Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

#3450932
De cv is hier nog niet aan, staat op 7.5 graden.
Zodra het kouder wordt gaat de cv naar 15 graden, dag en nacht maar zal amper aan gaan. Onze houtkachel brandt bij koud weer dag en nacht. Voor de nacht gebruiken wij nachtbriketten. Die houden het vol tot de volgende ochtend en dan gaat er weer hout op. Daardoor koelt het, zelfs met vorst, niet verder af dan 16 a 17 graden in de nacht. Dat is dan beneden. Boven staan de radiatoren dicht. Pippa slaapt boven, in haar bench, welke ik naar gelang hoe koud het is "aanpas". Van kleed naar mandje, naar warmer mandje naar slaapzak waar ze helemaal in kan kruipen.

In onze stacaravan gaat wanneer het kouder zal worden de cv ook niet hoger dan 15 graden. Daar hebben we een pelletkachel. Overdag hou ik het daar op een graad of 17. In de avond iets warmer naar gelang hoe koud het buiten is. In de nacht gaat de pelketkachel naar een graad of 10 en de cv naar 5 graden. Dan in de ochtend gaat de pelletkachel weer hoger. Pippa slaapt daar op bed. En wanneer het haar te koud is kruipt ze bij mij onder de deken.
#3450935
Wauw, een slaapzak das echt heel leuk..
Hier willen de katten dat niet. Maar ik heb nooit het idee gehad dat ze het te koud hebben 's nachts. Die zijn meer zoals konijnen, kweken een dikke wintervacht, zeker die 2 die regelmatig buiten zitten.

Voor alle duidelijkheid, voor gerbils moet het ten allen tijde boven de 15 graden blijven. Anders krijgen ze vaak longontsteking en dat is fataal. Eigen aan het diertje, dat geldt niet voor alle kleine knaagdieren. Wel voor gerbils.
En ze staan tegen een raam waar het sneller afkoelt dan aan de thermostaat waardoor ik liefst toch een beetje marge neem.
Maar het moet al erg vriezen wil het nodig zijn dat de verwarming op springt.
Beneden en op de badkamer staan de radiatoren open, verder boven zelden of nooit. Enkel bij echt vriesweer.
Ik kan wel erg slecht tegen kou en slaaptekort (chronisch probleem bij jonge ouders) zorgt dat ik het nog sneller kou heb dan anders.

We stoken ook wel met de houtkachel beneden. Maar dan wordt het automatisch stukken warmer dan met de centrale verwarming en doordat we hem stil laten uitdoven tijdens de nacht en het een spekkachel is, blijft de warmte lang hangen 's nachts.
Dan moeten we de badkamer wel ietsje bijwarmen, electrisch... Omkleden en wassen in de kou kan mijn wederhelft dan weer echt niet tegen (ik dat dan weer wel). :P
#3450937
Ja met onze houtkachel zitten wij er ook heerlijk warmpjes bij. Die stookt het zo een comfortabele 20 tot 23 graden...en soms warmer en dan zetten we de deur naar boven open want dan wordt het te warm vinden wij...
#3450939
Hier staat de deur naar boven wel altijd open. Anders wordt het daar echt onaangenaam koud en beneden veeeel te warm. Geen rechtstreeks invallend zonlicht he en een groot huis, dus ook boven is er toch wel iets nodig... Zeker als het weer is voor de houtkachel.
De schouw loopt door de kinderkamer en geeft daar nog wat warmte af aan de muur en zo de kamer. Dat is wel ideaal..

We hebben ooit een tijdje zonder verwarming gezeten in vriesweer en dat was enkel met de houtkachel en elektrisch vuurtje in de badkamer ook nog te doen.

Ik probeer als de kachel brandt ook altijd de warmte te gebruiken om vb iets te ontdooien of op te warmen als dat traag mag. Kwestie van energie uit te sparen. En omdat ik het heerlijk vind om zo een beetje ouderwets efficiënt te zijn. :biggrin2:
#3450948
Lizzy schreef: wo 12 okt 2022, 13:47 Op hoeveel graden hebben jullie 's nachts de verwarming in de ruimte waar ook jullie honden/katten verblijven?
Moyra kan 's nachts kiezen of ze in de keuken ligt, of in de hal. In de keuken staat de AGA, die staat nu op de waakvlam en geeft weinig warmte. Daar heeft ze keuze uit twee manden. Als ik 's ochtends beneden kom is het daar ongeveer 16,5 graden. In de hal staat de thermostaat (die is uit de woonkamer naar de hal gegaan vanwege de houtkachel) 's nachts op 15,5 graden, en gaat rond half acht naar 17,5 graden. Ze kan daar op een bankje voor de verwarming liggen.
Op dit moment is dat genoeg voor haar. Als ze gedurende de winter meer warmte nodig heeft, dan gaat de verwarming of de AGA zeker hoger.
#3450950
Vanwege vloerverwarming staat de thermostaat op 18° 's nachts en overdag 1 graadje warmer. De honden kunnen in de aanbouw liggen als ze willen. Vanwege de kelder daaronder is daar geen vloerverwarming en is de vloer koeler. Meestal liggen ze in de woonkamer op de ikea bank met schapenvacht.
#3450960
Siberienne schreef: wo 12 okt 2022, 21:46 Waarom vraag je dat eigenlijk Lizzy?
Nou, ik heb de thermostaat opnieuw ingesteld van de week. Overdag 18 graden, 's avonds op 19 graden en 's nachts op 15 graden. Maar ik bedacht me dat ik 15 graden misschien wel te koud vind voor de hondjes. Dus die gaat morgen weer terug naar 16 graden (waarop ie stond). Maar ik was ineens benieuwd hoe warm/koud het bij andere mensen is 's nachts (met huisdieren).
#3450964
De thermostaat staat hier op 16 graden, dag en nacht. Als het bij opstaan koud is gaat hij naar 18. Als de zon schijnt neemt die het over zodra hij boven de huizen uitkomt, die warmt de boel binnen best op. En we gaan niet in de kou zitten dus als er geen zon is en we het koud krijgen gaat hij hoger. Ik vraag me alleen af hoe hoog de thermostaat ‘s nachts moet als pup er straks is. Kan natuurlijk vragen wat de fokker doet maar ik denk dat dat niet helpt want de puppen liggen allemaal tegen elkaar en tegen de moeder en dat schept veel warmte die ik niet kan geven met de kachel denk ik :-\
#3450979
Tegen mij is altijd door cv monteur gezegd
De kachel 5 graden lager als overdag
Of dat zo is weet ik niet
Maar staat bij bij op 15 in de nacht
En is het nu met dit weer zo’n 16/5 17 graden binnen
#3450980
Hier bij mij in huis(Goedreede) ben ik afhankelijk van de temp van de verwarming beneden(restaurant)
Staat die op bv 22gr dan ist bij mij iets van 17 gr.
Oud gebouw, kieren ed, enkel glas, mini verwarming en ik heb geen dichte afscheiding van mijn 'huisje'.
Met andere woorden, t is goed koud hier maar lang leve een dik vest en een plaid.
s Nachts staat de verwarming op 15 dus is het bij mij .......erg koud
Jiba ligt op en onder een dekbed.

Bij Marc thuis, die heeft blokverwarming en woont in een appartement is het nu nog lekker zonder de verwarming aan.
Maar goed, als t wel kouder word gaat ie niet voluit aan meer....
Ook dan kunnen we gewoon een vest en dikke sokken aan.
Bijlagen
311428590_1155173371737124_1384466797493351196_n.jpg
311428590_1155173371737124_1384466797493351196_n.jpg (210.03 KiB) 631 keer bekeken
310171195_1312636142606677_349128863276325258_n.jpg
310171195_1312636142606677_349128863276325258_n.jpg (149.28 KiB) 631 keer bekeken
#3450986
Lizzy schreef: Nou, ik heb de thermostaat opnieuw ingesteld van de week. Overdag 18 graden, 's avonds op 19 graden en 's nachts op 15 graden. Maar ik bedacht me dat ik 15 graden misschien wel te koud vind voor de hondjes. Dus die gaat morgen weer terug naar 16 graden (waarop ie stond). Maar ik was ineens benieuwd hoe warm/koud het bij andere mensen is 's nachts (met huisdieren).
Nou, ik heb natuurlijk in allerlei (onverwarmde) kraakpanden gewoond toen ik Ziva nog had. Dat was in wintertijd ook nogal fris (het vroor binnen soms net iets minder hard dan buiten). Haar vacht werd dan 3x zo dik en ik ging er snachts uit om haar weer onder een dekentje te stoppen. Dat kon ze zelf trouwens ook, onder een dekentje gaan liggen. Ik heb niet het idee dat ze daar onder geleden heeft, hoewel mijn bibberbips vooral bibberde als ze doorhad dat je naar haar keek en ookecht wel van de warmte was en het liefst in de kachel kroop. Maar lijden onder de kou? Nee.
Dus voor huisdieren ga ik geen verwarming aan doen, mocht ie aangaan deze winter gaat ie in de nacht gewoon weer op 10gr. :)

Mijn verwarming staat nu ook nog uit. Ik trek wel thermokleding aan onder mijn normale kleding. Hey is nu 16.5/17gr in huis.
#3450987
zurca schreef: wo 12 okt 2022, 19:50 Ja met onze houtkachel zitten wij er ook heerlijk warmpjes bij. Die stookt het zo een comfortabele 20 tot 23 graden...en soms warmer en dan zetten we de deur naar boven open want dan wordt het te warm vinden wij...
Dat is precies mijn punt ;D M'n slaapkamer moet lekker fris zijn.

De thermostaat staat 's nachts op 15.
#3451005
Lizzy schreef: wo 12 okt 2022, 22:11 Nou, ik heb de thermostaat opnieuw ingesteld van de week. Overdag 18 graden, 's avonds op 19 graden en 's nachts op 15 graden. Maar ik bedacht me dat ik 15 graden misschien wel te koud vind voor de hondjes. Dus die gaat morgen weer terug naar 16 graden (waarop ie stond). Maar ik was ineens benieuwd hoe warm/koud het bij andere mensen is 's nachts (met huisdieren).
Ik denk echt niet dat ze daar last van hebben hoor, mits warm plekje om te liggen
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door