Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door K&D
#2990960
O, ik pretendeer niet dat de lijst compleet is. In de loop van de geschiedenis hebben zowel moslims als -en met- de diverse christenen elkaar de hersens ingeslagen. Blijkbaar hebben ze er nog niet genoeg van, en er nog niet genoeg van geleerd ... ::)
Door Summerditches
#2990971
Hope schreef: Ik zal wel rechts zijn.

Ik heb geen problemen met wie dan ook. Of het nu gematigde Moslims zijn of Zuid-Afrikanen.
Maar ik heb er wél problemen mee dat ze hier komen wonen omdat het ginds zo slecht is en dan hier heibel lopen te maken over een Sinterklaasfeest.

Ik heb er ook problemen mee dat er in diverse steden rechtszaken lopen omdat de kerkklokken niet meer mogen luiden, terwijl in andere steden loeihard en volledig onverstaanbaar wordt opgeroepen tot het vrijdaggebed. Ik heb problemen met de demonstraties voor IS. Die mogen ze van mij gisteren nog verbieden. Is het daar zoveel beter? Ga je daar lekker naartoe maar laat ons land niet nog verder verdeeld raken. 

Wilders is niet de man op wie ik zal stemmen, en dat zal ik ook nooit doen. Hij heeft misschien zelfs best wat goede punten maar met zijn geroep en geschreeuw zaait hij twijfel en haat en dat is wel het laatste wat we nu kunnen gebruiken.
+1
soms bekruipt mijzelf het idee dat iets te doorgeslagen wereldverbeteraars die discussies aanwakkeren "voor de ander"..er zijn ondertussen meer "blanke mensen"tegen zwarte piet zijn dan gekleurde mensen heb ik het idee..het zijn toch gewoon volksfeesten zonder bijbedoelingen..wij accepteren toch ook allerlei culturele feesten van andere bevolgingsgroepen ook al druisen het tegen onze principes en waardes in..Ik heb zoveel turkse en marokkaanse mensen ontmoet via mijn werk die zelf vertelden (jaren geleden al) hoe onhandig het is om op 10 woningen meer dan de helft buitenlandse mensen te huisvesten.."dan leren we de taal toch niet".."dan leren we toch ook niets van de nederlandse cultuur "etc. als wij moeten integreren moeten we tussen de nederlanders wonen anders kiezen we voor de makkelijkste weg..vond het zo'n eye opener..maar owee als ik dit eens hardop gezegd had...
Ik gun iedereen zijn normen waarden cultuur etc. maar..als ik graag wil emigreren dan ga ik kijken naar een land wat bij mijn normen en waarden past en niet naar een land wat volledig indruist tegen mijn gevoel en normen etc om vervolgens dan maar te zorgen dat dit land zich dan aan mij aan moet passen..dat blijf ik toch een beetje de omgekeerde wereld vinden. Alle mensen met een islamitische achtergrond en/of praktiseren gelovige weten toch dat nederland geen islamistisch land is en dat hier vrouwen gewoon naar school gaan, opgeleid worden..dokter zijn make up dragen..dat je hier ongehuwd kan samenwonen en dat jongens en meisjes gelijk zijn..
Als je het daar niet mee eens ben of je wilt je kinderen niet op die manier opvoeden of je door een vrouwelijke arts laten helpen..alle respect voor die opvatting maar dan is nederland toch geen passende land om daar naar  toe te verhuizen..Maar met deze informatie toch hier heen komen en vervolgens iedereen om je heen vertellen dat er dingen gebeuren die niet oke zijn omdat jouw geloof daar anders over denkt..ik kan daar gewoon niet aan wennen..snap dan niet dat je zo'n keuze maakt..
Als ik niet met boerka of gesluierd over straat wil etc. ga ik niet naar Iran of zo..en ik wil nog steeds wel eens de uitdaging aan gaan om naar de plaatselijke politiek van zeg..marokko te gaan en te vragen "zeg..we zijn hier met 40 nederlanders in dit gebied..kunnen jullie een gebouw beschikbaar stellen zodat wij iedere zondag een protestantse kerkdienst kunnen houden"..
Door Vivianneb
#2990984
Alle mensen met een islamitische achtergrond en/of praktiseren gelovige weten toch dat nederland geen islamistisch land is en dat hier vrouwen gewoon naar school gaan, opgeleid worden..dokter zijn make up dragen..dat je hier ongehuwd kan samenwonen en dat jongens en meisjes gelijk zijn."
Nouuuuuuuuuuu .... dat zou je denken he... maar ik kan je met 100% zekerheid zeggen dat er nog Nederlandse gemeenschappen bestaan waarin een vrouw niets te vertellen heeft, waar -als je niet kiest voor dat geloof- niet meer bestaat voor je familie, waar je als vrouw niet naar de kapper kan (of het zelf knipt), geen broeken mag dragen - en zelfs niet in de politieke partij mag stappen om dit geloof te vertegenwoordigen.
Door Elvira
#2990998
Kim_S schreef: Wij zien het nu ook van de andere kant.
We wonen zo'n 9 jaar in Duitsland, en zelf doen we erg ons best om te integreren, maar we blijven nog steeds wel Nederlanders. Onze dochters gaan hier naar de Kindergarten en naar school, manlief werkt in Duitsland, we spreken de taal, maar we vieren bijvoorbeeld wel Sinterklaas en zo. Over het algemeen heeft niemand problemen met ons, behalve een paar mensen hier uit de buurt, die "hebben het niet zo op Nederlanders". We blijven zelf altijd vriendelijk, maar ook na 6 jaar is het voor sommige buren echt een opgave om gewoon hallo terug te zeggen. Wij steken daar nu geen energie meer in, maar in het begin vond ik dat echt vervelend.

Waar ik me wel ontzettend aan stoor is dat Nederlanders in Nederland vaak het hoogste woord hebben over integreren en het feit dat buitenlanders dat niet genoeg doen, maar zo gauw ze zelf in het buitenland wonen is dat ineens niet van toepassing. Ik ken ook Nederlanders in Duitsland die hun kinderen in Nederland naar school brengen, in Nederland boodschappen gaan doen, in Nederland blijven werken, de taal niet spreken, én zich niet aan de Duitse regels wensen te houden. Want dat maken ze zelf wel uit...
Op de school hier wordt (nadat een aantal ouders dat erdoor gedrukt hebben) Nederlandse les gegeven. Extra uren voor de Nederlandse kinderen, want stel je voor dat ze straks beter Duits kunnen dan Nederlands. O en ze leren ook allemaal dingen over Nederland, want stel je voor dat je "verduitst"... Wij worden met regelmaat gevraagd of onze dochters ook daarheen gaan, en bij een "nee, waarom, we wonen toch in Duitsland?" van ons kijken Nederlanders je aan alsof je je kind zwaar mishandelt, en Duitsers vinden je ineens een stuk aardiger.
De leraren op school merken dat de kinderen die naast Duits ook nog Nederlands leren, minder goed zijn in Duits, en daardoor toetsen minder goed maken en ze zich minder goed verstaanbaar kunnen maken. Dan heb ik liever dat mijn kinderen 1 taal (waar ze wonen, naar school gaan, vriendjes hebben) goed beheersen en 1 (die ze alleen thuis en bij familie spreken) wat minder, dan 2 talen voor de helft.

Voor wat betreft Wilders ben ik het met Martine eens, lekker laten schoppen, niet teveel macht geven.

Mee eens!
Er heeft een paar jaar een Duits echtpaar bij ons in de straat gewoon. Ze werkten beide voor een Duitse firma. Spraken goed Nederlands. Op last van het bedrijf moesten ze terug naar Duitsland. Vorige week hadden we straat barbecue en zijn ze terug gekomen om mee te doen. Ze zeiden dat ze het erg vonden dat ze hadden moeten verhuizen en het verschil met de streek in Duitsland, waar ze nu woonde was, dat hier iedereen gedag zei en een praatje maakte als je ze onderweg tegen kwam en in Duitsland niemand iets tegen ze zei, terwijl ze Duitsers zijn. Dus dit hoeft er niet aan te liggen dat jullie Nederlanders zijn. Waar ze oorspronkelijk vandaan kwamen was dit anders zeiden ze.
Door steff
#2991050
Summerditches schreef: +1
soms bekruipt mijzelf het idee dat iets te doorgeslagen wereldverbeteraars die discussies aanwakkeren "voor de ander"..er zijn ondertussen meer "blanke mensen"tegen zwarte piet zijn dan gekleurde mensen heb ik het idee..het zijn toch gewoon volksfeesten zonder bijbedoelingen..wij accepteren toch ook allerlei culturele feesten van andere bevolgingsgroepen ook al druisen het tegen onze principes en waardes in..Ik heb zoveel turkse en marokkaanse mensen ontmoet via mijn werk die zelf vertelden (jaren geleden al) hoe onhandig het is om op 10 woningen meer dan de helft buitenlandse mensen te huisvesten.."dan leren we de taal toch niet".."dan leren we toch ook niets van de nederlandse cultuur "etc. als wij moeten integreren moeten we tussen de nederlanders wonen anders kiezen we voor de makkelijkste weg..vond het zo'n eye opener..maar owee als ik dit eens hardop gezegd had...
Ik gun iedereen zijn normen waarden cultuur etc. maar..als ik graag wil emigreren dan ga ik kijken naar een land wat bij mijn normen en waarden past en niet naar een land wat volledig indruist tegen mijn gevoel en normen etc om vervolgens dan maar te zorgen dat dit land zich dan aan mij aan moet passen..dat blijf ik toch een beetje de omgekeerde wereld vinden. Alle mensen met een islamitische achtergrond en/of praktiseren gelovige weten toch dat nederland geen islamistisch land is en dat hier vrouwen gewoon naar school gaan, opgeleid worden..dokter zijn make up dragen..dat je hier ongehuwd kan samenwonen en dat jongens en meisjes gelijk zijn..
Als je het daar niet mee eens ben of je wilt je kinderen niet op die manier opvoeden of je door een vrouwelijke arts laten helpen..alle respect voor die opvatting maar dan is nederland toch geen passende land om daar naar  toe te verhuizen..Maar met deze informatie toch hier heen komen en vervolgens iedereen om je heen vertellen dat er dingen gebeuren die niet oke zijn omdat jouw geloof daar anders over denkt..ik kan daar gewoon niet aan wennen..snap dan niet dat je zo'n keuze maakt..
Als ik niet met boerka of gesluierd over straat wil etc. ga ik niet naar Iran of zo..en ik wil nog steeds wel eens de uitdaging aan gaan om naar de plaatselijke politiek van zeg..marokko te gaan en te vragen "zeg..we zijn hier met 40 nederlanders in dit gebied..kunnen jullie een gebouw beschikbaar stellen zodat wij iedere zondag een protestantse kerkdienst kunnen houden"..
precies. Maar natuurlijk staan die vluchtelingen daar niet bij stil. In hun land slaan ze elkaar de kop in en dan willen ze naar een land waar ze het beter kunnen hebben. Estland zal niet hun eerste keus zijn want daar valt niets te rapen als je geen werk hebt. Maar landen zoals Nederland, Zweden, Belgie, duitsland waar mensen werken voor hun geld en een goed sociaal systeem met elkaar hebben bijeengewerkt, daar valt er wel wat te rapen en daar gaan ze ook naar toe.  En wij blind en dom dat we zijn laten ze maar komen. We zijn immers zo tollerant, he, leven nog steeds in het sprookje dat alle dierensoorten vredig met elkaar samen kunnen leven. Respect voor elkaar betekend respect voor elkaars leef plek. Ga je niet moeien in een ander land, en laat anderen zich ook niet moeien in jou land. Maar werk samen als het kan.
Gebruikersavatar
Door dinky89
#2991090
Misschien stom om te zeggen maar deden 'wij' christenen niet hetzelfde als de (radicale) moslims nu? Met als grote verschil dat er nu meer media is?
Zijn de koloniën niet net zo goed gedwongen tot bekeren? Om van hun eigen geloof af te stappen? Zijn er niet vele mensen gedood door de slavenhandel? Zou daar wellicht een kern liggen dat Afrikanen niets moeten hebben van blanken er niet ingebakken door die onderdrukking? Maakt dat misschien dat ze zich snel minderwaardig/gediscrimineerd voelen?
Bovendien is het zo dat (met name) Amerika weer gelijk in moet grijpen in Afrika alsof wat zij vinden dat goed is gelijk goed moet zijn voor de hele wereld. Dringen zij hun ideeën niet net zo op als de moslimextremisten doen? Zij doden de moslims in eigen land, de moslimextremisten doden 'slechts' indringers in hun land.

Verbaas mij er wel eens over dat de islam en christendom zo enorm haaks op elkaar staan terwijl ik op mijn (christelijke) middelbare school heb geleerd dat er juist enorm veel overeenkomsten zijn tussen de koran en de bijbel. Ook in het christendom zijn er extremisten maar die hebben in Nederland gewoon politieke partij waarin de vrouw ook wordt onderdrukt maar daar hoor je nauwelijks iets over (SGP). Ook in Nederland zijn er gesloten gemeenschappen waar je je snel gediscrimineerd zal voelen, ook als Nederlander (Urk, Volendam).
Gebruikersavatar
Door Angelique
#2991117
dinky89 schreef: Misschien stom om te zeggen maar deden 'wij' christenen niet hetzelfde als de (radicale) moslims nu? Met als grote verschil dat er nu meer media is?
Zijn de koloniën niet net zo goed gedwongen tot bekeren? Om van hun eigen geloof af te stappen? Zijn er niet vele mensen gedood door de slavenhandel? Zou daar wellicht een kern liggen dat Afrikanen niets moeten hebben van blanken er niet ingebakken door die onderdrukking? Maakt dat misschien dat ze zich snel minderwaardig/gediscrimineerd voelen?
Bovendien is het zo dat (met name) Amerika weer gelijk in moet grijpen in Afrika alsof wat zij vinden dat goed is gelijk goed moet zijn voor de hele wereld. Dringen zij hun ideeën niet net zo op als de moslimextremisten doen? Zij doden de moslims in eigen land, de moslimextremisten doden 'slechts' indringers in hun land.

Verbaas mij er wel eens over dat de islam en christendom zo enorm haaks op elkaar staan terwijl ik op mijn (christelijke) middelbare school heb geleerd dat er juist enorm veel overeenkomsten zijn tussen de koran en de bijbel. Ook in het christendom zijn er extremisten maar die hebben in Nederland gewoon politieke partij waarin de vrouw ook wordt onderdrukt maar daar hoor je nauwelijks iets over (SGP). Ook in Nederland zijn er gesloten gemeenschappen waar je je snel gediscrimineerd zal voelen, ook als Nederlander (Urk, Volendam).
Onderdrukken...niet netjes natuurlijk en je hoort er regelmatig wat over. En van een vrouwelijk lid van de sgp hebben we hier zelf mogen horen vertellen dat het met die onderdrukking over het algemeen wel meevalt. Maar die vrouwen (en andere ongelovigen) worden niet uitgemoord  en de extreme christenen in NL gaan ook niet met hakbijlen, bommen en granaten de ongelovigen te lijf. Substantieel verschil.
Door Martine-Tom
#2991124
Angelique schreef: Onderdrukken...niet netjes natuurlijk en je hoort er regelmatig wat over. En van een vrouwelijk lid van de sgp hebben we hier zelf mogen horen vertellen dat het met die onderdrukking over het algemeen wel meevalt. Maar die vrouwen (en andere ongelovigen) worden niet uitgemoord  en de extreme christenen in NL gaan ook niet met hakbijlen, bommen en granaten de ongelovigen te lijf. Substantieel verschil.
Dat, en het is hier vrije keus, als iemand niet bij de refo partij wil horen kunnen ze eruit stappen zonde dat de staat ze vervolgd. Binnen de groep zelf kan er wel sprake van gevolgen zijn (jehova's bijv vinden het niet zo jofel als je eruit stapt, en dan ben je eigenlijk ook gelijk al het contact met alle leden kwijt) maar de staat, de overheid laat je de vrije keus. En dat is in sommige landen toch wel net wat anders ;)
Gebruikersavatar
Door S
#2991140
Ik ben nu 7 jaar samen met een moslim, waarvan we inmiddels al meer dan een jaar gelukkig samen wonen met nog een boel leuke plannen in het verschiet.
Ik heb dus geen probleem met normale moslims, net zoals ik geen probleem heb met normale christenen, normale boeddhisten, normale agenten, normale gothics, normale oudjes, normale blondines en dus normale mensen.

Maar van zodra mensen met een bepaalde overtuiging/levenswijze zich als een groep (passief) agressief tegen anderen keren die die overtuiging niet delen, dan heb ik daar een probleem mee. Of het dan gaat over geloof, kledingkeuze, vleeseters of weet-ik-veel-wat dat maakt me niet uit, ik heb gewoon dik sch*t aan het wij en zij-gebeuren (met als enige uitzondering vers voer tegenover brok  :biggrin2: maar daar worden dan ook geen moorden om gepleegd). Ik heb een gigantisch probleem met een groep moslims die hun eigen waarheid als de enige echte waarheid verkondigen. En ik heb een gigantisch probleem met een enkele moslim die zich in het bijzijn van 'normale' mensen normaal gedraagt, maar zich even snel heel vroom gaat opstellen, gesterkt door een groep met een bepaalde overtuiging.
Door arenda
#2991157
Wanneer een moslim zich netjes naar de koran zou gedragen, dan zou het een beter mens zijn dan menig christen. Maar mensen hebben door al de eeuwen heen de religie van hun keuze voor hun karretje gespannen en hebben zich daar ook altijd op beroepen wanneer de vreselijkste gruweldaden gepleegd werden. En ik ben bang dat dit ook nooit zal veranderen.
Je zou bijna religies af gaan schaffen, maar dan vindt de mensheid wel weer iets anders waardoor ze hun acties gegrond vinden. Helaas moeten we accepteren dat er heel veel mensen door en door rot zijn, die zo graag macht hebben dat ze als het ware (om even in een religieuze sfeer te blijven) hun ziel aan de duivel zouden verkopen.

Verder, hoe ik er tegenover sta? Ik probeer open te staan voor ieder individu. Mij zeggen religies niet zoveel, ik beoordeel liever gewoon een persoon. Angst voor de Islam? Nope. Wel zou ik best eens met zo n extremistisch tiepje willen praten, gewoon om te kijken hoe zo n geest  nou werkt en waar het nu allemaal vandaan komt. Wanneer je daar ooit achter kan komen, want uit ervaring weet ik dat "gelovigen" zich gaan beroepen op teksten uit bijbel of koran die ze op hun eigen manier uitleggen.
Gebruikersavatar
Door Hope
#2991162
Ik heb er vooral problemen mee dat wij ons als land zo willen aanpassen, dat we als we niet oppassen onszelf niet meer kunnen zijn.
Iedereen mag hier zijn eigen feesten houden. Dieren worden ritueel geslacht terwijl wij dat misschien toch wel graag anders zouden zien. Tijdens de ramadan wordt er toch op veel plekken echt meegedacht en worden aanpassingen doorgevoerd (zo werd op het bedrijf van vriendlief het bedrijfsuitje met als afsluiting een buffet verzet). Mensen mogen zich kleden zoals ze willen, iedereen heeft vrijheid van meningsuiting en als je om geloofsredenen een mannelijke arts wil dan krijg je die, ook al wordt in Nederlandse ogen de vrouw dan behoorlijk gediscrimineerd. Er zijn hier ondertussen mensen die weigeren om een vrouw een hand te geven of op te staan voor de rechtbank.

In mijn ogen mag er toch wel feller worden opgekomen voor ónze cultuur. Ons Sinterklaasfeest staat op de agenda,  er zijn woonwijken waar blanken nog amper naar het winkelcentrum durven omdat er geen woord Nederlands meer gesproken wordt en er een Imam staat te prediken. In diverse steden wordt op vrijdagmiddag op een geluidsniveau waar je bang van wordt het vrijdaggebed afgekondigd. Er zijn scholen waar kinderen onder de maat les krijgen maar waar ouders gewoon heen blijven gaan omdat het moslimscholen zijn. Er zijn moskeeën waar anti-Nederlands gepredikt wordt.

En dan denk ik: afblijven van ons land. Als je het hier niet naar je zin hebt, dan ga je lekker terug naar waar je vandaan kwam. Dat geld niet alleen voor Moslims, dat geld ook voor Joden en voor Nederlanders in Duitsland die alleen maar klagen en zeuren en zich niet willen aanpassen.

Over het algemeen zijn Christenen geen haar beter. Kijk naar Israël. Nu vrees ik wel dat we hier in Nederland maar de helft van het verhaal horen in de pers, maar hoe dan ook zijn er ontelbare onschuldige slachtoffers gevallen. Of je nu een bom op je hoofd krijgt van een Moslim of een Christen, het leed is even erg.
Maar het grote verschil is binnen het Christendom wel dat je daar als vrouw toch echt wel een beter leven lijkt te hebben en jezelf mag ontwikkelen. Binnen het Christendom zijn verschillende stromingen. Buiten 'Katholiek' of 'Protestants' heb je nog tig andere gemeenten. Denk aan de Baptisten, de Pinksterkerk, de Gereformeerden etc. Iedereen is vrij om een kerk te kiezen die bij hem/haar past, en ook al ga je helemaal niet naar de kerk, dan nog wordt je niet onthoofd of geëxecuteerd.
Gebruikersavatar
Door EliScooby
#2991175
arenda schreef: Wanneer een moslim zich netjes naar de koran zou gedragen, dan zou het een beter mens zijn dan menig christen. Maar mensen hebben door al de eeuwen heen de religie van hun keuze voor hun karretje gespannen en hebben zich daar ook altijd op beroepen wanneer de vreselijkste gruweldaden gepleegd werden. En ik ben bang dat dit ook nooit zal veranderen.
Je zou bijna religies af gaan schaffen, maar dan vindt de mensheid wel weer iets anders waardoor ze hun acties gegrond vinden. Helaas moeten we accepteren dat er heel veel mensen door en door rot zijn, die zo graag macht hebben dat ze als het ware (om even in een religieuze sfeer te blijven) hun ziel aan de duivel zouden verkopen.

Verder, hoe ik er tegenover sta? Ik probeer open te staan voor ieder individu. Mij zeggen religies niet zoveel, ik beoordeel liever gewoon een persoon. Angst voor de Islam? Nope. Wel zou ik best eens met zo n extremistisch tiepje willen praten, gewoon om te kijken hoe zo n geest  nou werkt en waar het nu allemaal vandaan komt. Wanneer je daar ooit achter kan komen, want uit ervaring weet ik dat "gelovigen" zich gaan beroepen op teksten uit bijbel of koran die ze op hun eigen manier uitleggen.
Buiten het feit dat die extremistische tiepjes niet met jou praten omdat je een vrouw bent, valt er niet mee te praten. Mijn opa was een christelijke extremist en die hield monologen over het geloof en hoe slecht mijn vader wel niet was omdat mijn moeder uit een ander christelijk gezin kwam, dat ik geen echte man was omdat ik geen sigaren rookte, dat de heer wel met me kwam afrekenen als het mijn tijd was, enzoverder enzovoort. Als hij uitgepraat was, kon je weer gaan.
Gebruikersavatar
Door dinky89
#2991184
Tja, aan extreem christendom ben ik mijn jeugdvriendin verloren. Liet ineens niets meer van zich horen na een discussie over in de hemel komen. Dat kon in haar ogen alleen wanneer je in god geloofde. Ik en mijn vriend zouden daarom nooit in de hemel kunnen komen omdat wij niet in god geloven, ongeacht onze manier van leven op aarde. Iemand die wel in god gelooft kon altijd in de hemel komen, ongeacht zijn gedrag op aarde. Blijkbaar viel het niet goed en is ze mij dus ook gaan ontwijken. Feestjes en reünie waar we beide voor uitgenodigd waren kwam ze niet meer en toen ik haar voor mijn feestje uitnodigde kreeg ik geen enkele reactie terwijl uitnodiging wel ontvangen en gelezen was....
Gebruikersavatar
Door Angelique
#2991188
dinky89 schreef: Tja, aan extreem christendom ben ik mijn jeugdvriendin verloren. Liet ineens niets meer van zich horen na een discussie over in de hemel komen. Dat kon in haar ogen alleen wanneer je in god geloofde. Ik en mijn vriend zouden daarom nooit in de hemel kunnen komen omdat wij niet in god geloven, ongeacht onze manier van leven op aarde. Iemand die wel in god gelooft kon altijd in de hemel komen, ongeacht zijn gedrag op aarde. Blijkbaar viel het niet goed en is ze mij dus ook gaan ontwijken. Feestjes en reünie waar we beide voor uitgenodigd waren kwam ze niet meer en toen ik haar voor mijn feestje uitnodigde kreeg ik geen enkele reactie terwijl uitnodiging wel ontvangen en gelezen was....
Vriendschappen eindigen wel vaker als de denk-en leefwijzen niet (meer) overeen komen. Thats life.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door