Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Esther Q
#2858712
Hanny schreef: Ah, dan ga ik dit dus nooit begrijpen. Prima hoor.

Hanny
Ik bedoel daar niets vervelends mee :) Ik zie gewoon het nut niet in van hier in detail in te gaan op de eigenschappen van de betrokken honden en alle factoren die hebben meegespeeld in het nemen van de beslissing. Wat heb je eraan om te horen hoe de betrokken honden werken, hoe onze bedrijfslogistiek in elkaar steekt en wat onze toekomstplannen zijn? Het voert gewoon te ver om dat alles uit te leggen en bovendien gaat het topic daar niet over :)
Door Lizzy
#2858738
Alba schreef: Zoals jij het er neer zet, vraag ik me echt af wat voor raar iemand ik ben en wat voor vreemde beweegredenen ik heb voor het vragen van een voorschot. Dat zal je er niet mee mee bedoelen, maar dat is wel vaker als ik uitgebreid probeer uit te leggen waarom ik bepaalde dingen hoe doe. Wat ik dus ook gewoon niet meer ga doen.
Ik vlieg niet in de fik, ik probeer het nogmaals neer te zetten waarom, al zeg ik eigenlijk gewoon hetzelfde. Blijkbaar zijn mijn teksten inderdaad niet duidelijk maar in jouw vraag ter verduidelijking voel ik me neergezet als iemand die ik echt niet ben, en dat is niet voor het eerst dus misschien kunnen we allebei de teksten nog eens lezen.
Nee joh, welnee, er is geen hersencel in mijn hoofd die jouw beweegredenen raar of vreemd vind! Jouw betoog was alleen behoorlijk van een "ik heb het allemaal goed doordacht" -gehalte en ik kon er geen chocolade van maken (je schreef over hoe je het niet nodig had voor de zekerheid, je alle pups meerdere keren kwijt kan raken, pupkopers specifiek voor jullie kiezen als fokker, etc. etc.). En ik kon me niet voorstellen dat je het voorschot nodig zou hebben om te helpen bij de kosten, want jou kennende weet je dat dingen mis kunnen gaan en als dingen mis gaan: is een voorschot een druppel op de gloeiende plaat. Maar duidelijk, je hebt dat wel nodig en je hebt een goede back-up.
Want? Ik bedoel hier niks raars mee hoor. Dat jij voldoende achter de hand hebt om in principe een nest van a tot z groot te brengen, is waarschijnlijk een hartstikke fijn gevoel. Ik wou dat ik hetzelfde kon zeggen, maar als op ons inkomen ik een nest groot breng en tegelijk flikkert er een duur onderdeel van de auto, zal ik ergens moeten lenen. Komt ook wel goed, als we hier zelf op een houtje zaten te bijten fokte ik ook niet, maar we kunnen niet lunchen met kaviaar al zouden we het willen.
Iedereen die jouw verhaal heeft gevolgd weet dat jij er heel erg veel geld in hebt moeten steken. Ik weet niet hoe je dat betaald hebt, wil ik ook niet weten en gaat niemand iets aan. Ik denk dat iedereen die weet hoeveel fokken kost ook wel even heeft gedacht aan jouw (dierenarts)rekeningen.
En ja, dat kan iedere fokker gebeuren. Ons ook. Is mijn ouders ook meerdere keren gebeurd, dus ik weet ook van dichtbij hoe het kan gaan. Ik heb heus zat back-up in mijn omgeving waar ik geld kan lenen als het nodig is, daarin vertrouw ik echt niet op een voorschot of überhaupt de 'opbrengst'. Ik fok niet voor het geld en ik fok ook niet zomaar.
Ik ben ook volledig eerlijk aan iedereen die ernaar vraagt dat als hier iets flink fout gaat, er voorlopig ook niet meer gefokt zal worden omdat dat financieel niet haalbaar is. Ik benadruk dat ook heel erg als mensen in mijn omgeving erover denken te gaan fokken.
Maar ik kan me niet voorstellen dat iedereen die een nest fokt, minstens 10.000 euro opzij heeft staan voor het geval dat het goed fout gaat. De fokkers waar ik bevriend mee ben toch in elk geval niet.
Omdat ik het geld had. Met de nadruk op had. Als in verleden tijd. En ik had en heb geen back-up. Dus of er ooit een 2de nestje komt: dat is de vraag. Zoals je weet heb ik geen baan en Leo werkt tegenwoordig ook in de dieren-sector dus dan weet je het wel. En nee, ik weet dat de meeste fokkers geen 10.000 euro op de bank hebben staan, voor het geval dat het mis gaat. Ik denk dat de meeste fokkers er op gokken dat dit hen niet gebeurd. Of weten dat ze dat links of rechtsom wel kunnen bufferen. Of een goede back-up hebben.
Door Lizzy
#2858753
eelke schreef: Ja dat geloof ik ook wel inderdaad, als ik jou zo heb gevolgd vanaf hier. Jammer dat je dalmaten fokt en niet iets harigers, anders wist ik het wel ;D
Jammer dat jij niet op wat kort-harigers valt :biggrin2:
Door eelke
#2858754
Lizzy schreef: Jammer dat jij niet op wat kort-harigers valt :biggrin2:
Hmmmm misschien is verandering van spijs ook wel eens goed :biggrin2:
Door Lizzy
#2858755
eelke schreef: Hmmmm misschien is verandering van spijs ook wel eens goed :biggrin2:
Ja joh, al dat haar! :biggrin2:
Gebruikersavatar
Door Angelique
#2858756
Ik vraag geen voorschot/aanbetaling en neem het ook niet aan als mensen het zelf aanbieden. O.a. omdat als wij op dat moment iets afspreken dan moeten we al op elkander kunnen vertrouwen, zo niet, dan gaat de hele afspraak ook al nergens meer over. En ook ik hou de drempel tot afzeggen het liefst zo laag mogelijk. Als buffer heb ik het ook niet nodig, gelukkig maar, want stel dat je 8 miskleurtjes krijgt waar je gehele wachtlijst niet op zat te wachten dan moet ik ook alles zelf voorschieten. Dus die factor vindt ik zodanig onzeker dat ik daar vooraf niet op ga bouwen.
Door Parelridder
#2858787
Angelique schreef: Ik vraag geen voorschot/aanbetaling en neem het ook niet aan als mensen het zelf aanbieden. O.a. omdat als wij op dat moment iets afspreken dan moeten we al op elkander kunnen vertrouwen, zo niet, dan gaat de hele afspraak ook al nergens meer over. En ook ik hou de drempel tot afzeggen het liefst zo laag mogelijk. Als buffer heb ik het ook niet nodig, gelukkig maar, want stel dat je 8 miskleurtjes krijgt waar je gehele wachtlijst niet op zat te wachten dan moet ik ook alles zelf voorschieten. Dus die factor vindt ik zodanig onzeker dat ik daar vooraf niet op ga bouwen.
Helemaal eens! Eén van m'n pupkopers bood heel lief aan om de aankoopsom over te maken toen pup geboren was, t.b.v. de diverse kosten rondom het nest. Toelichting die hij gaf was "Het is maar net hoe je het ziet, of wij straks jouw pup ophalen of dat jij nu voor onze pup zorgt.. ;)".
Ik waardeerde het aanbod en genoot van zijn beredenering, maar wil geen aanbetaling, exact om bovenstaande redenen.
Door eelke
#2858795
Eerlijk gezegd vind ik 10.000 ook niet zo heel veel, als je een nest gaat fokken. Volgens mij is dat niet veel meer dan een of andere instantie (nibud?) adviseert als buffer voor een normaal huishouden.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#2858820
eelke schreef: Eerlijk gezegd vind ik 10.000 ook niet zo heel veel, als je een nest gaat fokken. Volgens mij is dat niet veel meer dan een of andere instantie (nibud?) adviseert als buffer voor een normaal huishouden.
Nou, het moet heel gek lopen als je dat opmaakt hoor. En het kan, maar het is zeker geen gebruikelijke kost. Daarbij komt dan dat het vaak da-kosten zullen zijn en veel da's dan voorstellen om de gehele rekening te betalen als de pups verkocht zijn.
Door eelke
#2858821
Angelique schreef: Nou, het moet heel gek lopen als je dat opmaakt hoor. En het kan, maar het is zeker geen gebruikelijke kost. Daarbij komt dan dat het vaak da-kosten zullen zijn en veel da's dan voorstellen om de gehele rekening te betalen als de pups verkocht zijn.
Nee, maar tis toch je reserve voor je nest + auto + wasmachine etc... heel je huishouden.
Ik heb even gekeken, en het advies wat geld voor mijn situatie is om een buffer te hebben van 13.000. En dan ga ik nog geen nest fokken.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#2858827
eelke schreef: Nee, maar tis toch je reserve voor je nest + auto + wasmachine etc... heel je huishouden.
Ik heb even gekeken, en het advies wat geld voor mijn situatie is om een buffer te hebben van 13.000. En dan ga ik nog geen nest fokken.
Oké, heel je huishouden, ja nee, dan kun je je buffer natuurlijk zo gek maken als je wilt. Ik vind dat bufferadvies van tienk voor een gezin ook best pittig. Jaren geweest dat ik dat niet had en er niet eens bij in de buurt kwam en dat hebben we ook overleefd. Een wasmachine hoeft dan geen godsvermogen te kosten als je die centen even niet hebt en je machine toch kapot is.
Door eelke
#2858836
Angelique schreef: Oké, heel je huishouden, ja nee, dan kun je je buffer natuurlijk zo gek maken als je wilt. Ik vind dat bufferadvies van tienk voor een gezin ook best pittig. Jaren geweest dat ik dat niet had en er niet eens bij in de buurt kwam en dat hebben we ook overleefd. Een wasmachine hoeft dan geen godsvermogen te kosten als je die centen even niet hebt en je machine toch kapot is.
Nee maar dan is 10.000 toch niet heel veel als je je huis, auto ('s) je honden zelf, én het fokken van een nest meerekent?
Onze wasmachine was al goedkoop terwijl we toen al ons spaargeld van thuis uit nog hadden, dat hoeft niet eens duur te zijn. Maar er hoeft maar wat tegen te zitten (en hoe heet die wet ook al weer?) en er is zo een boel doorheen.

Ik snap dan niet zo goed wat een aantal voorschotten (van, 100 euro?) daar aan bijdragen als je dat van te voren al weet...
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#2858886
Angelique schreef: Oké, heel je huishouden, ja nee, dan kun je je buffer natuurlijk zo gek maken als je wilt. Ik vind dat bufferadvies van tienk voor een gezin ook best pittig. Jaren geweest dat ik dat niet had en er niet eens bij in de buurt kwam en dat hebben we ook overleefd. Een wasmachine hoeft dan geen godsvermogen te kosten als je die centen even niet hebt en je machine toch kapot is.
nou ik schrik daar ook van, dat je zo'n buffer moet hebben....
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door