Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

#3313230
Kaela schreef:Voordat je nu weer van alles gaat veranderen, ga eerst op zoek naar de oorzaak!

Ik val in herhaling, sorry, maar je beschrijft een enorm pakket aan afwijkend gedrag waarmee je hond je verteld dat er iets mis is. En je kan nu wel van alles gaan doen omdat die dingen bij ons werkten, maar je hebt geen idee waarom je hond doet wat ie doet en dus ook niet of onze technieken werken.

Als ik had gedaan wat Summerditches beschrijft, had ik het wel kunnen vergeten met Oscar. Want zoveel aandacht zou bij hem zijn verlatingsangst volledig uit de hand hebben laten lopen. Om maar een voorbeeldje te noemen.

Ga op zoek naar de oorzaak en doe dat met een professional erbij. Echt, ik zeg het niet omdat ik aandelen heb, maar omdat forumadvies opvolgen in deze niet handig is.

Het enige waar je wat mij betreft wel forumadvies over mag gaan vragen is zijn voeding, want brokken, boterhammen met leverpastei, de hele dag een gevulde voerbal, smuldier en dan opeens een ganzennek is niet handig. Ganzennek is geen beginnersbot en kan voor serieuze problemen zorgen als je dat opeens bij brokken en smuldier gaat voeren. En met een goed barfmenu kom je je hond ook nog eens tegemoet in knaagbehoefte, wat ongeacht de oorzaak van zijn gedrag altijd bijdraagt aan zijn mentale toestand.
Ga ook heus niet alles kwakkeloos overnemen kijk wel naar wat voor storm het beste werkt! Wist niet dat ganzennek geen beginnersbot was , hou het wel voor hem vast, maar hou het voortaan wel bij kluifbotten " met mate ;) "
Merk wel dat hij tot nu al rustiger is als andere dagen na 3x hetzelfde rondje te lopen wat ipv 45 minuten nu tops 20 minuten is, hij valt elke x gelijk in slaap, dus geeft me wel al een goed gevoel.
Laat hem vanavond weer in de woonkamer , maar dat ik boodschappen ga doen en hem alleen laat om naar shadow te gaan, daar zal hij aan moeten wennen. Hij is namelijk ook niet druk als ik weer thuis kom na een paar uur daarom denk ik dat het wel meevalt met verlatingsangst. Vrees dat ik dit gedrag zelf heb veroorzaakt door er TE VEEL mee te lopen en te lang en op teveel verschillende nieuwe plekken. Inclusief nu ik weet dat botten ook positieve stress geeft ga ik dit drastisch minderen. Achteraf zie ik dit in, want hij hijgde als een gek na zn bullepees met tong bijna op de grond. Hij kreeg het ook nog eens na een lange wandeling :-\ Dus dat is wat ik voorlopig ga testen om te zien wat voor resultaat ik boek. De stichting waar hij vandaan komt heeft een GT die ik gratis om advies kan vragen en ook aan huis komt, wel tegen betaling off course. Maar ga zeker weten contact zoeken ook al merk ik hopelijk een verbetering.
#3313237
Ik zou ook echt een goede GT laten komen en programma opstellen. Maar omdat ik het niet kan laten deel ik toch nog wat ervaringen ..

En qua voer; je schreef ook ergens Dentastix. Ik zou bij een jonge drukke hond ook niet teveel suikers/snelle koolhydraten voeren. Ik heb ooit voor Spot ivm allergieën en toch iets te knagen willen geven een keer Whimzee's gegeven. Da's groente en aardappel, veel koolhydraten. Shadow ook een. Ik had ineens twee Huskies die het huis door stuiterden en niet mee rustig te krijgen waren. Ik zou me beperken tot vlezige kluifwaren en geen dentastix oid en ook niet de hele dag brokjes in een bal. Dat is feitelijk een permanente prikkel en het kan ook frustreren.

Ook omdat wij hechten aan ons huis en wij twee jonge honden hadden, werd er in huis ook niet gespeeld. Wel een knaagje, wel knuffelen maar niet bal spelen of stoeien, dat deden ze maar mooi buiten. Binnen is voor rust.

En inderdaad, geen hond is gelijk. Ik heb nu 1 herplaatser gehad en drie honden van pup af aan en allemaal hadden ze hun eigen gebruiksaanwijzing. Soms zou je willen dat die erbij geleverd werd....

En Eelke: Spot heeft best vaak rugklachten. Het zou voor hem veel beter zijn als hij rustiger was, niet zo aan de lijn trok. Niet in volle vaart naar het einde van een flex rent en over de sloot wil springen en het dan niet haalt. Niet als een gek ging racen als hij de mogelijkheid krijgt. En dan vervolgens weer eens onderuit klatst of het als meneer onhandig presteert om uit de auto te vallen terwijl ik ernaast sta. Ik weet bijna zeker dat dit hem 'leef'tijd gaat kosten. Maar soms is iets niet beter te krijgen dan het is. Hij is zooo snel en reactief, dat is (bijna) niet te trainen dus de enige mogelijkheid zou zijn hem als zijn vrijheid af te nemen, maar dan hebben we allebei geen leven. Verwijt jezelf niks, jullie hebben Gijs zoveel moois gegeven. Soms is het wat het is....
#3313248
Siberienne schreef:
En Eelke: Spot heeft best vaak rugklachten. Het zou voor hem veel beter zijn als hij rustiger was, niet zo aan de lijn trok. Niet in volle vaart naar het einde van een flex rent en over de sloot wil springen en het dan niet haalt. Niet als een gek ging racen als hij de mogelijkheid krijgt. En dan vervolgens weer eens onderuit klatst of het als meneer onhandig presteert om uit de auto te vallen terwijl ik ernaast sta. Ik weet bijna zeker dat dit hem 'leef'tijd gaat kosten. Maar soms is iets niet beter te krijgen dan het is. Hij is zooo snel en reactief, dat is (bijna) niet te trainen dus de enige mogelijkheid zou zijn hem als zijn vrijheid af te nemen, maar dan hebben we allebei geen leven. Verwijt jezelf niks, jullie hebben Gijs zoveel moois gegeven. Soms is het wat het is....
Dank je. Ik verwijt het me mezelf meestal niet. We deden waarvan we toen dachten dat het het beste was. Maar als ik het nog een keer aan de hand zou hebben zou ik het anders doen. Maar goed, zo is het nu eenmaal in het leven, dat heet leren...en de ene les is harder dan de andere :-\

Maar vandaar ook dat ik TS en hond een andere toekomst gun :)
#3313254
eelke schreef:Dank je. Ik verwijt het me mezelf meestal niet. We deden waarvan we toen dachten dat het het beste was. Maar als ik het nog een keer aan de hand zou hebben zou ik het anders doen. Maar goed, zo is het nu eenmaal in het leven, dat heet leren...en de ene les is harder dan de andere :-\

Maar vandaar ook dat ik TS en hond een andere toekomst gun :)
Ja, da's soms best pittig inderdaad. En ik vind het dapper dat je dat zo deelt. :bigarmhug: :bigarmhug:
#3313281
Mijn reu, nu anderhalf, was als jonge pup ook zo. Hij was niet "lief en schattig", (ik schaam mij nu een beetje om dat te zeggen want dat was hij natuurlijk ook wel... achteraf gezien :-[ ) hij was erg bijterig en sloopte alles wat er te slopen viel. Knuffelen ging bijna niet want dan werd ik besprongen en beet hij me (hard). Met drie maanden (!) viel hij aan de lijn uit naar volwassen erfhonden die achter hun hek te keer gingen. Hij "pestte" mijn andere (volwassen) hond die een zeer zacht karakter heeft en hem niet op zijn plaats zette. Ik moest haar beschermen tegen mijn pup. Weg romantisch beeld van mijn lieve teefje die altijd zo zorgzaam was met kleintjes en zo "op maat" kon spelen. Ze moest niets van die druktemaker hebben.
Als ik eten klaarmaakte op het aanrecht dan lanceerde hij zichzelf tegen het aanrechtkastje (op het aanrecht springen wilde hij, maar haalde hij niet) en knalde dan weer hard op de grond, om het vervolgens nog eens te proberen. Niet gevoelig voor pijn, niet gevoelig voor correcties: ga geen strijd aan met je hond, want dat wint ie. Die van mij in elk geval wel. En dan bedoel ik niet dat hij fysiek sterker is.

Mijn hond is een zeer reactieve hond, dat wil zeggen dat alles bij hem binnen komt. En overal wil hij ook wat mee. (Hij is trouwens ook zeer vocaal ;)) Voorbeeld: mijn teefje liep met vijf maanden wandelingen van twee uur los in een druk bos, en speelde heel veel met andere honden. Ze on dit makkelijk aan zonder echt moe te worden. Mijn reu liep tot hij een maand of acht was één uur los in een heel rustig bos waar ik weinig mensen tegen kwam. Hij was na de wandeling moe.
Wees je er van bewust dat een hond twee dingen wil: eten en aandacht. En dat hij 1 ding heel snel leert: oorzaak en gevolg. Levert hem iets aandacht op, dan zal hij het gedrag herhalen. Levert het niets op, dan probeert hij het nog een keer harder, maar levert het dan nog steeds niets op, dan dooft het uit.
Negatieve aandacht zoals boos tegen hem praten, de plantenspuit ed - hoe begrijpelijk ook wanneer hij het bloed onder je nagels vandaan haalt - is een beloning voor je hond.

Je hond heeft behoefte aan structuur en rust. Maar het belangrijkste wat hij nu moet gaan leren is ZELFBEHEERSING. Ik zeg altijd dat mijn hond met -10 aan zelfbeheersing begonnen is ::) mbt rust: Een bench heb ik niet gebruikt, maar kan je prima gebruiken als time out. Maar nooit als straf.
Hangt hij in de gordijnen en is zijn gedrag echt niet te hanteren? Neem hem rustig, zonder commentaar mee naar de bench (of keuken) om af te koelen. Let wel: de keuken moet geen feestje zijn met allerlei prikkels, want dan werkt het niet. (dus ook geen botjes, speeltjes of wat dan ook)
Gaat hij blaffen, laat hem heel even. Wordt hij niet uit zichzelf rustig? (waarschijnlijk niet) Sta dan op en verlaat de kamer. Hij kan je zien zei je, dus dat is prima. Negeer hem als je de kamer verlaat.
Zorg dat je in de buurt blijft. Is hij vijf seconden stil (of drie als vijf niet haalbaar is), ga dan naar binnen en geef hem (rustige) aandacht. Begint hij direct weer te loeien, loop weer weg.

En dan eigenlijk het belangrijkste: leer hem clickertraining, koop een grote zak hele lekkere koekjes en ga hem belonen voor elke stap die hij goed zet. Koop het boek "je puber goed op pad" van Sam Turner en ga aan de slag. Kom je er zelf niet uit of vindt je het sowieso prettig om hulp te hebben, bel Sam Turner voor een privéles. Nou weet ik niet zeker of ze naar Brabant komt. Wellicht kan ze je anders een collega adviseren. Vermijd strijd en correcties. Begin elke dag met clickertraining (niet te lang) en ik denk dat je hond voldaan wordt, leert dat door jou gewenst gedrag hem iets oplevert en loeien en vervelend doen niet. Ik liep (en loop nog vaak) altijd met koekjes en clicker op zak. Zodat ik elk positief gedrag wat ik zag meteen kon bevestigen.

Veel succes en ik volg graag de ontwikkelingen hier op het forum :)

Nb: mijn reu is nu anderhalf en ik vind hem geweldig en zou hem voor geen goud willen missen of met een bravere hond willen ruilen. Hij is namelijk heel intelligent en wil graag leren. En hij wil best het door mij gewenste gedrag laten zien nu hij weet dat hij dan heel veel aandacht en lekkere hapjes krijgt. Aandacht wel op een rustige manier want anders draait hij meteen weer een beetje door. (stoeien bijvoorbeeld zeer met mate, net als trekspelletjes. Let op zijn adrenaline spiegel, die mag niet te hoog worden). Er zijn nog 100.000 dingen die hij nog "moet" leren, maar hij functioneert absoluut prima als huishond en savonds ligt hij heerlijk aan mijn voeten te slapen, terwijl ik mijn favoriete serie op netflix kijk.
Siberienne: er is zeker goed te trainen met een zeer reactieve hond, zeg ik nu uit ervaring. ;)
#3313308
Geen ervaring met zulke honden...
Maar ik lees dat hij cavom krijgt, krijgt hij geen barf en/of kvv??
Anders kon je een kong vullen met kvv?
En hersengymnastiek is dat niet iets voor hem, dat hij mentaal moe wordt?
#3313319
En ik blijf erbij dat hij te weinig eten krijgt. Pups van 7 maanden horen nog rond de 5% te krijgen - dat is voor jouw hond dus 750 gram. Bijna het dubbele van wat hij nu krijgt. En het is ook nog eens een pod - die eten sowieso meer dan de meeste rassen. Ik zou hem rustig 800-900 gram per dag geven.
Als je nou een goed barfmenu maakt, met echt kluifwerk, dan kan hij in elk geval met een volle maag gaan slapen. Ik denk serieus dat het uitmaakt.

Dit is onze poddie - nu 17 maanden oud, sinds 2 maanden in NL. Hij weegt nu bijna 23 kilo en hij eet 1100 gram per dag, 4.8%. Hij moet nog naar de 26/27 kilo en dan is diezelfde 1100 gram net iets meer dan 4% - en dat is wat hij eet de rest van zijn leven. Hoogenergieke honden zoals podencos eten veel!
IMG_7413.JPG
IMG_7413.JPG (2.05 MiB) 1945 keer bekeken
#3313333
Hangt wel een beetje van de hond af hoor. Mijn Spaanse mix (mogelijk ook podenco) weegt 25 kilo en eet 400 tot 500 gram vers voer per dag. En energiek is ze zeker! Maar ik vind het voorstel van een goede barfmaaltijd (geeft ook voldoening) wel een goede, en het valt natuurlijk te proberen om eens iets meer te geven en kijken wat het effect heeft. Het lijkt mij alleen te simpel dat daarmee alle gedrag opgelost is. (zou wel fijn zijn haha).
#3313335
Nikass schreef:Hangt wel een beetje van de hond af hoor. Mijn Spaanse mix (mogelijk ook podenco) weegt 25 kilo en eet 400 tot 500 gram vers voer per dag. En energiek is ze zeker! Maar ik vind het voorstel van een goede barfmaaltijd (geeft ook voldoening) wel een goede, en het valt natuurlijk te proberen om eens iets meer te geven en kijken wat het effect heeft. Het lijkt mij alleen te simpel dat daarmee alle gedrag opgelost is. (zou wel fijn zijn haha).
Ik beweer ook nergens dat het gedrag dan over is (dat lijkt me ook sterk). Maar ik vind dat een groeiende pup niet genoeg heeft aan 2.6%, en dan ook nog brood... ik vind het niet zo handig.
Tja, wij hebben nu tig jaar galgo´s, podenco´s, dalmaten en kruisingen daarvan en die eten allemaal boven de 4% (behalve Dali, die is blijven steken op 3,5%). Mijn ervaring is dus duidelijk anders.
Gebruikersavatar
Door pike
#3313403
Spikkelneus schreef:En ik blijf erbij dat hij te weinig eten krijgt. Pups van 7 maanden horen nog rond de 5% te krijgen - dat is voor jouw hond dus 750 gram. Bijna het dubbele van wat hij nu krijgt. En het is ook nog eens een pod - die eten sowieso meer dan de meeste rassen. Ik zou hem rustig 800-900 gram per dag geven.
Als je nou een goed barfmenu maakt, met echt kluifwerk, dan kan hij in elk geval met een volle maag gaan slapen. Ik denk serieus dat het uitmaakt.

Dit is onze poddie - nu 17 maanden oud, sinds 2 maanden in NL. Hij weegt nu bijna 23 kilo en hij eet 1100 gram per dag, 4.8%. Hij moet nog naar de 26/27 kilo en dan is diezelfde 1100 gram net iets meer dan 4% - en dat is wat hij eet de rest van zijn leven. Hoogenergieke honden zoals podencos eten veel!
IMG_7413.JPG
Maar dan heb je het wel over barf of kvv. Deze hond eet brokken en aanverwante zaken als brood. 750 gram aan brokken lijkt me echt geen goed idee :-X Ik heb eens naar Cavom puppy brokken gekeken en de geadviseerde hoeveelheid daarvan voor een pup tussen de 4 en 9 maanden is 15-25 gram. Dat komt dan neer op 225-375 gram als richtlijn. Wat niet weg laat dat ik natuurlijk net als anderen hier ook een fatsoenlijk barfmenu prefereer. Het heet hier nou eenmaal barfplaats en niet brokkendorp. :biggrin2:
Ik ben geen gedragsdeskundige, heb ook geen ervaring met het beschreven gedrag, dus van enig advies houd ik mij verre. Ik hoop wel dat je tot een goede oplossing van het probleem kunt komen.
#3313472
Spikkelneus schreef:Ik beweer ook nergens dat het gedrag dan over is (dat lijkt me ook sterk). Maar ik vind dat een groeiende pup niet genoeg heeft aan 2.6%, en dan ook nog brood... ik vind het niet zo handig.
Tja, wij hebben nu tig jaar galgo´s, podenco´s, dalmaten en kruisingen daarvan en die eten allemaal boven de 4% (behalve Dali, die is blijven steken op 3,5%). Mijn ervaring is dus duidelijk anders.
Niet helemaal hoor, ik wilde alleen een nuance aanbrengen dat iedere hond anders is. Een opgroeiende hond zeker. Mijn hierboven beschreven teefje is inmiddels wel volwassen en gecastreerd en dat scheelt nogal. Mijn reu at vooral toen hij tussen de 3 en 6 maanden oud was heel erg veel, zo'n 800 tot 1000 gram kvv per dag. Dat werd in zijn pubertijd minder. Hij is nu anderhalf en niet gecastreerd en eet zo'n 600 gram per dag.
Wanneer ze nog in de groei zijn moet je denk ik gewoon aanbieden wat de hond nodig heeft: dus op het oog, en niet het voedingsadvies van de fabrikant volgen want er kan natuurlijk helemaal geen standaardadvies zijn; elke hond is anders.

Van brokken geef je wel altijd een stuk minder dan van vers vlees. En ik denk wel, ik denk dat we het daarin eens zijn, dat als de hond eten krijgt wat voldoening geeft (barf in de eerste plaats, evt afgewisseld met kvv voor het eigen gemak) dat dat wel bijdraagt aan "beter" gedrag.
En uiteraard hebben we het dan ook over goede voeding. Brood lijkt me inderdaad niet echt zinvol.
#3313510
Nikass schreef:Mijn reu, nu anderhalf, was als jonge pup ook zo. Hij was niet "lief en schattig", (ik schaam mij nu een beetje om dat te zeggen want dat was hij natuurlijk ook wel... achteraf gezien :-[ ) hij was erg bijterig en sloopte alles wat er te slopen viel. Knuffelen ging bijna niet want dan werd ik besprongen en beet hij me (hard). Met drie maanden (!) viel hij aan de lijn uit naar volwassen erfhonden die achter hun hek te keer gingen. Hij "pestte" mijn andere (volwassen) hond die een zeer zacht karakter heeft en hem niet op zijn plaats zette. Ik moest haar beschermen tegen mijn pup. Weg romantisch beeld van mijn lieve teefje die altijd zo zorgzaam was met kleintjes en zo "op maat" kon spelen. Ze moest niets van die druktemaker hebben.
Als ik eten klaarmaakte op het aanrecht dan lanceerde hij zichzelf tegen het aanrechtkastje (op het aanrecht springen wilde hij, maar haalde hij niet) en knalde dan weer hard op de grond, om het vervolgens nog eens te proberen. Niet gevoelig voor pijn, niet gevoelig voor correcties: ga geen strijd aan met je hond, want dat wint ie. Die van mij in elk geval wel. En dan bedoel ik niet dat hij fysiek sterker is.

Mijn hond is een zeer reactieve hond, dat wil zeggen dat alles bij hem binnen komt. En overal wil hij ook wat mee. (Hij is trouwens ook zeer vocaal ;)) Voorbeeld: mijn teefje liep met vijf maanden wandelingen van twee uur los in een druk bos, en speelde heel veel met andere honden. Ze on dit makkelijk aan zonder echt moe te worden. Mijn reu liep tot hij een maand of acht was één uur los in een heel rustig bos waar ik weinig mensen tegen kwam. Hij was na de wandeling moe.
Wees je er van bewust dat een hond twee dingen wil: eten en aandacht. En dat hij 1 ding heel snel leert: oorzaak en gevolg. Levert hem iets aandacht op, dan zal hij het gedrag herhalen. Levert het niets op, dan probeert hij het nog een keer harder, maar levert het dan nog steeds niets op, dan dooft het uit.
Negatieve aandacht zoals boos tegen hem praten, de plantenspuit ed - hoe begrijpelijk ook wanneer hij het bloed onder je nagels vandaan haalt - is een beloning voor je hond.

Je hond heeft behoefte aan structuur en rust. Maar het belangrijkste wat hij nu moet gaan leren is ZELFBEHEERSING. Ik zeg altijd dat mijn hond met -10 aan zelfbeheersing begonnen is ::) mbt rust: Een bench heb ik niet gebruikt, maar kan je prima gebruiken als time out. Maar nooit als straf.
Hangt hij in de gordijnen en is zijn gedrag echt niet te hanteren? Neem hem rustig, zonder commentaar mee naar de bench (of keuken) om af te koelen. Let wel: de keuken moet geen feestje zijn met allerlei prikkels, want dan werkt het niet. (dus ook geen botjes, speeltjes of wat dan ook)
Gaat hij blaffen, laat hem heel even. Wordt hij niet uit zichzelf rustig? (waarschijnlijk niet) Sta dan op en verlaat de kamer. Hij kan je zien zei je, dus dat is prima. Negeer hem als je de kamer verlaat.
Zorg dat je in de buurt blijft. Is hij vijf seconden stil (of drie als vijf niet haalbaar is), ga dan naar binnen en geef hem (rustige) aandacht. Begint hij direct weer te loeien, loop weer weg.

En dan eigenlijk het belangrijkste: leer hem clickertraining, koop een grote zak hele lekkere koekjes en ga hem belonen voor elke stap die hij goed zet. Koop het boek "je puber goed op pad" van Sam Turner en ga aan de slag. Kom je er zelf niet uit of vindt je het sowieso prettig om hulp te hebben, bel Sam Turner voor een privéles. Nou weet ik niet zeker of ze naar Brabant komt. Wellicht kan ze je anders een collega adviseren. Vermijd strijd en correcties. Begin elke dag met clickertraining (niet te lang) en ik denk dat je hond voldaan wordt, leert dat door jou gewenst gedrag hem iets oplevert en loeien en vervelend doen niet. Ik liep (en loop nog vaak) altijd met koekjes en clicker op zak. Zodat ik elk positief gedrag wat ik zag meteen kon bevestigen.

Veel succes en ik volg graag de ontwikkelingen hier op het forum :)

Nb: mijn reu is nu anderhalf en ik vind hem geweldig en zou hem voor geen goud willen missen of met een bravere hond willen ruilen. Hij is namelijk heel intelligent en wil graag leren. En hij wil best het door mij gewenste gedrag laten zien nu hij weet dat hij dan heel veel aandacht en lekkere hapjes krijgt. Aandacht wel op een rustige manier want anders draait hij meteen weer een beetje door. (stoeien bijvoorbeeld zeer met mate, net als trekspelletjes. Let op zijn adrenaline spiegel, die mag niet te hoog worden). Er zijn nog 100.000 dingen die hij nog "moet" leren, maar hij functioneert absoluut prima als huishond en savonds ligt hij heerlijk aan mijn voeten te slapen, terwijl ik mijn favoriete serie op netflix kijk.
Siberienne: er is zeker goed te trainen met een zeer reactieve hond, zeg ik nu uit ervaring. ;)
Hoi,

Ben sinds 2 dagen nu aan het aanpakken ,hoe ik het vanaf dag 1 had moeten doen, kan het helaas niet meer terug draaien maar vanaf nu ga ik zo door. Even over de plantenspuit heb er niet meegespoten liep er enkel mee op af ;) is niet goed weet het en baal ervan . Heb inmiddels veel gelezen over een hond die overprikkeld is, vandaar dat ik nu pas dit alles lees. Ga er 4 x per dag mee naar buiten en loop waar hij heen wilt lopen, zijn zo ook nog steeds zeker wel 25 minuten buiten:) Laat hem uitvoerig snuffelen en loop dikwijls weer terug naar het plekje waar hij daarvoor ook al had gesnuffeld 5 min haha. Neem nu de term op pup zijn tempo heel letterlijk maar is noodzakelijk, want heb het te ver laten komen. Trek hem niet meer weg als hij te lang snuffelt want respecteer nu dat hij alles zo in zich opneemt. Kan me eigen voor mn hoofd slaan dat ik me niet eerder zo in hem verdiept heb
:'( Hij is de laatste paar dagen bij me in de woonkamer savonds, hij is duidelijk rustiger maar nog wel een puber. Het gekwal in de avond begint de laatste tijd rond half 9 dus 2 uur later als voorheen, ben er blij mee. Dacht dat hij de lange wandelingen top vond maar zie dat hij lekker lang snuffelen helemaal geweldig vind en krijg het idee dat hij me echt dankbaar is :) het lijkt een ander hondje. Hij is nog steeds wel snel overprikkeld maar als ik een zacht liedje voor hem zing word hij rustig, want het is niet meer zo erg al afgelopen paar weken hiervoor. Was me ervan bewust dat negatieve aandacht ook aandacht voor hem was, maar dacht er af en toe niet meer aan omdat ik geirriteerd werd. Schreeuwde niet of zo maar een diepe zucht en daag storm op boze toon heeft hij wel paar x gehoord inclusief die avond met de plantenspuit dus. Had gister een goed artikel gelezen op doggo over prikkels bij honden als ze binnen de 7 weken teveel stress of prikkels hebben ervaren dat hersenen dan niet geheel ontwikkelen en altijd gevoeliger zullen zijn voor stress. Hersenen zijn nog niet af bij de geboorte wat ik dus ook niet wist. Heb inmiddels monique bladder een uitgebreide mail gestuurd en wacht op reactie, in de tussen tijd lees ik veel. Clicker heb ik in huis maar tot nu toe enkel daarmee getraind met plaats en zit omdat er niet echt veel te trainen viel omdat ik er teveel mee wandelde en hij door mijn slechte aanpak dus daardoor teveel stress had. Had al door tijdens wandelingen , als mensen hem druk riepen en TE enthousiast dat hij daar niks van moest hebben en terug deinsde, dus onbeschoft of niet, ieder die het nu doet , ga ik zeggen NIET DOEN! Ben zelf namelijk ook rustig en hij schrikt er gewoon van plus het is een prikkel voor hem. Voorlopig neem ik tips mee die ik hier heb gekregen mee oa voorlopig geen visite. Snap dat je je hond voor geen goud meer wilt missen want wil mijn schat hoe vervelend af en toe ook nooit meer missen. Tot de dood ons scheid zeg ik altijd tegen hem. Zal de gt die je me stuurde sowieso opschrijven dank je wel:)
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door