Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Alba
#2319003
Die kannen zijn zeg maar in 2-en gedeeld, een bovenvak en dan eronder de gewone kan. Je giet water in dat bovenvak, vanuit daar loopt het door het filter de kan in en dat kun je dan uitschenken. Soms is het dus wel lastig dat je 'nu' water wil maar dan eerst moet wachten tot 't door het filter heen is.

Ik kan de waterkoker nergens meer vinden, al jaren niet meer, dus dat verkocht blijkbaar niet helaas.
Door Anne in Zweden
#2319026
Ik ben sinds kort ook weer aan de Brita, de supereenvoudige versie (met de smalle filters) omdat ik daarvan de waterkan nog had, en heb van tevoren wat informatie gegoogeld. Uit de test van de consumentenbod bleek dat Brita van dat soort doorsijpelfilters tot de betere hoort (al is het niet te vergelijken met zo´n systeem wat rechtstreeks op de waterleiding past natuurlijk), maar dat het in NL eigenlijk niet nodig is zulke filters te gebruiken. Over eventuele stofjes die er te veel uit het water werden gehaald, stond niets vermeld.

Alba, er stond wel bij die test vermeld dat als je de filter te lang laat zitten, er op een gegeven moment stofjes uit de FILTER mee in het gefilterde water belanden, wat dan weer niet zo gezond is. Toch maar de politiek correcte versie doen voortaan! :D (Ik ben net zo hoor, weet ook nooit wanneer ik weer moet wisselen. Heb nu maar gewoon in afwasbare viltstift de datum waarop ik gewisseld heb op de kan geschreven, zo word ik er tenminste aan herinnerd!)
Door Lil
#2319034
Op mijn kan zit zo'n knopje en dat geeft aan wanneer je moet wisselen. Ik doe dat niet. Klopt dat als je de filter te lang gebruikt er niet zo'n goede stofjes vrijkomen. Maar die filter is berekend op een gezin en niet op mij alleen. Er loopt dus veel minder water door  mijn filter in dezelfde tijd als bij een gezin.
Ik heb nog nooit problemen gehad met het kopen van filters; altijd en overal op voorraad. Ok, ik heb eens pech gehad dat ze nog maar 1 hadden en ik wilde meerdere.
De filter mag nooit droog staan! Dus ik heb bijna altijd water. Moet ik eens wachten... ach dat zijn maar 2 minuten en dan is het water doorgelopen. Ik heb een vulopening. Ideaal. Als er voldoende water in zit, gaat het klepje dicht en stroomt de rest van het water erlangs. Kan dus nooit een overstromende kan hebben.
Door Alba
#2319043
Anne in Duitsland schreef: Alba, er stond wel bij die test vermeld dat als je de filter te lang laat zitten, er op een gegeven moment stofjes uit de FILTER mee in het gefilterde water belanden, wat dan weer niet zo gezond is. Toch maar de politiek correcte versie doen voortaan! :D (Ik ben net zo hoor, weet ook nooit wanneer ik weer moet wisselen. Heb nu maar gewoon in afwasbare viltstift de datum waarop ik gewisseld heb op de kan geschreven, zo word ik er tenminste aan herinnerd!)
Yikes, ja, dat is ook wel logisch. Ik ga 'm zo direct vervangen ::). En voortaan maar een alarm in m'n telefoon zetten ofzo, want op de kalender zetten helpt eigenlijk niet bij ons.
Gebruikersavatar
Door EllenL
#2319051
Er zit op mijn kan zo'n memo dingetje dat elke week een streepje minder aangeeft totdat hij gaat knipperen. Men zegt dat je de filters iets van 100x kan gebruiken ofzo geloof ik en het is inderdaad zo doorgelopen. Ik heb nu 2 kannen (2de jaarverpakking, zat te twijfelen of ik de kan zou houden of wegdoen via marktplaats ofzo, maar ik vind boven een kan ook wel handig, haha) dus ga ze nu ook wel iets minder vaak verwisselen

Zo'n flesje voor onderweg is ook wel handig... je kan natuurlijk ook gefilterd water meenemen, ik heb zo'n brita flesje ook dat je kan vullen, is van metaal dus kan je gewoon afwassen...
Door Lil
#2319063
Saille schreef: Er zit op mijn kan zo'n memo dingetje dat elke week een streepje minder aangeeft totdat hij gaat knipperen. Men zegt dat je de filters iets van 100x kan gebruiken ofzo geloof ik en het is inderdaad zo doorgelopen. Ik heb nu 2 kannen (2de jaarverpakking, zat te twijfelen of ik de kan zou houden of wegdoen via marktplaats ofzo, maar ik vind boven een kan ook wel handig, haha) dus ga ze nu ook wel iets minder vaak verwisselen

Zo'n flesje voor onderweg is ook wel handig... je kan natuurlijk ook gefilterd water meenemen, ik heb zo'n brita flesje ook dat je kan vullen, is van metaal dus kan je gewoon afwassen...
Site van brita:

http://www.brita.nl/brita/nl-nl/cms/faq.grid

Daarop staat:

Hoe lang kan ik een filterpatroon gebruiken?
Om ervoor te zorgen dat de kwaliteit van BRITA gefilterd water steeds op peil blijft, moet u de filterpatronen regelmatig vervangen.

De levensduur van een filterpatroon is afhankelijk van de lokale waterkwaliteit. Als het leidingwater een carbonaathardheid van van 151 mg/L CaCO3, moet u de filterpatroon na 100 liter water vervangen. Bij harder water of grotere consumptie, wordt de gebruiksduur van de filterpatroon aanzienlijk verkort.

Na uiterlijk vier weken moet u de patroon vervangen, omdat voor de patronen dezelfde hygiënische zorgvuldigheid in acht moet worden genomen als voor andere voorwerpen die met levensmiddelen in contact staan.
Laatst gewijzigd door Lil op za 21 apr 2012, 13:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door EllenL
#2319065
volgens mij is dat wel te vinden op hun site...
je hebt zelfs kannen die op basis van tijd, waterhardheid en hoevaak de kan gevuld wordt bepalen wanneer er een nieuwe filter in moet... maar dat was mij te duur ;)
Door Anne in Zweden
#2319084
Lil schreef: Op mijn kan zit zo'n knopje en dat geeft aan wanneer je moet wisselen. Ik doe dat niet. Klopt dat als je de filter te lang gebruikt er niet zo'n goede stofjes vrijkomen. Maar die filter is berekend op een gezin en niet op mij alleen. Er loopt dus veel minder water door  mijn filter in dezelfde tijd als bij een gezin.
Het lijkt me logischer dat ze uitgaan van een x aantal liters water (doen ze ook, lees ik hieronder) dan van een hypothetisch "gezin" met een geschat waterverbruik.

Hieronder staat dat ze uitgaan van 100 liter, daarna moet de filter vervangen worden. Als ik kijk hoeveel water hier op een dag doorheen gaat, dan zit ik in m´n eentje na vier weken echt wel tegen de honderd liter hoor! Smoezies, thee, paar bakjes koffie. Die 100 liter haal je sneller dan je denkt, vermoed ik.
Door Lil
#2319349
Klopt, maar ik ben maar 4 avonden en 1 dag in de week thuis. Voor de rest moet ik dus mijn water elders nuttigen ;) Ik drink 5 dagen in de week 1.5 liter (brita)water op mijn werk.  De hele zaterdag bronwater bij pa. Blijven de avonden dat ik geen les geef en de zondag over dat ik mijn "eigen" water drink. ;)
Door Anne in Zweden
#2319389
Lil schreef: Klopt, maar ik ben maar 4 avonden en 1 dag in de week thuis. Voor de rest moet ik dus mijn water elders nuttigen ;) Ik drink 5 dagen in de week 1.5 liter (brita)water op mijn werk.  De hele zaterdag bronwater bij pa. Blijven de avonden dat ik geen les geef en de zondag over dat ik mijn "eigen" water drink. ;)
O ja, dat vergeet ik weleenes: ik werk thuis, dus eet en drink ook alles thuis! ;D
Door Nadia
#2319512
Saille schreef:
Zo'n flesje voor onderweg is ook wel handig... je kan natuurlijk ook gefilterd water meenemen, ik heb zo'n brita flesje ook dat je kan vullen, is van metaal dus kan je gewoon afwassen...
Had ik ook al aan gedacht, maar dat betekend dat ik dan maar 1 flesje kan leegdrinken en daarna geen gefilterd water meer heb.
Op mijn werk drink ik wel meer dan 1 flesje.

Daarnaast zit je dan meer met pvc etc in het plastic.

Ik denk dat jullie me wel overtuigd hebben :) Meteen een stuk of 12 filters inslaan.
Door Lil
#2319659
Nadia schreef: Had ik ook al aan gedacht, maar dat betekend dat ik dan maar 1 flesje kan leegdrinken en daarna geen gefilterd water meer heb.
Op mijn werk drink ik wel meer dan 1 flesje.

Daarnaast zit je dan meer met pvc etc in het plastic.

Ik denk dat jullie me wel overtuigd hebben :) Meteen een stuk of 12 filters inslaan.
Is inderdaad een stuk goedkoper als je een groot verpakking met filters koopt.

Ik ben ook al even op zoek naar glazen flessen. We hebben die vroeger gehad, maar nu vind ik ze nergens.  :-\
Gebruikersavatar
Door EllenL
#2319675
Nadia schreef: Had ik ook al aan gedacht, maar dat betekend dat ik dan maar 1 flesje kan leegdrinken en daarna geen gefilterd water meer heb.
Op mijn werk drink ik wel meer dan 1 flesje.

Daarnaast zit je dan meer met pvc etc in het plastic.

Ik denk dat jullie me wel overtuigd hebben :) Meteen een stuk of 12 filters inslaan.
maar die flesjes met filter zijn ook van plastic toch??
Door Anne in Zweden
#2319685
Saille schreef: maar die flesjes met filter zijn ook van plastic toch??

Van de site:

"Bobble bevat geen BPA, Phthalates en PVC, geeft je lekkerder water en een schoon geweten. Enjoy!"

Of je daarmee alle nadelen van plastic hebt overwonnen, weet ik niet, maar het is in ieder geval iets! :D


Hier een leerzame discussie over het gebruik van de Bobble (in het Engels): http://ask.jaimeyu.com/2010/05/water-bobble-review.html
Laatst gewijzigd door Anne in Zweden op zo 22 apr 2012, 11:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door EllenL
#2319694
Anne in Duitsland schreef:
Van de site:

"Bobble bevat geen BPA, Phthalates en PVC, geeft je lekkerder water en een schoon geweten. Enjoy!"

Of je daarmee alle nadelen van plastic hebt overwonnen, weet ik niet, maar het is in ieder geval iets! :D


Hier een leerzame discussie over het gebruik van de Bobble (in het Engels): http://ask.jaimeyu.com/2010/05/water-bobble-review.html
Haha, da's waar... thanks voor de link, ik zal eens gaan lezen...
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door