Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

#2519989
miik schreef: Uit het eerste nest van Joy en uit het komende nest zal waarschijnlijk een teefje onder fokkers voorwaarde weg gaan.
Beide (2 verschillende gezinnen) zeggen.... we zouden dolgraag een keertje fokken, maar durven en kunnen het zelf niet.En zeggen tegen mij: "Dus wil jij het doen en mogen wij dan van dichtbij meegenieten ?"
Dat is denk ik een hele andere insteek, dan dat ik zonodig een teef extra wil om mee te fokken.
Mocht het om wat voor reden niet doorgaan... of de mensen haken zelf uiteindelijk af... dan is dat jammer, maar dan heb ik gewoon pech.
Ik denk dat het heel ongezond is om een gastgezin dan toch te dwingen, je krijgt dan alleen maar scheve gezichten- maar vooral stres bij het teefje !!! En dat is bekend- dat is heel erg nadelig voor de pups ! En dat moet je als fokker niet willen.
Dit geld voor mij dus ook, ik zou het fantastisch (oke niet helemaal het goede woord misschien) vinden om een keer een nestje te hebben.
MAAR ik kan gewoon geen 10 weken thuis zijn, vind het echt dood eng en eerlijk, ook vrij moeilijk om een goede reu te kiezen.

Mocht ik een fokker kennen die op fokkersvoorwaarde (zoals Lizzy dus bij haar thuis en alles er om heen) mij dat toevertrouwd, ja dan zou ik dat doen, maar niet bij de eerste de beste fokker, ik moet de fokker wat beter kennen. Want alles leuk en aardig, als mijn teef daar zit kom ik heel vaak langs :biggrin2: :biggrin2: :biggrin2:
#2520001
:biggrin2: dat zijn de beste fokker hahahaha toch want ik zou t ook niet willen, het missen valt wel mee, ik heb nu ook een teefje van ons al tijdje bij een ander zitten, die komt volgende maand terug, dat was de eerste keer dat me meiden weggingen en ow wat heeft ze t leuk, ze heb meer aandacht en ze voed de reu heel netjes op :P zoals de bedoeling was ;D
maar om dan ook nog te bevallen :-X
me reu heeft ooit paar dagen ergens gelogeerd en die vond ook heel leuk, de verrader >:(

Maar daarom heb ik de 2 meiden bij andere fokker gedaan en is er zo meer afstand...
ze komen niet hier logeren, ze blijven echt bij hun en van hun...
al zijn ze voor mij natuurlijk super speciaal. ( zeker bel die heb ik jaar in huis gehad, sterre ging als puppemeisje )

Bij me reuen is het anders, de meeste reuen die ik ben gaan co-ownen heb ik gehaald uit buitenland, op oudere leeftijd...
dus dat heeft me al veel tijd, selectie, geld enz enz gekost, dan plaats ik ze en ga ermee voor gezondheidsonderzoeken,
ze gaan met mij naar shows, chapeau bv die gaat al 1,5 jaar 2 shows in een maand,
ook zijn ze een aantal dagen minimaal per jaar bij mij, dat is verplicht en dat weten mensen, zeker de eerste 3 jaar omdat ik ze dan op die manier goed ken...soms wonen dan eerst tijd hier,
dus kan ik aantonen dat ik er al veel tijd, geld en liefde in heb gestoken. ;)

Ik zie de reuen ook echt als van mij, ik heb ze immers geselecteerd, ik bepaal de dingen que fok, showen, wanneer ze hier zijn, ik zie ze heeeeeel vaak en ben net zo gehecht eraan!
mensen die zo hond met me delen weten dat.
aan de andere kant zien hun de voordelen ook ervan, ze krijgen gratis hond, die heel sociaal is en echt bij hun past, de honden zijn altijd hier wanneer ze weekend weg zijn, of op vakantie, dus voor hun zitten er ook voordelen aan, want als ze bij hun zijn is gewoon hun hondje.
en ben ik mega blij dat ze allemaal zo ontzettend goed voor de hond zorgen en hem alle liefde en tijd op de wereld geven,
beter dan dat zo hond in een kennel moet zitten en af en toe eruit mag op dag voor aandacht... :P

als fout gaat haal ik de hond dus wel onmiddellijk terug :-[
het zijn mijn honden en dan blijven ze maar hier rondlopen...
#2520002
Sammy1980 schreef: Dit geld voor mij dus ook, ik zou het fantastisch (oke niet helemaal het goede woord misschien) vinden om een keer een nestje te hebben.
MAAR ik kan gewoon geen 10 weken thuis zijn, vind het echt dood eng en eerlijk, ook vrij moeilijk om een goede reu te kiezen.

Mocht ik een fokker kennen die op fokkersvoorwaarde (zoals Lizzy dus bij haar thuis en alles er om heen) mij dat toevertrouwd, ja dan zou ik dat doen, maar niet bij de eerste de beste fokker, ik moet de fokker wat beter kennen. Want alles leuk en aardig, als mijn teef daar zit kom ik heel vaak langs :biggrin2: :biggrin2: :biggrin2:
nou lizzy..... :P
#2520004
*Dorothea* schreef: Ik zou met de wetenschap dat mijn hondje voor een keer langer terug moet maar de fokker haar al regelmatig uit logeren sturen naar de fokker. Nu zijn mijn ouders een 2e thuis voor Indy en logeert hij daar regelmatig. Hij is dat zo gewend en heeft er geen problemen mee. Ik zou dan nu de fokker vragen op te passen als ik bv een paar dagen weg zou willen zonder hond. Op die manier wordt het al vertrouwd. Ik denk dat het ook is wat je ze aanleert.
inderdaad, zo doe ik het dus ook, ik ben vaste oppas voor de honden, ze komen hier met regelmaat en alhoewel mensen eerst niet zonder hond paar dagen willen, doen ze toch wel vaker als ze merken dat wel lekker is want de hondjes zitten toch goed
#2520038
Het is wel een leerzaam topic! Gaaf, jullie meningen en reacties! Bedankt daarvoor :-*

Een ding is me wel duidelijk. Het is een vrij moeilijk iets, co-ownership, zeker voor een teefje. Ik dacht er al niet licht over hoor, ik wist dat er heel veel haken en ogen aan zaten, maar was wel benieuwd hoe anderen dat ervaren,  waarom mensen het persee niet willen, als ze het wel doen, hoe ze het regelen, en hoe de contracten eruit zien.

De mensen die hun co-owner contract met mij willen delen: ik houd me zeer aanbevolen! Mijn email adres is [email protected]

Mij is in ieder geval wel duidelijk dat ik dit zelf alleen wil met mensen die dat zelf ook willen. Die dat zien zitten. Je kunt zoiets niet afdwingen, moet je ook niet willen. Alleen dan kun je ook de risico's aanvaarden. Samen. En ervan genieten. Samen. En het mooiste is als je er een soort van gezamenlijk "project" van kunt maken, dus dat je inderdaad als fokker al af en toe op zo'n hondje past, je goed contact hebt met eigenaar en hondje, dat de eigenaar van het hondje inderdaad bij de bevalling aanwezig kan zijn, zoveel mogelijk tijd bij mams en pups kan besteden en daar moet het hondje dan ook inderdaad wel stabiel genoeg voor zijn, dat aankunnen, etc. etc. Kortom, een heleboel dingen om rekening mee te houden, een heleboel dingen om goed te bekijken en af te wegen.

Mij is ook wel duidelijk geworden dat ik gewoon geen verwachtingen moet hebben. Je kunt alles nog zo leuk dichtknuppen met contracten maar aan het eind van de dag is de hond gewoon van de eigenaar en heb je wettelijk niet zo veel poot om op te staan. Dus tja, als het "project" mislukt doordat de eigenaar de hond laat castreren of er vanaf ziet, etc. etc., dan is het jammer maar dan is het zo. Je kunt (denk ik) proberen om af te spreken "OK, je betaald het hondje en als ik er 1 nestje mee heb gefokt, krijg je het aankoopbedrag terug. En bijv. recht op een pup of xx vergoeding. En komt de stamboom op jouw naam. Ofzo. Iets. Die details zou ik nog uit moeten werken.
#2520103
Ik wilde eigenlijk wat meer uitleggen ook waarom ik dat wil, honden onder fokkersvoorwaarden plaatsen.

Als ik heel eerlijk ben, kan ik het niet, een nest fokken zonder plan. Zonder een idee te hebben wat ik in de toekomst wil. Ik heb het geprobeerd hoor (ook onder druk van Leo) om te denken "ik fok een nestje, zo goed mogelijk en daarna kijken we verder". En de praktijk is natuurlijk ook zo, wie weet valt het me 200% tegen, fok ik hierna nooit meer een nest. Maar ja, dat is toch niet mijn insteek.... En dus heb ik plannen voor wat ik wil, plannen voor de toekomst. Ik heb het al eerder geschreven, ik wil o.a. met LUA's aan de slag. Ik heb zo'n beetje al uitgewerkt waar ik met de dochter(s) van Biscuit naar toe wil en zelfs welke kanten ik op kan met een kleindochter van Biscuit. En misschien loopt het anders, maar ik heb wel lijnen uitgestippeld (niet op de hond nauwkeurig natuurlijk maar wel de grote lijnen).

Maar. Ik wil ook alleen maar fokken als ik zelf iets kan aanhouden. Voor mij persoonlijk schiet het gewoon niet op en wil ik dat ook niet: een nest fokken en 10 hondjes als huishondjes verkopen, zelf niks aanhouden en dat was het dan. Waar heb ik dan dat nest voor gefokt? Iedereen moet het doen zoals hij/zij dat zelf prettig vindt, maar voor mij gaat dat niet vliegen.

Maar. Ik wil ook niet meer dan 3 honden in huis.

Dus, als Biscuit d'r dochter oud genoeg is om een nestje te krijgen, leven Linga, Biscuit en haar dochter dus nog en kan ik een nestje fokken maar daar niks uit houden. En als ik moet wachten tot Linga er niet meer is, dan is de dochter van Biscuit te oud om haar eerste nestje te krijgen want Linga wordt 18. En ik herplaats geen oudere teven. En misschien wil ik wel twee nestjes fokken met Biscuit. Nou, uit het eerste nestje houd ik er (als het goed gaat) al 1, dan zit ik vol thuis en dus kan ik geen 2de nestje meer fokken, want ik kan geen hondje aanhouden. Dus, dan is het over voor ik goed en wel begonnen was, mijn kennel. En dat wil ik dus niet.

En daarom wil ik uit ieder nest sowieso een of twee honden in co-ownership houden. Zodat ze toch nog een heel klein beetje van mij zijn en ik de toekomst zeker stel om verder te gaan met mijn honden. En met Biscuit of de dochter(s) van Biscuit zal ik nog eens een nestje fokken, daar zelf niks uit houden maar wel in co-ownership een hondje heb, waar ik toch op een gegeven moment weer mee verder kan. En misschien dat dan de tijd weer is aangebroken om zelf een reu of teef aan te houden uit dit nestje. En misschien ben ik een rare, maar ik heb een doel voor ogen wat ik wil bereiken. En als ik dat bereikt heb, ben ik klaar met fokken van Dalmatische Honden. Maar zover is het dus nog niet. En voor ik dat doel heb bereikt ben ik wel wat verder en zie ik alleen mogelijkheden om te fokken en "gebruik te maken" van co-owners. En weet je, ik doe dat nog niet eens alleen voor mezelf. Het doel dat ik voor ogen heb is uiteindelijk niet voor mezelf maar daar hoop ik een positieve bijdrage te hebben geleverd aan mijn ras. En dat klinkt vast meer bla bla dan dat ik het bedoel. Maar ik heb gewoon geen zin hier en daar wat aan voorplanting met honden te doen......
Door sella
#2520113
Wat jij nu uitlegt Lizzy, is ook de reden dat wij gaan co ownen met een dm vrije odh reu in de toekomst als er een nestje komt. Ze kan niet alles aanhouden, heeft plannen qua lijnen waar ik achter sta, dus ik houdt dan die optie open qua reu.
Tuurlijk weet je pas als ze groter zijn of ze idd de belofte waar maken qua bouw en gezondheid, maar het feit dat er dm vrije reuen bewaard blijven is toch ook belangrijk in mijn ras.
Ik heb niet zelf de kennis in huis qua lijnen, en we hebben afgesproken hoeveel nesten de reu mag verwekken.

Ze wil in de toekomst ooit ook een teef bij mij plaatsen, en die zou ook bij mij moeten bevallen, daar ben ik huiverig voor omdat er toch een boel anders kan lopen dan verwacht, en daar ben ik nog niet over uit.
#2520136
danielle1980 schreef: Bij me reuen is het anders, de meeste reuen die ik ben gaan co-ownen heb ik gehaald uit buitenland, op oudere leeftijd...
dus dat heeft me al veel tijd, selectie, geld enz enz gekost, dan plaats ik ze en ga ermee voor gezondheidsonderzoeken,
ze gaan met mij naar shows,
Zonder Lizzy's topic te vervuilen vraag ik me toch iets af; waarom haal je een oudere reu uit het buitenland? Omdat jij de hond dusdanig veel potentie vond hebben en de eigenaren er zelf helemaal niets mee wilde? Dan kan ik het me voorstellen. Maar zo veel moeite is het toch niet? 2 of 3 shows en de gezondheidsonderzoeken... ?

Mijn beide rassen zijn van origine echte werkrassen. Beide moeten zich dan ook bewezen hebben als zijnde jachthond om een goedkeuring voor de combinatie te krijgen van de rasvereniging. Onze rasvereniging stelt (voor shows) als eis minimaal 2 shows, met een minimale uitslag van ZG. Ik heb braaf die shows gedaan, meer doe ik er niet... vind er niks aan (tenzij iemand zich aanbied, dan wil ik mijn honden best aanmelden). Maar door 2x KCM ben je al klaar. Kosten; minder dan 100 euro. Overigens train ik nog wel steeds met beide honden om hogere werkkwalificaties te behalen. Dat is echt mijn ding, en het ras moet vooral op werkkwaliteiten verbeteren en niet zo zeer op show uitslagen.
Als ik heel eerlijk ben, kan ik het niet, een nest fokken zonder plan.
Fokte iedereen maar op die manier. Ik begrijp wel waarom je een paar pups wil plaatsen in co-ownership. De fokker van mijn vizsla heeft zelf 15 honden. Precies om de reden die jij schrijft... hij wil niet fokken zonder plan. Maar co-owning ziet hij (denk ik) niet zitten...dus houd hij zelf honden aan. Zou ik ooit gaan fokken, het lijkt me super, dan zou ik waarschijnlijk precies met het zelfde dilemma zitten. We hebben nu 2 honden, en als ik er nu een bij zou nemen, dan kan ik dus niet daar nog weer een pup van houden. Ik zou dan ook heel gelukkig zijn met mensen die geïnteresseerd zijn in het fokken van een nestje. En proberen om goed contact te houden zodat ik de reu kan uitkiezen etc.
Maar ik denk dat het toch heel lastig is. Je bent uit eindelijk afhankelijk van wat de pupkopers doen. Doen ze werkelijk wat ze zeiden toen ze puppemans ophaalde? Je hoort vaak dat het mis gaat. Een fokker die een jachthond heeft gefokt met veel talent, hoopt dat de eigenaren dat er uit halen. Maar als ze wel beloven maar niet doen... sta je met lege handen. Als het dan op geld aan komt wordt het vaak nog lastiger. Stel dat de teef 10 pups krijgt, dan heb je toch snel 'schele gezichten' vanwege de 'opbrengst'. Ik denk dat je het beste open kaart kunt spelen met je pupkopers en ze overtuigen van jou visie op het fokken en voortbestaan van jullie ras.
#2520147
Lizzy schreef: Ik wilde eigenlijk wat meer uitleggen ook waarom ik dat wil, honden onder fokkersvoorwaarden plaatsen.

Als ik heel eerlijk ben, kan ik het niet, een nest fokken zonder plan. Zonder een idee te hebben wat ik in de toekomst wil. Ik heb het geprobeerd hoor (ook onder druk van Leo) om te denken "ik fok een nestje, zo goed mogelijk en daarna kijken we verder". En de praktijk is natuurlijk ook zo, wie weet valt het me 200% tegen, fok ik hierna nooit meer een nest. Maar ja, dat is toch niet mijn insteek.... En dus heb ik plannen voor wat ik wil, plannen voor de toekomst. Ik heb het al eerder geschreven, ik wil o.a. met LUA's aan de slag. Ik heb zo'n beetje al uitgewerkt waar ik met de dochter(s) van Biscuit naar toe wil en zelfs welke kanten ik op kan met een kleindochter van Biscuit. En misschien loopt het anders, maar ik heb wel lijnen uitgestippeld (niet op de hond nauwkeurig natuurlijk maar wel de grote lijnen).

Maar. Ik wil ook alleen maar fokken als ik zelf iets kan aanhouden. Voor mij persoonlijk schiet het gewoon niet op en wil ik dat ook niet: een nest fokken en 10 hondjes als huishondjes verkopen, zelf niks aanhouden en dat was het dan. Waar heb ik dan dat nest voor gefokt? Iedereen moet het doen zoals hij/zij dat zelf prettig vindt, maar voor mij gaat dat niet vliegen.

Maar. Ik wil ook niet meer dan 3 honden in huis.

Dus, als Biscuit d'r dochter oud genoeg is om een nestje te krijgen, leven Linga, Biscuit en haar dochter dus nog en kan ik een nestje fokken maar daar niks uit houden. En als ik moet wachten tot Linga er niet meer is, dan is de dochter van Biscuit te oud om haar eerste nestje te krijgen want Linga wordt 18. En ik herplaats geen oudere teven. En misschien wil ik wel twee nestjes fokken met Biscuit. Nou, uit het eerste nestje houd ik er (als het goed gaat) al 1, dan zit ik vol thuis en dus kan ik geen 2de nestje meer fokken, want ik kan geen hondje aanhouden. Dus, dan is het over voor ik goed en wel begonnen was, mijn kennel. En dat wil ik dus niet.

En daarom wil ik uit ieder nest sowieso een of twee honden in co-ownership houden. Zodat ze toch nog een heel klein beetje van mij zijn en ik de toekomst zeker stel om verder te gaan met mijn honden. En met Biscuit of de dochter(s) van Biscuit zal ik nog eens een nestje fokken, daar zelf niks uit houden maar wel in co-ownership een hondje heb, waar ik toch op een gegeven moment weer mee verder kan. En misschien dat dan de tijd weer is aangebroken om zelf een reu of teef aan te houden uit dit nestje. En misschien ben ik een rare, maar ik heb een doel voor ogen wat ik wil bereiken. En als ik dat bereikt heb, ben ik klaar met fokken van Dalmatische Honden. Maar zover is het dus nog niet. En voor ik dat doel heb bereikt ben ik wel wat verder en zie ik alleen mogelijkheden om te fokken en "gebruik te maken" van co-owners. En weet je, ik doe dat nog niet eens alleen voor mezelf. Het doel dat ik voor ogen heb is uiteindelijk niet voor mezelf maar daar hoop ik een positieve bijdrage te hebben geleverd aan mijn ras. En dat klinkt vast meer bla bla dan dat ik het bedoel. Maar ik heb gewoon geen zin hier en daar wat aan voorplanting met honden te doen......
Tja, ik heb het al eerder gezegd, en doe het nog een keer, ik vind dat je gewoon goed bezig bent!!!!

En het is echt dat het zoooooooooooooooooooooo enorm niet uitkomt om er nu een pup bij te zetten, maar een dochter van Biscuit had hier zo gemogen :biggrin2: :biggrin2: :P
#2520167
Tja Lizzy, dat is ook de reden dat ik heel af en toe een teefje plaats bij vrienden.
Ik heb wel de luxe dat er bijna in elk nest puppen zitten waarmee 'wat' gedaan wordt en die dan weer gebruikt worden voor de fok.  Ook al is dat dan ver in het buitenland, maar ik weet dan dat dat nestje niet 'verloren' is. 
Ik ga grondig op zoek naar goede combinaties, combinaties waarvan ik denk en hoop dat ze van toegevoegde waarde zijn voor de toekomst. 
Ik vind het dan ook dood doodjammer dat er heel af en toe toch niets wordt gedaan met de pup waarvan ik denk dat die HET is.

Zelf heb ik 3 honden in huis en net zoals jij is dit een 'maximum', maar nu zit ik voor volgend jaar met een probleem.
Ik zou graag volgend jaar een 1ste nestje met Jasminka fokken, met een reu die ik op het oog heb en die in Polen woont én daar zou ik doodgraag een teefje zelf van willen houden, maar ik heb ook niemand die ik dit teefje zou kunnen toevertrouwen!  En zomaar even op mijn website zetten dat ik een 'gastgezin' zoek doe ik niet.  Want dit werkt niet, ik zet geen enkel pupje in een gastgezin bij mensen die ik niet ken of nauwelijks ken.
En de mensen die ik ken zijn op de hoogte van mijn fokplannen, maar kunnen nu geen hondje in huis nemen, voor de mensen die mijn ander teefje (toevallig de moeder van Jasminka) hebben, komt het te vroeg, zij willen maximum 2 honden, maar naar de toekomst willen zij weer of nog een teefje met fokvoorwaarden, het is hen ontzettend goed meegevallen en ze vonden het ook geweldig dat hun teefje mama kon worden én ze dit mochten meebeleven, maar zouden het zelf niet kunnen doen.  Voordeel is dat ze maar op 10 minuten rijden wonen en hier dan ook veel op bezoek kunnen komen.

Dus ik zit met een probleem, moet ik mijn 3 naar 4 opschuiven? Moeilijk hoor, ook omdat ik halftime werk, 2 kleine kinderen heb en de honden de nodige aandacht en verzorging wil kunnen geven én een zo normaal mogelijk leven wil lijden. Ik weet het wel, meer honden in huis gaat echt wel, maar op een gegeven moment gaat dit ten koste van je gezin en dat wil ik niet.  Mijn man ziet de honden doodgraag, maar zou niet kunnen wonen in een situatie waar ALLES om honden draait (ook al is dit nu al gedeeltelijk zo).
#2520195
Berna schreef: Zonder Lizzy's topic te vervuilen vraag ik me toch iets af; waarom haal je een oudere reu uit het buitenland? Omdat jij de hond dusdanig veel potentie vond hebben en de eigenaren er zelf helemaal niets mee wilde? Dan kan ik het me voorstellen. Maar zo veel moeite is het toch niet? 2 of 3 shows en de gezondheidsonderzoeken... ?

Mijn beide rassen zijn van origine echte werkrassen. Beide moeten zich dan ook bewezen hebben als zijnde jachthond om een goedkeuring voor de combinatie te krijgen van de rasvereniging. Onze rasvereniging stelt (voor shows) als eis minimaal 2 shows, met een minimale uitslag van ZG. Ik heb braaf die shows gedaan, meer doe ik er niet... vind er niks aan (tenzij iemand zich aanbied, dan wil ik mijn honden best aanmelden). Maar door 2x KCM ben je al klaar. Kosten; minder dan 100 euro. Overigens train ik nog wel steeds met beide honden om hogere werkkwalificaties te behalen. Dat is echt mijn ding, en het ras moet vooral op werkkwaliteiten verbeteren en niet zo zeer op show uitslagen.
tja waarom, ik verzamel graag reuen haha...
Nee even serieus het is gewoon toevallig zo gekomen...ik doe veel in herplaats wereld dus loop er zo tegen aan.
me 1 na laatste reu wilde ik graag gebruiken, zij kon m niet zelf gebruiken dus die heb ik gewoon maar helemaal genomen :P

telkens naar goede reuen gaan duur is, niet alleen dekgeld, maar ook de progesteron, de bloedtesten voor de grens over qua rabies ( nu niet meer verleden wel ) de rabies, de entingen, ontworming, de reis, de benzine, het daar verblijven...
ik klaag niet hoor, want ik doe het met alle liefde, maar om even op mijn eigen 2de nest terug te komen, dat heb me echt mega veel geld gekost alleen naar zweden toe, dekgeld enz. ( daar betaal je namelijk dekgeld en voor de puppen die je krijgt )
buiten dat zijn ze niet allemaal getest qua gezondheid wat ik graag zou willen, de dekreuen dus, dus kan je beter zelf doen.

dus kost het me wel geld om reuen te co-ownen en aan te schaffen tot ie dekklaar is, maar ook veel plezier. :P
ik maak combinaties waar ik achter sta, zo heb ik nog NOOIT 1 van me co-own reuen gebruikt tot nu toe :biggrin2: lekker praktisch he ;D

niet zo veel moeite doen is niet mijn ding lol... :P
en wat is moeite, ik stop er veel in vind ik, jij vind misschien van niet...
ik heb 20 honden!!!!!!!!! dus is het veel werk en tijd...

qua socialisatie, als een karakter me niet bevalt dan valt ie weer af. ;)
dan plaats ik m als huishond, klaar.

ik wil een hond sociaal hebben, wil m kennen, dus ga ik naar hondenschool, neem hem mee in dagelijkse leven overal heen, ik test hem met reuen en teven, een pyr reu kan niet altijd met andere reuen samen, ik test ze met kinderen en alles.
ik wil ze kennen, wil weten hoe en wat...ik moet met zekerheid me hond kennen, zo simpel is het voor mij.

honden komen uit lijnen die ik graag wil hebben en dus wil gebruiken, met geen van mijn co-own honden die ik gehaald heb is nog mee gefokt in buitenland, want dat wil ik niet erg, ik wil liever niet een hond gebruiken, die heel veel word gebruikt, natuurlijk kan ik dat niet verbieden en zijn ze erna wel gebruikt door andere,
maar met me eigen reuen kan ik dit zelf bepalen.
ze komen uit frankrijk, noorwegen, zweden, frankrijk, belgie en 2 uit nederland.
die 2 uit ned zijn gefokt door mezelf uit me teefje, die ik jaar in huis heb gehad en veel tijd in heb gestopt,
de andere is een reu die zo slecht gesocialiseerd is dat er genoeg mensen waren die m in wilde laten slapen. :-X
die ben ik nu bezig om op te knappen samen met ze lieve baasjes waar die nu zit.

de andere komen dus uit buitenland en moeten aan regels en eisen voldoen om de grens over te komen, opgehaald worden, wat tijd, geld, moeite kost vind ik dus, zeker omdat zelf geen auto heb :P

Mijn honden worden op pl via meutstege, ocd, ed en hd getest :P, dat kost zo bij elkaar denk 450 euro even snel ingeschat...
heb er net 3 laten doen namelijk ;)

ze komen zo 2 maanden per jaar bij mij in huis en dan doe ik er ook echt iets mee, showen, trainen enz enz...
ik vind dat ze toch wel paar kwalificaties moeten halen qua uiterlijk en shows, natuurlijk de 1 wat meer dan de ander.
ik probeer ze toch wel kamp te showen, of in ieder geval resultaten te behalen bij goede keurmeester...

het zijn niet allemaal kampioenen...Maar ze hebben allemaal dingen die ik zoek in honden en in de toekomst kan ik ze gebruiken wanneer ik vind dat geschikt teefje erbij past.
#2520198
Lizzy schreef: Ik wil ook alleen maar fokken als ik zelf iets kan aanhouden. Voor mij persoonlijk schiet het gewoon niet op en wil ik dat ook niet: een nest fokken en 10 hondjes als huishondjes verkopen, zelf niks aanhouden en dat was het dan. Waar heb ik dan dat nest voor gefokt?
Mooi Lizzy, dachten maar meer mensen zo over fokken met een plan :-*

Ideaal is natuurlijk van ieder nest iets aan te houden, zo lang er voldoende mensen voor te vinden zijn die dat graag willen, een prima oplossing.
De lol van fokken zonder gedoe van de pups vond ik als dekreu eigenaar ook fijn, dus wie weet hoeveel leuke reueneigenaren je vind ;)

Maar pups verkopen aan bevriende fokkers, die op een manier fokken waar jij achter staat, werkt dat niet (ook) voor je?

Stel de fokker van Biscuit wil een teefje, dat geeft jou toch de ruimte om daar weer naartoe te gaan en dan wordt er toch goed verder gefokt met een pup uit het nest.
Die pups dragen dan alleen niet jouw kennelnaam, maar ik weet niet hoe belangrijk dat is.
#2520199
ik snap lizzy dus helemaal, ik vind ook heel goed van lizzy, een doel of plan is gewoon wel fijn streven.
en dan moet je co-ownen als je vol zit, een andere optie is er niet.... ;)

ik zit ook gewoon vol, zo simpel is het gewoon, ik wil niet meer honden op moment, de rest al helemaal niet.
dus bleef co-owning voor mij over om me lijn en me doel te houden.
ik wil gewoon goede sociale honden fokken, leuke huishonden, die goed doen bij hun gezinnen, waar ze plezier aan beleven, die niet te waaks zijn en goed met kinderen zijn,
maar die ook nog s heel leuk doen op shows, die dus met regelmaat een u zouden halen en niet een zg :P
#2520210
Bedenk me zo nog eens een ander punt.
Mijn terriers zouden niet blij zijn met een andere teef in huis en dat is waarschijnlijk zacht uit gedrukt.
Niemand kan in de toekomst kijken, maar verwacht je dat een dragende teef bij jou in huis welkom zal zijn?
Je hebt dan zelf drie teven. Ingewikkeld hoor.
De plannen makerij wordt er niet anders van, de praktijk misschien wel.
Dromen en plannen maken is toch één van de leukere kanten van fokken.
Ik droom nu over mijn puppemeis, ben 65 jaar en puppemeis 12 weken. Dan weet ik, dat ze mij waarschijnlijk zal overleven.
Die droom is wat minder leuk, maar niet meer dromen is akelig, dus droom ik nog maar wat door.

Hanny
#2520223
Hanny schreef: Bedenk me zo nog eens een ander punt.
Mijn terriers zouden niet blij zijn met een andere teef in huis en dat is waarschijnlijk zacht uit gedrukt.
Niemand kan in de toekomst kijken, maar verwacht je dat een dragende teef bij jou in huis welkom zal zijn?
Je hebt dan zelf drie teven. Ingewikkeld hoor.
Als die teven elkaar regelmatig zien, met wandelingen of logeerpartijtjes, zou dat niet veel schelen?
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door