Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Gebruikersavatar
Door Sonja
#2643866
Niet te lang douchen, verwarming graadje lager zetten en een dikke trui aantrekken of zo'n fleece/leesdeken gebruiken als je thuis stil zit te lezen of achter de computer zit. Alleen een was draaien als je een volle trommel hebt en de was zoveel mogelijk aan de lijn of op een rek laten drogen i.p.v. in een wasdroger.
Door eelke
#2643867
Wij moeten ook weer even de broeksriemen aantrekken. Moeten is een groot woord, want we willen vooral van ons spaargeld afblijven. Dat maakt het wel moeilijk, want er is wel geld, maar niet op de betaalrekening dus. Morgen even kijken hoeveel er nu op onze rekening staat... en daar moeten we het dan echt mee doen even.
Door Fido
#2643880
Kasboek bijhouden gewoon confronteren met wat er uit gaat en skippen als dat nodig is.
Daarnaast blijven sparen al is het maar 10 euro in de week dmv automatische overmaking. Merk je dan eigenlijk niets van maar ondertussen leg je wel een potje aan voor onverwachte uitgaven die er altijd kan komen.

Momenteel hoef ik niet perse een kasboek bij te houden en in de zeer gezegende omstandigheden dat ik niet op 100 euro meer of minder hoef te kijken maar toch hou ik mijn kassabonnen bij en als ik maar even het "gevoel" heb van mijn geld vliegt mijn portemonnee uit dan pak ik direct weer mijn kasboek om in te vullen.
Ik heb ook altijd twee bankrekeningen gehad bij verschillende banken. Eentje komt alleen maar geld op en gebruik ik het pasje bij zeer hoge uitzondering. De bankafschriften bekijk ik niet, ik negeer dat deze rekening bestaat, het is mijn pot voor wanneer het écht nodig is. Pincode vergeten zodat je veel moeite moet doen om geld eraf te halen  :biggrin2:
Andere rekening is voor inkomen en betalingen en de automatische overmaking naar rekening waar ik heel veel moeite voor moet doen om geld eraf te halen.
Door Mowgli
#2643881
Inderdaad kijken naar je kosten en uitgaven om te zien wat je kunt besparen.
Dus ook kijken of je nog stroomkosten, water, gas, verzekeringen etc, kunt besparen, eventueel van aanbieder wisselen, spaarlampen gebruiken, de verwarming een graad lager, korter douchen, als de aardappels groenten koken meteen op heel laag zetten en de laatste 5 minuten gas / kookplaat uit en laten nagaren in eigen vocht. Dit kun je ook met de oven doen.

Watersparende spoeling voor de wc gebruiken en watersparende douchekop gebruiken.

Als je een vaatwasser hebt deze alleen laten draaien als deze echt vol is.

Zo min mogelijk met de auto / motor/ brommer rijden, alles wat te befietsen is met de fiets doen.

Van te voren plannen wat je de komende week wilt gaan eten aan de hand van de reclamefolders van verschillende supermarkten. Hierbij moet je goed de prijzen van verschillende supermarkten in je hoofd hebben van alle artikelen die je altijd gebruikt (brood, boter, etc.).

Heel banaal: in de supermarkt geen plastic tassen kopen, maar zelf een tas / boodschappenkrat meebrengen.

Geen eten weggooien, dus eventueel kliekjes bewaren. Toen ik klein was, was bij ons zaterdag "kliekjesdag". En als je groente gebruikt als bijv. courgette en je hebt niet een hele courgette nodig, dan de rest weer terug in de koelkast en die dan later gebruiken.

Afgeprijsde producten kopen, maar alleen als je die ook werkelijk nodig hebt.

Producten die je vaak gebruikt in bulk kopen als ze in de aanbieding zijn (doe ik alleen als het echt een knalaanbieding is waar het minstens 40 cent / verpakking scheelt)
Lida. S schreef: rond etenstijd bij kennissen op bezoek gaan.
;D  ;D  ;D

Edit: Ik zie dat enige tips net voor mijn bijdrage al werden gegeven ;)
Laatst gewijzigd door Mowgli op do 04 apr 2013, 22:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door spreeuwtje
#2643888
Bij de jumbo is t leuk om te zoeken naar producten die over de datum zijn. Dan krijg je een goeie gratis!
Bij vis en vlees krijg je op de datum gratis of met heel veel korting.
Door Martine-Tom
#2643935
Fido schreef: Kasboek bijhouden gewoon confronteren met wat er uit gaat en skippen als dat nodig is.
Daarnaast blijven sparen al is het maar 10 euro in de week dmv automatische overmaking. Merk je dan eigenlijk niets van maar ondertussen leg je wel een potje aan voor onverwachte uitgaven die er altijd kan komen.

Momenteel hoef ik niet perse een kasboek bij te houden en in de zeer gezegende omstandigheden dat ik niet op 100 euro meer of minder hoef te kijken maar toch hou ik mijn kassabonnen bij en als ik maar even het "gevoel" heb van mijn geld vliegt mijn portemonnee uit dan pak ik direct weer mijn kasboek om in te vullen.
Ik heb ook altijd twee bankrekeningen gehad bij verschillende banken. Eentje komt alleen maar geld op en gebruik ik het pasje bij zeer hoge uitzondering. De bankafschriften bekijk ik niet, ik negeer dat deze rekening bestaat, het is mijn pot voor wanneer het écht nodig is. Pincode vergeten zodat je veel moeite moet doen om geld eraf te halen  :biggrin2:
Andere rekening is voor inkomen en betalingen en de automatische overmaking naar rekening waar ik heel veel moeite voor moet doen om geld eraf te halen.
:o
Das de helft van mijn budget.
Sparen is leuk maar gewoon niet haalbaar als je echt niks hebt...
Ik kan kiezen, sparen of eten...dan vind ik eten toch net iets belangrijker  :P
Door Fido
#2643941
Martine-Tom schreef: :o
Das de helft van mijn budget.
Sparen is leuk maar gewoon niet haalbaar als je echt niks hebt...
Ik kan kiezen, sparen of eten...dan vind ik eten toch net iets belangrijker  :P
Dat kan er bij mij dus bijna niet in  ??? Ik heb ook op minima gezeten en dan zijn er zoveel potjes beschikbaar waar je gebruik van kan maken dat je echt wel ietwat meer te besteden hebt dan 20euro in de week aan boodschappen. Ik veroordeel niet maar verbaas mij erover  ;)
In dit tijd heb ik dus wel 40euro in de maand automatisch laten overmaken naar een spaarrekening en ik heb ook meegemaakt dat ik eerst in mijn portemonnee moest kijken voordat ik een supermarkt instapte en regelmatig met minder dan 4 euro voor mijzelf en 2 meisjes eten moest kopen. Toch heb ik het gered zonder gebruik te maken van de mogelijkheden van tig potjes. Maakte wel gebruik van het potje huursubsidie.
Door Martine-Tom
#2643946
Fido schreef: Dat kan er bij mij dus bijna niet in  ??? Ik heb ook op minima gezeten en dan zijn er zoveel potjes beschikbaar waar je gebruik van kan maken dat je echt wel ietwat meer te besteden hebt dan 20euro in de week aan boodschappen. Ik veroordeel niet maar verbaas mij erover  ;)
In dit tijd heb ik dus wel 40euro in de maand automatisch laten overmaken naar een spaarrekening en ik heb ook meegemaakt dat ik eerst in mijn portemonnee moest kijken voordat ik een supermarkt instapte en regelmatig met minder dan 4 euro voor mijzelf en 2 meisjes eten moest kopen. Toch heb ik het gered zonder gebruik te maken van de mogelijkheden van tig potjes. Maakte wel gebruik van het potje huursubsidie.
Fijn dat jij dat wel kon.
Ik maak gebruik van waar ik gebruik van kan maken en ik ga hier verder niet in details, dit is wat het is en als je het niet geloofd...prima, niet elke situatie is hetzelfde.
Gebruikersavatar
Door MargaS
#2643950
Martine-Tom schreef: :o
Das de helft van mijn budget.
Sparen is leuk maar gewoon niet haalbaar als je echt niks hebt...
Ik kan kiezen, sparen of eten...dan vind ik eten toch net iets belangrijker  :P
Het advies voor iedereen is om 10% van het netto inkomen te sparen.
Door Fido
#2643953
Martine-Tom schreef: Fijn dat jij dat wel kon.
Ik maak gebruik van waar ik gebruik van kan maken en ik ga hier verder niet in details, dit is wat het is en als je het niet geloofd...prima, niet elke situatie is hetzelfde.
Het is niet dat ik je niet geloof, absoluut niet  ;) maar vraag me dan af waarom de één wel van tig potjes gebruik mag/kan maken en de ander niet? Trouwens ik kwam van het bestaan van vele potjes pas achter toen ik niet meer op bijstandsniveau leefde. Toen pas kreeg ik allerlei tips van gescheiden vrouwen die niet wilde werken waar ze allemaal gebruik van maakte en daarom ook geen goede reden hadden om überhaupt te gaan werken. Ik heb het dus niet over niet kunnen werken maar over niet willen werken voor een paar centen meer. Dit zijn dus dezelfde personen die mij toen voor gek verklaarde en nu zitten te zeiken (excuse moi) van "jaaaa jij kan dat doen maar ik.......? En dan zeg ik' dikke l*l drie bier  :P
Door koningBilly
#2643954
Ik heb geen auto , ik rook niet, ik drink geen alcohol en ok niet van uitgaan naar feestjes. Dat op zich bespaart een hoop geld.
Ik ga niet op reis maar geniet van een daguitstapje en de dingen rond me.
Ik hou de acties van de lidl en de aldi in de gaten voor nonfood spul, Ik ga naar de rommelmarkt voor leuke koopjes qua kledij enz en speeltjes voor de hond.
Lang leve Ebay voor kabeltjes etc.
en qua eten...
Als je een zak soepgroenten koopt en 1 kip kan je makkelijk soep maken voor een hele week. Koken hoeft niet duur te zijn, dat maak je zelf zo duur als je wil.
Soms zijn diepvriesgroenten goedkoper en je gaat al zeker niks weggooien omdat het te lang ligt.
Een grote diepvries helpt. Kipfilet in de aanbieding? meenemen en invriezen. Gehakt hetzelfde . enz.
Door Martine-Tom
#2643960
MargaS schreef: Het advies voor iedereen is om 10% van het netto inkomen te sparen.
Dat is precies wat ik te besteden heb. Het is niet voor iedereen haalbaar.
Door Martine-Tom
#2643961
Fido schreef: Het is niet dat ik je niet geloof, absoluut niet  ;) maar vraag me dan af waarom de één wel van tig potjes gebruik mag/kan maken en de ander niet? Trouwens ik kwam van het bestaan van vele potjes pas achter toen ik niet meer op bijstandsniveau leefde. Toen pas kreeg ik allerlei tips van gescheiden vrouwen die niet wilde werken waar ze allemaal gebruik van maakte en daarom ook geen goede reden hadden om überhaupt te gaan werken. Ik heb het dus niet over niet kunnen werken maar over niet willen werken voor een paar centen meer. Dit zijn dus dezelfde personen die mij toen voor gek verklaarde en nu zitten te zeiken (excuse moi) van "jaaaa jij kan dat doen maar ik.......? En dan zeg ik' dikke l*l drie bier  :P
Wie zegt dat ik daar neit al gebruik van maak?
Gebruikersavatar
Door MargaS
#2643962
Martine-Tom schreef: Dat is precies wat ik te besteden heb. Het is niet voor iedereen haalbaar.
Zit er net over na te denken. Is voor mensen zonder huisdieren zeker :o
Door Martine-Tom
#2643963
MargaS schreef: Zit er net over na te denken. Is voor mensen zonder huisdieren zeker :o
Als ik ff reken bijstand met huur en zorg toeslag is pakkumbeet 1100 euro, dus 110 euro zou ik moeten sparen... :o :o :o
Erg ambiteus laten we het daarop houden  :biggrin2:
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door