Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Gebruikersavatar
Door sam28
#3370773
Ooh cavia's... :smitten: :smitten: :smitten:
Ik heb jarenlang cavia's gehad, zo leuk. Staat nog wel op mn verlanglijstje weer. Maar Ziva vertrouw ik er niet meer mee ondanks dat ze er mee is opgegroeid.
En die dalmatier caaf, echt :smitten: Ik wist niet dat het bestond.
opdrachtokt20081009-1.jpg
opdrachtokt20081009-1.jpg (36 KiB) 1693 keer bekeken
Dit is het laatste koppeltje dat ik heb gehad.
Bij mij werden ze allemaal ongeveer 8jaar. Sally, mijn cavia die ik kreeg toen ik nog klein was, is ouder geworden dacht ik. Achteraf bezien super zielig, een klein hokkie en alleen. Gelukkig haalde ik haar er wel elke avond uit, hoe klein ik ook was. Ze waren altijd zindelijk ook. Maar soms wat dom. Met de voorpoten op de krant is ver genoeg toch? :biggrin2:
Gebruikersavatar
Door kiara
#3370775
Wat een leuke foto ;)
Ja vroeger was dat normaal als je er 1 had, ik ook hoor vroeger, gelukkig weten steeds meer mensen dat dat niet kan.

Ja Dalmatiner Caafs zijn zo mooi maar heel zeldzaam, mijn Caaf komt uit Duitsland , je heb ze ook in choco / Dalmatiner

En goed afgesloten hok dan?
Gebruikersavatar
Door sam28
#3370779
Dat zou misschien kunnen, als het echt heel goed afgesloten is. Maar dat vind ik dan weer zielig. Eigenlijk zou ik gewoon een extra eettafel moeten hebben en die dan verbouwen tot hok. Maar geen ruimte en energie voor.

Wat gaaf dat er verschillende dalmatiercaafjes zijn.. Ooit. ;D
Door Envie
#3370785
Jaaa :wavetowel2: hier ook twee. Uit de opvang van Bakkeveen. Heb laatst nog gepost over allergie bij cavia's.
Gecastreerde beer en een zeugje. Helaas heb ik ze nu gescheiden. Sinds het beertje ziek is geweest hoeft mevrouw hem niet meer. Meerdere koppeling pogingen gedaan op neutraal terrein, maar ze neemt direkt de leiding en grijpt hem dan :o .Twee kooien naast elkaar met 1 hekje ertussen gaat goed.
Nog nooit eerder meegemaakt in 25 jaar tijd..
Gebruikersavatar
Door kiara
#3370788
Envie schreef:Jaaa :wavetowel2: hier ook twee. Uit de opvang van Bakkeveen. Heb laatst nog gepost over allergie bij cavia's.
Gecastreerde beer en een zeugje. Helaas heb ik ze nu gescheiden. Sinds het beertje ziek is geweest hoeft mevrouw hem niet meer. Meerdere koppeling pogingen gedaan op neutraal terrein, maar ze neemt direkt de leiding en grijpt hem dan :o .Twee kooien naast elkaar met 1 hekje ertussen gaat goed.
Nog nooit eerder meegemaakt in 25 jaar tijd..
Hè wat leuk ik ook de skinny castraat ( zie foto ) uit Bakkeveen

Niet gezien de post over allergie

En wat een bitch dan echt nog nooit gehad
Wel veel groentes erin gekieperd ?
Evt insmeren allebei met luchtje bv baby lotion
Gebruikersavatar
Door kiara
#3370789
sam28 schreef:Dat zou misschien kunnen, als het echt heel goed afgesloten is. Maar dat vind ik dan weer zielig. Eigenlijk zou ik gewoon een extra eettafel moeten hebben en die dan verbouwen tot hok. Maar geen ruimte en energie voor.

Wat gaaf dat er verschillende dalmatiercaafjes zijn.. Ooit. ;D
Ik heb ook nog binnen in huis een flat staan met plexie glas ervoor ook misschien een optie
Gebruikersavatar
Door kiara
#3370792
9E197499-65F0-4A86-B3BE-DA01F1B603DF.jpeg
9E197499-65F0-4A86-B3BE-DA01F1B603DF.jpeg (2.39 MiB) 1653 keer bekeken
Dit is trouwens mijn buitenhok met marter gaas ervoor, en dan gaan ze elke dag op het gras in rennen
Gebruikersavatar
Door kiara
#3370797
8FA4E95F-F1B8-4A0C-8135-992AB2717EB0.jpeg
8FA4E95F-F1B8-4A0C-8135-992AB2717EB0.jpeg (1.55 MiB) 1647 keer bekeken
En dit is 1 van de binnen flats ( heb er nog 1 boven)
Deze is 1.25 breed en er zitten er 2 per verdieping in
Plexiglas kan ook nog hoger geen last dan van indringers en je kan de caafjes nog steeds zien
Gebruikersavatar
Door kiara
#3370826
Lizzy schreef:Leo keek me aan of ie water zag branden en herinnerde me vervolgens aan onze afspraak "geen dieren meer in hokken" dus toen was ik een soort van uitgepraat :biggrin2:
Maak je een grote ren in de tuin ;D
Door Envie
#3370844
kiara schreef:Hè wat leuk ik ook de skinny castraat ( zie foto ) uit Bakkeveen
Niet gezien de post over allergie
En wat een bitch dan echt nog nooit gehad
Wel veel groentes erin gekieperd ?
Evt insmeren allebei met luchtje bv baby lotion
Met dit vrouwtje woont hij nu ruim een half jaar samen. Pittige dame, maar t ging altijd wel goed. Tot hij bloed ging plassen. Heb ze ook ingesmeerd met olie, groenten erbij. Ze moet hem gewoon niet meer. Schijnt soms toch voor te komen. Ik ruil ze twee keer daags van hok, in t kleine en in het grote hok. Die staan tegen elkaar aan met 1 wandje ertussen. En zo zitten ze vaak gezellig samen te snuffelen en te pruttelen. En soms ineens klappertanden. Dan vlucht hij naar de andere kant en kan zo zijn rust krijgen. Hij heeft mega last van mijt gehad. In de opvang dachten ze aan allergie. Na 3 injecties onderhuids was hij eindelijk verlost van de jeuk. Was in een huid afkrabsel niet te vinden. Heeft waarschijnlijk ook met stress te maken gehad.
#3370857
Ik denk dat ik het zou opgeven. :-\
Klinkt echt niet goed.

Denk je dat het territoriaal is? Want dan kan je nog proberen ze ergens compleet nieuw te huisvesten. Zo ben ik er bij mijn konijnen ooit in geslaagd. Lange autorit en dan nieuwe ren.
Maar mij klinkt dit bij je cavia's eigenlijk niet territoriaal. Ze kent hem al, een hele tijd zelfs, en cavia's zijn een stuk minder territoriaal dan konijnen. Dus ik denk dat deze maatregelen niet gaan helpen want die zijn erop gericht elkaar te leren kennen. Er is blijkbaar een ander probleem.
Is ze gesteriliseerd? Want het klinkt hormonaal...

Ik zou ook overwegen een ander vriendje bij haar te proberen zetten en zien hoe ze daarop reageert. Als ze het daar ook heeft, ligt het niet aan hem. Anders heeft ze met hem persoonlijk een probleem.
Gebruikersavatar
Door kiara
#3370859
Deze dame heeft een “ matcho” castraat nodig , ik denk dat de castraat te lief is, bij mij is de ene castraat ook eigenlijk te lief, de andere ( de skinny) zit ook bij vrouwtje wat echt een heks is bij de andere vrouwtjes geen 1 klikte, tot dat ik dacht wacht jij maar mevrouw , heb toen dus de skinny castraat gehaald bij stichting cavia in Bakkeveen en ja wel hoor ze heeft respect voor hem.
Haal je toch 2 nieuwe bij Bakkeveen ::)
1 voor mevr en 1 dame ( een lieve) voor meneer.
Je kan dacht ik ook hun om advies vragen of dat hun koppelen, ze zijn echt begaan met de diertjes.
Of een baby zeugje bij de castraat kan ook, zijn wel mogenlijkheden hoor
#3370864
Soms klikt het ook gewoon niet.
Als ze dominant wil zijn, hoeft dat geen probleem te zijn. Maar dit is geen dominantie, dit is aggressie.
Ik heb vorig jaar een voedster uit mijn groep konijnen gehaald die ook maar bleef aanvallen op de 2 laagste in rang. Ik dacht ook uit dominantie, dat ze een hekel had aan zwakkere dieren.
Maar wat blijkt, ze had net zo'n stress van de dominante voedster in de groep dat ze het afreageerde op de lagere dieren. Dus met een dominante ram had je het misschien niet gemerkt, maar ze was wss erg gestressed en ongelukkig geweest. Nu met een lief mannetje is ze ook gewoon lief voor hem en zijn ze een heel mooi koppel.

Het is dus niet omdat ze nu de bitch uithangt, dat er eentje bijzetten dat haar onder de duim houdt, de oplossing is. Ik denk net van niet.
Het is heel normaal dat 1 van de 2 dominant is over de andere. Als zij niet steriel is, is het zelfs heel normaal dat het vrouwtje dominant wordt. En als daar geen discussie over is, is er ook geen probleem. Er komt veel eerder een probleem als je 2 dominante dieren bij elkaar zet. Dan blijft er strijd, zeker als diegene die die strijd normaal won't plots ziek wordt. Dan ziet diegene die steeds het onderspit moet delven haar kans mooi. Het zou best kunnen dat zij nu geen enkele dominante actie van hem meer pikt. Maar hij doet het niet bewust en schrikt en overreageert als zij gromt (door de ervaring van wat er dan komt) , wat aggressie verhoogd.
Ik heb ook een rammetje herplaatst dat op den duur paniekeerde van als een konijn naar hem keek. Het heeft dan nog een tijdje geduurd voor ze hem aan een ander vrouwtje gekoppeld kregen. Hij reageerde agressief uit angst door die negatieve ervaringen.

Ik heb een probleemgroep gehad en er veel uit geleerd. Niet zo lang laten aanslepen vb, ookal vallen er geen grote wonden.
Emotioneel dragen ze die dingen toch vrij lang mee.
Maar dat zijn konijnen. Cavia's zijn normaal toch een stuk eenvoudiger.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door