Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

#2879224
Nou zal ik dan ook maar reageren  :P
Heb Dubarry laarzen gehad maar ook die van mij gingen het eerste seizoen al lekken. Ik liep er wel
heel erg intensief op, maar dan nog 1 seizoen is natuurlijk niets voor zulke dure laarzen. Ben toen
overgestapt op Aigles met en zonder neopreen en die lopen heerlijk en heb ze nu al 6 jaar ofzo. Jammer
dat ze jou niet goed zitten.
#2879985
Ook ik kan eigenlijk alleen maar op Dubarry's lopen. Heb er al wel 3 paar versleten. Nou ja versleten, of ik ze nu wel of niet verzorg, ze gaan allemaal op
de bovenkant stuk. Alleen het laatste paar, daar is de zool van los gegaan. Doe er niet veel langer dan 2 jaar mee. Dan zijn m'n sokken net zo nat als ik zonder laarzen zou lopen. Heb ze ook één keer laten verzolen, na korte tijd lieten de zolen weer los. Dus ook geen succes.
#2880066
M. v.d. Heuvel schreef: Ook ik kan eigenlijk alleen maar op Dubarry's lopen. Heb er al wel 3 paar versleten. Nou ja versleten, of ik ze nu wel of niet verzorg, ze gaan allemaal op
de bovenkant stuk. Alleen het laatste paar, daar is de zool van los gegaan. Doe er niet veel langer dan 2 jaar mee. Dan zijn m'n sokken net zo nat als ik zonder laarzen zou lopen. Heb ze ook één keer laten verzolen, na korte tijd lieten de zolen weer los. Dus ook geen succes.
Holymoly, wij kunnen elkaar dus echt een hand schudden :-\. Met dit verschil dat ze bij mij na 7 a 8 maanden stuk zijn, ik eerder een nieuw paar heb gekregen (moet het nu afwachten) en er dan daarna (als ze weer gaan scheuren) met goed fatsoen niet meer mee terug durf :-\

Ik snap er dus echt geen bal van, waarom sommige mensen er 3 tot 5 jaar of langer mee doen (ik ken mensen die hun Dubarry's al 15 jaar hebben!!!) en andere (zoals wij) zoveel korter :-\
#2880234
Ik zal ook es een duit in het zakje doen over die Dubarry laarzen nu ik dit topic doorlees.

Ik draag ze sinds ruim 16  jaar en ik ben nu aan  mijn 4e paar toe sinds 5 jaar.
Op geen ander paar laarzen kan ik zolang lopen omdat ze intensief gebruikt worden.

Elke dag zeker 3 a 4 uur flink aan de wandel of ermee aan het werk buiten  bij de paarden.Zomer en winter.
Blubber ,water ,mest ,het gaat meestal goed.
Ik zweer bij dit model,de Galway
Afbeelding

Het eerste paar heb ik zwaar mishandeld.
Totaal geen onderhoud gepleegd ..het eerste jaar spoelde ik ze nog netjes af onder de kraan en liet ze drogen ,daarna niks meer aan gedaan.
Ze gingen ruim 8 jaar mee ,toen gingen ze lekken en scheuren op dezelfde plekken als  waar jullie het over hebben.

2 e paar gekocht .Keurig netjes volgens de voorschriften onderhouden  van meneer Dubarry . :)
Netjes schoongemaakt na gebruik ( elke dag!)
Keurig ingevet met de Dubarry creme enz.enz.
Na 5 maanden gingen ze al lekken ,scheuren enz.enz.
Nieuw paar gekregen.Heel goede service ,keurig opgelost  :)

Ook deze nieuwe weer netjes bijgehouden volgens Dubarry's ondoorgrondelijke voorschriften.
Zelfde verhaal .Na 8 maanden lekken en scheuren en laten verzolen .....geheel onthand omdat mijn trouwe Dubarry's een lange reis terug naar Ierland moesten maken.

Na 2 maanden waren ze weer terug.
En ja hoor ,van de leverancier moest ik blijven doorgaan met de Dubarry creme enz.enz.
Dit vanwege de Goretex .
Als je " verkeerde" leerbehandeling toepast (lees : geen Dubarry onderhoudssetje erop loslaat ) dan zal de Goretex verzadigen en dus gaan lekken.En de naad liet los bij de zool waar het leer op vast zit.

Dus ook dit paar ging veel te snel aan gort.

Weer nieuwe gekregen,het 4e paar ( tevens mijn laatste ,ben er wel klaar mee)

Deze gaan sinds jaren alweer super goed volgens de " oude" methode.

Wat ik nu wel doe is het volgende:
ik spoel ze alleen af als ze onherkenbaar worden
daarna opdrogen in een koude ruimte ( schuur)
ik doe er elke dag opgefrommelde kranten in om ze in model tehouden zodat er geen scheuren ontstaan op de zwakke plekken

ik vet ze af en toe in als ze kurkdroog zijn met Rapide  ledercreme die we ook voor de zadels gebruiken van de paarden.
Geen ledervet want dat trekt direct in de Goretex binnenvoering wat weer zorgt voor lekkende zolen
Het is dit spul en nu gaat alles goed

Afbeelding
#2880242
Ik ben blij dat je het meldt. Ik voelde me al stik alleen maar nu blijkt dus dat veel meer mensen dezelfde problemen hebben met Dubarry! Ik heb het zelfde model trouwens. Dus opvullen met kranten en lederCREME van Rapide erop. OK. Dan ga ik dat ook doen. Tenminste.... Als Dubarry zo 'coulant' is om me weer nieuwe laarzen te geven......
#2880246
Daantje schreef: Ik zal ook es een duit in het zakje doen over die Dubarry laarzen nu ik dit topic doorlees.

Ik draag ze sinds ruim 16  jaar en ik ben nu aan  mijn 4e paar toe sinds 5 jaar.
Op geen ander paar laarzen kan ik zolang lopen omdat ze intensief gebruikt worden.

Elke dag zeker 3 a 4 uur flink aan de wandel of ermee aan het werk buiten  bij de paarden.Zomer en winter.
Blubber ,water ,mest ,het gaat meestal goed.
Ik zweer bij dit model,de Galway
Afbeelding

Het eerste paar heb ik zwaar mishandeld.
Totaal geen onderhoud gepleegd ..het eerste jaar spoelde ik ze nog netjes af onder de kraan en liet ze drogen ,daarna niks meer aan gedaan.
Ze gingen ruim 8 jaar mee ,toen gingen ze lekken en scheuren op dezelfde plekken als  waar jullie het over hebben.

2 e paar gekocht .Keurig netjes volgens de voorschriften onderhouden  van meneer Dubarry . :)
Netjes schoongemaakt na gebruik ( elke dag!)
Keurig ingevet met de Dubarry creme enz.enz.
Na 5 maanden gingen ze al lekken ,scheuren enz.enz.
Nieuw paar gekregen.Heel goede service ,keurig opgelost  :)

Ook deze nieuwe weer netjes bijgehouden volgens Dubarry's ondoorgrondelijke voorschriften.
Zelfde verhaal .Na 8 maanden lekken en scheuren en laten verzolen .....geheel onthand omdat mijn trouwe Dubarry's een lange reis terug naar Ierland moesten maken.

Na 2 maanden waren ze weer terug.
En ja hoor ,van de leverancier moest ik blijven doorgaan met de Dubarry creme enz.enz.
Dit vanwege de Goretex .
Als je " verkeerde" leerbehandeling toepast (lees : geen Dubarry onderhoudssetje erop loslaat ) dan zal de Goretex verzadigen en dus gaan lekken.En de naad liet los bij de zool waar het leer op vast zit.

Dus ook dit paar ging veel te snel aan gort.

Weer nieuwe gekregen,het 4e paar ( tevens mijn laatste ,ben er wel klaar mee)

Deze gaan sinds jaren alweer super goed volgens de " oude" methode.

Wat ik nu wel doe is het volgende:
ik spoel ze alleen af als ze onherkenbaar worden
daarna opdrogen in een koude ruimte ( schuur)
ik doe er elke dag opgefrommelde kranten in om ze in model tehouden zodat er geen scheuren ontstaan op de zwakke plekken

ik vet ze af en toe in als ze kurkdroog zijn met Rapide  ledercreme die we ook voor de zadels gebruiken van de paarden.
Geen ledervet want dat trekt direct in de Goretex binnenvoering wat weer zorgt voor lekkende zolen
Het is dit spul en nu gaat alles goed

Afbeelding
Maarrrrr, even een vraagje :biggrin2:
Om de hoeveel tijd is dat? Want hier zien ze er na 5 wandelingen al niet meer uit (5 dagen dus). Onherkenbaar.
Dus geef je ze eens in de maand een lik creme of eens in de week?
Hoe lang heb je dit paar nu?
#2880260
Mijn Dubarrys draag ik al 6 jaar. De afgelopen "winter" nog niet schoongemaakt, vanwege de enorme nattigheid.
Van de week ben  ik aan een schoonmaakrondje begonnen, dus alle buiten laarzen en schoenen onder de kraan, en boenen maar.
Na 2 dagen drogen smeer ik ze in met Kiwi schoensmeer. Dit gaat prima zo. Wel wissel ik mijn laarzen af, de ene dag de ene, dan andere dag een ander paar. Ik loop altijd buiten, woon buiten en heb helaas ook best modder.
#2880264
Lizzy schreef: Ik ben blij dat je het meldt. Ik voelde me al stik alleen maar nu blijkt dus dat veel meer mensen dezelfde problemen hebben met Dubarry! Ik heb het zelfde model trouwens. Dus opvullen met kranten en lederCREME van Rapide erop. OK. Dan ga ik dat ook doen. Tenminste.... Als Dubarry zo 'coulant' is om me weer nieuwe laarzen te geven......
Dit paar gaat nu bijna  5 jaar mee .

Ik vet ze in met een heeeeeeel klein beetje ledercreme en laat dat niet heel lang intrekken.
Uitwrijven met een katoenen doek /oud t-shirt o.id. totdat het vet er weer af is.

Het ligt eraan door welke soort bagger je gaat met die laarzen en hoe lang ze nat blijven.
Als ik veel door diepe plassen loop ,zal ik eerder die Rapide erop doen.En dan doe ik ook niks van dat spul op de naden van het leer met de zool.Het lijkt anders wel of juist daar de gevoeligheid toeneemt van het eventuele doorlekken.

Mijn frequentie van lichtjes invetten is ongeveer eens in de 3 maanden.
Vooral het model er inhouden lijkt de sleutel om ellende te voorkomen
In  plaats van kranten zou je ook een laarzenspanner kunnen gebruiken denk ik.

Al met al zijn het toch heel andere tips dan meneer Dubarry zelf geeft.
Hier werkt het blijkbaar .

De outdoorwinkel waar ik mijn laarzen gekocht heb gaf trouwens dezelfde adviezen als  Henk en is ook erg coulant met oplossingen.
Daar ligt het niet aan.
#2881740
Daantje schreef: Dit paar gaat nu bijna  5 jaar mee .

Ik vet ze in met een heeeeeeel klein beetje ledercreme en laat dat niet heel lang intrekken.
Uitwrijven met een katoenen doek /oud t-shirt o.id. totdat het vet er weer af is.

Het ligt eraan door welke soort bagger je gaat met die laarzen en hoe lang ze nat blijven.
Als ik veel door diepe plassen loop ,zal ik eerder die Rapide erop doen.En dan doe ik ook niks van dat spul op de naden van het leer met de zool.Het lijkt anders wel of juist daar de gevoeligheid toeneemt van het eventuele doorlekken.

Mijn frequentie van lichtjes invetten is ongeveer eens in de 3 maanden.
Vooral het model er inhouden lijkt de sleutel om ellende te voorkomen
In  plaats van kranten zou je ook een laarzenspanner kunnen gebruiken denk ik.

Al met al zijn het toch heel andere tips dan meneer Dubarry zelf geeft.
Hier werkt het blijkbaar .

De outdoorwinkel waar ik mijn laarzen gekocht heb gaf trouwens dezelfde adviezen als  Henk en is ook erg coulant met oplossingen.
Daar ligt het niet aan.
Vijf jaar......... Ik ben jaloers. Wat een verschil met 7 maanden :-X

En eens in de 3 maanden invetten? Ik geloof werkelijk dat als ik dat zou doen he, dat ze met 3 maanden kapot zijn. Ik zie gewoon na een maand of 5 de eerste tekenen al ontstaan!

Ik heb er nu laarzenspanners ingedaan. Maar ik ben daar niet erg tevreden over. De spanners zijn niet breed genoeg. Ik ga dus ook maar kranten proppen. Of zijn zakjes met rijstkorrels een idee? Zodat het ook nog wat vocht opneemt? Of ontvocht je ze daar teveel mee :g:
#2881741
Antheman schreef: Mijn Dubarrys draag ik al 6 jaar. De afgelopen "winter" nog niet schoongemaakt, vanwege de enorme nattigheid.
Van de week ben  ik aan een schoonmaakrondje begonnen, dus alle buiten laarzen en schoenen onder de kraan, en boenen maar.
Na 2 dagen drogen smeer ik ze in met Kiwi schoensmeer. Dit gaat prima zo. Wel wissel ik mijn laarzen af, de ene dag de ene, dan andere dag een ander paar. Ik loop altijd buiten, woon buiten en heb helaas ook best modder.
:-X :-X :-X

Ik snap er echt helemaaaaaal niks van.......

Je zou bijna gaan denken dat ik er te goed voor ben hoor. En dat die zogenaamde geweldige Goretex verzorgingsproducten niet goed genoeg zijn voor het leer.

Afwisselen per dag deed ik niet. Ik deed dat om de paar dagen.
#2881745
Mijn eerste paar Dubarry"s waren nog in Ierland gemaakt (zie labeltje aan je laarzen) maar daar kreeg ik kleurverschil mee.
Dat was een oersterk paar. Daarna kreeg ik 2x nieuwe laarzen die in portugal zijn gemaakt en die laarzen zijn een stuk minder sterk, lekken loslaten van zolen.. Misschien heeft het er niets mee te maken maar mij viel het op.
#2881768
Ik ga mijn paar niet verwennen heb ik bedacht. Ik heb mijn Beauforts ook nog nooit iets van onderhoud gegeven en doe er al jaaaaren mee zonder lekker of scheuren. Kom op zeg, daar moeten zulke laarzen toch tegen kunnen? Afspoelen met water zou ik trouwens echt niet doen. Leer nat maken gaat erg tegen mijn gevoel in... Ze lopen trouwens erg lekker moet ik zeggen en ze zijn nu voldoende opgerekt om met spijkerbroek te kunnen dragen dus ik ga er mee aan de gang. Ik ga er echt niet iedere dag kranten in stoppen of wat dan ook, als dat moet dan zijn ze echt niet geschikt voor mij... Ik 'trap' ze uit in de bijkeuken en de volgende dag gaan ze weer aan. Als dat met goedkopere Beauforts kan, moet het met Dubarry's toch zeker kunnen?  ???
#2881776
Lizzy, ik denk dat ik de laarzen eens een keer de "verzorging" zou geven die hier bij vele lijkt te werken; niet meer afspoelen met water, geen dure verzorgingsproducten maar gewoon een potje goedkoop vet (ik gebruik hetzelfde als ik dacht Daantje, dat goudkleurige potje met rode letters), eventueel kranten erin en verder niets...
#2881785
De reden dat ik ze af en toe (heus niet elke week hoor!) af en toe afspoel is omdat ik ze anders niet kan verzorgen. Ze zitten onder de modder. Dat moet er eerst af wil ik er wat op kunnen smeren. Dus dat maakt dat ik ze afspoel, dan 48 uur (minimaal) laat drogen (niet bij de verwarming maar gewoon aan de normale lucht) en dan smeer ik ze in. Afhankelijk van de anti-regen-spray doe ik of eerst sprayen en dan smeren of eerst smeren en dan sprayen.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door