Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Miranda 1
#2939012
Bij ons is de gemeente belasting omlaag gegaan omdat we als gemeente zo goed scheiden!!!

Boterkuipjes vind ik een goede. Ik begruik geen boter maar op mijn werk wel heel veel. Ik ga de cliënten vragen om die eventjes te sparen. Super goed idee!!!!!
Gebruikersavatar
Door Hope
#2939018
dinky89 schreef: Tja, ik vind plastic afval apart ophalen beetje twijfelachtig  :-[
Hier in de gemeente doen ze het niet omdat het goedkoper is om het uit het restafval te filteren dan apart op te halen. Vraag me dus wel af hoeveel beter het voor het milieu is om het te scheiden. Er moet immers extra vuilauto voor rijden ;-)
Hier wordt je trouwens gewoon gedwongen om te scheiden. We hebben een kleine kliko voor het restafval, deze wordt hoogstens 1 keer per maand (!) opgehaald. Nu zijn wij maar met z'n 2e maar er zijn gezinnen met drie kinderen die ook 1 kliko hebben die eens per maand wordt geleegd.
Door eelke
#2939020
dinky89 schreef: Tja, ik vind plastic afval apart ophalen beetje twijfelachtig  :-[
Hier in de gemeente doen ze het niet omdat het goedkoper is om het uit het restafval te filteren dan apart op te halen. Vraag me dus wel af hoeveel beter het voor het milieu is om het te scheiden. Er moet immers extra vuilauto voor rijden ;-)
Hier heb je ondergrondse containers net als het glas enzo :)
Wij scheiden het plastic ook. Ook fijn omdat je dat zo vaak als je wil weg kan brengen. Onze rest container wordt nog maar 1 keer per 2 weken geleegd, en dat is weinig in de zomer met vleessapjes plastic.
Nu zetten we vaak de rest afval maar 1 keer per maand buiten. Je krijgt ook nog korting dan.
Gebruikersavatar
Door Hope
#2939029
eelke schreef: Hier heb je ondergrondse containers net als het glas enzo :)
Wij scheiden het plastic ook. Ook fijn omdat je dat zo vaak als je wil weg kan brengen. Onze rest container wordt nog maar 1 keer per 2 weken geleegd, en dat is weinig in de zomer met vleessapjes plastic.
Nu zetten we vaak de rest afval maar 1 keer per maand buiten. Je krijgt ook nog korting dan.
Plastic halen ze hier maar eens per 14 dagen op.
Vleesbakjes en zakjes gaan eerst terug de vriezer in om ongedierte te voorkomen. De ochtend dat ze het komen ophalen haal ik het er pas uit en gaat het in de plastic zak meteen aan straat. 
Door Miranda 1
#2939033
Hope schreef: Plastic halen ze hier maar eens per 14 dagen op.
Vleesbakjes en zakjes gaan eerst terug de vriezer in om ongedierte te voorkomen. De ochtend dat ze het komen ophalen haal ik het er pas uit en gaat het in de plastic zak meteen aan straat. 
Hier net zo. Het gaat zo stinken. Op dit moment gaan ook onze bakjes vh vlees terug in de vriezer.
Gebruikersavatar
Door Riek
#2939035
Bakjes van de chinees zijn ook erg handig om iets in te vriezen.

Hier wordt ook het afval gescheiden, plastic, papier, tuinafval en dan ook nog eens het overige.
Het scheelt me meer dan een kliko in de 2 weken. Ben er wel blij mee.
Door charmed
#2939067
Ik probeer ook zoveel mogelijk zakjes te hergebruiken, behalve dan de vleeszakken die hergebruik ik maar niet. Broodverpakking daar doe ik weer brood in voor meeneem. Actiontasjes andere dunne tasjes, gebruik ik weer voor afvalzak.

Vind het alleen zo vreemd dat je hier maar weinig bij het plastic afval mag zetten. Had laatst een wit hard plastic ton, die had ik mooi in een zak gedaan (ook onzin) maar ik denk anders laten ze hem staan. Toen de plastic afhaal kwam, hebben ze hem in de container gegooid  :o Zaterdag toen ze hier plastic en vuil ophaalden, zag ik mensen in Emmen, hun plastic weer meeslepen naar huis. Dus ik dacht die zijn niet geweest. Ze hadden allerlei bloempotten mooi apart in een plasticzak gedaan om mee te laten nemen, maar die nemen ze gewoon niet mee.

Maar je mag ook al geen vleeswaren verpakkingen en vleesverpakkingen, chipszakken erbij doen.  :o Tja, dan blijven alleen boterhamzakjes etc. over
Gebruikersavatar
Door dinky89
#2939129
eelke schreef: Hier heb je ondergrondse containers net als het glas enzo :)
Wij scheiden het plastic ook. Ook fijn omdat je dat zo vaak als je wil weg kan brengen. Onze rest container wordt nog maar 1 keer per 2 weken geleegd, en dat is weinig in de zomer met vleessapjes plastic.
Nu zetten we vaak de rest afval maar 1 keer per maand buiten. Je krijgt ook nog korting dan.
Wij hebben hier ondergrondse container voor glas, eentje voor oud papier en eentje voor overig (waar anderen dus onderverdelen in groen, plastic, restafval is hier 1 bak). Vind het ideaal want kan afval wegbrengen wanneer ik wil ;-)
Door renate1985
#2939154
Bij ons valt het gelukkig mee qua plastic. Ik gebruik wel veel zakjes maar heb maar 1 zak plastic per 2 weken soms 2 zakken.
Wij scheiden ook alles. Alle containers zetten wij maar 1x per 4 weken buiten, dan zijn ze pas vol.
Door tess06
#2940796
eelke schreef: Hier heb je ondergrondse containers net als het glas enzo :)
Wij scheiden het plastic ook. Ook fijn omdat je dat zo vaak als je wil weg kan brengen. Onze rest container wordt nog maar 1 keer per 2 weken geleegd, en dat is weinig in de zomer met vleessapjes plastic.
Nu zetten we vaak de rest afval maar 1 keer per maand buiten. Je krijgt ook nog korting dan.
hier ook grote plastic containers die worden geleegd zodra ze vol zijn.
de restafval container hebben we een kleinere genomen, scheeld weer 80 euro aan gemeentelijke belasting  ;)
Gebruikersavatar
Door Kaio
#2940812
Hier hebben we PMD, plastic metaal en drinkflacons. Pet flessen zit hier geen statiegeld op dus die moeten daarin, dus je hebt bijv van die waterflesjes waarvan je de dop losdraait je met je hand gelijk het plastic van het flesje indeukt  >:( .
Maar bij plastic mag NIET boterkuipjes, yochurtkuipjes, zakjes, hard plastic, schuimverpakkingen van vlees bijv.. Dus vrij weinig, vooral dus de flessen. En verpakkingen van niet gevaarlijke poetsmiddelen en cosmetica. En dan mag er blik in en de drinkpakken mogen erin.
Wij hebben daar niet zo veel afval aan.
De zakjes voor de honden, ja ik gebruik wel iedere keer nieuwe, denk dat ik ook heel veel water kwijt ben als ik dat schoon zou moeten krijgen, weet niet hoe sommigen dat doen?  ???
Bakjes in de vriezer neemt weer meer plaats in, dan heb ik weer een extra vriezer nodig, en ook die bakjes moeten weer allemaal schoon.
Kaela schreef: Oscar vond het weer eens nodig zijn drol in 3 delen te deponeren, dat is pas plasticverspilling  >:(
:P :biggrin2:
Gebruikersavatar
Door Hope
#2940821
Kaio schreef: Hier hebben we PMD, plastic metaal en drinkflacons. Pet flessen zit hier geen statiegeld op dus die moeten daarin, dus je hebt bijv van die waterflesjes waarvan je de dop losdraait je met je hand gelijk het plastic van het flesje indeukt  >:( .
Maar bij plastic mag NIET boterkuipjes, yochurtkuipjes, zakjes, hard plastic, schuimverpakkingen van vlees bijv.. Dus vrij weinig, vooral dus de flessen. En verpakkingen van niet gevaarlijke poetsmiddelen en cosmetica. En dan mag er blik in en de drinkpakken mogen erin.
Wij hebben daar niet zo veel afval aan.
De zakjes voor de honden, ja ik gebruik wel iedere keer nieuwe, denk dat ik ook heel veel water kwijt ben als ik dat schoon zou moeten krijgen, weet niet hoe sommigen dat doen?  ???
Bakjes in de vriezer neemt weer meer plaats in, dan heb ik weer een extra vriezer nodig, en ook die bakjes moeten weer allemaal schoon.
:P :biggrin2:
Zakjes waar vlees in heeft gezeten gaan hier ook gewoon weg, die worden niet hergebruikt. Bakjes gaan gewoon in de vaatwasser, daar is meestal nog wel een gaatje. Ik hergebruik vooral plastic zakjes van andere producten als brood.
Gebruikersavatar
Door nova
#2940935
Miranda 1 schreef: moet je heeeel veel bakjes hebben. Is dat wel mileubewust. Verpakking in bijv papier, oude kranten lijkt me ook niks ivm lekvocht.

Ik ben benieuwd wat voor een leuke tips en ideeen jullie hebben. Zodat ik en misschien andere mensen op een betere manier kunnen barfen.
voor porties groente zou je een siliconen muffinvorm kunnen gebruiken, en dagporties groente maken. Scheelt al heel wat afval.

Voor Bindi moet ik malen. Haar dagrantsoen doe ik in lege en uitgewassen melkpakken,  een leeg pak is precies aan de maat voor  1 dagportie. Daarna gaat het in de afval. Verder hergebruik ik ook heel veel zakjes, maar ik was geen vleeszakken uit,  , dat vraagt ook weer veel water, anders gaat het stinken.
Door Miranda 1
#2940947
Yep gister de film gezien. De aflevering waar ik het over had was daar een voorloper van. Het probleem is dus dat er mini kleine stukjes plastic in oa het water terecht komen. En dat drinken wij op. En grotere stukken eten oa zeedieren dat zwerfvuil is.

Je kan dus beter een plastic bakje omspoelen met water dan heb weggooien.

@nova je de groente porties die ik in muffinbakjes. En die gaan, na invriezen in een plasticzakje. Maar nu niet meer. Net groenteprutje gemaakt en 3 lege boterkuipjes meegenomen van mijn werk. Na invriezen gaan ze in een boterkuipje
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door