Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Gebruikersavatar
Door pike
#2899523
Hope schreef: Nee, zo bedoel ik het niet.
Kom je hier met je paard in de kliniek dan moet je eerst het paspoort afgeven. Als het paard medicatie krijgt wordt in het paspoort ingevuld dat het dier niet meer geschikt is voor humane consumptie.
Op die manier hoeft de veearts zich niet druk te maken over wachttijden en kan hij alles in het paard stoppen wat nodig is. Het is een onomkeerbare aantekening, dus het paard kan voor het leven niet meer in de voedselketen terecht komen.
Klopt toch ook niet. Als een bepaald medicijn een wachttijd heeft van 30 dagen kan je dat toch aantekenen in het paspoort. Wat ik al zei, als het paard weer gezond wordt en verder gezond nog jaren leeft kan het dier wel nog voor de slacht. De dierenarts heeft toch niet met de wachttijd te maken, dat zijn de eigenaar van het paard en de slachter. Wat als de eigenaar die aantekening niet wil? Dan weigert die dierenarts het paard te helpen???
Door Roosj
#2899766
pike schreef: Klopt toch ook niet. Als een bepaald medicijn een wachttijd heeft van 30 dagen kan je dat toch aantekenen in het paspoort. Wat ik al zei, als het paard weer gezond wordt en verder gezond nog jaren leeft kan het dier wel nog voor de slacht. De dierenarts heeft toch niet met de wachttijd te maken, dat zijn de eigenaar van het paard en de slachter. Wat als de eigenaar die aantekening niet wil? Dan weigert die dierenarts het paard te helpen???
Medicijnen hebben overigens een halfwaardetijd. Dat betekend dat in een bepaalde tijd, het medicijn in hoeveelheid gehalveerd is, maar je komt nooit op 0 uit. Neem maar eens een willekeurig getal en ga dat halveren en halveren en halveren etc..

Medicijnen gaan dus nooit 100% je lijf uit.
Gebruikersavatar
Door pike
#2899777
Ja, als je het zo bekijkt dan kan je dus nooit meer gehouden diersoorten eten want ze hebben allemaal wel een keertje in hun leven iets gehad. Koeien, varkens, kippen. Daarnaast worden ze ook geënt, behandelt tegen wormen en andere parasieten. Voor wormkuren geldt net als voor medicijnen een wachttijd.
En hoe je het ook bekijkt, ik denk niet dat een dierenarts een dier -in dit geval het paard- zorg mag onthouden omdat hij geen aantekening in het paspoort heeft staan dat het niet voor de slacht gaat. 
Door K&D
#2899784
Met name bij paarden wordt bij klachten buut gebruikt. Phenylbutazon blijft in het vlees en kan bij consumptie door mensen gevaarlijk zijn. Het kan problemen met het beenmerg en de aanmaak van bloedcellen veroorzaken.
#2899799
Roosj schreef: Medicijnen hebben overigens een halfwaardetijd. Dat betekend dat in een bepaalde tijd, het medicijn in hoeveelheid gehalveerd is, maar je komt nooit op 0 uit. Neem maar eens een willekeurig getal en ga dat halveren en halveren en halveren etc..

Medicijnen gaan dus nooit 100% je lijf uit.
Dit is dus echt niet waar... dit is alleen als je uitgaat van natuurlijk verval. Je hebt in je lichaam zoiets als zuiveringsorganen en chemische reacties, waardoor medicatie uiteindelijk gewoon uit het lichaam verdwijnt. Anders zou niemand een hervaccinatie nodig hebben bijv.
Door Roosj
#2899856
Vivianneb schreef: Dit is dus echt niet waar... dit is alleen als je uitgaat van natuurlijk verval. Je hebt in je lichaam zoiets als zuiveringsorganen en chemische reacties, waardoor medicatie uiteindelijk gewoon uit het lichaam verdwijnt. Anders zou niemand een hervaccinatie nodig hebben bijv.
Sry, maar dit weet ik echt 100% zeker. Dit leerde ik namelijk op mijn opleiding in het hoofdstuk medicijnen, van een arts.
De half waarde tijd ontstaat juist door je zuiveringsorganen ed, maar zal echt nooit 100% uit je systeem gaan.

Het is ook niet voor niets dat het afgeraden word om paarden lever en paardennier aan je hond te voeren ;)

Overigens zit er in ons drinkwater ook medicijn resten.
Laatst gewijzigd door Roosj op za 29 mar 2014, 09:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Hope
#2900065
pike schreef: Klopt toch ook niet. Als een bepaald medicijn een wachttijd heeft van 30 dagen kan je dat toch aantekenen in het paspoort. Wat ik al zei, als het paard weer gezond wordt en verder gezond nog jaren leeft kan het dier wel nog voor de slacht. De dierenarts heeft toch niet met de wachttijd te maken, dat zijn de eigenaar van het paard en de slachter. Wat als de eigenaar die aantekening niet wil? Dan weigert die dierenarts het paard te helpen???
Maar juist omdat eigenaren zich nergens druk om maken, nemen ze hier het paspoort in vóór het consult. Worden er medicijnen gegeven die schadelijk zijn dan krijg het paspoort terug met een dikke aantekening. En 9 van de 10 keer zet de veearts gewoon simpelweg in het paspoort dat het paard niet meer geschikt is voor consumptie. Juist omdat die zich wil bezighouden met de gezondheid van het dier en niet met wachttijden.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door