Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Gebruikersavatar
Door pike
#2495809
Zo'n stellage heeft een naam: "travaille". Vroeger waren ze van hout.

Paarden zien er mooi uit  :D

Vraagje: Kunnen deze paarden zo lastig zijn dat ze aan alle voeten worden vastgezet? Ik heb nooit anders gezien dan dat warmbloedpaarden aan een halstertje vast staan buiten of in de stalgang, of gewoon in de hand, en dan gewoon bekapt en beslagen worden.
Door eelke
#2495818
pike schreef: Zo'n stellage heeft een naam: "travaille". Vroeger waren ze van hout.

Paarden zien er mooi uit  :D

Vraagje: Kunnen deze paarden zo lastig zijn dat ze aan alle voeten worden vastgezet? Ik heb nooit anders gezien dan dat warmbloedpaarden aan een halstertje vast staan buiten of in de stalgang, of gewoon in de hand, en dan gewoon bekapt en beslagen worden.
Hier heet dat ´hoefstal´

Bekappen is errug zwaar werk. Een warmbloed paard wat geen zin meer heeft zijn been op te tillen en een beetje op je leunt, dat gaat nog. Bij een trekpaard absoluut niet. Die zijn een beetje errug zwaar.
Er zijn zelfs maar weinig hoefsmeden die sowieso trekpaarden doen, en al helemaal weinig die het zonder hoefstal zouden doen. Zeker als je er 5 achter elkaar moet doen, moet je gewoon een hoefstal gebruiken, anders is het echt niet goed voor je rug...

Mooie foto´s hoor, en mooi opgeknapte paarden! Komen ze dit voorjaar weer terug?
#2495821
de Meiden schreef: Leuk zoveel foto`s van de paarden, het bekappen laten ze ook braaf gebeuren, moeten toch in zo`n stellage stappen..
Vind Opoe er prachtig uitzien voor haar leeftijd..
De rest trouwens ook  !
Ja, de paarden vonden het hier heel gezellig !

Bekappen gaat meestal braaf ,maar soms ook niet hoor.
Ook al zijn de meesten het van jongs af aan gewend om voetjes te geven ,het kan vanwege hun zware gewicht wel eens anders gaan.
Er zijn er bij die ongelooflijk koppig zijn en eigenwijs en er geen zin in hebben.

Zo'n mobiele stellage is een uitkomst ,je wilt niet dat zo'n bakbeest op je gaat leunen tijdens het bekappen  :biggrin2:
Ook helpt het om hun gewicht wat op te vangen en te ondersteunen.

Deze mobiele bekapstal is zelf gemaakt door de trekpaardenhoefsmid en is olifantenproof.
Hij staat op een aanhanger en zo kan hij overal aan huis trekpaarden behandelen.Echt een uitkomst.
Afbeelding

Toch is ons Fien er ooit mee aan de wandel gegaan.
Ze stond bijna vast in de stellage ,wilde geen voetje geven en ging al stampend met het hele gevaarte langzaam vooruit.
Ongelooflijk wat zijn die trekpaarden dan sterk  :o
Door Lil
#2495826
Daantje schreef:
Toch is ons Fien er ooit mee aan de wandel gegaan.
Ze stond bijna vast in de stellage ,wilde geen voetje geven en ging al stampend met het hele gevaarte langzaam vooruit.
Ongelooflijk wat zijn die trekpaarden dan sterk  :o
:o :o :o :o


Nu weet ik waarom er bij de koudbloedfokker een dorp verderop zo'n stellage helemaal in de beton staat. Die wandelt niet.
Door eelke
#2495828
Lil schreef: :o :o :o :o


Nu weet ik waarom er bij de koudbloedfokker een dorp verderop zo'n stellage helemaal in de beton staat. Die wandelt niet.
Ja, ik ken ook de verhalen van jonge hengsten die ze om kregen...

Echt hoor, die trekpaarden zijn enorm sterk. Hier staan ze allemaal met speciaal stevig spul vast bij het opzadelen bv. Tis ook niet dat dat de oer sterke karbijn haak breekt, nee joh, ze trekken gewoon een baksteen uit de muur  :o
#2495829
Eelke ,ja er komen hier zeker weer trekpaarden terug komende zomer  :D

En het klopt wat je zegt ,het is heel erg lastig om een hoefsmid te vinden die trekpaarden wil bekappen,laat staan uit de hand.

De hoefsmid die wij al jaren hebben heeft als specialiteit trekpaarden en heeft het erg druk .
Hij doet nu al heel Noord-Nederland en stukken van Duitsland.

@ Lil ,ik heb van de hoefsmid eens een verhaal gehoord van een trekpaardhengst die zo kwaad was dat ie met stellage en al met grote bonken vooruit ging en toen omkukelde .
Er moest een boer aan te pas komen met een tractor om paard en stellage weer op z'n kant te takelen. :o

Gelukkig was er niks aan de hand met de hengst en was ie totaal niet onder de indruk  :o
Door Lil
#2495839
ik geloof dat als ik ooit weer iets met paarden ga doen ik wat betreft karakter beter voor een trekpaard kan gaan. O, nog een voordeel, die zullen ook geen probleem hebben met mijn gewicht.  ;D
#2495876
Jantina schreef: Ik vind ze zoooo gaaf! Wij hebben zelf een blonde gehad, Carola. Ze kwam via het Zwing team (ken je misschien wel?) uit de Hoeksche Waard bij ons. Wat een schat maar wat ik ook nooit zal vergeten waren die enorme kruiwagens mest die je iedere dag weg kon rijden  :o. Abnormaal veel!!!
Wat doen jullie er verder mee? Carool stond voor de wagen en ik reed er zelfs op. Heerlijke strandritten, alles kon ik met haar. Wie weet, ooooooit  8)
Pfffff,  over mest gesproken !
Per paard mesten ze per dag een kruiwagen vol en sosm nog wel meer ook  :biggrin2:

Ik had eens een kunststof mestvork ,de steel brak af door het gewicht van die mesthoop hahaha.

Onze trekpaarden lopen voor de kar en de bedoeling was om ze in de zomer ook bij allerlei festiviteiten in te zetten op ouderwetse landbouwdagen ,ploegen enzo.
Heb es wat foto's opgezocht van een paar jaar geleden

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En ook leuk : een paar witte Shires zijn er ook vaak bij (hun baasjes hebben Landseers die gewoon tussen lopen )
Afbeelding
#2495878
Daantje schreef: Wij hebben afgelopen zomer ons andere trekpaard in moeten laten slapen.
Ons Fientje kwijnde weg en treurde.Dat konden we niet lang aanzien.
Via via waren er 4 trekpaarden die deze zomer nog een tijdelijk plekje zochten om aan te sterken zodat ze komende winter weer door kunnen.

Wij hebben elke zomer altijd wel "logeertrekpaarden" dus deze waren meer dan welkom  ;)
Onze Fien vond het super gezellig en knapte op.
Wat leuk en wat fijn voor Fien! Ze zijn prachtig.
#2495879
eelke schreef: Nee, dan zijn ze wel weer heel koel. Hier heeft een keer een merrie vast gestaan in de hooiruif (zo een voor een hele baal kuil). Bleef ook gewoon staan tot er een keer eens hulp kwam.
Aaaaaahhhh ,kun je nagaan he  :(
Maar als ze iets niet willen ,dan zijn ze zo enorm koppig
Door eelke
#2495880
Daantje schreef:
En ook leuk : een paar witte Shires zijn er ook vaak bij (hun baasjes hebben Landseers die gewoon tussen lopen )
Afbeelding
Grappig dat zij ook grote honden hebben, jullie ook, en de eigenaren van de trekpaarden hier hebben duitse doggen :) 
Daantje schreef: Aaaaaahhhh ,kun je nagaan he  :(
Maar als ze iets niet willen ,dan zijn ze zo enorm koppig
Ja als ze iets niet willen...
#2495882
eelke schreef: Grappig dat zij ook grote honden hebben, jullie ook, en de eigenaren van de trekpaarden hier hebben duitse doggen :) 

Hahaha ja idd, heel veel hebben ook van die grote hondenrassen  :D
Blijkbaar gaat dat goed samen ,die gaan ook gewoon mee op allerlei tochtjes
en lopen gewoon tussen al die paardenbenen door hoor.

Die witte Shires zijn idd. wel bijzonder als koppeltje.

Sommigen zijn heel groot maar de meesten hebben formaat trekpaard.
Schofthoogte van ons Fien is zo ong. 1.74 .
Echt een paard voor grote mensen  :D

Ik moet er met een trapje bij om erop te klimmen
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door