Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Gebruikersavatar
Door Kaela
#3467169
pearlsofpassion schreef: di 16 jan 2024, 10:20 Iedereen heeft sneeuw! :o

Wij niks. Ja, gisteren een bui van een kwartier maar bij 2graden en met natte ondergrond was het dus ook meteen weer weg.
En ziet er ook niet naar uit dat er iets komt. Was woensdag beloofd maar dat hebben ze alweer ingetrokken...
Wij ook niet hoor. Soms ziet het ene uurtje wit van de hagel, maar meer ook niet.
Door eelke
#3467185
Hier waren het gisteren sneeuwbuien, dat was niet leuk. Ineens zoveel sneeuw dat de strepen op de snelweg niet meer te zien waren. En dan 5 minuten later droog en smolt het weer.
Het bleef pas laat op de avond / vannacht liggen, kwam ik vanmorgen achter. Het zit tegen het dooien aan en mijn straat wordt niet gestrooid, dus dat is nu wel een ijsbaan. Moest vanavond nog een route clientafspraken in allerlei dorpen binnendoor, die heb ik afgezegd en doe ik telefonisch, vond ik in het donker niet verantwoord.
Door smulpaap
#3467196
eelke schreef: di 16 jan 2024, 17:06 Hier waren het gisteren sneeuwbuien, dat was niet leuk. Ineens zoveel sneeuw dat de strepen op de snelweg niet meer te zien waren. En dan 5 minuten later droog en smolt het weer.
Het bleef pas laat op de avond / vannacht liggen, kwam ik vanmorgen achter. Het zit tegen het dooien aan en mijn straat wordt niet gestrooid, dus dat is nu wel een ijsbaan. Moest vanavond nog een route clientafspraken in allerlei dorpen binnendoor, die heb ik afgezegd en doe ik telefonisch, vond ik in het donker niet verantwoord.
Gelijk heb je . Het is zo verraderlijk glad
Door eelke
#3467199
smulpaap schreef: di 16 jan 2024, 17:58 Gelijk heb je . Het is zo verraderlijk glad
Ja ik vind het altijd lastig, want als het nog een tijdje zo blijft, dan blijf je afspraken afzeggen, en die zijn er niet voor niks. Maar als ik mijn auto in de prak rij, tja, dan is het ook wel klaar met de afspraken.
Dus dan nu maar even zo. Gisteren ook getwijfeld en toen leek het juist op te gaan klaren, dus toch op pad. En toen was het onderweg echt niet leuk. Ik vind het niet heel vreemd om 50-60 te gaan rijden als het sneeuwt en je ziet de rijstroken niet meer. Tot twee keer toe een vrachtwagen in mijn kofferbak (dat past niet, ik rij een kia picanto) die na een tijdje duwen toch gingen inhalen (ik ga liever langzamer rijden als je er zo kort op zit dan harder, want alleen maar meer risico) en zelfs iemand die dacht, oh op de linkerbaan rijden ze me ook te langzaam, ik pak de vluchtstrook wel.
Vanavond dus maar voor veiligheid gekozen. Morgen weer een dag.
Door Siberienne
#3467202
Het sneeuwt. En dat blijft het voorlopig doen. De voorspelling is dat er morgen 20-30 cm bijgekomen is. En ik moet naar mijn werk 😬

In de tuin ligt nu denk ik zeker 60-70 cm en de wallen naast het pad naar de garage worden steeds hoger.

Vandaag na het werk een rondje met Shadow gedaan. Het is mooi in het bos
IMG_4426.jpeg
IMG_4426.jpeg (3.01 MiB) 280 keer bekeken
En niet heel koud meer, zo rond de -10/-15C.

Morgen gaat het hard waaien, in combinatie met de sneeuw wordt dat humor in de ochtendspits. Ik ben niet meer bang om te rijden in de sneeuw, wel blij dat ik geen Kia picanto heb. Ben wel bang dat ik ook zowat in je kofferbak had gezeten Eelke met 50-60 km/uur bij een paar cm sneeuw 😬 (ik plaag je een beetje, dat snap je wel) Alles went, zelfs rijden op witte wegen…
Door frodo quin
#3467203
Ongerepte sneeuw om door te wandelen met schoenen die er tegen kunnen is leuk. Een spekglad gereden straat is horror. Zo heeft alles zijn keerzijde.

Ik haat gladheid, zeker sinds mijn knie zo slecht is. Altijd bang dat het volgende mij in een rolstoel doet belanden. Waar ik nu woon is net vorst en sneeuw van de weinige momenten dat het niet glad is.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3467206
Banden doen ook veel... Met mijn winterbanden rijdt ik nu moeiteloos over ondergrond waar ik met m'n vroeger autootje stapvoets moest.

En kennis van hoe met sneeuw om te gaan door de autoriteiten.
Hier gooien ze gewoon overal zout op. :-X Zelfs op een ijsplek wegens overgestroomde riool. Gevolg, die plek wordt gewoon groter. Als er sneeuw valt weten ze al helemaal niet wat gedaan.
De straten zien hier al 2 weken wit van het zout, preventief, maar maandagochtend was het toch nog spekglad. Niets zo efficiënt om een ijsbaan te maken als alles laten smelten en dan toch weer laten aanvriezen. Als de dooi het niet zelf doet, doen de strooiwagens het wel.

Ik rijdt met winterweer liever niet over de autostrade. Als het glad ligt kan je je op de kleine wegen daaraan aanpassen. En dan weet je dat het glad ligt en pas je op. Maar op de snelweg wordt je idd verplicht om snel te rijden en het merendeel ligt dan niet zo glad als ze gestrooid hebben maar hier en daar ligt er dan toch een ijsplek die je dan niet verwacht.... :-X Das volgens mij pas echt gevaarlijk.
Door Anne in Zweden
#3467207
Siberienne schreef: di 16 jan 2024, 21:36 Het sneeuwt. En dat blijft het voorlopig doen. De voorspelling is dat er morgen 20-30 cm bijgekomen is. En ik moet naar mijn werk 😬

In de tuin ligt nu denk ik zeker 60-70 cm en de wallen naast het pad naar de garage worden steeds hoger.

Vandaag na het werk een rondje met Shadow gedaan. Het is mooi in het bos IMG_4426.jpeg

En niet heel koud meer, zo rond de -10/-15C.

Morgen gaat het hard waaien, in combinatie met de sneeuw wordt dat humor in de ochtendspits. Ik ben niet meer bang om te rijden in de sneeuw, wel blij dat ik geen Kia picanto heb. Ben wel bang dat ik ook zowat in je kofferbak had gezeten Eelke met 50-60 km/uur bij een paar cm sneeuw 😬 (ik plaag je een beetje, dat snap je wel) Alles went, zelfs rijden op witte wegen…
Mooie foto!

Ik vind dat het veel scheelt dat de mensen hier in Scandinavië zich bewust zijn van de risico's en weten hoe ze moeten rijden in zulk weer. Die factor ontbreekt in Nederland, en daar komt bij dat veel mensen waarschijnlijk geen winterbanden hebben maar wel de weg op moeten. En dan ben je echt levensgevaarlijk bezig, want zomerbanden worden hard in de kou en als je dan op een glad stuk komt, is er geen houden aan.

Sinds ik op spikes rij, ben ik ook niet meer bang. En zeker nu ik ook van dat extra felle groot licht heb, zodat ik kan zien of er elanden in de berm staan (of ander wild), rij ik een stuk geruster.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3467208
Ja idd.
En bij jullie ruimen ze sneeuw. Niet alles laten smelten met zout.
Of wordt er daar ook met zout gestrooid?
Door Anne in Zweden
#3467209
pearlsofpassion schreef: wo 17 jan 2024, 00:51 Ja idd.
En bij jullie ruimen ze sneeuw. Niet alles laten smelten met zout.
Of wordt er daar ook met zout gestrooid?
Aan het begin van de winter wordt er vaak nog wel gestrooid, maar zodra de sneeuw permanent blijft liggen, houden ze daarmee op en wordt er alleen nog geruimd. Wat niet betekent dat de wegen keurig schoon zijn, hoor. Er ontstaat al snel een laag platgereden sneeuw op de weg, waartussen zich bandensporen op het wegdek vormen. Daar moet je je wel een beetje op concentreren, want het hoogteverschil (tussen het wegdek en de platgereden sneeuw) is soms van dien aard dat je behoorlijk de macht over het stuur kunt kwijtraken als je te hard uit het spoor komt.
Door Siberienne
#3467210
pearlsofpassion schreef: wo 17 jan 2024, 00:51 Ja idd.
En bij jullie ruimen ze sneeuw. Niet alles laten smelten met zout.
Of wordt er daar ook met zout gestrooid?
Ligt aan de temperatuur en de hoeveelheid sneeuw. Hier wordt wel gestrooid, maar nu vooral geschoven en er wordt grit gestrooid, ik heb geen spikes, wel goede winterbanden en een 4WD. Een elektrische die 2500:kilo weegt, ook wel iets om bergaf rekening mee te houden.

Niet iedereen hier weet hoe te rijden met glad weer - vind ik. Ik heb het ook moeten leren. Het is wel eens irritant als mensen heel erg langzaam rijden of niet durven. Bergop is het wel handig om een beetje vaart te hebben om juist grip te houden.

En meerijden met het verkeer en goed afstand houden. Glijden gebeurt vooral als je plots moet remmen, als je iemand hebt die veel langzamer rijdt dan de rest, krijg je vaak van die harmonica effecten. De eerste remt, de tweede ziet dat net iets later, moet ook remmen en de derde moet nog harder remmen en gaat schuiven. Voor vrachtwagens is dat al helemaal een uitdaging.
Door eelke
#3467211
Siberienne schreef: di 16 jan 2024, 21:36 Het sneeuwt. En dat blijft het voorlopig doen. De voorspelling is dat er morgen 20-30 cm bijgekomen is. En ik moet naar mijn werk 😬

In de tuin ligt nu denk ik zeker 60-70 cm en de wallen naast het pad naar de garage worden steeds hoger.

Vandaag na het werk een rondje met Shadow gedaan. Het is mooi in het bos IMG_4426.jpeg

En niet heel koud meer, zo rond de -10/-15C.

Morgen gaat het hard waaien, in combinatie met de sneeuw wordt dat humor in de ochtendspits. Ik ben niet meer bang om te rijden in de sneeuw, wel blij dat ik geen Kia picanto heb. Ben wel bang dat ik ook zowat in je kofferbak had gezeten Eelke met 50-60 km/uur bij een paar cm sneeuw 😬 (ik plaag je een beetje, dat snap je wel) Alles went, zelfs rijden op witte wegen…
Precies, het went. Nu sneeuwde het hartstikke hard en het was ook nog donker. Dan heb ik er ook nog last van het dicht, al die dwarrelende vlokjes duizelen.
Bij regen ga ik ook gewoon langzamer rijden hoor, tijdje terug ook een stortbui dat je niks meer zag, dan pas je toch je snelheid aan?
Als er sneeuw ligt, het droog is, en overdag heb ik er weinig problemen mee. Gisteren toen ik naar mijn werk reed, miste ik de zijstraat voor de benzinepomp (ik bedacht op het laatste moment dat ik nog wilde tanken) want remmen lukte niet meer. Maar dan vind ik het niet eng, dan heb ik overzicht. Maandag zag je gewoon niks.

En eigenlijk vind ik het ook echt niet grappig. Die vrachtwagenchauffeurs zijn beroeps. Echt, wat heeft het voor zin om op 2 meter afstand achter mij te gaan rijden met 60? Als je dat 10 meter achter mij doet, ga je net zo hard he.
Qua mentaliteit op de weg merk ik echt verschil. Met mijn picanto word ik de weg afgedrukt, opgeduwd, ingehaald. Met mijn stations en bestelauto's was dat niet zo. Daar was meer respect voor. Nu ben ik maar zo'n mevrouwtje ::)

Toen ik nog een eigen auto had, had ik ook winterbanden. Een keer viel de afspraak voor het wisselen in een sneeuwbui. Met samengeknepen billen erheen. Niet kunnen stoppen bij stoplicht maar doorglijden, etc. Wisselen. Even testen op het industrieterrein; gas, werkt, remmen, werkt ook gewoon. Dat was wel een mooi verschil om te testen zo.

Maar nu met lease zou het via het leasecontract moeten, en dat was best duur, en ik geloof ook nog dat het alleen maar 4 season banden konden zijn. Daar heb je dan met de sneeuw ook weer wat minder aan.

Ik mis ze wel, mijn grote stevige veilige auto's. Maar ja. Ook met deze picanto ben ik het meeste geld kwijt aan 'vervoer', meer dan aan 'wonen'. Zelfs terwijl ie 1 op 24 rijdt :-\
Dus nu besluit ik dan maar wat vaker niet de weg op de gaan met dit weer. Maar ik had maandagavond niet verwacht dat het nog zo slecht werd.
Gebruikersavatar
Door Kaio
#3467213
Ik blijf het onverantwoord vinden dat in Nederland met winterse omstandigheden gewoon met zomerbanden gereden wordt. ( blijkbaar moet dat toch altijd als wet opgenomen worden, hebben ze in andere landen ook gedaan ) Volgens mij is dat zo ongeveer alleen in Nederland. Andere landen ben je de pineut als je dat doet. Of winterbanden of all seasons met specifiek sneeuwlogo. Woon je in de bergen dan winterbanden.

Hier kun je dus op de snelweg beboet worden als je te langzaam rijdt omdat je niet de juiste uitrusting ( banden) onder je auto hebt, laat staan als je betrokken raakt bij een ongeval....
Een iets flinkere auto wil eigenlijk ook wel met dit weer moet ik bekennen.

Ben trouwens benieuwd wat het gaat worden hier vandaag. Zou zo gaan beginnen en de hele dag tot morgen vroeg sneeuwen. Eens kijken of ze gelijk hebben :biggrin2:
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door