Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Anne in Zweden
#2822307
[quote="Lizzy"]
Op de verpakking staat dus propylgallate en BHA. Laten we het er op houden dat de fabrikant zelf kennelijk ook geen flets idee heeft wat er in zit :-X. Kortom, reden om hier ver van uit de buurt te blijven!

E300-321 Antioxidanten: Antioxidantia vergroten de houdbaarheid van een product door aantasting door zuurstof tegen te gaan. Die veranderingen omvatten oa het ranzig worden van vetten en kleurveranderingen.

E200-252 Conserveermiddelen. Conserveer- of bewaarmiddelen verlengen de houdbaarheid van een voedingsmiddel door bederf als gevolg van bacteriën, schimmels en/of gisten tegen te gaan.

Bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_ ... ioxidanten
[/quote]

Ik vond op een Zweedse site de formulering: "we voegen alleen stofjes toe die ook in de natuur voorkomen" - maar dat is dan toch altijd de synthetische vorm? Al stond verderop ook dat het om "tocoferol bevattende stoffen van natuurlijke oorsprong" ging. Het Zweeds wekt de indruk dat propylgallaat daar ook onder valt. Heel vreemd inderdaad, en in ieder geval niet eenduidig.

http://www.hundfoder.org/Foder.html

"Vilka antioxidanter används?
Vi tillsätter enbart naturligt förekommande och livsmedelsgodkända antioxidanter i form av starkt tokoferolhaltiga substanser av naturligt ursprung (vitamin E) 6-Palmityl-L-ascorbinsyra (C-vitamin) och propylgallat)."
Gebruikersavatar
Door Angelique
#2822329
Ik moest even zoeken, het was blijkbaar in 2002 dat ik de fabrikant mailde over de propylgalaat in de brokken die "100% natuurlijk" zouden zijn. Toen kreeg ik dit antwoord:

Thanks for your mail.
You can have Propylgallat as a synthetic and a natural. We are using the natural, but the synthetic is  quite as good as the natural.
Our salmon are for humans, and are coming from farms in Faroeislands, Norway, and the wild salmon from Canada, so we are using both
Gebruikersavatar
Door Sanyo
#2822555
Als Unox op zijn soep zet "zonder toegevoegde smaakversterkers", en vervolgens bij de ingrediënten: aroma en gistextract (= beide E621 of tewel glutamaat), dan verbaasd het me niets dat dit soort dingen ook met hondenvoeding plaats vinden...kennelijk kan dit wettelijk door de beugel? :-\
Door jara
#2822575
Favoriete snack van Jara tijdens wedstrijden...ze doet er alles voor (bijna dan), maar ze is er gek op in ieder geval. Nog  zakken in de kast liggen hiero...liefhebbers?? gratis af te halen. T staat hier iig NIET op de verpakking vermeld  :-\
Door Magic
#2822618
pff er staat niets op de verpakking of website boxby dan; Met in de EEG toegestane antioxidant en conserveringsmiddel.
Ik heb het gekocht omdat dit een natuurlijk snack zou zijn.
Als ik het goed begrijp een hoop geld betaalt voor bocht..

Alleen op de farmfood trainers staat zonder toevoegingen.
Maar die durf ik nu (herstellend van maagzweer) niet te geven dacht zelf aan eend.

Balen beter op letten.
Gebruikersavatar
Door Aquillo
#2830711
dat is het probleem met spullen die van fabrikanten komen. zowel menselijk als dierlijk voedsel zit vol met zooi.

Jara, je kunt het altijd nog aan een asiel doneren. Die willen die spullen graag en kunnen niet kiezen wat ze voeren
Door nanne
#2831236
Ik kwam tot de ontdekking dat op Zooplus snacks van Proline worden verkocht als 100% natuurlijk en zonder o.a. conserveringsmiddel:

http://www.zooplus.nl/shop/honden/kauws ... hanks=true

Als ik op hun site kijk, zit er wel degelijk conserveringsmiddel in:

http://www.prolinepetfood.com/producten ... snack_pack

Je mag echt alles wel drie keer controleren voordat je iets aan je hond geeft!! Wij hebben hierdoor weer een
week een hond gehad met een kapot gebeten poot die amper kon wandelen  :rant: kan me hier zo boos over
maken!!! Heb ze er ook op gewezen maar uiteraard geen reactie ontvangen...
Door Anne in Zweden
#2831304
[quote="nanne"]
Ik kwam tot de ontdekking dat op Zooplus snacks van Proline worden verkocht als 100% natuurlijk en zonder o.a. conserveringsmiddel:

http://www.zooplus.nl/shop/honden/kauws ... hanks=true

Als ik op hun site kijk, zit er wel degelijk conserveringsmiddel in:

http://www.prolinepetfood.com/producten ... snack_pack

Je mag echt alles wel drie keer controleren voordat je iets aan je hond geeft!! Wij hebben hierdoor weer een
week een hond gehad met een kapot gebeten poot die amper kon wandelen  :rant: kan me hier zo boos over
maken!!! Heb ze er ook op gewezen maar uiteraard geen reactie ontvangen...
[/quote]

Het staat ook op de Zooplus-pagina, onder Samenstelling. "Additieven: Antioxidanten en conserveringsstoffen". Absurd dat in de tekst boven aan de pagina ijskoud "zonder conserveringsmiddelen" staat. EU-goedgekeurd of niet, conserveringsstof is conserveringsstof, lijkt me!
Gebruikersavatar
Door pike
#2831313
nanne schreef:

Je mag echt alles wel drie keer controleren voordat je iets aan je hond geeft!! Wij hebben hierdoor weer een
week een hond gehad met een kapot gebeten poot die amper kon wandelen :rant: kan me hier zo boos over
maken!!! Heb ze er ook op gewezen maar uiteraard geen reactie ontvangen...
Als je nou gewoon je snoepjes en snacks zelf gaat drogen ben je van het probleem af :D
Door nanne
#2832104
pike schreef: Als je nou gewoon je snoepjes en snacks zelf gaat drogen ben je van het probleem af :D
En m'n eigen konijnen, kippen, geiten etc. houden en slachten zeker :P

Wat het drogen van snacks betreft, als ik (lees echtgenoot) dat zou willen had ik dat al
lang gedaan natuurlijk :) maar misschien moet ik het daar nog eens over hebben.

Maar het gaat hier over misleiding hè...
Door suzanne 1
#2832157
Ik ben ondertussen ook snacks gaan drogen. Met een allergie hond is dat wel zo handig.....en ik blijk nog veel goedkoper uit te zijn ook. 2 van de 3 vinden de zelfgedroogde snacks heerlijk. Helaas 1 die van 'vette hap' houdt. Die geef ik dus frolic. Hoe gezonder, hoe smeriger hij het vindt, en hoe ongezonder des te lekkerder.

Ik geloof tegenwoordig niet meer zo wat op de verpakking staat....met ons eigen eten ook niet. Ik probeer zo veel mogelijk zonder potjes en zakjes eten klaar te maken want die staan in de regel stijf van alle chemische toevoegingen.
Gebruikersavatar
Door pike
#2832216
nanne schreef: En m'n eigen konijnen, kippen, geiten etc. houden en slachten zeker :P

Wat het drogen van snacks betreft, als ik (lees echtgenoot) dat zou willen had ik dat al
lang gedaan natuurlijk :) maar misschien moet ik het daar nog eens over hebben.

Maar het gaat hier over misleiding hè...
Juist, en als je liever niet misleid wil worden kan je het beste zelf gaan drogen. Als je dat niet wil dan loop je dus altijd een risico dat je iets koopt waar iets in zit dat je liever niet wil geven. En ik zou niet weten waarom je daarvoor zelf konijnen etc. zou moeten houden en slachten, je hebt toch ook geen koe voor jezelf in de tuin staan. En zoals Suzanne 1 zegt, zelf drogen is ook nog eens een stuk goedkoper.
Door nanne
#2832345
pike schreef: Juist, en als je liever niet misleid wil worden kan je het beste zelf gaan drogen. Als je dat niet wil dan loop je dus altijd een risico dat je iets koopt waar iets in zit dat je liever niet wil geven. En ik zou niet weten waarom je daarvoor zelf konijnen etc. zou moeten houden en slachten, je hebt toch ook geen koe voor jezelf in de tuin staan. En zoals Suzanne 1 zegt, zelf drogen is ook nog eens een stuk goedkoper.
En hoe weet ik dan volgens jou zeker dat het vlees wat ik van de fabrikant koop wel goed is? Dat koop ik toch ook van een fabrikant en jij ook neem ik aan? Of heb jij wel je eigen slacht? Die geloof je toch ook als ze zeggen dat er geen toevoegingen inzit? Of niet? Hoe controleer je dat dan?

Fabrikanten moeten gewoon eerlijk zijn, als jij iets eet waar waar je ziek van wordt omdat hetgeen wat erin zit niet op de verpakking staat kun je zelfs een rechtszaak aanspannen.

En hoezo geld, als ik er voor kies om dit te kopen in plaats van zelf te drogen, dan is dat toch mijn keus? Ik zeur er toch ook niet over? Het enige wat ik doe is mensen hiervoor waarschuwen, maar dat wordt me niet in dank afgenomen dus.

Het lijkt op dit forum wel een sport om mensen te bekritiseren en af te zeiken terwijl ik met dit bericht gewoon mensen wil waarschuwen. Dit heb ik al eerder gemerkt, echt niet gewoon! Ik ben zelf moderator op een forum maar zoals het hier toegaat heb ik nog nooit meegemaakt. Ik ben na een paar vorige berichten dus ook helemaal klaar met dit forum dus beheerders, jullie mogen me verwijderen en eveneens mijn berichten.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door