Lizzy schreef: ↑do 06 feb 2020, 14:58 Ja. En mocht ik het overdoen? Dan deed ik het niet weer....Had jij ooit nog de intentie om met bijv. Fritz nog een nestje te doen?
Ik twijfel nu weer met Fritzi. Want met de jaren neemt de kans op BMO toe. Ze is nu bijna 7 jaar. Ik denk erover (en ga het gesprek binnenkort wel aan met mijn dierenarts) om een ovarian sparing spay uit te laten voeren. Baarmoeder eruit, eierstokken erin. Of in ieder geval: 1 eierstok laten zitten. Hiermee blijft het hormonensysteem ongewijzigd met ongecastreerd maar loopt ze (logischerwijs) veel minder kans op baarmoederontsteking (heel soms zien ze, wanneer de operatie niet goed is uitgevoerd, baarmoederstomp ontsteking). Hier in NL wordt dit eigenlijk niet gedaan dus dierenartsen hebben hierin en nul ervaring en nul ervaring. Dus het is uberhaupt de vraag of mijn dierenarts dit wil doen.
De kans op melkklierkanker : daar hoef ik haar niet meer voor te laten castreren, om dat te bewerkstelligen moet je voor de 3de loopsheid castreren.
Ik kan Dora nog voor haar derde loopsheid laten castreren om iets kans op melkkliertumoren te hebben.
Ik zag dat mijn 'nieuwe' DA ook steriliseert, wat zijn daar eigenlijk de voor en tegens van?