Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Gebruikersavatar
Door Kaela
#2857511
[quote="pike"]
Dus bij jullie wordt de hondenpoep omgezet in biogas??
[/quote]

dat weet ik niet. Het gaat het gewone riool in. Leeuwarden heeft geen aparte riolen voor regenwater en afvalwater.
Door Lil
#2857575
Het riool in?!?

Denk dat ze er iets speciaals mee doen, dat mag absoluut niet ivm milieuwetgeving. Maar je zegt speciale bakken, dus wordt het ergens opgevangen en er iets mee gedaan.

Daarom hier niet biologisch afbreekbare zakjes, maar niet giftige zakjes. Gaat hier de verbrandingsoven in omdat het alleen bij het restafval mag (hier dus, waar men niets ermee kan doen).
Gebruikersavatar
Door Kaela
#2857576
[quote="Lil"]
Het riool in?!?

Denk dat ze er iets speciaals mee doen, dat mag absoluut niet ivm milieuwetgeving. Maar je zegt speciale bakken, dus wordt het ergens opgevangen en er iets mee gedaan.

Daarom hier niet biologisch afbreekbare zakjes, maar niet giftige zakjes. Gaat hier de verbrandingsoven in omdat het alleen bij het restafval mag (hier dus, waar men niets ermee kan doen).
[/quote]

Nee het gaat gewoon het riool in. Waar alle mensenpoep ook gewoon doorheen gaat. Waarom zou dat niet mogen, daar is een riool toch voor?

Et voila, met foto en uitleg en er staat toch echt dat het in het riool gaat:

http://www.leeuwarden.nl/artikel/2010/hondenpoepbakken
Door Lil
#2857580
[quote="Kaela"]
Nee het gaat gewoon het riool in. Waar alle mensenpoep ook gewoon doorheen gaat. Waarom zou dat niet mogen, daar is een riool toch voor?

Et voila, met foto en uitleg en er staat toch echt dat het in het riool gaat:

http://www.leeuwarden.nl/artikel/2010/hondenpoepbakken
[/quote]

ah op het riool waar ons afvalwater op uitkomt. Dat is iets anders dan wat iemand schreef in het putje in de straat gooien, dat noemt men hier ook rioolputje, maar is officieel een afwateringsputje en dat mag niet (maar daar komt ook mijn toilet niet op uit, dat zou pas viezigheid geven in zo'n open putje).
Gebruikersavatar
Door Kaela
#2857595
Lil schreef: ah op het riool waar ons afvalwater op uitkomt. Dat is iets anders dan wat iemand schreef in het putje in de straat gooien, dat noemt men hier ook rioolputje, maar is officieel een afwateringsputje en dat mag niet (maar daar komt ook mijn toilet niet op uit, dat zou pas viezigheid geven in zo'n open putje).
Hier wel, we hebben hier geen dubbel rioolsysteem. Als het hier hard regent stroomt de wc of de wasmachineafvoer over.
Door eelke
#2857597
Lil schreef: ah op het riool waar ons afvalwater op uitkomt. Dat is iets anders dan wat iemand schreef in het putje in de straat gooien, dat noemt men hier ook rioolputje, maar is officieel een afwateringsputje en dat mag niet (maar daar komt ook mijn toilet niet op uit, dat zou pas viezigheid geven in zo'n open putje).
Ik schreef daar over met een vraagteken er achter, omdat ik niet wist hoe dat dan gedaan wordt.
Door Lil
#2857604
Kaela schreef: Hier wel, we hebben hier geen dubbel rioolsysteem. Als het hier hard regent stroomt de wc of de wasmachineafvoer over.
Hier ook geen dubbel systeem! Gelukkig komt het hier niet omhoog, maar het zo wel kunnen theoretisch. Nu is er 4 jaar gelden de riolering vervangen en toen zijn er grotere buizen geplaatst.

Het open putje in de goot (waar ik mijn emmers met sop in leeg als ik poets) is gewoon afwatering.

Die ronde putdeksels die je niet kunt optillen en die helemaal dicht zijn, dat is het riool. Het riool mag niet open door de straat stromen, krijg je middeleeuwse taferelen met stank en in het ergeste geval pest en zo.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#2857618
Lil schreef: Hier ook geen dubbel systeem! Gelukkig komt het hier niet omhoog, maar het zo wel kunnen theoretisch. Nu is er 4 jaar gelden de riolering vervangen en toen zijn er grotere buizen geplaatst.

Het open putje in de goot (waar ik mijn emmers met sop in leeg als ik poets) is gewoon afwatering.

Die ronde putdeksels die je niet kunt optillen en die helemaal dicht zijn, dat is het riool. Het riool mag niet open door de straat stromen, krijg je middeleeuwse taferelen met stank en in het ergeste geval pest en zo.
Maar die afwatering komt toch ook gewoon in het riool? Waar gaat dat anders heen?
Door Lil
#2857621
Kaela schreef: Maar die afwatering komt toch ook gewoon in het riool? Waar gaat dat anders heen?
Ja, die komt uiteindelijk in het riool uit, maar het water wat daarin staat en dat men eens in de zoveel tijd met de troep die erin zit komt afzuigen, dat is geen rioolwater. Ga je poepzakjes erin gooien dan verstopt de hele zooi omdat het daarop niet gemaakt is (ook met bladeren verstopt het al, daarom loopt het dan over en komen ze paar keer per jaar afzuigen).
Gebruikersavatar
Door Kaela
#2857625
Ja oke, er zit zeg maar net zoiets in als een zwanenhals bij je wc om stank te voorkomen. Dat is ook wel logisch. En ja, bladeren verstoppen dat al.

Vanuit deze bakken valt het als het goed is rechtstreeks in het riool. Als je met je voet de klep open doet, is het ook een klep zoals in damesverband-afvalemmers, met ook een klep van binnenuit, zodat je niet ziet wat er onder zit. Zal daar vast ook voor zijn. Ik moet zeggen, het ruikt ook niet als je de deksel open doet.
Door Lil
#2857636
Kaela schreef: Ja oke, er zit zeg maar net zoiets in als een zwanenhals bij je wc om stank te voorkomen. Dat is ook wel logisch. En ja, bladeren verstoppen dat al.

Vanuit deze bakken valt het als het goed is rechtstreeks in het riool. Als je met je voet de klep open doet, is het ook een klep zoals in damesverband-afvalemmers, met ook een klep van binnenuit, zodat je niet ziet wat er onder zit. Zal daar vast ook voor zijn. Ik moet zeggen, het ruikt ook niet als je de deksel open doet.
precies.

Ja, dat begrijp ik dat het bij jullie een mooie voorziening is. Lijkt me ook erg handig. Biologische zakjes bij dat bedrijf kopen ipv de zakjes die we nu krijgen (zijn van hetzelfde bedrijf zag ik gisteren). Dan hoef je niet elke week een auto te sturen om al die afvalbakken te legen. Onze bakken gaan in de zomer als het langere tijd echt warm is best wel ruiken. Niet zo erg dat je er last van hebt als je langs loopt, maar wel als je bij de bak staat. Echt jakkes is dat!
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door