Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

#3118439
Doranto schreef: Ik reinig mijn wasmachine nooit  :-[
Zie daar niet zo het nut van in. Hij doet het al een jaar of 10 prima.
  Ik ook niet en hij doet het al 15 jaar prima.
Wel gebruik ik altijd azijn i.p.v. wasverzachter. (Wasverzachter vind ik verschrikkelijk blèh  :-X)
ik gebruik geen azijn en geen wasverzachter. Wel een beetje goedkope anti-kalkpoeder van de Acton want ik heb hard water (dure Calgon komt er echt niet in) .
Waspoeder gooi ik altijd gelijk in de trommel, dus het zeepbakje blijft ook schoon.
Doe ik ook altijd.
En ik reinig af en toe het filter. Soms draait hij op 90 graden. Nog nooit een vieze geur gehad.
#3118579
koekje schreef: Waarom zou je de wasmachine reinigen? Ik maak af en toe het filter schoon en als ik echt zin heb (zelden), dan een hete was draaien met niks erin. Ik heb weinig tot geen wasluis.
Of ben ik nu een nog meer ontaarde huisvrouw dan ik al was?
Ik reinig mijn wasmachine nooit. Er wordt in gewassen, met sop en daarna wordt alles gespoeld. De machine stinkt niet, de was is kraakhelder.. ik zou niet weten waarom het apparaat vervolgens nog gewassen moet worden.

Ik heb na 8-9 intensieve jaren (intensief i.v.m. het tevens wassen van vetbedden en ander spul met hondenharen) en monteur langs gehad. Er bleek een heel klein propje haren ergens te zitten. Hij adviseerde eens per maand op 90 graden te wassen (hier gaat kleding op 30 en handdoeken etc. op 60). Hetzij door een was te draaien op die temperatuur, hetzij door een lege machine (hoeft dan ook gen sop in) op die temp. te draaien. Dat was voldoende om te voorkomen dat er over 8-9 jaar opnieuw een propje zou ontstaan met haren/vet. Maar ik ben dat niet gaan doen, want denk dat de machine tegen die tijd wel meer zal mankeren dan een propje haren. Daarnaast is zijn werk niet duurder dan 12 (x per jaar) maal 8 (jaar) een hete was.
Ik heb een grote hekel aan die hevige chemische schoonmaakmiddelen die we het milieu in spoelen omdat iemand (toevallig net degene die het middel produceert) ons voorspiegelt dat de machine ranzig wordt. Ow, dus we zijn vroeger massaal in gevaar geweest toen die producten nog niet bestonden??
Niet hetzelfde, maar ook zo iets wat ineens nodig zou zijn voor je wasmachine: Ik heb in het verleden Miele eens gebeld n.a.v. het op de markt komen van Calgon. Dat middel zou nodig zijn om te voorkomen dat je machine onnodig snel ter ziele zou gaan. Miele was luid en duidelijk: volkomen onnodig als je gewoon de geadviseerde dosering van het wasmiddel aan houdt.
#3118584
Parelridder schreef: Ik reinig mijn wasmachine nooit. Er wordt in gewassen, met sop en daarna wordt alles gespoeld. De machine stinkt niet, de was is kraakhelder.. ik zou niet weten waarom het apparaat vervolgens nog gewassen moet worden.

Ik heb na 8-9 intensieve jaren (intensief i.v.m. het tevens wassen van vetbedden en ander spul met hondenharen) en monteur langs gehad. Er bleek een heel klein propje haren ergens te zitten. Hij adviseerde eens per maand op 90 graden te wassen (hier gaat kleding op 30 en handdoeken etc. op 60). Hetzij door een was te draaien op die temperatuur, hetzij door een lege machine (hoeft dan ook gen sop in) op die temp. te draaien. Dat was voldoende om te voorkomen dat er over 8-9 jaar opnieuw een propje zou ontstaan met haren/vet. Maar ik ben dat niet gaan doen, want denk dat de machine tegen die tijd wel meer zal mankeren dan een propje haren. Daarnaast is zijn werk niet duurder dan 12 (x per jaar) maal 8 (jaar) een hete was.
Ik heb een grote hekel aan die hevige chemische schoonmaakmiddelen die we het milieu in spoelen omdat iemand (toevallig net degene die het middel produceert) ons voorspiegelt dat de machine ranzig wordt. Ow, dus we zijn vroeger massaal in gevaar geweest toen die producten nog niet bestonden??
Niet hetzelfde, maar ook zo iets wat ineens nodig zou zijn voor je wasmachine: Ik heb in het verleden Miele eens gebeld n.a.v. het op de markt komen van Calgon. Dat middel zou nodig zijn om te voorkomen dat je machine onnodig snel ter ziele zou gaan. Miele was luid en duidelijk: volkomen onnodig als je gewoon de geadviseerde dosering van het wasmiddel aan houdt.
En toch zijn er legio wasmachines waar de was stinkender eruit komt dan erin. De oplossing is dan een paar keer iets heet wassen. Al die vastgekoekte resten in de leidingen ed gaan rotten (wrslijk ook wasluis erbij) en dat gaat stinken.
Misschien omdat je vaak op 60 wast dat je er geen last van hebt?

Ik do ook niks bijzonders maar was wel vaker op 60 graden en gebruik zeker maar de helft van het wasmiddel dat voorgeschreven staat.
#3118611
Parelridder schreef: Ik reinig mijn wasmachine nooit. Er wordt in gewassen, met sop en daarna wordt alles gespoeld. De machine stinkt niet, de was is kraakhelder.. ik zou niet weten waarom het apparaat vervolgens nog gewassen moet worden.

Ik heb na 8-9 intensieve jaren (intensief i.v.m. het tevens wassen van vetbedden en ander spul met hondenharen) en monteur langs gehad. Er bleek een heel klein propje haren ergens te zitten. Hij adviseerde eens per maand op 90 graden te wassen (hier gaat kleding op 30 en handdoeken etc. op 60). Hetzij door een was te draaien op die temperatuur, hetzij door een lege machine (hoeft dan ook gen sop in) op die temp. te draaien. Dat was voldoende om te voorkomen dat er over 8-9 jaar opnieuw een propje zou ontstaan met haren/vet. Maar ik ben dat niet gaan doen, want denk dat de machine tegen die tijd wel meer zal mankeren dan een propje haren. Daarnaast is zijn werk niet duurder dan 12 (x per jaar) maal 8 (jaar) een hete was.
Ik heb een grote hekel aan die hevige chemische schoonmaakmiddelen die we het milieu in spoelen omdat iemand (toevallig net degene die het middel produceert) ons voorspiegelt dat de machine ranzig wordt. Ow, dus we zijn vroeger massaal in gevaar geweest toen die producten nog niet bestonden??
Niet hetzelfde, maar ook zo iets wat ineens nodig zou zijn voor je wasmachine: Ik heb in het verleden Miele eens gebeld n.a.v. het op de markt komen van Calgon. Dat middel zou nodig zijn om te voorkomen dat je machine onnodig snel ter ziele zou gaan. Miele was luid en duidelijk: volkomen onnodig als je gewoon de geadviseerde dosering van het wasmiddel aan houdt.
Je hebt zo te lezen het geluk nog nooit met wasluis te maken te hebben gehad. Fijn voor je! Wasluis ontstaat juist bij en de nieuwe zuinige wasmachines (mijn Miele is 2 jaar oud) en wanneer je (voor het milieu) op lage temperaturen wast. Nieuwe machines zijn zo zuinig dat ze ook zo weinig water gebruiken dat dit, samen met lage temperaturen, sneller was/vetluis kan veroorzaken. En ik heb nu ongeveer voor 100 euro kleding weg kunnen gooien omdat ik de put-lucht niet meer uit de kleren kreeg, zelfs niet na 10 keer wassen. Niet zo fijn voor mijn portemonnee, niet zo fijn voor het milieu. Dus uit ervaring kan ik je vertellen dat wasluis niet leuk is en als je dat eenmaal gehad hebt, wil je dat ook graag voorkomen. Met mijn vorige Miele heb ik overigens 24 jaar gedaan, nooit wasluis gehad, maar ja, dat was dan ook geen zuinige super milieu vriendelijke A++++ machine, dit wel :-X
#3118657
Lizzy schreef: Je hebt zo te lezen het geluk nog nooit met wasluis te maken te hebben gehad. Fijn voor je! Wasluis ontstaat juist bij en de nieuwe zuinige wasmachines (mijn Miele is 2 jaar oud) en wanneer je (voor het milieu) op lage temperaturen wast. Nieuwe machines zijn zo zuinig dat ze ook zo weinig water gebruiken dat dit, samen met lage temperaturen, sneller was/vetluis kan veroorzaken. En ik heb nu ongeveer voor 100 euro kleding weg kunnen gooien omdat ik de put-lucht niet meer uit de kleren kreeg, zelfs niet na 10 keer wassen. Niet zo fijn voor mijn portemonnee, niet zo fijn voor het milieu. Dus uit ervaring kan ik je vertellen dat wasluis niet leuk is en als je dat eenmaal gehad hebt, wil je dat ook graag voorkomen. Met mijn vorige Miele heb ik overigens 24 jaar gedaan, nooit wasluis gehad, maar ja, dat was dan ook geen zuinige super milieu vriendelijke A++++ machine, dit wel :-X
Dat is idd het verschil. Mij werd geadviseerd een gewone A te nemen en geen extra zuinig etc. Schijnt vaak voor te komen die wasluis.
En het milieu is misschien toch wat blijer met af en toe 90 graden dan met chemische middelen, weggooien etc.
#3118884
Oh, even over soda:

Kan ik ook soda in mijn wasmachine doen om deze schoon te maken?
Nee! Niet doen! Soda kan schade toebrengen aan de machine. De achterkant van de wastrommel is van aluminium en soda en aluminium reageren heftig op elkaar, oftewel de as van de wastrommel kan scheuren of afbreken. Vroeger toen wasmachines nog gemaakt werden van andere materialen kon dit geen kwaad, gebruik daarom Groenland wasmachine- & vaatwasreiniger, want deze is speciaal ontwikkeld voor veilig gebruik in alle soorten machines.

Ik heb inmiddels wel een biologisch afbreekbare reiniger gevonden:

Afbeelding

Geen idee wat er in zit, dus dat gaan we ff uitzoeken.
#3118885
Lizzy schreef: Je hebt zo te lezen het geluk nog nooit met wasluis te maken te hebben gehad. Fijn voor je! Wasluis ontstaat juist bij en de nieuwe zuinige wasmachines (mijn Miele is 2 jaar oud) en wanneer je (voor het milieu) op lage temperaturen wast. Nieuwe machines zijn zo zuinig dat ze ook zo weinig water gebruiken dat dit, samen met lage temperaturen, sneller was/vetluis kan veroorzaken. En ik heb nu ongeveer voor 100 euro kleding weg kunnen gooien omdat ik de put-lucht niet meer uit de kleren kreeg, zelfs niet na 10 keer wassen. Niet zo fijn voor mijn portemonnee, niet zo fijn voor het milieu. Dus uit ervaring kan ik je vertellen dat wasluis niet leuk is en als je dat eenmaal gehad hebt, wil je dat ook graag voorkomen. Met mijn vorige Miele heb ik overigens 24 jaar gedaan, nooit wasluis gehad, maar ja, dat was dan ook geen zuinige super milieu vriendelijke A++++ machine, dit wel :-X
Dan zal het waarschijnlijk komen door wat Kaio al zei: ik was kleding, dekbedovertrekken en antislip vetbedden op 30 graden, maar handdoeken, vaatdoekjes, lakens en  normale vetbedden op 60 graden. Ik was dus niet álles op lage (30-40) temperaturen, kies 'slechts' in geval van de lage temperaturen voor de laagste.
#3118887
Ja, niet dus. Ik was bij lange na niet alles op lage temperaturen. Handdoeken gaan hier natuurlijk op 60. Idem voor hondenkleden.

Kijk, voor het geval dat je denkt dat ik wat klets:
KLACHT: machine en was ruiken in toenemende mate muf. Nog geen vlekken in de witte was, dus dit lijkt een vroeg stadium van “wasluis”.

Een urenlange zoektocht op internet geeft de indruk dat het voor de modernste machines met laag waterverbruik een veelkomend probleem is. De combinatie weinig water en lage wastemperaturen zijn de belangrijkste oorzaak. Wasmachine- en wasmiddelfabrikanten zijn echter erg terughoudend met publiciteit over dit probleem. Als je in complottheorieën geloofd zou je je kunnen bedenken dat een lagere levensduur van machines een omzetstijging tot gevolg heeft. Aanspraak op garantie is niet mogelijk omdat “de fout niet bij de fabrikant ligt”.
Bron: http://www.klusidee.nl/Forum/vetluis-ze ... 42654.html

En zo zijn er zat websites te vinden.
#3118893
Ik weet dat er oa bij de dirk een fles is voor vaat en wasmachine reiniger kost iets van 1,70 , kiep de fles erin en dan op 95 graden het uitgebreide programma.
Gelukkig nooit geen was luis gehad, misschien is dit ook wat voor jullie, zal straks effe kijken hoe het flesje heet( dochter neemt het straks mee uit Hoofddorp hoop ik) Hier niet te koop
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door