Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Doe je het of doe je het niet?

Ja
11
25%
Nee
28
64%
Ik twijfel
5
11%
#3450397
pearlsofpassion schreef: zo 02 okt 2022, 23:26 Ik denk dat er ook behoorlijk wat mensen sterven door gevolgen van de maatregelen. Niet enkel uitgestelde zorg maar vb ook gewoon financiële problemen kunnen mensen doden. Stress idd ook. Kan ook een gevolg van de maatregelen zijn.

Er sterven ook mensen door de vaccinatie. Dat gebeurt. Dat weten we allemaal. Maar of dat nu zo veel is.... Dat is toch ook afhankelijk van leeftijd, gezondheid en geslacht ed.

En je bedoelt oversterfte die niet rechtstreeks en duidelijk door corona is? Of de corona slachtoffers er ook bij? Want dan lijkt het me nogal logisch dat er nog steeds oversterfte is.
Zullen genoeg omvallen bij het zien van de nieuwe gas of electra rekening ::) :-X

Ik denk dat de algehele welzijn van de mens is aangetast. Eerst angst, dan eenzaamheid, ellende met bedrijfssluiting en, zelfs sportscholen dicht, geen leuke dingen mogen doen en onzekerheid, tekorten aan medicatie, grondstoffen etc mede door de maatregelen. En dat 2 jaar lang, en dan vervolgens een mega inflatie waar heel veel mensen niet meer weten hoe ze het moeten doen, geldzorgen, stress. En die diepvriespizza is goedkoper dan gezond vers voer.....oja en personeelstekorten waardoor er dus ook nog meer druk komt
Volgens mij is in deze rollende echt geen nieuwe lockdown mogelijk, dan vrees ik het ergste......

En ja dat treft dan zo ongeveer iedere leeftijdscategorie. We hebben het over meer depressies bij jongeren, maar denk dat dat in alle groepen geldt, maar wellicht met uitschieter jongeren, en dat is heel fijn want als je eenmaal een depressie hebt gehad blijf je de rest van je leven gevoeliger ervoor
#3450409
Wij gaan morgen de vaccinatie halen. Voor ons is het, niet zeuren, gewoon laten doen. We hebben te weinig medische kennis en zijn oud, dus de naald er in.
We gaan proberen positief te blijven en laten ons geen depressie aanpraten. Nee, nee en nog een keer nee. Heel erg zuinig zijn en dan?????? Anna laten dekken, is gebeurd en een pup aanhouden. Echt onverstandig, maar we gaan genieten, dat zijn we van plan.

Wat een heerlijk vooruitzicht.

Hanny
#3450421
https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2022/40 ... na-een-val

Vorig jaar dus 5400. :o Vind ik echt schrikbarend hoog. Overlijden door een val! :o Tsja... langer zelfstandig moeten blijven wonen, afhankelijk zijn van familie en bekenden in combinatie met veel minder zorg. .. :-\ Dat zal dit jaar ook kunnen meespelen.

Wat me ook verbaasd is dat de oversterfte met name voorkomt in Flevoland, Zeeland en Limburg. Gek genoeg had ik eerder de randstad verwacht. :???:

En ja, flora & fauna gaan eraan onderdoor door een verslechtering van het milieu. Waarom zou de mens daarin gespaard worden? Ik durf zelfs zonder wetenschappelijke achtergrond wel te beweren dat dat ook meespeelt bij de oversterfte hóór.

Tot slot de pandemie zelf. Er zullen meer mensen overlijden door corona dan als gevolg van een covid-vaccin. Maar ook patiënten die in het begin van de pandemie niet meer naar de huisarts durfden te gaan. Ik kan mij de oproepen van cardiologen en oncologen nog wel helder voor de geest halen dat het op die afdelingen heel erg stil bleef. Op een gegeven moment ben je te laat voor een adequate behandeling... :'( Dat zou ook nog wel eens kunnen meespelen in de cijfers van oversterfte.
#3450423
Ik mag het hopen dat er meer mensen door covid overlijden dan door het vaccin. :o

Ik vind oversterfte cijfers waar de coronadoden in zitten niet zoveel zeggen. Uiteraard zijn er bergen meer mensen gestorven, daarvoor hebben we deze 2 gekke jaren gehad. Anders was dat nergens voor nodig geweest.
Maar zonder de coronadoden, hoeveel meer mensen zijn er dan gestorven dan andere jaren?
En zelfs dat is een onderschatting want er zijn idd veel mensen (zeker ouderen) die nu aan corona gestorven zijn, die anders aan iets anders (griep vb) waren overleden.
#3450425
yazzie schreef: ma 03 okt 2022, 17:22 https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2022/40 ... na-een-val

Vorig jaar dus 5400. :o Vind ik echt schrikbarend hoog. Overlijden door een val! :o Tsja... langer zelfstandig moeten blijven wonen, afhankelijk zijn van familie en bekenden in combinatie met veel minder zorg. .. :-\ Dat zal dit jaar ook kunnen meespelen.

Wat me ook verbaasd is dat de oversterfte met name voorkomt in Flevoland, Zeeland en Limburg. Gek genoeg had ik eerder de randstad verwacht. :???:

En ja, flora & fauna gaan eraan onderdoor door een verslechtering van het milieu. Waarom zou de mens daarin gespaard worden? Ik durf zelfs zonder wetenschappelijke achtergrond wel te beweren dat dat ook meespeelt bij de oversterfte hóór.

Tot slot de pandemie zelf. Er zullen meer mensen overlijden door corona dan als gevolg van een covid-vaccin. Maar ook patiënten die in het begin van de pandemie niet meer naar de huisarts durfden te gaan. Ik kan mij de oproepen van cardiologen en oncologen nog wel helder voor de geest halen dat het op die afdelingen heel erg stil bleef. Op een gegeven moment ben je te laat voor een adequate behandeling... :'( Dat zou ook nog wel eens kunnen meespelen in de cijfers van oversterfte.
Limburg is al lang een van de ongezondste provincies van Nederland, slechte lucht, ongezonde levensstijl, lagere inkomens, veel werkeloosheid, veel mensen met chronische ziektes. Veel longziektes nog als erfenis van de mijnen. Dat verbaast me eigenlijk niet zo.
#3450435
Ja blijkbaar wel. Maar als ik vanuit de kop van Noord-Holland naar het zuiden rij en ik zie Tatasteel, al het verkeer op de A10 en A4, Schiphol en voorheen ook nog de Hemwegcentrale en daar bovenop de havens van Rotterdam... :-\ kan ook nooit gezond zijn... Dan verbaast het mij toch oprecht dat naar mijn idee mooie provincies als Zeeland en Limburg minder gezond blijken om te wonen dan bijvoorbeeld de Amsterdamse binnenstad, Hoofddorp of Wijk aan Zee.
#3450436
yazzie schreef: ma 03 okt 2022, 20:38 Ja blijkbaar wel. Maar als ik vanuit de kop van Noord-Holland naar het zuiden rij en ik zie Tatasteel, al het verkeer op de A10 en A4, Schiphol en voorheen ook nog de Hemwegcentrale en daar bovenop de havens van Rotterdam... :-\ kan ook nooit gezond zijn... Dan verbaast het mij toch oprecht dat naar mijn idee mooie provincies als Zeeland en Limburg minder gezond blijken om te wonen dan bijvoorbeeld de Amsterdamse binnenstad, Hoofddorp of Wijk aan Zee.
Ik weet ook niet of je dat zo kan zeggen? Waren die getallen gecorrigeerd voor de leeftijdsverdeling? Want in zowel Zeeland als Limburg wonen denk ik ook meer oudere mensen? Maar Limburg is qua lucht echt belabberd, misschien heeft de randstad nog iets profijt van de wind van zee? Ik ben opgegroeid in Brabant en toen ik ging studeren in Utrecht viel mij op dat de lucht er zo helder blauw was, in Brabant was het altijd heiig, toen ook door de zware industrie in het Ruhrgebied. Maar goed, dat is lang geleden ;)
#3450442
Hanny schreef: ma 03 okt 2022, 13:48 Wij gaan morgen de vaccinatie halen. Voor ons is het, niet zeuren, gewoon laten doen. We hebben te weinig medische kennis en zijn oud, dus de naald er in.
We gaan proberen positief te blijven en laten ons geen depressie aanpraten. Nee, nee en nog een keer nee. Heel erg zuinig zijn en dan?????? Anna laten dekken, is gebeurd en een pup aanhouden. Echt onverstandig, maar we gaan genieten, dat zijn we van plan.

Wat een heerlijk vooruitzicht.

Hanny
Gaaf Hanny, toch nog een nestje, en ook weer een pup aanhouden :D dat is inderdaad een heerlijk vooruitzicht!
#3450452
Siberienne schreef: ma 03 okt 2022, 20:48 Ik weet ook niet of je dat zo kan zeggen? Waren die getallen gecorrigeerd voor de leeftijdsverdeling? Want in zowel Zeeland als Limburg wonen denk ik ook meer oudere mensen? Maar Limburg is qua lucht echt belabberd, misschien heeft de randstad nog iets profijt van de wind van zee? Ik ben opgegroeid in Brabant en toen ik ging studeren in Utrecht viel mij op dat de lucht er zo helder blauw was, in Brabant was het altijd heiig, toen ook door de zware industrie in het Ruhrgebied. Maar goed, dat is lang geleden ;)
Ligt eraan of ze die getallen gecompenseerd hebben tov het landelijk gemiddelde of provincie gemiddelde?
Geloof meteen dat er meer oude mensen in Limburg wonen. Iets met dat katholieke verleden, die babyboomers uit die gezinnen met zo'n 10 kinderen zijn nu gem 75- 80.

En tja als je nu het hippe topic armoede in nl erbij pakt ::) ( dat noemt zich een rijk land) lees je ook dat mensen met minder geld vaak stukken ongezonder zijn, meer stress, meer overgewicht, slechte voeding etc. Ook dit zal zeker meetellen met oversterfte, want sinds de maatregelen is iedereen( nouja grotendeels) een stuk ongezonder geworden. En ik vind dat er relatief veel armoede is in Limburg als ik zo rond kijk hoor.

Ik lees net een stuk over NRW , hier in Duitsland. Onderzoek onder jongeren, met name meisjes tussen de 15 en 17 jaar, 1/3 meer eetproblemen en 1/5 meer angststoornissen. Heftig! Dit kan langdurige gevolgen hebben
Daarnaast veel meer gevallen extreem overgewicht en dat begint al in de basisscholen.
Wel minder doktersbezoek en zkh bezoek.( Logisch he dat was niet zo makkelijk meer)

yazzie schreef:Ja blijkbaar wel. Maar als ik vanuit de kop van Noord-Holland naar het zuiden rij en ik zie Tatasteel, al het verkeer op de A10 en A4, Schiphol en voorheen ook nog de Hemwegcentrale en daar bovenop de havens van Rotterdam... :-\ kan ook nooit gezond zijn... Dan verbaast het mij toch oprecht dat naar mijn idee mooie provincies als Zeeland en Limburg minder gezond blijken om te wonen dan bijvoorbeeld de Amsterdamse binnenstad, Hoofddorp of Wijk aan Zee.
Van Tata Steel was toch laatst bewezen dat het in de omgeving wonen ' niet al te gezond' was.
#3450453
yazzie schreef: ma 03 okt 2022, 17:22 https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2022/40 ... na-een-val

Vorig jaar dus 5400. :o Vind ik echt schrikbarend hoog. Overlijden door een val! :o Tsja... langer zelfstandig moeten blijven wonen, afhankelijk zijn van familie en bekenden in combinatie met veel minder zorg. .. :-\ Dat zal dit jaar ook kunnen meespelen.

Wat me ook verbaasd is dat de oversterfte met name voorkomt in Flevoland, Zeeland en Limburg. Gek genoeg had ik eerder de randstad verwacht. :???:

En ja, flora & fauna gaan eraan onderdoor door een verslechtering van het milieu. Waarom zou de mens daarin gespaard worden? Ik durf zelfs zonder wetenschappelijke achtergrond wel te beweren dat dat ook meespeelt bij de oversterfte hóór.

Tot slot de pandemie zelf. Er zullen meer mensen overlijden door corona dan als gevolg van een covid-vaccin. Maar ook patiënten die in het begin van de pandemie niet meer naar de huisarts durfden te gaan. Ik kan mij de oproepen van cardiologen en oncologen nog wel helder voor de geest halen dat het op die afdelingen heel erg stil bleef. Op een gegeven moment ben je te laat voor een adequate behandeling... :'( Dat zou ook nog wel eens kunnen meespelen in de cijfers van oversterfte.
Staat ook bij dat het aantal hoger is doordat er meer oude mensen zijn dus wellicht is het percentage wel nog hetzelfde.
Pad ook dat de kammergefallen aankomende jaren flink stijgen door de vergrijzing. En dat ze weinig zorgpersoneel hebben, duh jonges dat weten we toch al heel lang dat dat zou gebeuren? Soms denk ik echt dat die lui in Den Haag verplicht moeten meelopen met bepaalde banen en een paar weken echt leven zoals veel gezinnen die van niks rondkomen. Kijken hoe ze dan denken?
#3450454
@ pike
Ja, we wagen het er op. Heb er heel veel zin in.
We weten ook, dat deze pup ergens anders zal moeten gaan wonen, als het hier niet meer zou gaan. Die tijd zal komen, maar voor een aardig, gewoon opgevoed bordertje zal dan een goed adres gezocht worden. Dus, we gaan genieten.
Nu eerst naar Almelo voor de vaccinatie.
Hanny
#3450460
Kaio schreef: di 04 okt 2022, 09:09 Staat ook bij dat het aantal hoger is doordat er meer oude mensen zijn dus wellicht is het percentage wel nog hetzelfde.
Pad ook dat de kammergefallen aankomende jaren flink stijgen door de vergrijzing. En dat ze weinig zorgpersoneel hebben, duh jonges dat weten we toch al heel lang dat dat zou gebeuren? Soms denk ik echt dat die lui in Den Haag verplicht moeten meelopen met bepaalde banen en een paar weken echt leven zoals veel gezinnen die van niks rondkomen. Kijken hoe ze dan denken?
Het is inmiddels wel wat off topic aan het worden maar ook het aantal dodelijke val incidenten per 1000 oude mensen is de afgelopen 10 jaar enorm gestegen: https://nos.nl/artikel/2446863-verdubbe ... ukkige-val.
Zo overleden er in 2021 15,5 vrouwelijke 90-plussers per duizend vrouwen in deze leeftijdsgroep door een ongelukkige val. In 2011 waren dat er 6,7. Bij vrouwelijke tachtigers nam het aantal per duizend toe van 1,7 in 2011 tot 3,4 vorig jaar.

Ook bij mannen was de stijging onder negentigjarigen het hoogst; 7,6 per duizend in 2011 en 13,1 in 2021. Een oorzaak voor de relatieve stijging geeft het CBS niet.
#3450477
Vandaag in het nieuws: de verwachting is dat het aantal mensen dat kanker zal krijgen binnen tien jaar stijgt van 800.000 naar 1,4 miljoen. De oorzaak die hier genoemd wordt, is de dubbele vergrijzing.

Ik denk dus dat er echt wel verklaringen voor gevonden kunnen worden voor de huidige oversterfte. En ja, ik denk dat er echt zeldzame gevallen denkbaar zijn waarbij de toediening van het corona-vaccin kan leiden tot ernstige complicaties, zelfs met de dood tot gevolg. Maar ik geloof niet (nog niet ;) ) dat de oversterfte voornamelijk voortkomt uit de toediening van dit vaccin. Daarvoor is mijn vertrouwen in de wetenschap gewoon te groot.
#3450478
Kaio schreef: di 04 okt 2022, 09:09 Staat ook bij dat het aantal hoger is doordat er meer oude mensen zijn dus wellicht is het percentage wel nog hetzelfde.
Pad ook dat de kammergefallen aankomende jaren flink stijgen door de vergrijzing. En dat ze weinig zorgpersoneel hebben, duh jonges dat weten we toch al heel lang dat dat zou gebeuren? Soms denk ik echt dat die lui in Den Haag verplicht moeten meelopen met bepaalde banen en een paar weken echt leven zoals veel gezinnen die van niks rondkomen. Kijken hoe ze dan denken?
'Die lui in Den Haag' zijn democratisch door ons gekozen... :-\ (niet mijn keuze overigens ::) ) Volgende verkiezingen misschien wel gaan stemmen of andere keuze maken... Ik bedoel niet persoonlijk naar jou Kaio, maar in het algemeen. Ik hoor en lees zoveel negatieve geluiden, ook van mensen die niet/nooit stemmen of die weer op dezelfde partijen stemmen die in de vorige verkiezingsperiode(n) de huidige bende hebben gecreëerd. Dan kan je toch alleen maar verwachten dat je meer van dezelfde ellende krijgt? :-X

En on topic: ja, morgen krijg ik mijn booster. :)
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door