Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

#2682654
danifa schreef: Hollandse herder met stambook was 600 euro. geloof dat het nu 650 euro is.
en ik vind dat absoluut niet duur, zeker niet als ik zie wat de fokster allemaal al gedaan had met de pups.


Wij betaalden in 1990 voor onze Hollanders met stamboom 500 gulden :biggrin2:
#2682680
Mijn border collie kwam uit een werklijn, maar is gekocht als huishond, €899 (€1,- retour maar die mocht niet uitgegeven worden, dat was een gelukseuro)
Het is ietsje meer dan ik er voor wilde uitgeven, maar vanwege de (voor mijn gevoel) betere lijnen had ik het er graag voor over. Duur vond ik wel meevallen, mijn ouders hebben 8/9 jaar geleden €650 betaald voor een norfolk terrier en ik had zelf €800 gegokt.

Voor mijn volgende hond verwacht ik weer een prijsstijging, maar ik wacht liever iets langer, betaal liever ietsje meer en geniet liever ook langer en meer van een gezonde hond.

Het is altijd meer dan gemiddeld volgens deze site, maar ik ben de gek die dat voor een hond overheeft  ;)

http://www.huisdierenprijzen.nl/honden/honden_b.htm
#2682689
judith1967 schreef: Hier ook een Hollander KH ik heb toendertijd nog 500 euries betaald! :biggrin2:
Nu is de adviesprijs 650 euries.

Dekgeld adviesprijs 450!
de fokker van mijn eerste mechel vroeg in de guldentijd 1100 gulden, in september 2001 is Ace geboren, volgens mij waren dat toen nog net guldens...
daarna (2003 nog maals geinformeerd) vroegen ze 600 euro en inmiddels zal dat nog wel iets opgelopen zijn...de gemiddelde prijs van een stamboom mechel ligt tenminste op 650/750 euro in NL & Belgie
#2682823
*Dorothea* schreef: Tsja aan dieren mag je klaarblijkelijk gewoon niks verdienen, dat merk ik op m'n werk ook.
Niemand die zeurt dat een pottenbakker zoveel verdient aan een keramieke asbak, maar aan hondjes fokken mag je niks overhouden.
Ik heb alle reacties gelezen. Ik vind een pup zeker geen product, maar vind wel dat een aankoop met emotie "zakelijk" besproken moet kunnen worden.
#2683566
Eigenlijk heb ik het altijd al raar gevonden dat je dieren kunt kopen en verkopen voor geld. Je koopt of verkoopt toch ook geen mensen/kinderen?
Als een hond wordt gebeten door een andere hond vinden we het raar dat de wet een hond als eigendom en ding beschouwd en niet als levend wezen met gevoel. Net als er in veel koopcontracten staat dat de hond teuggegeven of geruild mag worden als hij niet bevalt of wat mankeert. Dat vinden we ook raar, bijna niemand die dat doet. Dus waarom een dier kopen? Als ik een dier wegdoe is het alleen maar omdat ik denk dat hij/zij elders beter af is en dat hoef ik er geen geld voor te hebben.
Ik neem dus alleen maar herplaatsers of asieldieren. Ik vind dieren geen handelswaar!
#2683570
Hitam schreef: Eigenlijk heb ik het altijd al raar gevonden dat je dieren kunt kopen en verkopen voor geld. Je koopt of verkoopt toch ook geen mensen/kinderen?
Als een hond wordt gebeten door een andere hond vinden we het raar dat de wet een hond als eigendom en ding beschouwd en niet als levend wezen met gevoel. Net als er in veel koopcontracten staat dat de hond teuggegeven of geruild mag worden als hij niet bevalt of wat mankeert. Dat vinden we ook raar, bijna niemand die dat doet. Dus waarom een dier kopen? Als ik een dier wegdoe is het alleen maar omdat ik denk dat hij/zij elders beter af is en dat hoef ik er geen geld voor te hebben.
Ik neem dus alleen maar herplaatsers of asieldieren. Ik vind dieren geen handelswaar!
Helemaal mee eens Tanneke. Ik heb bijna altijd dieren uit het asiel gehad, of zwervers, aanlopers enz. Maar af en toe heb ik toch ook een hond gehad (en nu ook Yuma) van een fokker.
Maar eigenlijk zou het inderdaad veel beter zijn als iedereen een hond of kat uit het asiel zou adopteren, ja. Een utopie.
#2683576
Annemarie Rijnveld schreef: Helemaal mee eens Tanneke. Ik heb bijna altijd dieren uit het asiel gehad, of zwervers, aanlopers enz. Maar af en toe heb ik toch ook een hond gehad (en nu ook Yuma) van een fokker.
Maar eigenlijk zou het inderdaad veel beter zijn als iedereen een hond of kat uit het asiel zou adopteren, ja. Een utopie.
Iemand zal toch ooit die dieren moeten fokken. En verkopen. Waarna ze misschien in het asiel terecht komen. Van een beetje fatsoenlijke fokker is die kans niet erg groot. Dat wil niet zeggen dat de asielhonden ed dus niet goed zouden zijn, maar niet iedereen wil dat.

Ik wil geen herplaatser, zwerver of aanloper. Sorry als ik daarmee een utopie nog verder om zeep help. Ik word persoonlijk ook een beetje moe van de dingen die ik soms op Facebook ed langs zie komen 'don't buy, adopt' met een foto van een hele zielige hond. Waarom moet mij een schuldgevoel aangepraat worden omdat ik wel gewoon een pup wil? Iedereen maakt z'n eigen keuze en dat mag toch gewoon. Ik neem een hond voor mezelf, niet voor anderen.
Diep respect voor diegene die wel naar het asiel gaan of op een andere manier een zielige hond redden, maar dat is geen betere eigenaar dan ik voor mijn honden.

Ik vind er niks mis mee dat mensen van een fokker een hond willen, van pup af aan, van een combinatie die ze aanstaat en waar ze dingen van weten. Een fokker neemt risico's, doet vooronderzoek, stopt er veel tijd en geld in. Dus goh, ja, die vraagt ook een geldsom voor de pups. Een nest goed en verantwoord fokken kost zoveel dat het niet anders kan. De gemiddelde fokker ziet zijn pups echt niet als handelswaar hoor, en als ze dat wel doen moet je er gauw weg.

Het hele geld-gedoe rondom fokken vond ik bij ons eerste nest ook niet prettig, als ik dat je je toch ongemakkelijk voelt op die momenten. Maar het hoort er gewoon wel bij en na het officiële deel ga je snel weer terug naar het genieten van iemand blij maken met z'n pup.
#2683584
Alba schreef: Iemand zal toch ooit die dieren moeten fokken. En verkopen. Waarna ze misschien in het asiel terecht komen. Van een beetje fatsoenlijke fokker is die kans niet erg groot. Dat wil niet zeggen dat de asielhonden ed dus niet goed zouden zijn, maar niet iedereen wil dat.

Ik wil geen herplaatser, zwerver of aanloper. Sorry als ik daarmee een utopie nog verder om zeep help. Ik word persoonlijk ook een beetje moe van de dingen die ik soms op Facebook ed langs zie komen 'don't buy, adopt' met een foto van een hele zielige hond. Waarom moet mij een schuldgevoel aangepraat worden omdat ik wel gewoon een pup wil? Iedereen maakt z'n eigen keuze en dat mag toch gewoon. Ik neem een hond voor mezelf, niet voor anderen.
Diep respect voor diegene die wel naar het asiel gaan of op een andere manier een zielige hond redden, maar dat is geen betere eigenaar dan ik voor mijn honden.

Ik vind er niks mis mee dat mensen van een fokker een hond willen, van pup af aan, van een combinatie die ze aanstaat en waar ze dingen van weten. Een fokker neemt risico's, doet vooronderzoek, stopt er veel tijd en geld in. Dus goh, ja, die vraagt ook een geldsom voor de pups. Een nest goed en verantwoord fokken kost zoveel dat het niet anders kan. De gemiddelde fokker ziet zijn pups echt niet als handelswaar hoor, en als ze dat wel doen moet je er gauw weg.

Het hele geld-gedoe rondom fokken vond ik bij ons eerste nest ook niet prettig, als ik dat je je toch ongemakkelijk voelt op die momenten. Maar het hoort er gewoon wel bij en na het officiële deel ga je snel weer terug naar het genieten van iemand blij maken met z'n pup.
Mee eens.
En sommige mensen zoeken ook honden voor een bepaald doel zoals hondensport, geleide hond of hulphond of kiezen een bepaald ras omdat ze allergisch zijn.
Mijn 2de hond zal een pup zijn omdat ik gevallen ben voor een bepaald ras en een bepaalde bloedlijn binnen dat ras en omdat ik er bepaalde sporten mee wil beoefenen.
#2683590
Hitam schreef: Eigenlijk heb ik het altijd al raar gevonden dat je dieren kunt kopen en verkopen voor geld. Je koopt of verkoopt toch ook geen mensen/kinderen?
Als een hond wordt gebeten door een andere hond vinden we het raar dat de wet een hond als eigendom en ding beschouwd en niet als levend wezen met gevoel. Net als er in veel koopcontracten staat dat de hond teuggegeven of geruild mag worden als hij niet bevalt of wat mankeert. Dat vinden we ook raar, bijna niemand die dat doet. Dus waarom een dier kopen? Als ik een dier wegdoe is het alleen maar omdat ik denk dat hij/zij elders beter af is en dat hoef ik er geen geld voor te hebben.
Ik neem dus alleen maar herplaatsers of asieldieren. Ik vind dieren geen handelswaar!
uh maar umai is toch ook geen asielhond of herplaatser :P :-\
#2683633
Voor mij zijn de mooiste en leukste honden Duitse Herders.
Helaas hebben die vaak problemen met de heupen.

Mijn allereerste hond kwam uit een z.g gelegenheidsnestje. Ze was een Duitse Herder met stamboom maar had alles tegen wat je maar tegen kunt hebben. Ze is niet ouder dan 4 jaar geworden. Het is vreselijk om een dier zo te zien lijden, en oud heeft ze niet mogen worden.
Ik heb haar moeten laten inslapen want ze was echt niet betrouwbaar, gevaarlijk zelfs en helaas niet te redden.

Mijn 2e hond (nr. 1 was inmiddels ingeslapen) was een kruising Mechelse Herder/Bouvier en dat was een zeer gezonde en heerlijke hond. Ze is ruim 14 jaar geworden. Ze was mijn alles en helaas was er toen niet veel meer dan G&G te doen (althans ik wist niet beter) want ik had graag met haar willen sporten. Mijn maatje, mijn meisje.

Hond nr. 2 had een maatje en er kwam nog een hondje. Ze was een Jack Russel Terrier en kwam uit de broodfok :sofa: :sofa: :sofa:
Als ik ooit een impulsaankoop heb gedaan dan was het toen wel, maar wat was ze een heerlijk lekker ding. Mijn kleine kanjer is ruim 17 jaar geworden en we hebben van haar genoten met al haar liefde en haar streken.

Hond nr. 4 was een herplaatser: een prachtige half langharige Duitse Herder met stamboom, gered uit de broodfok door de dierenbescherming en ik kocht haar als doodzieke en zwaar ondervoede hond. Met haar heb ik vele diploma's behaald in de G&G en ze was een geweldige hond.
Helaas is ze maar net 11 jaar oud geworden, was zwaar ziek (ondanks 3 zware operatie's ) van de uitgezaaide borst tumoren. :'(

Ramses is een geboren Duitser, uit een zeer mooie bloed-werk en sportlijn.
Hij heeft prachtige heupen A1, is vrij van ziekten en met de import-en inschrijfkosten bij de Raad van Beheer erbij heeft hij ruim 1000,- euro gekost.

Gipsy is geboren in Nederland en is gefokt door een goede fokker die het ras wil verbeteren, zuiver wil houden en mooie gezonde en karaktervolle werk/sporthonden fokt. Omdat ik haar zooo graag wilde en ik haar meer kon bieden dan de fokker (qua sport) heb ik haar gekregen. Voor niks dus omdat deze mensen haar meer gunde dan ze haar zelf konden geven.
Ze vonden het heel erg moeilijk, Gipsy was de enige van hun 7 honden die mee naar bed mocht en ze heeft een heel eigen en speciaal plekje in hun hart.
Ik zal deze mensen altijd dankbaar blijven en Gips is een heerlijke hond uit een zeer gezonde bloedlijn, vrij van ziektes en met prachtige A1 heupen.

Owen kocht ik bij een prima fokker. Hij heeft een prachtige werk/sportlijn is vrij van alle ziektes die Border Collies in de genen kunnen hebben en ik kocht hem voor 875,- euro. Hij gaat als alles goed gaat mijn sporthond worden nu Gips niet meer kan ivm haar slechte rechterknie.
Ze gaat binnenkort geopereerd worden, mijn meisje mag geen pijn of last hebben en sporten zetten we op een laag pitje voor haar.

Waarom ik dit vertel? Ik geloof namelijk in goede fokkers. Ik koop graag een hond van een fokker die zich heeft verdiept in het ras en zorgvuldig met de bloedlijnen omgaat om het ras te verbeteren, vrij van ziektes en zuiver te houden.
Ik wil graag gezonde honden, ermee kunnen sporten, het stamboompapiertje zelf zegt me niks behalve dat er met inzicht en verstand uit een goede combinatie is gefokt.
Ik wil namelijk niet zelf fokken.
Dat laat ik graag over aan de mensen die weten wat ze doen, die zich verdiept hebben in het ras en de bloedlijnen en de juiste combinatie uitzoeken.

Ik wordt wel plaatsvervangend boos over mensen die brullen dat een fokker veel te veel verdiend aan een nestje en dan zelf een hondje uit de broodfok gaan kopen want dat is zo lekker goedkoop.

Ik kies voor een gezonde hond en ik koop nu (ik weet nu beter :-[) mijn maatjes bij fokkers die ik vertrouw en die het beste met hun ras voor hebben, die uit liefde voor hun ras hun uiterste best doen om gezonde en fijne honden te fokken.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door