Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

#2651844
Een van mijn schnauzers is te dik. Toen ik haar kreeg was ze zwaar ondervoed. Ze woog nog geen 20 kg. Nu weegt ze ca 38 kg. 32 of 33 kg zou veel beter zijn, maar ze is nog steeds (na bijna 3 jaar) geobsedeerd door eten. Ik kan het niet over mijn hart verkrijgen om haar op dieet te zetten. Sorry als ik haar hiermee mishandel. Ik zie het (in dit geval) niet zo, maar misschien heb ik het mis.
#2651846
in mijn oude woonplaats liep er ook zo`n lab. De poten amper meer te zien. Om de paar meter moest het arme beest zitten. :-X
Ben ook ooit eens rustig het gesprek aan gegaan. Zomaar tegen iemand zeggen dat zn hond te dik is doe ik niet. Je weet nooit wat er achter zit.
In dit geval kwam het door koekjes en teveel voer.. Dat kan echt niet!!

Ziva wil namelijk nog wel eens wat te mager zijn in de winter. Ze heeft t heel snel koud en rilt uit dr velletje. Dat verbruikt zoveel energie dat bijvoeren bijna niet werkt.
Nu is het weer iets warmer en is ze weer helemaal goed..
#2651859
Lida. S schreef: Een van mijn schnauzers is te dik. Toen ik haar kreeg was ze zwaar ondervoed. Ze woog nog geen 20 kg. Nu weegt ze ca 38 kg. 32 of 33 kg zou veel beter zijn, maar ze is nog steeds (na bijna 3 jaar) geobsedeerd door eten. Ik kan het niet over mijn hart verkrijgen om haar op dieet te zetten. Sorry als ik haar hiermee mishandel. Ik zie het (in dit geval) niet zo, maar misschien heb ik het mis.
Ik snap waarom je dat zo voelt maar... de hond moet het allemaal meezeulen, met alle gevolgen van dien. Ik zou haar dus zeker op dieet zetten, desnoods door niet minder maar anders te gaan voeren; magerder vlees bijvoorbeeld.
Het is gewoon lichamelijk slecht voor een hond (willekeurig welk ander dier ook!) om te dik te zijn. Ja, ik zou haar af laten vallen. Ze is namelijk wel, zoals jij het aangeeft bijna 20% te dik he? 6 kg teveel op een ideaalgewicht van 32 kg is 18%

Het is mij duidelijk waarom je de keuze maak, maar bekijk het eens van die kant... procentueel is het nogal wat wat ze te dik is. Het lijkt mij dat ze gelukkiger is en makkelijker beweegt als ze die last kwijt is?
Suzanne
#2651896
tja ik ken er helaas ook een.... B zoals de hond heette was het zusje van de kinderen des huizes en tja als de kids snoepen mag B ook snoepen he? en ach hij is zo gek op brie en pate en och ja een gekookt ei smorgens, echt waar die hond had een leven als god in frankrijk...
Mee uit wilde hij niet dus tenminste niet zonder een hele (!) leverworst op te voeren want anders liep hij niet....  3 x per dag eten, wat er op de zak brokken stond per dag, x3 dus... en tja gehakt geruld was hij ook ze gek op, tja ongeveer een ons per dag... maar wel in roomboter anders eet B het niet?  Ik hoor die mevrouw praten en echt waar, heb nog gekeken of er cameras hingen op dat moment....

Toen ik haar voor het eerst tegen kwam vertelde ze bovenstaande vol trots aan een ieder... en op zondag mocht B mee, nadat de hele familie hem in de auto op de achterbank geholpen had een stukje wandelen van ongeveer 2 km  dan was hij het wel zat(?)  Na een ent bezoek bij DA en een flinke uitbrander heeft de familie blijkbaar verantwoordelijkheid genomen en zijn ze hem meer beweging gaan geven....tenminste dat was de bedoeling maar meneer wordt nu rondgereden in een bakfiets en een bolderkar.... tja tis toch een gezinslid he? en hij geniet er zo van.....van al dat lekkers....

Ik zweer het jullie denk dat ik in een volgende leven bij deze familie terecht wil komen als ik mijn laatste dagen te slijten heb... slechter kan het toch niet? 
#2651909
met kiek heb ik ook dat er in de winter haast niet genoeg voer aan te slepen valt.
ze valt erg snel af, in de zomer gaat dat beter dus pas ik haar hoeveelheid daarop aan.
gelukkig zijn die dalmaatjes kortharig.
bij mijn oude straat woonde een bejaarde dame die gek was op hondjes.
haar lab was veel en veel te dik. Bij het koffietentje waar ik ook nog wel eens zat, kreeg hij ook altijd een schoteltje slagroom..  :-X
toen haar labje overleed, kreeg ze een friese stabij.
hartstikke leuk hondje, nog vrij jong maar geen pup meer.
zij kreeg thuiszorg en die zouden het hondje ook een beetje in de gaten houden.
maar wat die meiden deden was: kijken in de bak of er voer lag, meer niet.

op een dag kwam  ik t dier voor de zoveelste keer een dorp verder tegen in zijn eentje.
hij ontglipte en ging zichzelf maar uitlaten.
ik wist niet zeker of het die hond was, dus klopte ik aan bij de bejaarde dame..
ze was erg in de war. dacht dat de hond op bed sliep, ging kijken, niet dus.
ze wilde zonder jas naar buiten lopen, in de winter, dus heb ik gezegd: trek even een jas aan, dan gaan we haar met de auto zoeken.
ze durfde geen jas te pakken want ze wist niet welke jas van haar was.. eu.. u woont hier alleen toch??
maar goed, geen jas aan.. loopt ze naar mijn auto, stapt ze achter t stuur!!!! :2funny: 
sorry hoor, heel zielig voor die mevrouw, maar dit was toch wel even een momentje van... hoe ga ik dit brengen?  ;D
toen ze omliep voor de passagierskant kwam haar hond net aangelopen.
ik gauw t beestje gepakt met een riem en toen naar haar huis.
had ze geen sleutels..  :-X
ik brutaal achterom gelopen en gelukkig was de achterdeur los.
De hond zat onder de bagger dus ben ik zo vrij geweest om een dweil uit de was te pakken om haar schoon te maken.
toen voelde ik hoe brand en brandmager die hond was!!!!!
door al dat haar zag je dat niet!
dus ik de bak gecheckt, zaten frolic brokken in..
ik voelen.. die krengen kon je iemand een gat mee in t hoofd gooien!
die arme meid at dat gewoon niet meer.. maar niemand die daar op lette..

heel vervelend.. maar ik vond dit een onhoudbare situatie voor het dier en heb de dierenbescherming ingeschakeld.
er kwam een inspecteur en die nam haar dieren mee..  :'( (nog 2 katten)
die dame ging daarna ook al heel snel naar een verzorgingstehuis.
ik vond het ontzettend moeilijk, het lijkt me het ergste wat je kan overkomen.
het beetje wat je nog hebt: je diertjes.. en daarna je huis en zelfstandigheid.. maar ja.. dit kon ook niet..  :-[
paapie was toen net overleden, dus ik dacht nog even of ik dan de zorg voor die dieren op mij zou nemen en ze wel bij haar laten..
haar gewoon een beetje helpen, zeg maar..
maar sano was net geboren en ik had het zelf moeilijk genoeg. Ze was ook iemand die bij je aan de deur kwam en dan never niet meer weg te krijgen was. Dat zou een enorme last worden.
#2651923
nova schreef: In Engeland zou deze eigenaar pech hebben.
daar is  een poos geleden een eigenaar  veroordeeld wegens dierenmishandelimg.Zijn labrador woog  70 kilo.....
Kan me helaas niet meer herinneren wat de man aan straf heeft gekregen.

erg voor die honden :-\
Die straffen voor dierenmishandeling zijn in Groot Brittanië zijn niet mis. HOge boetes en/of gevangenisstraf. Heel goed, zouden ze in NL en DE ook moeten invoeren.
#2651940
Bijna alle honden die hier in de buurt lopen zijn te dik, de helft is veel te dik.
Op zich niet gek, een rondje lopen 3-4 keer per dag. Rondjes zijn tussen de 10 en 30 minuten.
Vanmorgen nog een pupeigenaar tegen gekomen, hondje trekt als een gek is 4 mnd en niet opgevoed. Kruising pitbul met nog iets. Hondje moet zo snel mogelijk gecastreerd worden, want dan worden ze rustiger  :-X Ik heb wat tips gegeven met uitlaten, hondje ook even aan de lijn gehad, waar hij toch wel aandacht kan hebben, maar heel snel afgeleid is. Hondje is prima op te voeden maar dan moet je er wel wat aan doen.
Beestje zal straks veel te dik trekkend aan de lijn lopen denk ik zo.

Oke Kira is momenteel iets te mager, vrijdag krijgt ze weer nieuwe vleesjes en hoop ik dat ze weer beter gaat eten. Volgens veel mensen is Kira gewoon makkelijk, ze vergeten alleen dat met 3-4 rondjes door de wijk Kira alle kanten op stuitert, dat ze te dik was toen we haar kregen en niks kon.
#2652018
Ramses1 schreef: Vorig jaar moest er een Newfoundlander pup geopereerd worden aan elleboogdysplasie.
Heel sneu en we zagen hem maanden niet meer op cursus.
Na maanden van revalidatie kwam er een uitgegroeide pup het veld op strompelen, haar elleboog was goed genezen maar lopen kon het arme dier niet meer.
Zoetgehouden met veel lekkers tijdens de bench rust....
Tijdens de trainingen (ze kwamen de basiscursus afmaken) ging ze vaak liggen en kon dan echt niet meer overeind komen.

Die mensen (een ouder stel, zelf ook veel te zwaar) vonden het doodnormaal; een Newfoundlander hoort zo...
Ze vergeleken deze jonge dame met de oude stramme vorige hond. Die kon ook met 2 jaar geen kilometer lopen, laat staan rennen.

Vreselijk! De instructeur heeft een pittig woordje met ze gesproken over het gewicht van de hond. Het arme teefje was ruim een jaar en woog 74 kilo....  :( :( :(
De hond is een paar kilo afgevallen maar na een paar weken heb ik ze niet meer op het veld gezien.

Ernstige dierenmishandeling!
So, heb al eens van een teefje gehoord die 90 kilo woog!
Moet je nagaan, mijn grootste reu weegt iets van 60 kilo, en is goed aan de maat met passende bone. Ja hij is slank maar rent met 9 jaar nog steeds rond zodanig dat de meeste hem jaren jonger schatten. En kan ook mee op lange wandelingen ed.
Daarnaast heb ik al vaker vernomen dat we "acteve" newfoundlanders hebben. Waar zou het aan liggen?
Ik vind veel newfs te dik, maar ook veel andere rassen hoor. Vind het bij newfoundlanders af en toe een wedstrijdje wie heeft de zwaartse?
En er kan inderdaad een medisch geval tussen zitten maar ik denk dat het bij de meesten toch gebrek aan lichaamsbeweging i.c.m. veel te veel voer is.
Het andere kan ook gebeuren, onze Maci (ook een reu maar ietsje kleiner) weegt nu ook 54, maar heeft heel lang 45 gewogen, niet omdat ie niks kreeg maar omdat ie niet wilde eten, heb hem toe ie 45 kilo woog met de hand staan voeren. Gelukkig is dat allemaal voorbij. Bij hem is het wel zo dat hij nu wel redelijk goed gewicht heeft maar als ie meer krijgt het voornamelijk allemaal in zijn buik gaat zitten, een soort hangbuikzwijntje wordt het dan, dus we houden hem maar zo.

Ik heb ook ooit eens een basset gezien, maar dat bleek een beagle......
#2652061
Geen van mijn Shelties is overmatig zwaar. De één (of twee) moeten iets afvallen en daar voer ik ze ook naar. Veel overgewicht kan tot een 2 à 3 jaar korter leven leiden. Dus met mate is geen overbodige luxe.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door