Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Gebruikersavatar
Door Inge en Bono
#2985272
Esther Q schreef: Ik denk dat de ovenstand gewoon een heteluchtoven is.
Is inderdaad een hete luchtoven, maar ik ging even twijfelen. Dank je!  :)
Gebruikersavatar
Door Irta
#2985274
Hier een oven met magnetron stand, maar gebruik de magnetron nooit meer. Al met al misschien 1 of 2 jaar wel regelmatig gebruikt...
Door Esther Q
#2985277
BusKay schreef: Ik denk dat als het over straling gaat dat je niet wil weten hoeveel er om je heen is.

Kapot gaan van cellen gebeurd met koken ook.

En gebruiken we dan ook de afstandsbediening niet of mobiel etc. ???

Ben het wel eens met.. straling.. hoe minder hoe beter.
Er is idd erg veel straling en wat dat allemaal voor invloed heeft weten we nog helemaal niet. Mijn mobiel ligt trouwens als vaste telefoon in huis, die heb ik bijna nooit bij me. Mede om die reden. Maar dat zal misschien een druppel op de gloeiende plaat zijn.
Door BusKay
#2985283
Wilde toch iets meer weten i.v.m. een toch wel goed onderwerp (Chapeau TS). Kwam zo dit artikel tegen:

Bron. Voedzo.nl

Waarom is de magnetron zo ongezond??

Vorig jaar zijn we in ons nieuwe huis getrokken en daarbij hoorde een nieuwe keuken. De oude keuken in het huis was echt helemaal niks meer, zeker niet wanneer ik mij graag uitleef in deze ruimte van het huis. We hadden een tekening laten maken van de nieuwe keuken en er werd een voorstel gedaan om een magnetron met oven functie te installeren. Neee! Dat wil ik echt niet. Ik wist namelijk hoe slecht de magnetron is voor je gezondheid, alhoewel ik geen idee had dat het zo erg was gesteld toen ik dit onlangs echt ging uitzoeken. Bij ons is er nu een oven met magnetronfunctie, waarvan de aantal keren dat we de magnetron afgelopen jaar hebben gebruikt, te tellen is op 1 hand.

Ongezond

Wat is eigenlijk de definitie van het woord ‘ongezond’? Als ik het woordenboek er even op na sla, kom ik er op uit dat ongezond het volgende betekent: 1. Een slechte gezondheid hebbend & 2. nadelig voor lichaam of geest. Maar waar de één vindt dat aspartaam nadelig is voor lichaam en geest, vindt de ander dit niet. Dat maakt het er niet makkelijker op. Ik denk dat ongezond inhoudt dat wanneer je lichaam en geest geen of amper opbouwende stoffen aangeboden krijgen, maar juist wel afbrekende stoffen krijgen. Of de één aspartaam nadelig vindt voor de gezondheid en de ander juist niet, maakt hierin niet uit, we kunnen het er vast wel samen over eens worden dat het zeker geen opbouwende stof is!

Straling

Over straling is ook discussie. Bij beperkte blootstelling kan het allemaal vast wel, zegt men, we kunnen tegenwoordig ook moeilijk anders met alle mobieltjes. Waar we het wel over eens kunnen zijn, is dat straling zeker niet opbouwend is voor onze gezondheid. Overal waar een grens aan wordt gesteld door de overheid, opdat het tot die grens geen kwaad kan, mag je gerust in twijfel trekken. Waarom wordt er überhaupt ergens een grens getrokken? Dat zal vast niet zijn omdat het een o zo gezond product is. Aan het eten van appels wordt immers geen limiet gesteld door de overheid…

Magnetron

Zo bezit ook de magnetron straling die de voeding en daarmee ook de voedingswaarde doet veranderen. Het klinkt mij niet fijn in de oren dat tijdens het verhittingsproces in een magnetron een chemische reactie plaats vindt. Ik denk dan gelijk aan een chemisch lab met allerlei vage gekleurde vloeistoffen en reageerbuizen. Het is bekend dat verhit voedsel dat uit de magnetron komt, de voedingsmoleculen veranderd zijn. Dit worden de ‘radiolytic compounds’ genoemd, schadelijke stoffen die niet in de natuur voorkomen. Eerder werd aangenomen dat bij het koken van voedsel of voedselbereiding in de oven, dezelfde waarde van deze stoffen werd aangetroffen.

Dr. Hertel

Meneer Hertel ontkracht bovenstaande wel degelijk, door een onderzoek die hij heeft uitgevoerd. Een aantal vrijwilligers werden 8 weken lang deel van het onderzoek. Ze kregen verschillende voedingsproducten aangeboden, de één kreeg voedsel uit de magnetron, de ander gekookt voedsel of rauwe groenten en nog vele andere variaties. Bij allen werd van te voren en naderhand bloed afgenomen voor onderzoek. Wat bleek? Vrijwilligers die magnetronvoedsel aten, hadden een sterke verandering in hun bloedwaarden. Onder andere nam het aantal witte bloedcellen meer af dan bij de mensen die op andere wijzen hun voedsel hadden gegeten. Witte bloedcellen zorgen voor de afweer, het betekent dus een directe verminderde weerstand wanneer je vaak de magnetron gebruikt. Zo waren er nog meer schokkende veranderingen te zien.

Pas op: kunstmatige toevoegingen

Wat menig Voedzo lezer wel weet, is dat e-nummers funest zijn voor een goede gezondheid. Voedsel dat we verhitten in de magnetron, gaat ten koste van de kleur en smaak. Echter, daar hebben fabrikanten iets op bedacht! Jaja, ze proppen er gewoon het e.e.a. kunstmatig in en het voedsel uit de magnetron kleurt gewoon net zo bruin als wanneer je het niet in de magnetron klaar zou maken. Het gaat er dus net zo uit zien als bijv. maaltijd die in de oven is bereid.
Daarnaast is het opwarmen van plastic-magnetronbakken echt af te raden (ook in de oven), het plastic lekt namelijk deeltjes in je voeding. Plastic bevat BPA en dat is ook erg ongezond. Leuk voor een ander blog ;-)

Babyvoeding

Wat mij echt verontrust; alle potjes babyvoeding/flesjes melk die massaal de magnetron ingaan in Nederland. Zij krijgen vanaf het begin van hun leventje al rommel mee met de voeding. Dat hier zo weinig aandacht voor is, of dat men zich er niet veel van aan wil trekken, vind ik verbazingwekkend. Dat je als volwassene jezelf vol stopt met minder gunstige tot zeer toxische stoffen moet ieder zelf uitmaken, dat je daarin ook je kinderen meeneemt vind ik erg.

“De magnetron, een recept voor kanker”

Waarom is hierover zo weinig bekend? Dit komt doordat het jarenlang onderdrukt is. Dr. Hertel en professor Bernard Blanc probeerden al enkele jaren hun bevindingen kenbaar te maken, maar werden hierin tegengewerkt door de Zwitserse autoriteiten. Er hingen hoge boetes boven hun hoofd en er werd gevreesd voor hun veiligheid. Deze pakkende koptekst is wat ze duidelijk hebben willen maken, maar wat ze niet mochten vertellen.

Wat kunnen wij doen?

Allereerst; gebruik de magnetron alleen als het niet anders kan, liever helemaal niet. Die ene keer dat ik op een uiterst koude winterdag mijn bodempje melk opwarm voor de koffie/thee, kan ook in een steelpannetje. Die extra afwas doet de vaatwasser wel. Babyvoeding uit potje lijkt mij sowieso niet de meest optimale voedingswaarde bezitten maar als je tijdnood hebt en je persé een potje wil gebruiken, warm het dan au-bain-marie op o.i.d. Het artikel lezen wat ik o.a. voor deze blog heb gebruikt, is ook raadzaam.
http://www.wanttoknow.nl/hoofdartikelen/magnetron-een-recept-voor-kanker/
Ik heb namelijk nog niet eens de helft verteld van wat hierin vermeld staat.

Ik sluit deze blog af met een mooie zin, ook uit het artikel:
“Behandel je lichaam als een Rolls Royce en niet als een afvalbak”
Door Fido
#2985287
Esther Q schreef: Er is idd erg veel straling en wat dat allemaal voor invloed heeft weten we nog helemaal niet. Mijn mobiel ligt trouwens als vaste telefoon in huis, die heb ik bijna nooit bij me. Mede om die reden. Maar dat zal misschien een druppel op de gloeiende plaat zijn.
We gaan er niet hysterisch mee om met het gegeven straling maar wel heel bewust. Hebben geen magnetron en het mobieltje wordt niet in de buurt van borst(en), kruis enz gedragen. Mobiel gaat ook niet op het nachtkastje vrij dichtbij het hoofd en als het kan spreken op luidspreker ipv tegen het oor.
In de nieuwe kliniek de computers zoveel mogelijk met draadje aangesloten waar dat kon de andere laptops zijn wel via wifi.
Routers niet in de buurt waar wij zitten, liggen of veel aanwezig zijn.
Wij zullen nooit een huis kopen in de buurt/onder elektrischetijd masten of zo'n stroomkast naast je huis/tuin.

En tja..... in onze moderne tijd is het gewoon niet meer te doen alle straling die je voor je kiezen krijgt om dit te ontlopen. Maar als je klachten hebt dan is het wel een goed idee om eens heel kritisch in je nabije omgeving of je doen en laten te bekijken wat er ge-elimineert kan worden aan straling.

 
Gebruikersavatar
Door pike
#2985294
Ik heb er een gehad, maar een aantal jaren geleden heb ik hem opgeruimd toen ik leerde wat straling met je voedsel doet. Hopla naar de kringloopwinkel. Eerlijk gezegd mis ik hem niet.
Gebruikersavatar
Door MargaS
#2985328
Ook hier geen magnetron meer in de nieuwe keuken en het stond nog wel zo leuk een magnetron boven de oven. Mis het totaal niet.
Door Martine-Tom
#2985343
Nee ik gebruik geen magnetron, mijn vorige maar naar de ruil winkel gebracht, gekocht toen ik 18 was, ben nu 34 en de magnetron zag er nog uit als nieuw, enige wat ie deed was 2 keer per jaar popcorn poppen  :biggrin2:
Toen even zonder gezeten, nooit gemist, nu een combitron...geen idee hoe het magnetrondeel werkt, het voelt gewoon niet goed/veilig om eruit te eten dus doe het gewoon niet. Alles wat ik lees lijkt dat gevoel te ondersteunen dus ik hou het lekker zo  :)
Gebruikersavatar
Door koekje
#2985353
IK gebruik de magnetron als ontdooiapparaat. Werkt goed en wij leven nog steeds. Soms eten we er een bakje uit.
Door cj
#2985371
Ik gebruik gewoon een magnetron. Kook gezond, eet goed. Vind het soms een beetje overdreven hoe we met onze gezondheid omgaan. Dit mag niet etc. Ik kook biologisch (vind ik al heel wat), maar door verschillende tijden even opwarmen.
Doe ook mijn best voor de honden, maar ja soms suf vergeten te ontdooien, dus magnetron.

Ook jaren lang de pil geslikt (fijn, maar klaarblijkelijk ook niet goed). Drink een wijntje, mag ook niet. Word soms een beetje niet goed wat wel en niet mag.
Prima als mensen iets wel of niet gebruiken, maar vind het af en toe een beetje doorgeslagen.
Saskia
Gebruikersavatar
Door MargaS
#2985382
Waar ik overigens wel van baal is dat ik ooit een magnetron heb aangeschaft om het flesje van kleindochter warm te maken als die eens op bezoek was.
Gebruikersavatar
Door Hope
#2985509
Wij hebben een magnetron maar alleen voor nood. We gebruiken hem zelden, soms bijvoorbeeld als we brood zijn vergeten te ontdooien.
Door Michelle Vrolijk
#2985530
Hier geen magnetron. Het voelt voor mij niet goed en het is ooit door een holistische diëtiste afgeraden. Haar uitleg ben ik eerlijk gezegd grotendeels vergeten maar ze bevestigde mijn gevoel.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door