Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3460404
Ja, in dat geval wel. Altijd jammer, zoiets.
Maar bij 8 hennen is die kans niet erg groot of je moet een veel te zware haan of eentje met gigantische sporen hebben.
Tenzij hij een favoriet heeft, dan zal die ook wel beschadigd raken. Maar dat is uitzonderlijk.
Gewoon opletten dat je haan niet te zwaar is voor je hennen en.dat je voldoende hennen hebt.
Maar jij hebt toch ook veel kippen he?
Had je er altijd last van?
Gebruikersavatar
Door doranto
#3460405
pearlsofpassion schreef: di 06 jun 2023, 01:07 Ja, in dat geval wel. Altijd jammer, zoiets.
Maar bij 8 hennen is die kans niet erg groot of je moet een veel te zware haan of eentje met gigantische sporen hebben.
Tenzij hij een favoriet heeft, dan zal die ook wel beschadigd raken. Maar dat is uitzonderlijk.
Gewoon opletten dat je haan niet te zwaar is voor je hennen en.dat je voldoende hennen hebt.
Maar jij hebt toch ook veel kippen he?
Had je er altijd last van?
Bij ons is de haan altijd van hetzelfde soort als de hennen én we hebben altijd toch wel zo'n 8 hennen. Er is er meestal maar 1 hooguit 2 die niet of nauwelijks beschadigd is. Bij ons loopt de haan er bij voor de verdediging van de hennen tegen roofvogels, maar de vorige deed dat niet. Ze lopen nu in een grote ren met netten erover, en mogen helaas alleen nog los als een van ons buiten is.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3460406
Zal hij toch te zwaar geweest zijn.
Moet ook wel als hij ter verdediging is. Kleine haan maakt niet veel indruk he. :biggrin2:

En je mist het niet ?
De andere aspecten? De veranderde groepsdynamiek en het zicht van een haan in de groep?
Gebruikersavatar
Door doranto
#3460407
Er loopt nu ook een haan bij.
Wat ik al zei is hij altijd van hetzelfde ras. Ze zijn nooit te zwaar hier. Dan zou ik er hooguit eentje van een ander (kleiner) ras bij kunnen zetten, maar dat is niet handig als je kuikens wilt. Wij hebben de laatste jaren trouwens Australorp en Sussex. Dus een vrij gemiddelde grootte zeg maar.
Ik denk overigens niet dat het beschadigen van de sporen komt. De punt wijst omhoog (bij die van ons althans). Ik denk dat het vooral de middelste teen is. Daarom zie je ook bij professionele kippenhouders waar hanen lopen, dat vaak een stukje van de middelste teen is weggehaald, zodat er geen nagel meer groeit. Of dat mag weet ik niet, maar ik heb het weleens gezien.
Laatst gewijzigd door doranto op di 06 jun 2023, 08:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3460408
Australorp is toch een behoorlijk zwaar ras he. Heb ik er ook eentje van. Indrukwekkend dier is dat.
Sussex eerder gemiddeld ja.

Ja, gek. Jammer ook.
Het betert wel ook als de hanen wat ouder worden en minder fanatiek gaan treden he. Maar ook dat is dan minder ideaal als je kuikens wil.
Door hannabelgje
#3460409
Hier ook altijd hanen erbij en nooit beschadigde hennen. Ik denk dat het eerder aan de hevigheid ligt van de haan en of hij veel treedt. Ik vond de groepsdynamiek nooit fijn zonder haan. Mijn hennen waren dan redelijk gestressed. Maar er zijn legio mensen die alleen hennen hebben. Het is een keuze natuurlijk.

Verstuurd vanaf mijn SM-S911B met Tapatalk

Gebruikersavatar
Door doranto
#3460410
pearlsofpassion schreef: di 06 jun 2023, 07:45 Australorp is toch een behoorlijk zwaar ras he. Heb ik er ook eentje van. Indrukwekkend dier is dat.
Sussex eerder gemiddeld ja.

Ja, gek. Jammer ook.
Het betert wel ook als de hanen wat ouder worden en minder fanatiek gaan treden he. Maar ook dat is dan minder ideaal als je kuikens wil.
Hier zijn beide rassen zijn even groot/zwaar. Ook de eigenschappen komen redelijk overeen. Ze zijn rustig en vriendelijk.
Gebruikersavatar
Door doranto
#3460411
hannabelgje schreef: di 06 jun 2023, 07:54 Hier ook altijd hanen erbij en nooit beschadigde hennen. Ik denk dat het eerder aan de hevigheid ligt van de haan en of hij veel treedt. Ik vond de groepsdynamiek nooit fijn zonder haan. Mijn hennen waren dan redelijk gestressed. Maar er zijn legio mensen die alleen hennen hebben. Het is een keuze natuurlijk.

Verstuurd vanaf mijn SM-S911B met Tapatalk
Ja, dat de groepsdynamiek fijner is met haan vind ik ook. Een haan geeft meer rust in de groep.
Door Anne in Zweden
#3460414
De groepsdynamiek is juist de reden dat ik er geen haan bij neem; die is namelijk prima. Ik ben bang dat een haan het evenwicht alleen maar zou verstoren nu. Het is even afwachten hoe de dynamiek wordt wanneer we later in de zomer het koninklijk vijftal erbijzetten in de ren, maar tot die tijd gaan we lekker verder zonder haan.

Onze buren hadden altijd een haan in de groep, maar ik vond de groepsdynamiek allesbehalve relaxed. De hennen zagen er echt niet happy uit, en sommige waren flink beschadigd. Eén keer stond ik te kijken terwijl ze buiten scharrelden en er een kip op een andere kip dook. Gelukkig kwam de haan er meteen op af gerend om de aanvallende kip weg te jagen - althans, dat dacht ik. Hij joeg de kip inderdaad weg, maar dook vervolgens zelf op de slachtofferkip en begon die te molesteren. Lekkere groepsdynamiek. :-X

De buren hadden altijd een haan omdat ze kuikens wilden, en tegen roofvogels en vossen. En de hanen deed ook vast hun best om hun hennen te beschermen, maar ja, als ze zelf werden gepakt (en dat gebeurde altijd, want tegen een vos is ook een haan niet bestand), waren de hennen nog steeds op zichzelf aangewezen. Ieder jaar aan het eind van de zomer was het raak bij de buren, dan verliezen ze standaard 3-6 kippen aan roofdieren, inclusief de haan. :-X Dit jaar hebben ze geen haan, maar ik heb nog niet kunnen zien of gehoord of het verschil maakt met andere jaren. Zal daar eens naar vragen.

Die van ons lopen in een grote ren met een stevig net eroverheen, dus ook tegen roofvogels hebben we geen haan nodig. Voorlopig doen we het dus gewoon zonder.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3460417
OK. Dan niet.
Bij mij is het helemaal anders. Niet zozeer rustiger maar wel minder gekibbel en veel meer samenhang. En hij is lief voor de hennen.
Ze vormen gewoon veel meer een groep dan voorheen.
Voorheen was het meer zoals een groep van enkel vrouwen bij elkaar. Gespannen en vaak gemeen. Nu is er dus wel een rustigere sfeer. Iedereen vertrouwt hem.

Vroeger was een of meerdere hennen bij plaatsen echt een drama.. Ruzie, wekenlang en maar nahollen en pikken, geroep, gefladder.. Dit jaar nog 2 hennen bij geplaatst, de haan heeft ze onder zijn hoede genomen en los van een pik hier en daar (wat erbij hoort) heb ik niets gemerkt. Geen drama. Niets.

Heb een tijdje geen gehad in 2 jaar geleden en dat vond ik echt een gemis. Ik miste het geluid en het zicht en dus ook de samenhang van de groep.

En nee, hier dus geen beschadigde hennen, maar wel alle eieren bevrucht, dus hij doet het dus wel goed.
De vorige koos altijd m'n oudste hennetje en dan had ik dus een beschadigd hennetje en geen bevruchtte eieren want zij legde al lang niet meer. Hij werd 5 en toen heb ik hem daar wel voor weggedaan. Hoe gek ik ook op hem was, ik was het ook zat om hen altijd te moeten scheiden. Het hennetje voelde zich dan ook gestraft.
Maar ik begrijp van op het kippenforum dat dat een uitzondering is. En je hoort daar ook niet zo vaak van beschadigde ruggen. Gebeurt wel, maar niet heel vaak.

Tegen roofvogels heb ik hem niet. Dat zou niet veel uitdoen. Daar is hij te klein voor en hij heeft geen sporen.

Enfin, ieder zijn verhaal dus. ;)
Door zurca
#3460418
Anne, wat ontzettend lief van jullie om deze kipjes een fijn thuis te geven!
Hopelijk knappen ze vlot op en kunnen ze volop genieten van hun nieuwe leven :-*
Door Anne in Zweden
#3460419
pearlsofpassion schreef: ma 05 jun 2023, 23:16 En dan heb je geluk dat dit ras blijft leggen, want anders veranderen die kammen weer onder invloed van het al dan niet aan de leg zijn. :biggrin2:
Floppen die kammen nooit eens de andere kant op?

Qua poten, vederdracht of bouw zit er misschien ook nog verschil op dat je nu nog niet ziet nu ze zo kaal zijn.
Een van de grootste vreugdes die ik heb beleefd met onze kipjes is dat ook de voor eierproductie gefokte hennen (de witte en bruine Bovans) sinds hun tweede jaar bij ons een legpauze inlassen. Is immers alleen maar goed, dat het legapparaat even tot rust mag komen. Het gaf me echt de bevestiging dat ze bij ons meer hun natuurlijke kippenritme kunnen volgen, dat ze terug naar de natuur zijn gegaan, zeg maar. De bruine Bovans (Suze en Louise), die aan de man worden gebracht als een ras dat 300+ eieren per jaar legt, leggen er bij ons inmiddels veel minder. En dat vind ik helemaal niet erg. :D

De kammen floppen steeds dezelfde kant op inderdaad. Lijkt me zo lastig, zo'n ding voor je ene oog de hele tijd. Alsof je als mens constant een badmat voor je plaat hebt woppen. :-X
Door Anne in Zweden
#3460420
zurca schreef: di 06 jun 2023, 13:46 Anne, wat ontzettend lief van jullie om deze kipjes een fijn thuis te geven!
Hopelijk knappen ze vlot op en kunnen ze volop genieten van hun nieuwe leven :-*
:-*

Ze doen het goed, vind ik, beter dan ons eerste vijftal drie jaar geleden. Ze scharrelen lekker, en als ik binnenkom om schoon te maken en voer en water bij te vullen, komen ze al naar me toe gelopen, voorzichtig. Zo leuk!
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3460421
Anne in Zweden schreef: di 06 jun 2023, 14:04 Een van de grootste vreugdes die ik heb beleefd met onze kipjes is dat ook de voor eierproductie gefokte hennen (de witte en bruine Bovans) sinds hun tweede jaar bij ons een legpauze inlassen. Is immers alleen maar goed, dat het legapparaat even tot rust mag komen. Het gaf me echt de bevestiging dat ze bij ons meer hun natuurlijke kippenritme kunnen volgen, dat ze terug naar de natuur zijn gegaan, zeg maar. De bruine Bovans (Suze en Louise), die aan de man worden gebracht als een ras dat 300+ eieren per jaar legt, leggen er bij ons inmiddels veel minder. En dat vind ik helemaal niet erg. :D

De kammen floppen steeds dezelfde kant op inderdaad. Lijkt me zo lastig, zo'n ding voor je ene oog de hele tijd. Alsof je als mens constant een badmat voor je plaat hebt woppen. :-X
Die 300 is ook alleen het eerste legjaar natuurlijk, vandaar dat ze erna afgedankt worden. :-X Daarna leggen ze een stuk minder intensief en hoe ouder hoe minder, en dat is idd maar goed ook. Voor het dier dan.
Het geeft idd zo ontzettend veel voldoening hé, zo'n dier een 2e kans geven en ze zien open bloeien. Niets leukers dan dat.

Die kammen vind ik er persoonlijk ook compleet over. Maar het zal wel een gewoonte zijn zeker? Er zijn ook (mensen)jongeren die uit vrije wil met zo'n bles over een oog rondlopen. ::) :P
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door