Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door abmiS
#3144811
Oud topic dus hoop dat het niet erg is dat ik hem omhoog haal ?

Ik was benieuwd of het ook mogelijk is om alleen te zien of te berekenen wat een vriezer kost per maand of per jaar ? ( misschien een app ofzo ? )
We hebben wel een grote vrieskist maar die is niet aangesloten.
Als ik kvv ga voeren moet ik hem aansluiten en dat betekent dus extra kosten, en aangezien ik thuis woon en mijn moeder niet extra wil belasten of reden wil geven er tegen te zijn zou ik de kosten graag precies berekenen zodat ik die kan vergoeden.
Gebruikersavatar
Door EliScooby
#3144825
Een oude vriezer kost meestal gewoon veel :biggrin2: De wat nieuwere geven hun energieverbruik per jaar weer in kWh/jr en als je dat verrekent tegen je energietarief (ergens tussen de €0,20 en €0,25 afhankelijk van je leverancier) kun je berekenen wat je per jaar ongeveer kwijt bent aan stroomkosten.

Offtopic: Het is inderdaad wel een oud topic ::)
Gebruikersavatar
Door Angelique
#3144830
abmiS schreef: Oud topic dus hoop dat het niet erg is dat ik hem omhoog haal ?

Ik was benieuwd of het ook mogelijk is om alleen te zien of te berekenen wat een vriezer kost per maand of per jaar ? ( misschien een app ofzo ? )
We hebben wel een grote vrieskist maar die is niet aangesloten.
Als ik kvv ga voeren moet ik hem aansluiten en dat betekent dus extra kosten, en aangezien ik thuis woon en mijn moeder niet extra wil belasten of reden wil geven er tegen te zijn zou ik de kosten graag precies berekenen zodat ik die kan vergoeden.
Nee hoor, is prima  :)
Door abmiS
#3144980
Mini's 3-tal schreef: Een oude vriezer kost meestal gewoon veel :biggrin2: De wat nieuwere geven hun energieverbruik per jaar weer in kWh/jr en als je dat verrekent tegen je energietarief (ergens tussen de €0,20 en €0,25 afhankelijk van je leverancier) kun je berekenen wat je per jaar ongeveer kwijt bent aan stroomkosten.

Offtopic: Het is inderdaad wel een oud topic ::)
Oke en maakt dat echt heel veel verschil dan ?
Want het is wel een oude vriezer, alleen was deze gratis
Een nieuwere kost toch al gauw minimaal 150 euro, denk je dat dat in verhouding loont om een nieuwe aan te schaffen alleen om de verbruikskosten of weegt dat niet tegen elkaar op in bijv 1 jaar tijd ?

Haha het duizelt me nu al..
Ik verdenk mezelf ervan discalculie te hebben.

Oke, ehm....
De wat nieuwere geven dat weer zeg je, bedoel je dan dat je op de vriezer ziet wat hij verbruikt ? een soort teller die oploopt ?

Als ik het goed heb dan zegt de vriezer dus hoeveel hij per uur ? verbruikt en dan moet ik gaan kijken hoeveel wij moeten betalen per uur aan stroom ?
hmm nee dat klinkt te dom haha, ik weet dat ik nu iets fout zeg maar ik heb geen idee wát.

Sorry ik heb echt dus 0 verstand hiervan.

Oh K&D dat lijkt me handig.
Moet ik dat dingetje dan voor de vriezer houden en dan zegt hij wat hij heeft verbruikt ?
Ik snap alleen niet echt hoe dat werkt.

Kan ik dan bijvoorbeeld elke maand iets op 0 zetten en het einde van de maand meten hoeveel de prijs was , of per jaar of zit ik nu echt super stomme dingen te zeggen ?
Laatst gewijzigd door abmiS op di 18 aug 2015, 00:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Paul_Barte
#3144986
abmiS schreef: Oke en maakt dat echt heel veel verschil dan ?
Want het is wel een oude vriezer, alleen was deze gratis
Een nieuwere kost toch al gauw minimaal 150 euro, denk je dat dat in verhouding loont om een nieuwe aan te schaffen alleen om de verbruikskosten of weegt dat niet tegen elkaar op in bijv 1 jaar tijd ?

Haha het duizelt me nu al..
Ik verdenk mezelf ervan discalculie te hebben.

Oke, ehm....
De wat nieuwere geven dat weer zeg je, bedoel je dan dat je op de vriezer ziet wat hij verbruikt ? een soort teller die oploopt ?

Als ik het goed heb dan zegt de vriezer dus hoeveel hij per uur ? verbruikt en dan moet ik gaan kijken hoeveel wij moeten betalen per uur aan stroom ?
hmm nee dat klinkt te dom haha, ik weet dat ik nu iets fout zeg maar ik heb geen idee wát.

Sorry ik heb echt dus 0 verstand hiervan.

Oh K&D dat lijkt me handig.
Moet ik dat dingetje dan voor de vriezer houden en dan zegt hij wat hij heeft verbruikt ?
Ik snap alleen niet echt hoe dat werkt.

Kan ik dan bijvoorbeeld elke maand iets op 0 zetten en het einde van de maand meten hoeveel de prijs was , of per jaar of zit ik nu echt super stomme dingen te zeggen ?
Oude vriezers verbruiken heel erg veel stroom meer, soms wel 4x zoveel. Stroom verbruikt kilowatts (KW) per uur.
Met een energie meter kun je precies zien wat zo'n vriezer verbruikt.
Het is een soort kastje met digitale cijfers die je in het stopcontact steekt. In dit kastje zit weer een stopcontact waar je de vriezer in steekt.
Door de teller op 0 te zetten en b.v. 24 uur of precies een hele week te wachten kun je uitlezen wat het apparaat verbruikt heeft aan aantal kilowatts. Dit
Dit getal x het aantal dagen per jaar x de prijs van 1 kw inclusief BTW, belasting, netbeheer etc. bepalen de totale prijs van de vriezer.

Grtz
Paul
Gebruikersavatar
Door EliScooby
#3144997
abmiS schreef: Oke en maakt dat echt heel veel verschil dan ?
Want het is wel een oude vriezer, alleen was deze gratis
Een nieuwere kost toch al gauw minimaal 150 euro, denk je dat dat in verhouding loont om een nieuwe aan te schaffen alleen om de verbruikskosten of weegt dat niet tegen elkaar op in bijv 1 jaar tijd ?

Haha het duizelt me nu al..
Ik verdenk mezelf ervan discalculie te hebben.

Oke, ehm....
De wat nieuwere geven dat weer zeg je, bedoel je dan dat je op de vriezer ziet wat hij verbruikt ? een soort teller die oploopt ?

Als ik het goed heb dan zegt de vriezer dus hoeveel hij per uur ? verbruikt en dan moet ik gaan kijken hoeveel wij moeten betalen per uur aan stroom ?
hmm nee dat klinkt te dom haha, ik weet dat ik nu iets fout zeg maar ik heb geen idee wát.

Sorry ik heb echt dus 0 verstand hiervan.

Oh K&D dat lijkt me handig.
Moet ik dat dingetje dan voor de vriezer houden en dan zegt hij wat hij heeft verbruikt ?
Ik snap alleen niet echt hoe dat werkt.

Kan ik dan bijvoorbeeld elke maand iets op 0 zetten en het einde van de maand meten hoeveel de prijs was , of per jaar of zit ik nu echt super stomme dingen te zeggen ?
Hoe groter de vriezer, hoe groter dat verschil ja. Of het loont kun je alleen zelf bepalen. Zoals hierboven gezegd, het kan heel veel verschil maken, maar een "nieuwe/zuinige" vriezer kost meestal wel iets meer dan €150. En het zou kunnen dat je dat er in 1 of 2 jaar uithaalt, maar het is dan wel een beste uitgave ineens en niemand kan/wil in je portemonnee kijken.

Deze heb je al staan, voor niets, dus is het onzin om hem niet te gebruiken en een nieuwe te kopen.

Om op het meten van het verbruik terug te komen: Dat kun je zelf wel meten met een meter, zo'n apparaatje kost je volgens mij een 20-30€ bij Conrad ofzo. Buiten dat staat er op een oudere vriezer alleen hoeveel hij maximaal zou kunnen verbruiken. Dat doet hij alleen als hij echt volle bak aan het vriezen is. Dus als er veel vlees in zit dat vers is, je hem net aan zet, of er veel ijs aan de binnenkant zit. Daarbij telt nog mee hoe dik de isolatie is en hoe snel hij daardoor opwarmt.

Het is dus best complex om te voorspellen hoeveel hij gaat gebruiken en daarom is het makkelijk dat er een rekenmethode ontwikkeld is en je daarop kunt vergelijken.
Door sella
#3145017
Wij hebben 2 oude vriezers in de schuur waar flink wat dozen vlees in kunnen.
In totaal 2 oude kisten en 1 nieuwe staande vriezer(4 jaar geleden nieuwe gekocht) en qua herrie uit huis geplaatst naar de schuur.
Om te kunnen berekenen of het zou lonen om nieuwe kisten neer te zetten hebben we een energiemeter in het stopkontakt gedaan en daar de stekker van de vriezer weer.
Wij hebben geconcludeerd dat we voor de prijs van zuinigere vriezers er 3 moeten neerzetten omdat er dikkere isolatielagen in de kist zitten en er geen doos meer in past zoals het nu past.
We gebruiken met invriezen van vers vlees, 0.29 kwh en in rust 19 kwh. Dat verdient zichzelf niet terug, met een nieuwe. Ook de allernieuwste vriezers kunnen met kou niet meer werken in de schuur.
Wij hopen dat ze nog een tijd meegaan, is dat niet het geval, gaan we weer voor een oudje.
Door frodo quin
#3145095
Op jaarbasis, eenpersoonshuishouden

Elektriciteit (herrekend naar een jaar, afrekening was van 9maand): 932 kWh
Gas: 281 m3
Water: 12 m3
Door abmiS
#3145154
Paul_Barte schreef: Oude vriezers verbruiken heel erg veel stroom meer, soms wel 4x zoveel. Stroom verbruikt kilowatts (KW) per uur.
Met een energie meter kun je precies zien wat zo'n vriezer verbruikt.
Het is een soort kastje met digitale cijfers die je in het stopcontact steekt. In dit kastje zit weer een stopcontact waar je de vriezer in steekt.
Door de teller op 0 te zetten en b.v. 24 uur of precies een hele week te wachten kun je uitlezen wat het apparaat verbruikt heeft aan aantal kilowatts. Dit
Dit getal x het aantal dagen per jaar x de prijs van 1 kw inclusief BTW, belasting, netbeheer etc. bepalen de totale prijs van de vriezer.

Grtz
Paul
Dat is inderdaad niet niks ! jeetje... wat een verschil zég.
Die energie meters lijken mij ideaal ! ik ga even kijken naar wat nu de verschillen zijn ( behalve de prijzen) en schaf dan gelijk zo'n handig apparaatje aan.
BusKay schreef: De energiemeter is deze dus:
https://www.conrad.nl/nl/voltcraft-energy-check-3000-energiekostenmeter-125330.html
Dit is wel een goede die ook per maand of per jaar meet.
Heb em hier gebruikt en is perfect.

Mijn vriezer (kast, in de schuur) heb ik aan de zijkant nog extra geisoleerd met (Kingspan) dakisolatieplaten en dat scheelt natuurlijk ook weer in het verbruik
Oehh dankje ! dat is voor mij inderdaad handiger dat het in ieder geval een maand kan, en een jaar is nog beter haha ! top
Mini's 3-tal schreef:
Hoe groter de vriezer, hoe groter dat verschil ja. Of het loont kun je alleen zelf bepalen. Zoals hierboven gezegd, het kan heel veel verschil maken, maar een "nieuwe/zuinige" vriezer kost meestal wel iets meer dan ?150. En het zou kunnen dat je dat er in 1 of 2 jaar uithaalt, maar het is dan wel een beste uitgave ineens en niemand kan/wil in je portemonnee kijken.

Deze heb je al staan, voor niets, dus is het onzin om hem niet te gebruiken en een nieuwe te kopen.

Om op het meten van het verbruik terug te komen: Dat kun je zelf wel meten met een meter, zo'n apparaatje kost je volgens mij een 20-30? bij Conrad ofzo. Buiten dat staat er op een oudere vriezer alleen hoeveel hij maximaal zou kunnen verbruiken. Dat doet hij alleen als hij echt volle bak aan het vriezen is. Dus als er veel vlees in zit dat vers is, je hem net aan zet, of er veel ijs aan de binnenkant zit. Daarbij telt nog mee hoe dik de isolatie is en hoe snel hij daardoor opwarmt.

Het is dus best complex om te voorspellen hoeveel hij gaat gebruiken en daarom is het makkelijk dat er een rekenmethode ontwikkeld is en je daarop kunt vergelijken.
Hmm ik snap je punt ! ik houd het denk ik eerst maar eens bij het oudje die er al staat, die is er inderdaad al dus dat kost niets.
Kan altijd nog een andere of meerdere vriezers aanschaffen( als ik jullie zo hoor dat het verslavend werkt haha daar ben ik nogal gevoelig in dus ik vrees dat dat ook nog wel zal gebeuren) kan dan altijd nog beslissen of het oudje blijft of gaat.

Veel ijs aan de binnenkant, dat is toch niet goed ? en dan moet hij toch harder "loeien" ?
sella schreef: Wij hebben 2 oude vriezers in de schuur waar flink wat dozen vlees in kunnen.
In totaal 2 oude kisten en 1 nieuwe staande vriezer(4 jaar geleden nieuwe gekocht) en qua herrie uit huis geplaatst naar de schuur.
Om te kunnen berekenen of het zou lonen om nieuwe kisten neer te zetten hebben we een energiemeter in het stopkontakt gedaan en daar de stekker van de vriezer weer.
Wij hebben geconcludeerd dat we voor de prijs van zuinigere vriezers er 3 moeten neerzetten omdat er dikkere isolatielagen in de kist zitten en er geen doos meer in past zoals het nu past.
We gebruiken met invriezen van vers vlees, 0.29 kwh en in rust 19 kwh. Dat verdient zichzelf niet terug, met een nieuwe. Ook de allernieuwste vriezers kunnen met kou niet meer werken in de schuur.
Wij hopen dat ze nog een tijd meegaan, is dat niet het geval, gaan we weer voor een oudje.
Hmm dat is wel een heel groot nadeel, dat nieuwe vriezers niet goed tegen de kou kunnen... vreemd!

Zit er een verschil met de werking van een vriezer bij het invriezen of in rust dan ? een vriezer kan toch niet bedenken wanneer je er nieuwe spullen in stopt hah?

Nou voor nu houden we het dan ook maar even bij het oudje :D !
Ik word zo enthousiast van dit forum haha, maar ik wil wel alles tot het overdrevene toe voorbereiden ( jaja niet nodig maar thats me ) dus het duurt nog wel even minstens twee weekjes. ( wil eerst alles super schoon en ordelijk hebben, ruimte maken om spullen te kunnen laten ontdooien en voorbereiden) mn moeder even mentaal klaarstomen, en dan al dat berekenen pfoee haha.

Nouja wel super leuk ! ik zit pracktisch 24/7 op dit forum  ;D
Door abmiS
#3145156
Oh even over dat isoleren buskay..

Koop ik dan gewoon bij een of andere bouwmarkt dakisolatieplaten en die schroef/timmer je dan tegen de zijkanten ? (achterkant mag niet lijkt me ? )


haha ik kan me zo goed inbeelden dat menig mens keihard zit te lachen bij al mijn knullige vragen. ::)
Door sella
#3145175
Doordat er koelvloeistoffen en koelgassen verboden zijn, zijn de huidige vloeistoffen/gassen niet bestand tegen vrieskou, het gaat daardoor vlokken en dan gaat dit vervelend doen in de leidingen en dat zorgt dat hij kaput is.
Hoe weet de vriezer dat je er iets in hebt gestopt: zijn meetpunt verteld hmm warmer en gaat dus meer vriezen.

De isolatie platen zou ik lijmen ipv de wand te beschadigen met een spijker of een schroef ;)

En weet je ooit he, zijn we allemaal begonnen met rauw voeren :D

Van vragen wordt je wijzer, en ik moet wel glimlachen om je schroef/timmer vrag 8)
Gebruikersavatar
Door EliScooby
#3145185
abmiS schreef: Dat is inderdaad niet niks ! jeetje... wat een verschil zég.
Die energie meters lijken mij ideaal ! ik ga even kijken naar wat nu de verschillen zijn ( behalve de prijzen) en schaf dan gelijk zo'n handig apparaatje aan.
Oehh dankje ! dat is voor mij inderdaad handiger dat het in ieder geval een maand kan, en een jaar is nog beter haha ! topHmm ik snap je punt ! ik houd het denk ik eerst maar eens bij het oudje die er al staat, die is er inderdaad al dus dat kost niets.
Kan altijd nog een andere of meerdere vriezers aanschaffen( als ik jullie zo hoor dat het verslavend werkt haha daar ben ik nogal gevoelig in dus ik vrees dat dat ook nog wel zal gebeuren) kan dan altijd nog beslissen of het oudje blijft of gaat.

Veel ijs aan de binnenkant, dat is toch niet goed ? en dan moet hij toch harder "loeien" ?
Hmm dat is wel een heel groot nadeel, dat nieuwe vriezers niet goed tegen de kou kunnen... vreemd!

Zit er een verschil met de werking van een vriezer bij het invriezen of in rust dan ? een vriezer kan toch niet bedenken wanneer je er nieuwe spullen in stopt hah?

Nou voor nu houden we het dan ook maar even bij het oudje :D !
Ik word zo enthousiast van dit forum haha, maar ik wil wel alles tot het overdrevene toe voorbereiden ( jaja niet nodig maar thats me ) dus het duurt nog wel even minstens twee weekjes. ( wil eerst alles super schoon en ordelijk hebben, ruimte maken om spullen te kunnen laten ontdooien en voorbereiden) mn moeder even mentaal klaarstomen, en dan al dat berekenen pfoee haha.

Nouja wel super leuk ! ik zit pracktisch 24/7 op dit forum  ;D
Bij invriezen staat hij zomaar een dag te vriezen, als alles op temperatuur is, slaat hij elk uur een paar minuten aan en doet dan weer niets omdat de ingestelde temperatuur weer bereikt is.

Als je vriezer ingesteld is op -21 bijvoorbeeld, zal hij bijvoorbeeld beginnen te vriezen bij -20 en stoppen bij -22. Zo is het steeds ongeveer -20. Als jij je vriezer massief vol zou pakken zonder lucht en de buitenkant goed isoleert, kan het zomaar een halve dag duren voor die grenswaarde van -20 weer bereikt word en is hij met 2 minuten weer op -22. Heb je hem half vol, zou het zomaar kunnen dat het een uur duurt voor de -20 bereikt word en is hij een kwartier aan het vriezen voor hij weer op -22 is.
Door Paul_Barte
#3145196
Sommige vriezers weigeren te vriezen indien het buiten te koud is........krom verhaal maar echt waar.
Nog stommer.......bij warm weer werkt ie beter.

Hoe kun je de thermostaat voor de gek houden en deze laten denken dat het buiten echt niet vriest:

Altijd zit in je vriezer een roostertje aan de voor- of zijkant wat je open kunt schroeven, meestal met 2 schroefjes.
Achter dit plastic roostertje zit ook de thermostaat.
Plaats nu vanuit een ander stopcontact een stuk snoer met aan het eind van het snoer een fitting met een lampje van 25 of 40 watt. De warmte die dit lampje uitstraalt voorkomt dat de thermostaat van de vriezer het begeeft en plaatst dit achter het roostertje.

Heb zelf toch aardig wat vriezers gehad (zowel oude als nieuwe) maar nooit een falende vriezer gehad.

Voor de BP'ers die ooit het idee krijgen om een vriescel aan te schaffen....doe het maar niet. Ik heb de NUON in 1 jaar tijd zoveel gesponsord met mijn energierekening dat ze gelijk 2 nieuwe spelers voor Vitesse hebben gekocht.

Grtz
Paul
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door