Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Gebruikersavatar
Door Hope
#2925207
Diervriendelijk van een plaag afkomen is onmogelijk, ik weet het.
Maar wachten op een ziekte is ook niet echt een fijne dood, net zoals verdrinken of vergiftigen. Dan liever een fred die ze in 1 keer doodbijt of een jager die een goede nekklap kan geven.
Ook niet leuk, wel snel.
Gebruikersavatar
Door pike
#2925211
Martine-Tom schreef: Ik heb laatst een docu gezien over een bedrijf in lelystad wat plaagdieren (in de docu duiven) vangt, ze vangen ze levend en vervoeren ze levend om ze in hun loods de nek om te draaien. Dit omdat als ze dat en plein public doen er nogal wat verontwaardiging was.
(Ze zijn ook ettelijke keren bedreigd om het werk wat ze doen)

Dus opzich zou het me niet verbazen als ze elders alsnog dood gemaakt worden.
Zo ging het hier in de stad ook toen er een paar duizend Canadese ganzen rondliepen. Ze werden gevangen en zogenaamd geplaatst bij particulieren die zich daarvoor gemeld hadden, verspreid over het land. Bleek achteraf dat dat een kletspraatje was en dat ze ze allemaal vergast hadden.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2925513
Ik ben een enorme konijnenvriend, maar ook liever dat ze gevangen of bejaagd worden en dan opgegeten (door de hond, of door de mens, maakt me niet uit), dan een pijnlijke langzamen dood sterven door myxomatose.
Niet dat je dat serieus nam, maar ook tamme konijnen sterven aan myxomatose en het is super besmettelijk.  Ze worden heus niet allemaal ingeënt, en zelfs als dat zo is, is het niet 100% beschermd.  Dus dat zou ik schandalig vinden, daar help je niemand mee en dood je ook konijnen mee die niemand kwaad doen.

Canadese ganzen zijn trouwens exoten. Die vervuilen het milieu, vallen de inheemse soorten aan en nemen hun terrein in. Ze kweken als zot en worden ook snel plagen.  Ze zouden ze beter in een heuse klopjacht allemaal uitroeien.  >:( (en opeten, vind ik ook weer). Ze horen hier niet en natuur is hier beter af zonder hen.  Maar ja...
Bij de konijnen vind ik dat toch een ander gegeven.

Jammer dat je er zoveel last van hebt, want het is natuurlijk eigenlijk wel een leuk gegeven dat er meer wild voorkomt...
Ik blijf erbij dat ik een manier zou zoeken om ze ook in de vriezer te krijgen.  Das waardevol vlees (Hope lust ze waarschijnlijk ook wel), het heeft een mooi leven gehad en dan kan je minder gekweekt dier voeren.  Als je er dan toch vanaf wil, kan je er beter zo weinig mogelijk van verloren laten gaan.
Door Suzanne
#2925519
Daar had ik nooit bij stilgestaan dat dat zo'n risico voor  paarden kon zijn.

Maar... jagen / opjagen mag toch niet? ;-(  Ook niet als dat op je eigen weiland is..?

Suzanne
Gebruikersavatar
Door pike
#2925580
pearlsofpassion schreef: Ik ben een enorme konijnenvriend, maar ook liever dat ze gevangen of bejaagd worden en dan opgegeten (door de hond, of door de mens, maakt me niet uit), dan een pijnlijke langzamen dood sterven door myxomatose.
Niet dat je dat serieus nam, maar ook tamme konijnen sterven aan myxomatose en het is super besmettelijk.  Ze worden heus niet allemaal ingeënt, en zelfs als dat zo is, is het niet 100% beschermd.  Dus dat zou ik schandalig vinden, daar help je niemand mee en dood je ook konijnen mee die niemand kwaad doen.

Canadese ganzen zijn trouwens exoten. Die vervuilen het milieu, vallen de inheemse soorten aan en nemen hun terrein in. Ze kweken als zot en worden ook snel plagen.  Ze zouden ze beter in een heuse klopjacht allemaal uitroeien.  >:( (en opeten, vind ik ook weer). Ze horen hier niet en natuur is hier beter af zonder hen.  Maar ja...
Bij de konijnen vind ik dat toch een ander gegeven.
Je hebt helemaal gelijk dat die ganzen hier niet thuishoren. En het was hier echt verschrikkelijk met die beesten, je kon nergens meer normaal lopen, elk padje, elke stoep, parken werden compleet ondergescheten. En dat omdat een paar mensen ooit een paar mooie vogels in de gracht wilden hebben. Maar wat ik wou aangeven is dat die firma's ze zogenaamd vangen en elders onderbrengen terwijl ze in feite vergast worden. Zeg dan gewoon dat je dat doet. Persoonlijk zou ik liever afschot zien dan blijft de stress van de vangst, vervoer en van wat nog volgt hen tenminste bespaard. Maar een paar jagers in de stad is ook niet zo'n goed idee ::) De Canadese ganzen poepen niks meer dan de inheemse ganzen alleen zitten ze vaak in de stad dus hebben mensen er eerder last van. Maar ze zorgen verder nauwelijks voor problemen i.t.t. de Grauwe ganzen die in steeds groter wordende aantallen hier broeden.

Wat het konijn betreft, in weze is ook dat een exoot, die vroeger alleen in Spanje en Portugal voorkwam. In de 14e eeuw werden ze geimporteerd door kloosters en adel, om op te schieten.
Dus tja, waar trek je dan de grens.


Jammer dat je er zoveel last van hebt, want het is natuurlijk eigenlijk wel een leuk gegeven dat er meer wild voorkomt...
Ik blijf erbij dat ik een manier zou zoeken om ze ook in de vriezer te krijgen.  Das waardevol vlees (Hope lust ze waarschijnlijk ook wel), het heeft een mooi leven gehad en dan kan je minder gekweekt dier voeren.  Als je er dan toch vanaf wil, kan je er beter zo weinig mogelijk van verloren laten gaan.
Probleem is dan alleen dat ze nu niet bejaagd mogen worden. Dat wordt wachten tot het jachtseizoen weer begint en dan een jager inschakelen.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2925625
Het verschil is toch dat de konijnen hier in natuurlijke omstandigheden normale proporties aannemen en gewoon natuurlijke vijanden hebben.  Natuurlijk niet in een stedelijke omgeving waar de mens zich ermee moeit.  Daar is alles anders.
Daar krijgen ze eten, moeten nergens onderduiken en ga zo maar door.  Daar bloeit ieder dier op zonder vijanden.

Ik heb het over een natuurlijke situatie.
Met konijntjes in een natuurgebied krijg je diversiteit onder de planten, in het landschap en meer bloei ipv juist minder.
De canadese gans vervuilt het hele milieu.  De planten gaan achteruit wegens te veel bemesting, de waterwegen worden troebel, vol algen, slibben dicht en worden zo'n vieze groene brij.  Dat heb je niet met inheemse ganzen hoor.
Bovendien kweken ze bijna dubbel zo snel en zijn ze echt aggressief naar andere eendachtigen.
Ik weet niet hoe dat met de grauwe gans zit, maar ik weet dat het tot op heden niet zo'n probleem vormt voor natuurgebieden dan de Canadese. Die laatste is echt een bedreiging voor die laatste beetjes schrale, onbemeste natuur die belgie nog rijk is.  Maar de overheid doet weer juist niets.
Gebruikersavatar
Door pike
#2925771
Ik ken de situatie in België niet. Ik heb hier nog niet gehoord dat ze natuurgebieden om zeep helpen of water ernstig vervuilen.
Maar waar zich grote troepen ophouden wordt het een bende dat is wel natuurlijk onontkoombaar, net zoals onze uitlaatroutes bezaaid liggen met hondenpoep. Maar dat geldt ook voor de andere ganzensoorten. Even wat aantallen:
tellingen van 2009 zijn dit voor Nederland:
grauwe ganzen: 189.903
grote Canadese ganzen: 23.798
Totaal aantal ganzen 281.380 (19 soorten).
De grauwe gans maakt in Nederland dus tweederde uit van het totaal. De Canadese maakt ca. 8,5% uit van het totaal.
70% van alle ganzen houdt zich op in drie provincies: Noord- en Zuid-Holland en Gelderland.
Elimineer alle Canadese ganzen, een broedseizoen verder en hun gat is opgevuld door de andere soorten. Ik denk dus dat dat niet veel helpt.
Zijn er en Belgie geen grauwe ganzen?

En voor de duidelijkheid: Die konijnen hoeven voor mij echt niet weg hoor. Was alleen maar een voorbeeld om aan te duiden dat er meer exoten zijn, en niet alle exoten leveren overlast voor mens of inheemse flora en/of fauna.
Maar zodra er veel dieren nabij de mens leven dan gaat dat nooit goed samen.

Ik kwam nog een andere vorm van konijnenbestrijding tegen: De inzet van roofvogels.

Er zijn ook Gemeenten waar je terecht kan in geval van konijnenoverlast. Weet niet of dat bij Hope het geval is maar dat is misschien nog een mogelijkheid om even na te gaan.
Door Jantina
#2925775
Suzanne schreef: Daar had ik nooit bij stilgestaan dat dat zo'n risico voor  paarden kon zijn.

Maar... jagen / opjagen mag toch niet? ;-(  Ook niet als dat op je eigen weiland is..?

Suzanne
Er worden officieel wedstrijden in gehouden, ook voor haas. Ze mogen ze niet doden.
Gebruikersavatar
Door pike
#2925820
Maar dan is het dus een officiële wedstrijd. In Nederland zijn die er pas sinds heel erg kort.
Trainen in losloopgebieden waar konijnen voorkomen is wel leuk bedacht, maar het is toch nog steeds niet toegestaan je honden daar te laten jagen. Ook al doden ze niet en noem je het trainen.
Voor meutehonden is in Nederland helaas niet echt plek als je er leuk mee wil werken.
Door Martine-Tom
#2925863
pike schreef: Maar dan is het dus een officiële wedstrijd. In Nederland zijn die er pas sinds heel erg kort.
Trainen in losloopgebieden waar konijnen voorkomen is wel leuk bedacht, maar het is toch nog steeds niet toegestaan je honden daar te laten jagen. Ook al doden ze niet en noem je het trainen.
Voor meutehonden is in Nederland helaas niet echt plek als je er leuk mee wil werken.
En als veel mensen dat gaan doen denk ik zomaar dat er nog minder losloopgebieden gaan komen  :-\
Gebruikersavatar
Door pike
#2925874
Martine-Tom schreef: En als veel mensen dat gaan doen denk ik zomaar dat er nog minder losloopgebieden gaan komen  :-\
Dat denk ik ook.
Door Jantina
#2925885
Ik ken gelukkig geen mensen die dit doen zonder toestemming van de grondeigenaar, jachtopzichter of iemand anders die er over te vertellen heeft hoor! Dus wees gerust. Net als bijvoorbeeld bij het Erkemederstrand is er toestemming voor bepaalde trainingsdagen voor een rasvereniging. Maar ik denk niet dat het je gaat lukken op een terrein wat niet al losloop terrein is, vandaar dat ik daar aan refereerde.
Daarom werd ik ook 'hebberig' van Hope haar berichtje, een konijnenplaag op eigen terrein zou ik wel willen, haha. Onze trainingsmogelijkheden beperken zich tot het mee gaan met de fretteur, en een recreatiegebied waar we ontheffing voor hebben maar helaas een hele slechte konijnenstand.
Gebruikersavatar
Door pike
#2925921
Jantina schreef: Ik ken gelukkig geen mensen die dit doen zonder toestemming van de grondeigenaar, jachtopzichter of iemand anders die er over te vertellen heeft hoor! Dus wees gerust. Net als bijvoorbeeld bij het Erkemederstrand is er toestemming voor bepaalde trainingsdagen voor een rasvereniging. Maar ik denk niet dat het je gaat lukken op een terrein wat niet al losloop terrein is, vandaar dat ik daar aan refereerde.
Daarom werd ik ook 'hebberig' van Hope haar berichtje, een konijnenplaag op eigen terrein zou ik wel willen, haha. Onze trainingsmogelijkheden beperken zich tot het mee gaan met de fretteur, en een recreatiegebied waar we ontheffing voor hebben maar helaas een hele slechte konijnenstand.
Misschien kan je wat konijntjes van Hope herplaatsen naar je eigen terrein (maar er is geen zand bij jou dus daar willen ze niet hihi).

Maar je hebt in elk geval wel íets om te trainen, en dat is altijd nog beter dan niets.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door