Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

#3080764
De jongste hier is dus ook zo'n k*ttekop en zo'n in your face hond. Hij ziet nergens het kwaad van in. En natuurlijk vinden heel veel andere honden dat niet leuk. Ik probeer dan ook ten alle tijden te voorkomen dat ie hallo it's me, en eventueel beuk doet bij andere honden. Maar soms lukt dat net niet. Als hij dan een snauw krijgt vind ik dat niet meer dan normaal, hoewel ik dat wel wil voorkomen, gewoon voor de andere hond. Dan taait hij ook meestal af, van nou moe...Op de camping in frankrijk was er een heidewachtel met hetzelfde gedrag, lekker beuken, die kwam hem dus iedere ochtend halen om te spelen, euh beuken.
Helemaal makkelijk wandelen is het niet want hij reageert overal op, dus ik moet het in de gaten hebben want vliegles is niet alles  ;D Hij wordt wel steeds braver. Ook bij mijn honden moet ik rekening houden met het stressemmertje. Alleen zijn ze van nature vrij tollerant.
#3080820
Ik denk dat heel veel mensen zich er gewoon niet van bewust zijn hoeveel last andere mensen en honden van hun hond kunnen hebben. Als ze zelf een hond hebben die niet agressief is en alleen wil spelen zijn ze zich vaak van geen kwaad bewust. Als ik eerlijk moet zijn, heb ik er vroeger ook nooit zo bij stil gestaan. Gelukkig heb ik er ook nooit bij stil hoeven staan, want de honden die ik had liepen vanzelf niet naar andere honden toe. Dat was echter niet mijn verdienste denk ik. Andere honden kwamen ook niet gauw naar die van mij, maar als dat gebeurde werd er even gesnuffeld en dat was het. Mijn honden toonden helemaal geen interesse in andere honden en bleven altijd bij mij lopen. (Hééérlijk!)  Nu heb ik echter voor het eerst in mijn leven een onbehouwen stuiterbal en hou nu wel degelijk met anderen rekening, maar dat is dus omdat ik nu merk hoe lastig het is als er een hond naar je toe komt en ik anderen die last niet wil bezorgen. Zolang je zelf geen probleemhond hebt, sta je er vaak gewoon niet bij stil.
De meeste mensen gaan met hun hond als ze hem pas hebben op cursus. Eigenlijk zou er op zo'n cursus aandacht aan moeten worden besteed. Een soort theorieles voor 'omgangsvormen'. Als het duidelijk wordt onderbouwd en uitgelegd denk ik dat de meesten het wel snappen en er ook naar zullen handelen. Of ben ik nu te optimistisch?
#3080822
odradaatje schreef: Mooi voorbeeld. Ben het er ook mee eens hoor.
Voel me soms alleen nog wat onbeholpen omdat die van ons (en wij dus ook) nog veel moet leren en het dus ook niet altijd gaat zoals we willen....  :-[  Zowel los als aan de lijn.
Maar je probeert en je doet je best?
Daar heeft iedereen begrip voor. Het is maar dat er veel mensen het ongehoord gedrag normaal vinden en geen probleem want hun hond doet toch niets.  Die doen zelfs geen moeite...
#3080923
pearlsofpassion schreef: Maar je probeert en je doet je best?
Daar heeft iedereen begrip voor. Het is maar dat er veel mensen het ongehoord gedrag normaal vinden en geen probleem want hun hond doet toch niets.  Die doen zelfs geen moeite...
Precies.

Mij is het ook eens overkomen met Nelson. Hij stormde op een man met vijf goldens af en ze hadden echt last van hem. Ik kon fluiten zoveel ik wilde, luisteren ho maar.
Ben erheen gegaan, aangelijnd (was losloopgebied, goldens liepen ook los), en tegen de eigenaar sorry gezegd. Ik kwam hem later nog eens tegen daar, Nelson aan een sleeplijn, en toen kreeg ik een compliment dat ik aan het trainen was.
Het punt is alleen dat veel mensen denken dat als honden loslopen, alles geoorloofd is. En dát wekt irritatie op.
#3081021
Doranto schreef: Ik denk dat heel veel mensen zich er gewoon niet van bewust zijn hoeveel last andere mensen en honden van hun hond kunnen hebben. Als ze zelf een hond hebben die niet agressief is en alleen wil spelen zijn ze zich vaak van geen kwaad bewust. Als ik eerlijk moet zijn, heb ik er vroeger ook nooit zo bij stil gestaan. Gelukkig heb ik er ook nooit bij stil hoeven staan, want de honden die ik had liepen vanzelf niet naar andere honden toe. Dat was echter niet mijn verdienste denk ik. Andere honden kwamen ook niet gauw naar die van mij, maar als dat gebeurde werd er even gesnuffeld en dat was het. Mijn honden toonden helemaal geen interesse in andere honden en bleven altijd bij mij lopen. (Hééérlijk!)  Nu heb ik echter voor het eerst in mijn leven een onbehouwen stuiterbal en hou nu wel degelijk met anderen rekening, maar dat is dus omdat ik nu merk hoe lastig het is als er een hond naar je toe komt en ik anderen die last niet wil bezorgen. Zolang je zelf geen probleemhond hebt, sta je er vaak gewoon niet bij stil.
De meeste mensen gaan met hun hond als ze hem pas hebben op cursus. Eigenlijk zou er op zo'n cursus aandacht aan moeten worden besteed. Een soort theorieles voor 'omgangsvormen'. Als het duidelijk wordt onderbouwd en uitgelegd denk ik dat de meesten het wel snappen en er ook naar zullen handelen. Of ben ik nu te optimistisch?
Ja, dit dus. Zo is zoals het gaat. Er is wel een tent die aandacht besteed aan omgangsvormen, ik ben even de naam kwijt. Maar eigenlijk zou ik echt een actieve lobby/actie verwachten als een hondenbescherming organisatie.
#3081025
Lizzy schreef: Ja, dit dus. Zo is zoals het gaat. Er is wel een tent die aandacht besteed aan omgangsvormen, ik ben even de naam kwijt. Maar eigenlijk zou ik echt een actieve lobby/actie verwachten als een hondenbescherming organisatie.
Ik ben blij dat ik omgangsvormen van huis uit heb meegekregen. Met of zonder hond is het (voor mij) vanzelfsprekend dat je rekening houdt met anderen. Als je dat moet leren op een hondenschool, ben je wel erg laat.
#3081026
Lida. S schreef: Ik ben blij dat ik omgangsvormen van huis uit heb meegekregen. Met of zonder hond is het (voor mij) vanzelfsprekend dat je rekening houdt met anderen. Als je dat moet leren op een hondenschool, ben je wel erg laat.
Dat heeft niets met 'normale' omgangsvormen te maken. De mensen ZIEN het gewoon niet en zijn zich dus van geen kwaad bewust.
#3081031
Doranto schreef: Dat heeft niets met 'normale' omgangsvormen te maken. De mensen ZIEN het gewoon niet en zijn zich dus van geen kwaad bewust.
Ja, dit denk ik dus ook hoor.....

Kijk, je hebt er ook echte kl**tzakken tussen natuurlijk. Die gewoon dat boek hebben gelezen, de film hebben gezien en daar naar leven ("Alleen op de wereld"). Over die categorie heb ik het niet want die valt niks te leren. Deze categorie is ook het meest irritant. Die zie je denken "rot op, jouw probleem, niet de mijne".

Ik denk dat wij de mensen bedoelen die gewoon gezellig een leuke Fikkie hond hebben, zonder problemen. Deze mensen weten en zien gewoon niet dat er ook andere honden zijn. Die het niet leuk vinden om met Fikkie te spelen. Dit zijn de mensen die bijv. kunnen roepen "Fikkie doet niks hoor". En dan roep ik standaard terug "nee, zij niet maar deze hier wel". Ze zijn zich echt van geen kwaad bewust. Dus als ik op het parallel-pad ga lopen, in 40 cm modder, dan denken ze serieus niet dat ik dat doe om hen te ontwijken. Fikkie doet namelijk niks, Fikkie wil alleen maar spelen. Het is niet rot bedoelt, het is geen onwil. Ze staan er gewoon niet bij stil, ze zien het niet, weten het niet. Een beetje "ervaring is alles".

Je hebt er natuurlijk ook lui bij die gewoon maar 1 hersencel hebben. Ik heb ooit meegemaakt dat mijn arme Pinkel (toen ze al wat ouder was) belaagd werd door een hele dikke Labrador. Toen ik zei dat ze NU die geile hond van d'r weg moest halen zei ze "ja, maar ze doet het zelf, ze lokt het uit". Ik heb nog weken geroepen "Ja Pinkel, moet je maar geen kort rokje aan trekken ::)".
#3081048
Je weet pas wat het is als je zelf een hond hebt gehad met een issue....
Dit dus...... ik kan me van Dondi niet zo goed meer herinneren hoe ik daar mee omging maar wel nog dat ik makkelijk was. Ze liep bijna overal los, ook bij ons in de buurt en in de stad omdat ze goed luisterde. Als we iemand tegen kwamen met een hond aan de riem dan zei ik ga er maar langs en dat deed ze ook altijd met een boogje, heb er ook nooit aan getwijfeld dat ze dat niet zou doen hoewel ik denk dat ze het heus wel eens niet gedaan heeft.

Tot we Manu kregen..... Manu was een reactieve hond, wist toen nog niet dat het zo heette en inmiddels is hij oud en het reageren moe maar in zijn jonge jaren was dat anders. Heb me dood geïrriteerd aan mensen die zonder even te wachten met hun hond de brug op liepen als ik daar met Manu liep. Of op smalle paadjes als je geen kant op kan hun hond aan de riem alle kanten op lieten gaan. En toen ik die plekken ging vermijden mensen die achter je aan komen lopen op een strookje gras terwijl ze wisten dat Manu niet zo aardig naar andere honden was. Ook  niet even roepen of waarschuwen dat ze achter je liepen maar dat ik me rot schrok omdat Manu het eerder gezien had dan ik....

Ik ben er een stuk alerter in geworden en ondanks dat Rana en Mexi niet reactief zijn zijn ze ook lang niet altijd aardig tegen andere honden en het is me opgevallen dat het bij beide mis gaat bij opdringerige honden. De dames wensen respect en gelijk hebben ze  ::)

Heb ook zo'n hekel aan die mensen die hun hond aan een flexriem een paar meter voor zich hebben lopen. Als ik dan waarschuw dat de dames samen niet altijd even aardig zijn is de betreffende hond vaak al bij ze en struikelt het baasje bijna over de lijn bij het binnenhalen....
#3081077
Ik liep een jaar of drie geleden eens met Tessa . De dame was haar ei al kwijt , dus nog even een route aan de lijn .
Dat is een route langs een vrij smalle polderweg , het was mooi weer . Dus dan rijden er ook fietsers .
Mensen die toeren op de motor , een enkele auto .

Zo,n 400 meter voor me liep een vrouw met een Kooiker . Aan de lange lijn , en die hond ging dus ook van de ene naar de andere kant van de smalle weg .
Eerst een fietser in zijn been . Ik was benieuwd , zou Fikky nu wel aan de kant blijven ? ( We hebben toch allemaal de verkeersregels wel geleerd )
Nog geen vijf minuten daarna kwam er een man op een brommer aan , de man kon nog net op zijn brommer blijven zitten , hond pal voor zijn wielen .
Nog steeds was het kwartje niet gevallen , een paar honderd meter verderop werd Fikky aangereden door een automobilist .
Ik kwam inmiddels aanlopen , hond dood . Eigenaar erg verdrietig  ::)  voorkant auto finaal in de prak , de man had natuurlijk geprobeerd de hond te ontwijken
#3081081
El_Kato schreef: Dit dus...... ik kan me van Dondi niet zo goed meer herinneren hoe ik daar mee omging maar wel nog dat ik makkelijk was. Ze liep bijna overal los, ook bij ons in de buurt en in de stad omdat ze goed luisterde. Als we iemand tegen kwamen met een hond aan de riem dan zei ik ga er maar langs en dat deed ze ook altijd met een boogje, heb er ook nooit aan getwijfeld dat ze dat niet zou doen hoewel ik denk dat ze het heus wel eens niet gedaan heeft.

Tot we Manu kregen..... Manu was een reactieve hond, wist toen nog niet dat het zo heette en inmiddels is hij oud en het reageren moe maar in zijn jonge jaren was dat anders. Heb me dood geïrriteerd aan mensen die zonder even te wachten met hun hond de brug op liepen als ik daar met Manu liep. Of op smalle paadjes als je geen kant op kan hun hond aan de riem alle kanten op lieten gaan. En toen ik die plekken ging vermijden mensen die achter je aan komen lopen op een strookje gras terwijl ze wisten dat Manu niet zo aardig naar andere honden was. Ook  niet even roepen of waarschuwen dat ze achter je liepen maar dat ik me rot schrok omdat Manu het eerder gezien had dan ik....

Ik ben er een stuk alerter in geworden en ondanks dat Rana en Mexi niet reactief zijn zijn ze ook lang niet altijd aardig tegen andere honden en het is me opgevallen dat het bij beide mis gaat bij opdringerige honden. De dames wensen respect en gelijk hebben ze  ::)

Heb ook zo'n hekel aan die mensen die hun hond aan een flexriem een paar meter voor zich hebben lopen. Als ik dan waarschuw dat de dames samen niet altijd even aardig zijn is de betreffende hond vaak al bij ze en struikelt het baasje bijna over de lijn bij het binnenhalen....
Aggrrr, zoooo herkenbaar :-X :-X :-X :-X :-X

Maar het is volgens mij echt geen pesterij, niet eens onnadenkendheid. Ze weten het gewoon niet. Hun Fikkie passeert al jarenlang zonder problemen alle hondjes gezelli op een smal bruggetje!

Maar het is voor mensen met een reactieve hond reuze irri. Echt, taak voor de hondenbescherming :biggrin2:
#3081091
Lastig vind ik dit altijd... Moet zeggen dat ik zelf intussen de drukke hondengebieden echt probeer te vermijden, omdat ik zelf niet ontspannen meer loop en iedere hond probeer in te schatten. Anderzijds gedragen mijn honden zich veel beter als er een overkill aan vreemde, loslopende honden is (een losloopgebied op zonnige zondagmiddag...). Het tuig heeft dan in ene geen behoefte meer om zelf te gaan buurten en blijft keurig in de buurt, alles wat op hen afkomt wordt vakkundig afgesnauwd. :biggrin2:
'Tuig' zeg ik bewust want ze weten hier heel goed dat ze met zijn 4en sterk zijn en ik zie dat heel veel honden het echt intimiderend vinden als er 4 tegelijk lopen. Een heel onderdanig hondje tegenkomen vinden ze prachtig natuurlijk, maar ik zou er als baasje niet blij mee zijn. Ga ik met 4 tegelijk lopen waar ik weet dat er honden zijn dan blijven er 2 vast en dat wissel ik halverwege. Maar liever loop ik lekker in de polder waar letterlijk geen hond loopt en ze vrij en blij kunnen rennen. Dan loop ik ontspannen en zij ook.
Ik moet zeggen dat ik dat in de reacties hier wel een beetje mis... Inzicht in je eigen hond. Ik snap echt niet dat als je al een reactieve hond hebt, je dan in een druk losloopgebied gaat wandelen. Ik vind namelijk wel dat een losloopgebied is om los te lopen. Er zijn er al zo weinig! Zoek dat dan gewoon niet op met een hond die daar moeite mee heeft. Je loopt dan toch niet ontspannen en werkelijk, alles gaat door het lijntje en de hond neemt toch ook je spanning over? Andere hondenbezitters ga je echt niet veranderen hoor, dus maak het jezelf dan gewoon zo aangenaam mogelijk. Moet zeggen dat het mij ook stukken beter bevalt!
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door