. en daarvoor mis ik veel "zekere" informatie
#3009439
Ik heb door het bekijken van de stambomen van Boy en Tobi wel interesse gekregen in de afkomst van mijn jongens. Zodra het hier weer wat rustiger is ga ik het verder uitzoeken dan wat op de stamboom staat. Overigens ben ik al wel jaren bezig met het opzoeken van mijn eigen stamboom (kwartierstaat) en dat is ook best interessant.  ;)
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door