Lizzy schreef: ↑wo 12 feb 2020, 07:58
Het zijn net bavianen
Schoonmaken zijn ze hier ook niet echt goed in (geweest). Dus in die weken loop ik met keukenrol achter ze aan om de druppels op te ruimen (moet ik snel zijn, anders doet Biscuit het opruimen). Ik doe Fritzi geen broekje aan. Dat vindt ze gewoon niks. Overigens wijkt de eerste loopsheid hier altijd af van verdere loopsheden en schijnzwangerschappen. Je weet pas na een paar loopsheden hoe het er bij haar aan toe gaat. Qua hoe lang ze aan de lijn moet, interessant blijft voor andere reuen, zelf ook blijft staan voor reuen (en ook teven - hier in huis rijen ze wat af hoor, tijdens de loopsheden), hoe lang het bloeden duurt, hoe snel de schijnzwangerschap opkomt, hoe ze zich daar onder voelen, hoe snel dat weer voorbij is, etc. Ik schrijf trouwens altijd alles op in mijn agenda. Dus de eerste dag van de loopsheid en dan reken ik vooruit wanneer de denkbeeldige pups ongeveer geboren worden. Fritzi is erg voorspelbaar. De week dat ze van denkbeeldige pups moet bevallen, wil ze om 6 uur 's morgens al naar buiten om een hol te graven. Als de pups met 4 weken afgespeend zijn, gaat ze ineens als een debiel lopen spelen en breekt ze de tent af. Dan weet ik dat ze er klaar mee is, met denkbeeldig moedertje spelen
Waarom vind je nieuwe dierenarts het medisch een pre?
Baviaan is wel een goede vergelijking ja, jeetje.
Er zijn nog niet geen zichtbare neonlichten (voor reuen waarschijnlijk wel)
Ik was al bang dat er over de loopsheid niks zinnigs te zeggen was, behalve een aantal algemeenheden en gemiddelde. Heb inderdaad de eerste dag in de agenda gezet. Heb vandaag nog geen druppels opgeruimd, dus het zou zo maar kunnen dat het wat minder wordt. Ze moest ook, voor het eerst, zonet een gecastreerde reu 'keuren', er is uitgebreid gesnuffeld.
Heb wel het idee dat ze wat 'meh' in d'r vel zit hoor. Ongedurig, zeurderig, ze haart ENORM (of is het alweer tijd voor de rui? ) en ze heeft wat last van maag/darmen (gras eten enzo.)
wb de DA: toch voornamelijk de mammatumoren en de BMO. Verder zei ze dat honden in principe 'klaar' zijn als ze eenmaal 1x loops zijn geweest. Zo goed als uitgegroeid, al die hormonen een keer gehad. En hoe langer je wacht/hoe vaker ze loops worden, hoe meer kans op mammatumoren en BMO's.