Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door BAC
#2718211
Elke extra inkomsten die je naast die uitkering vangt hoor je door te geven, dan kunnen ze je uitkering hierop aanpassen. Dus extra verdienen is er naast zo'n uitkering gewoon niet bij.
Ik ben 80-100 afgekeurd maar werk 24 uur, al weer voor 10 jaar. In die tussentijd ben ik in inkomen omhoog gegaan bij mijn werkgever, dit heb ik nooit opgegeven, en dan heb ik het niet over duizenden euros per jaar maar een paar tientjes.
Ik had dit op moeten geven, er werd letterlijk gezegd al stijgt je salaris met 2 euro per jaar.....

Heb dus ook een brief gekregen. Nu geef ik voortaan elke euro die ik meer maar ook minder verdien op aan het UWV, dat willen ze.
Door Suzanne
#2718229
Zo als buitenstaander kan ik dat ook wel begrijpen dat het UWV erop terugkomt en aan het terugvorderen slaat.
Als iemand arbeidsongeschikt wordt verklaard houdt dat in dat hij niet / nauwelijks kan werken. Als hij dan TOCH een eigen bedrijf heeft (wat ik iemand van harte gun!) kan hij dus ook voor de tijd die hij daarin steekt een baan zoeken en is hij voor dat gedeelte / dat werk dus niet arbeidsongeschikt.

Het zal niet zo zwart/wit zijn maar dit is wel het eerste wat in mij opkomt ;-(

Aan de andere kant, als er afspraken zijn gemaakt dan moeten die worden nagekomen.

WAt een lastige kan zijn; als jouw man heeft aangegeven dat hij een eigen bedrijfje heeft (met minimale inkomsten) dan kan het uwv zomaar hebben aangenomen dat hij de inkomsten daarvan opgeeft. In dat geval hoeft er weer geen probleem te zijn. Maar, dan gingen beide partijen dus uit van een andere basisgedachte:
- jouw man nam aan dat hij de inkosmten niet op hoefde te geven; hij had immers gemeld een bdrijfje te hebben
- het uwv ging er blind van uit dat de inkomsten WEL werden opgegeven en dat ze dus in mindering werden gebracht op de uitkering.

HOe dan ook is dit gezeur waar je niet op zit te wachten en ik hoop dat er snel duidelijkheid is!

Suzanne
Gebruikersavatar
Door spreeuwtje
#2718279
Senta schreef: Elke extra inkomsten die je naast die uitkering vangt hoor je door te geven, dan kunnen ze je uitkering hierop aanpassen. Dus extra verdienen is er naast zo'n uitkering gewoon niet bij.
Ik ben 80-100 afgekeurd maar werk 24 uur, al weer voor 10 jaar. In die tussentijd ben ik in inkomen omhoog gegaan bij mijn werkgever, dit heb ik nooit opgegeven, en dan heb ik het niet over duizenden euros per jaar maar een paar tientjes.
Ik had dit op moeten geven, er werd letterlijk gezegd al stijgt je salaris met 2 euro per jaar.....

Heb dus ook een brief gekregen. Nu geef ik voortaan elke euro die ik meer maar ook minder verdien op aan het UWV, dat willen ze.
meneer spreeuw heeft dat gewoon altijd gedaan. Er is niks zwart of zonder melding gedaan.
Zowiezo ook omdat zijn jaarcijfers naar de belasting gaan en dat is al heel lang gekoppeld. Daarom is het ook zo vreemd dat ze pas nu aankomen.
Hij heeft altijd rekening gehouden met het feit dat hij nagenoeg niks bij mag verdienen maar hem is eerder gezegd dat dit max 200 euro per maand mocht zijn. Hij is daar ver onder gebleven. Vorig jaar alleen verlies gedraaid door alle omstandigheden.
Gebruikersavatar
Door spreeuwtje
#2718286
Suzanne schreef: Zo als buitenstaander kan ik dat ook wel begrijpen dat het UWV erop terugkomt en aan het terugvorderen slaat.
Als iemand arbeidsongeschikt wordt verklaard houdt dat in dat hij niet / nauwelijks kan werken. Als hij dan TOCH een eigen bedrijf heeft (wat ik iemand van harte gun!) kan hij dus ook voor de tijd die hij daarin steekt een baan zoeken en is hij voor dat gedeelte / dat werk dus niet arbeidsongeschikt.

Het zal niet zo zwart/wit zijn maar dit is wel het eerste wat in mij opkomt ;-(

Aan de andere kant, als er afspraken zijn gemaakt dan moeten die worden nagekomen.

WAt een lastige kan zijn; als jouw man heeft aangegeven dat hij een eigen bedrijfje heeft (met minimale inkomsten) dan kan het uwv zomaar hebben aangenomen dat hij de inkomsten daarvan opgeeft. In dat geval hoeft er weer geen probleem te zijn. Maar, dan gingen beide partijen dus uit van een andere basisgedachte:
- jouw man nam aan dat hij de inkosmten niet op hoefde te geven; hij had immers gemeld een bdrijfje te hebben
- het uwv ging er blind van uit dat de inkomsten WEL werden opgegeven en dat ze dus in mindering werden gebracht op de uitkering.

HOe dan ook is dit gezeur waar je niet op zit te wachten en ik hoop dat er snel duidelijkheid is!

Suzanne
Dat is leuk, zo'n conclusie. Maar geloof me. Hij is 100% ao. En werken gaat niet. Ik ga hem ook niet zitten verdedigen. Wat hij doet iedere dag, voor mij, voor Sanootje, voor zijn passie (dat beetje werk dat hij doet om zijn trots te behouden) is puur op wilskracht, liefde en verantwoordelijkheidsgevoel.
Hij schaadt zichzelf ermee maar als mens maak je een keuze om te leven op kracht of naar ziekte. Hij kiest voor kracht. Zie t maar op die manier.

En nogmaals, waar mensen lezen dat hij het niet opgaf weet ik niet. Dat staat nergens. Hij deed dat dus wel heel netjes. Mede daarom is het krom.
Door hannabelgje
#2718293
Als hij het altijd heeft opgegeven en is na aanleiding daarvan nooit gekort dan had hij redelijkerwijs niet kunnen weten dat hij teveel kreeg en mag het uwv het niet terugvorderen. Ik ging dus nu meteen in bezwaar.
Door BAC
#2718296
spreeuwtje schreef: meneer spreeuw heeft dat gewoon altijd gedaan. Er is niks zwart of zonder melding gedaan.
Zowiezo ook omdat zijn jaarcijfers naar de belasting gaan en dat is al heel lang gekoppeld. Daarom is het ook zo vreemd dat ze pas nu aankomen.
Hij heeft altijd rekening gehouden met het feit dat hij nagenoeg niks bij mag verdienen maar hem is eerder gezegd dat dit max 200 euro per maand mocht zijn. Hij is daar ver onder gebleven. Vorig jaar alleen verlies gedraaid door alle omstandigheden.
Ik geloof je dat je altijd alles heb doorgegeven, belasting staat er overigens buiten. Mijn uitkering wordt aan mijn baas betaald, dus ik dacht ook altijd dat ze dan toch konden zien wat ik verdiende??? Nee dat doen ze niet. Ze betalen die uitkering en gaan nu ineens kijken of alles wel goed gaat. Ik heb dat echt nooit geweten en dacht dat dat automatisch ging.

WAO ? WIA krijg je puur op verdiensten, dus verdien je boven je uitkering, wordt dat gekort. Dat kan een weekje werken zijn.

Spreeuw ik weet dat ze zijn gaan spitten, ze zijn ook bij mij gekomen op die manier. Alleen zo lullig dat ze dat niet op tijd doen maar meteen over jaren gaan rekenen.
Gebruikersavatar
Door spreeuwtje
#2718297
hannabelgje schreef: Als hij het altijd heeft opgegeven en is na aanleiding daarvan nooit gekort dan had hij redelijkerwijs niet kunnen weten dat hij teveel kreeg en mag het uwv het niet terugvorderen. Ik ging dus nu meteen in bezwaar.
We gaan morgen rondbellen en zoeken. Ik snap er ook niks van. Ik wil ook graag weten waarom nooit en nu ineens wel? Wat is er dan veranderd?
Meneer spreeuw is bang dat ze dan nog verder gaan terug kijken als blijkt dat het altijd fout is gegaan.
Tot hoeveel jaar mag dat?
Gebruikersavatar
Door spreeuwtje
#2718300
Senta schreef: Ik geloof je dat je altijd alles heb doorgegeven, belasting staat er overigens buiten. Mijn uitkering wordt aan mijn baas betaald, dus ik dacht ook altijd dat ze dan toch konden zien wat ik verdiende??? Nee dat doen ze niet. Ze betalen die uitkering en gaan nu ineens kijken of alles wel goed gaat. Ik heb dat echt nooit geweten en dacht dat dat automatisch ging.

WAO ? WIA krijg je puur op verdiensten, dus verdien je boven je uitkering, wordt dat gekort. Dat kan een weekje werken zijn.

Spreeuw ik weet dat ze zijn gaan spitten, ze zijn ook bij mij gekomen op die manier. Alleen zo lullig dat ze dat niet op tijd doen maar meteen over jaren gaan rekenen.
Meis, als je een eigen bedrijf voert dan moet alles wat er in en wat er uit gaat nauwgezet aan de belastingdienst gemeld worden. Die staat er niet buiten. Jaarcijfers worden direct doorgegeven aan het UWV. Dat staat zelfs in de brief dat dit zo gaat en dat hij dat niet zelf hoeft te doen. Zijn uitkering krijgt hij gewoon zelf. Boekhouding wordt door een accountant gedaan.
Door hannabelgje
#2718302
spreeuwtje schreef: We gaan morgen rondbellen en zoeken. Ik snap er ook niks van. Ik wil ook graag weten waarom nooit en nu ineens wel? Wat is er dan veranderd?
Meneer spreeuw is bang dat ze dan nog verder gaan terug kijken als blijkt dat het altijd fout is gegaan.
Tot hoeveel jaar mag dat?
Ze mogen nu alleen in de toekomst gaan korten en niet wat al betaald is. Als het ondanks doorgeven fout gaat dan heeft het uwv pech en mogen ze het gewoon niet terugvorderen. Jij mag er als klant vanuit gaan dat als je aan je meldingsplicht voldaan hebt, hetgeen wat je betaald krijgt ook klopt.
Gebruikersavatar
Door spreeuwtje
#2718306
hannabelgje schreef: Ze mogen nu alleen in de toekomst gaan korten en niet wat al betaald is. Als het ondanks doorgeven fout gaat dan heeft het uwv pech en mogen ze het gewoon niet terugvorderen. Jij mag er als klant vanuit gaan dat als je aan je meldingsplicht voldaan hebt, hetgeen wat je betaald krijgt ook klopt.
En dan zouden de jaarcijfers van voor het jaar waar zij mee beginnen terug te eisen, in feite voldoende moeten zijn?
Ergens heb ik t nare gevoel dat t niet zo makkelijk gaat zijn.
We hebben de hele dag al zo'n knoop weer zitten.
Man man man, hoeveel gedoe mag een mens hebben!!
Door BAC
#2718315
spreeuwtje schreef: Meis, als je een eigen bedrijf voert dan moet alles wat er in en wat er uit gaat nauwgezet aan de belastingdienst gemeld worden. Die staat er niet buiten. Jaarcijfers worden direct doorgegeven aan het UWV. Dat staat zelfs in de brief dat dit zo gaat en dat hij dat niet zelf hoeft te doen. Zijn uitkering krijgt hij gewoon zelf. Boekhouding wordt door een accountant gedaan.
Ik hoop dat dat laatste dan echt duidelijk ergens staat, dan zou je imo niets hoeven vrezen...maar ik heb het vermoeden dat het zo'n verhaal wordt als ik meer om mij heen heb gehoord en zelf ook mee heb gemaakt......

Maar hoop op een misverstand, bel ze maar eens op, mij werd afgeraden op een vrijdag te bellen (Door mijn eigen Arbo arts die bij het UWV heeft gewerkt) omdat er dan bijna geen mensen zitten....Lekker bedrijf hoor ???
Gebruikersavatar
Door spreeuwtje
#2718320
Het staat er duidelijk.
Hij zou voor t weekend terug gebeld worden maar zijn ervaring is dat je nooit meer wat hoort tot je zelf weer belt.
Dit soort bedrijven trekken je helemaal leeg. Als in energie dan.
Door Beppie1
#2718330
Als jij beetkrijg je de dames/heren van de telefonische afdeling(een eigen bestekamer/inhouse klanten contact centrum met alleen uitleg mogelijkheid. Blijf bellen met terugbelverzoek(zij geven dit door aan men Spreeuws behandelaar) tot je gebeld bent/persoonlijk gesprek gehad hebt krijg je GEEN echt sluitend antwoord.

Jaren bij de beldames gewerkt we hadden totaal geen bevoegdheden behalve informen.
Mochten ze dit voortzetten: bezwaar maken(eigenlijk nu al!) ze hebben dit va dag 1 geaccepteerd en hierdoor een signaal afgegeven dat dit ok was....

Sterkte
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door