Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

#3080582
Ik loop wel eens met mijn kleinkinderen een nog in de wagen in een parkje voor de zoetermeerders achter waar Lizzy woont :) en daar loopt wel eens een man met 3 herders, als hij ons ziet loopt hij even het gras in, terwijl wij niet eens een hond bij ons hebben, ik steek altijd mijn duim even op en zeg dank je wel...


ZO kan het ook...

Ik laat mijn honden nooit kennis maken met een andere hond, niet aan de lijn, ze gaan altijd door elkaar en dan hebben ze zo weinig ruimte..

En vaak laten ze een klein hondje bij die twee van mij , ik snap dat niet allebei een keer er op springen en dat hondje heeft een rug probleem..
#3080583
monster schreef: Wat doe ik fout, want ik snap de reacties niet helemaal. Wij gaan juist extra naar de losloopgebieden, zodat Lodi lekker even contact kan maken met andere honden. Hij mist Dribbel heel erg en vindt het heerlijk om op zo'n wandeling te snuffelen en spelen met andere honden. Als ik in een gewoon gebied wandel, looptie keurig aangelijnt. Maar dat is toch de essentie van een losloopgebied? Ik ga als niet roker ook niet naast de rookpaal staan.
dat mag ook als de andere eigenaar dat ook wil! Maar als je hond dat niet wilt mag hij toch ook los of moet hij dan maar altijd aan een lijntje? Mijn oudje met artrose en hernia verleden kan los prima wandelen. Aangelijnd slaat hij kreupel. Idem als er een hond opspringt, want hij is gecastreerd dus veel springen op hem. Moet hij maar kreupel zijn of sterker moet hij ingeslapen zodat andere honden plezier hebben??

Ik snap jou niet helemaal als je dit zou bedoelen.
#3080585
monster schreef: Wat doe ik fout, want ik snap de reacties niet helemaal. Wij gaan juist extra naar de losloopgebieden, zodat Lodi lekker even contact kan maken met andere honden. Hij mist Dribbel heel erg en vindt het heerlijk om op zo'n wandeling te snuffelen en spelen met andere honden. Als ik in een gewoon gebied wandel, looptie keurig aangelijnt. Maar dat is toch de essentie van een losloopgebied? Ik ga als niet roker ook niet naast de rookpaal staan.


Nou ik zou in een losloopgebied ook liever zien dat mensen eens beter opletten
Maar als je daar iets van zegt dan krijg je de welbekende opmerking .... het is hier een losloopgebied hoor
Dus daar kan en mag Vikky alles doen . Ben je zelf even lekker met je hondjes bezig op een zeer ruim veld dan komt er weer zo,n opdringerige hond
En dat neem ik zo,n hond niet eens kwalijk , elke hond vind het immers leuk als de baas iets met hem doet . Maar nee , er word niets met zo,n hond gedaan
Dus verzint ie zijn eigen ding maar . Wat ik bij vele mensen mis is inzicht .
Even een voorbeeld : Hier in de buurt is een meneer met een jonge DH , die staat weleens gehoorzaamheidsoefeningen te doen in het park hier in de buurt .
Daar mogen honden los . Zie ik die man nu , dan houd ik mijn honden even bij me en laat de man met de hond zijn gang gaan
#3080586
Ik ken die man Marga. Schat van een vent en zo veel begrip voor zijn eigen honden en die van een ander! Ik bedank hem ook altijd uitgebreid.

Van de week ging ik met Linga parallel aan het voetpad lopen omdat er een andere jonge hond aan kwam. Daar ligt ongeveer 50 cm modder, maar, maakt niet uit. Maar mijn Linga heeft nou eenmaal wat meer ruimte nodig bij het passeren van andere honden. Pup rent toch op Linga af. Linga waarschuwt heel zachtjes. Ik vraag mevrouw pup bij zich te roepen. Deed ze niet, ze vond dat pup dat maar moest leren. Ik vond van niet en draaide mij in allerlei bochten om weg te komen bij pup, die Linga bleef terroriseren (pup bedoelde het vast schattig hoor maar was reuze opdringerig). Totdat Linga haar hard (zonder te beschadigen) corrigeerde. Pup gillen! En toen werd mevrouw natuurlijk boos. Op mij en op Linga. Ja toedeledoki hoor.
#3080596
smulpaap schreef:

Nou ik zou in een losloopgebied ook liever zien dat mensen eens beter opletten
Maar als je daar iets van zegt dan krijg je de welbekende opmerking .... het is hier een losloopgebied hoor
Dus daar kan en mag Vikky alles doen . Ben je zelf even lekker met je hondjes bezig op een zeer ruim veld dan komt er weer zo,n opdringerige hond
En dat neem ik zo,n hond niet eens kwalijk , elke hond vind het immers leuk als de baas iets met hem doet . Maar nee , er word niets met zo,n hond gedaan
Dus verzint ie zijn eigen ding maar . Wat ik bij vele mensen mis is inzicht .
Even een voorbeeld : Hier in de buurt is een meneer met een jonge DH , die staat weleens gehoorzaamheidsoefeningen te doen in het park hier in de buurt .
Daar mogen honden los . Zie ik die man nu , dan houd ik mijn honden even bij me en laat de man met de hond zijn gang gaan
Op zondag of mooi weer dagen naar het strand.. drama!! Dan loopt half Nederland er met Fikkie die anders thuis al dan niet de boel terroriseert. :-X Loopse teven, hitsige reuen, mensen met een ultiem kort lontje of helemaal geen lontje..
En veeeeel rassen die nou net wat meer begeleiding nodig hebben dan een ander ras. Ik struikel hier op de zondagen over de bullen in alle soorten, maten, rassen, kruisingen.. vorige week iemand met een huge am staff.. ja hij bijt weleens. :o Maar wij mogen ook op het strand lopen dus jij moet maar uitkijken en je hond in de gaten houden. :-X Of: ja dat is een notoire ballenjatter en hij geeft hem ook niet meer terug. Ik als baas durf hem niet uit zn bek te pakken, hij heeft bal nijd. ::)
Maar net zo goed iemand met 10 !! chiwafwaf's, kleine ettertjes zijn dat van die roedel zeg. Happen, aanvliegen, blaffen, hoogst irritant. En ze komen ook gelijk met zo heel veel..
Ik kom al jaren alleen s morgens vroeg op het strand en voor de drukte zijn wij weer weg. :)
#3080598
O gelukkig ben dus niet de enige hier.

Smokey is zo'n reactief hondje en hij mag ook alleen maar mee naar plekken waar ik redelijk zeker weet dat het stil en rustig is. En dan nog zit hij ALTIJD aan de lijn. De hele enkele keer 3 op 1000 ofzo dat hij los is, is dat met muilkorf. Maar als ik iemand aan zie komen en heel duidelijk te kennen geef het niet te willen dan gebeurt al het bovenstaande. Diep triest want ook mijn heerlijke jongen verdient het om te mogen lopen in een bos. :'( :'( een beetje medeleven zou dan wel heel fijn zijn.

In een "normaal" losloopgebied kom ik met hem al bijna nooit meer (hooguit het abw bos in Delft in de zomermaanden na 21.00 's avonds) want ik neem een extreem gestresste hond mee terug.
#3080599
monster schreef: Wat doe ik fout, want ik snap de reacties niet helemaal. Wij gaan juist extra naar de losloopgebieden, zodat Lodi lekker even contact kan maken met andere honden. Hij mist Dribbel heel erg en vindt het heerlijk om op zo'n wandeling te snuffelen en spelen met andere honden. Als ik in een gewoon gebied wandel, looptie keurig aangelijnt. Maar dat is toch de essentie van een losloopgebied? Ik ga als niet roker ook niet naast de rookpaal staan.
maar dat mag toch...... maar wat doe je als je ziet dan iem zijn hond aanlijnt of een stapje op zij doet.... of in de blub gaat staan....denk je dan ook van ach ik laat Lodi toch maar even kennismaken want die eigenaar is geflipt? denk je dan niet want gos misschien heeft die hond wat, wondje, schurft, kennelhoest, hernia, grote persoonlijke zone, reactief, herstellende van een operatie of misschien wel gewoon oud of doodgewoon geen zin?
kan je je dan helemaal niks voorstellen dat andere honden of eigenaren er geen zin in hebben?
een losloopgebied wil niet betekenen dat daar alles met elkaar moet of moet kunnen dollen, je hond MAG er los...... maar daar zit wel een regel aan vast.....geen overlast van andere gebruikers op een losloopgebied.... inc honden, eigenaren, wandelaars, kinderen, feestjes die daar gehouden word(speurtocht)mountainbikers, wielrenners, gewone fietsers, joggers enz.......
#3080614
monster schreef: Wat doe ik fout, want ik snap de reacties niet helemaal. Wij gaan juist extra naar de losloopgebieden, zodat Lodi lekker even contact kan maken met andere honden. Hij mist Dribbel heel erg en vindt het heerlijk om op zo'n wandeling te snuffelen en spelen met andere honden. Als ik in een gewoon gebied wandel, looptie keurig aangelijnt. Maar dat is toch de essentie van een losloopgebied? Ik ga als niet roker ook niet naast de rookpaal staan.
Maar wat nou als die andere honden helemaal geen zin hebben in contact met Lodi? Dus laat staan spelen?

Als jij in een lift staat, vind jij het dan fijn dat iemand (al is er plek zat, sta jij daar bij wijze van als enige in die lift) tegen jou aan komt staan?
#3080620
Herkenbaar al die verhalen...

In losloopgebieden komen wij ook nooit. Maar we hebben hier wel twee losloopstroken waar je bij je dagelijkse wandelingen bijna niet omheen kunt. En daarnaast lopen er heel veel honden los buiten die gebieden. Gelukkig weet ik redelijk in te schatten op welke honden Scott echt reageert met uitvallen, dus die ontwijken we maar zoveel mogelijk. Maar af en toe kom je toch weer zo'n flapdrol tegen...

Laatst tot twee keer toe binnen 5 minuten baas + hond opzichtig ontweken (straat oversteken en stuk gras oplopen). Scott luidkeels aan het belonen. Staan we een stukje verderop te praten met een buurvrouw, loopt die vent echt op een halve meter achter ons langs en valt Scott weer uit  :-\
monster schreef: Wat doe ik fout, want ik snap de reacties niet helemaal. Wij gaan juist extra naar de losloopgebieden, zodat Lodi lekker even contact kan maken met andere honden. Hij mist Dribbel heel erg en vindt het heerlijk om op zo'n wandeling te snuffelen en spelen met andere honden. Als ik in een gewoon gebied wandel, looptie keurig aangelijnt. Maar dat is toch de essentie van een losloopgebied? Ik ga als niet roker ook niet naast de rookpaal staan.
Monique Bladder heeft een geweldig stuk geschreven, lees dat eens: http://www.moniquebladder.nl/blog/2014/ ... hond-hulp/
#3080621
Ik begrijp Monster wel. Ik had mijn honden vroeger ook altijd los. Ze speelden/renden met andere honden en dat ging altijd goed. Soms was een hond daar niet van gediend, maar dat gaf die hond zelf wel aan en werd dan ook verder met rust gelaten. Nooit problemen gehad. Als iemand vroeg of ik mijn hond(en) aan wilde lijnen dan deed ik dat, maar dat kwam eigenlijk zelden voor. Maar ik krijg het idee dat er tegenwoordig teveel honden zijn en te weinig ruimte.  Of het nu om mensen of om honden gaat als er te weinig ruimte is ontstaan er problemen en zal iedereen zich moeten aanpassen.
Ik zou nu ook niet naar een losloop gebied gaan als mijn hond geen contact wil/mag met andere honden, maar waar moet je dan naar toe. Ook zo'n hond moet ergens los kunnen lopen
#3080625
Els&Flow schreef: Op zondag of mooi weer dagen naar het strand.. drama!! Dan loopt half Nederland er met Fikkie die anders thuis al dan niet de boel terroriseert. :-X Loopse teven, hitsige reuen, mensen met een ultiem kort lontje of helemaal geen lontje..
En veeeeel rassen die nou net wat meer begeleiding nodig hebben dan een ander ras. Ik struikel hier op de zondagen over de bullen in alle soorten, maten, rassen, kruisingen.. vorige week iemand met een huge am staff.. ja hij bijt weleens. :o Maar wij mogen ook op het strand lopen dus jij moet maar uitkijken en je hond in de gaten houden. :-X Of: ja dat is een notoire ballenjatter en hij geeft hem ook niet meer terug. Ik als baas durf hem niet uit zn bek te pakken, hij heeft bal nijd. ::)
Maar net zo goed iemand met 10 !! chiwafwaf's, kleine ettertjes zijn dat van die roedel zeg. Happen, aanvliegen, blaffen, hoogst irritant. En ze komen ook gelijk met zo heel veel..
Ik kom al jaren alleen s morgens vroeg op het strand en voor de drukte zijn wij weer weg. :)


Ja wij gaan om die reden ook vroeg naar zee . We weten dan wie er lopen , en dat zijn eigenaren met leuke honden
We waren er ook eens , en toen liep er een minder leuk type  :-X Noa leefde nog , en manlief bleef dan een beetje met haar keutelen en ik ging met de andere twee een eind lopen , spelen enz
Mijn man zag al van verre , dit gaat niet leuk worden . Een kerel die liep te vloeken naar een hond die totaal niet luisterde , en dus op Noa af wilde stormen
Dus manlief had zoiets van hup , blokken met de koets . Om Noa te beschermen . Komt die vent vloekend aan , of manlief een potje wilde knokken , want je moet je niet met mijn hond bemoeien en met je poten van mijn hond afblijven . En dan moet je maar niet met zo,n oud lijk op het strand komen . Het is omdat mijn man zo bedaart en rustig is (gebleven ) anders sta je nog te knokken op een mooie Zo-ochtend .

En verder vind ik het niet zo gek dat er steeds meer losloopgebieden verdwijnen . Het is incident na incident .
Kind van een fietsje af , jogger in zijn been gebeten . Nou ja , we kennen dergelijke voorbeelden allemaal wel
#3080634
Ik kom niet in losloopgebieden. Ik vind de gemiddelde kennis over hondengedrag gewoon zo bar slecht dat ik me daar gewoon niet fijn voel.
Nelson heeft wat begeleiding nodig met spelen. Hij lijkt heel stoer maar ze lopen hem, soms letterlijk, heel snel onder de voet. Mensen begrijpen dat niet en zeggen dan dat hij het maar zelf uit moet zoeken.

Nelson kan spelen met honden die ik ken en waarvan ik weet dat ze sociaal zijn en de baas ingrijpt waar nodig. Spelen met elke willekeurige, vreemde, loslopende hond? Niet anno 2015.
#3080646
Lida. S schreef: Ik begrijp Monster wel. Ik had mijn honden vroeger ook altijd los. Ze speelden/renden met andere honden en dat ging altijd goed. Soms was een hond daar niet van gediend, maar dat gaf die hond zelf wel aan en werd dan ook verder met rust gelaten. Nooit problemen gehad. Als iemand vroeg of ik mijn hond(en) aan wilde lijnen dan deed ik dat, maar dat kwam eigenlijk zelden voor. Maar ik krijg het idee dat er tegenwoordig teveel honden zijn en te weinig ruimte.  Of het nu om mensen of om honden gaat als er te weinig ruimte is ontstaan er problemen en zal iedereen zich moeten aanpassen.
Ik zou nu ook niet naar een losloop gebied gaan als mijn hond geen contact wil/mag met andere honden, maar waar moet je dan naar toe. Ook zo'n hond moet ergens los kunnen lopen
Als de andere hond ook losloopt en beide honden beheersen de hondentaal dan is er vaak niets aan de hand en kunnen ze leuk spelen. Als het een stabiele hond is wiens kop er niet naar staat om te spelen dan zal hij dat zelf wel aangeven en jouw sociale, stabiele hond zal die subtiele signalen oppikken en iets anders gaan doen.
Maar wat doe je als je ziet dat een hond duidelijk geen behoefte heeft aan contact en jouw hond blijft 'm lastigvallen? Wat als de andere hond aangelijnd is? Wat als de baas van de hond rechtsomkeer maakt en de hond bij zich roept?  Wat als je vriendelijk wordt verzocht je hond even aan te lijnen of bij je te roepen? Wat als uit alles blijkt dat de andere hond/baas geen contact wenst met andere honden?
Heel veel mensen, jij niet, hebben zo'n bord voor d'r kop en zo weinig kennis van hondentaal en gedrag dat zij hun hond gewoon over de andere laten heen denderen.
#3080717
Me and my boys! schreef:
een losloopgebied wil niet betekenen dat daar alles met elkaar moet of moet kunnen dollen, je hond MAG er los...... maar daar zit wel een regel aan vast.....geen overlast van andere gebruikers op een losloopgebied.... inc honden, eigenaren, wandelaars, kinderen, feestjes die daar gehouden word(speurtocht)mountainbikers, wielrenners, gewone fietsers, joggers enz.......
\
Precies, wederom mee eens: In een losloopgebied mogen ze los, waarbij vermeld wordt (tenminste wel bij de Leesten waar ik wel eens kwam) dat ze geen overlast mogen veroorzaken. Het is geen vrijbriefje om de hond het zelf uit te laten zoeken...
Maar ook hier: ben verplicht om de normale uitlaattijden te vermijden, is dat niet mogelijk ga ik maar naar de dijk. En als ik twee x per week het bos opzoek, dan op lekker verscholen plekken (waar je weer goed in de gaten moet houden dat je niet betrapt wordt op het loslaten van je honden waar het niet mag) i.p.v. de parkeerplaatsen waar je over de autodaken kunt lopen en vooral niet op zondag  :-[ (Maar dan ga ik dan het liefst gewoon heel vroeg).
Blijft een groot probleem dat vele andere mensen zich niet kunnen verplaatsen in jou, als zij (denken ze dan) geen probleemhond hebben.
Ook ik heb eens meegemaakt dat in een losloopgebied een jongen van ca jaar of tien daar met zijn moeder liep, terwijl er een hond op die knul afdenderde. Die jongen in pure paniek, moeder over de rooie naar de hondeneigenaresse dat ze haar hond bij zich moest houden, eigenaresse die kwaad riep dat je dan niet in een losloopgebied moet gaan lopen...
Beide hadden een punt vond ik. Loslopen betekent niet anderen lastig vallen. Maar om nou een kind met hondenfobie mee te nemen naar een losloopterrein...  :-X
Moeilijk om in dit landje te leven, zo druk, zo vol... *Jaloersopdegeëmigreerdenonderons*
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door