Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

#3249337
Lang geleden, 17, 18 jaar of zo, was er een rattenplaag op stal (bruine). Ze zaten gewoon in de boxen tussen de paardenbenen van het geknoeide voer te eten. De gemeente plaatste bakjes met gif maar ondanks dat de ratten het gif vraten gingen ze niet dood. De manege eigenaar kocht een of ander geweer met laser en schoot in de eerste nacht al meer dan 70 ratten in de hooischuur.
#3249351
pike schreef:Lang geleden, 17, 18 jaar of zo, was er een rattenplaag op stal (bruine). Ze zaten gewoon in de boxen tussen de paardenbenen van het geknoeide voer te eten. De gemeente plaatste bakjes met gif maar ondanks dat de ratten het gif vraten gingen ze niet dood. De manege eigenaar kocht een of ander geweer met laser en schoot in de eerste nacht al meer dan 70 ratten in de hooischuur.
Ratten zijn echt slim. Ik hoorde van de bestrijder hier dat ze het gif eerst aan hun jongen voeren. Als die dan doodgaan weten ze dat ze het zelf niet moeten eten en dan doen ze dat ook niet zolang er nog alternatieven zijn. En paardenvoer is een prima alternatief.

Brrrrrrrr, zoveel ratten in 1 stal :-X
Wij hebben bruine ratten in stal gehad en toen we in het huis trokken bleek dat er op de vliering een populatie zwarte ratten woonde (in huis dus :-X )
Nou, daar hebben we echt alle soorten gif op losgelaten. Alleen de lijmplankjes hebben we niet gebruikt, verder alles wat er te krijgen was :knuppel2:
#3249394
Onze buurvrouw van twee huizen verder had kipjes en konijnen. En ratten. Hier in de tuin nooit gezien. Net zo min als eekhoorns. En muizen. De heren zijn te huur ;) ;)

Effe serieus: wij hebben een omheinde en grotendeels verharde achtertuin en geen vogelvoer. Dat is denk ik wel het verschil. Yukkie zeg als je zoveel ratten hebt...

Een vriendin van mij had een middenslag schnautzer, schijnen hele goede rattenvangers te zijn. Die bijten ze niet kapot maar slaan ze dood met hun poten. Waardoor ze zelf minder risico lopen op lepto.

Mijn heren vangen en eten muizen en ik denk als ze de kans krijgen ook ratten. Spot heeft er al eens een gevangen maar niet opgegeten. Ik vind ze echt zo goor.... :P
#3249475
Mijn honden zijn officieel rattenvangers. Net als schnauzers (wat oorspronkelijk ruwharige pinschers waren) vangen zij ze door ze een keer te pakken en daarna met de poten dood te slaan. Met ratten nog niet meegemaakt, maar wel 2x met een muis en een keer met een mol.
Katten zijn vaak te klein om wilde ratten te vangen...

Edit: klein ongedierte wordt door de mijne niet opgegeten!
#3249476
Doet me denken aan een gast die ik op YouTube volg al een tijdje, hij heeft een nieuwe "hobbie" uitgevonden jaren geleden.
Namelijk minking of te wel jagen met nertsen in plaats van fretten.
Fretten zijn namelijk kleiner en minder fel dan nertsen en kunnen ratten niet goed aan en doden, hij jaagd dus met die nertsen op ratten, zelf beverratten kunnen die nertsen makkelijk aan.

Hij doet dus als "hobbie" mensen af helpen van hun ratten plaag en filmp dat dus dan, echt heel gaaf om te zien.
Ook echt heel gaaf om te zien hoe hij ze traind, met de zachten hand maar echt super slim bedacht.

Als ik het zo hoor zou ik die hobbie ook makkelijk kunnen opnemen met zo veel ratten overlast, lijkt me echt mega gaaf om te doen en zo'n dier te houden maar enkel als je ze dan ook echt de uitdaging kan geven die ze nodig hebben.
#3249494
jasmijn schreef:Doet me denken aan een gast die ik op YouTube volg al een tijdje, hij heeft een nieuwe "hobbie" uitgevonden jaren geleden.
Namelijk minking of te wel jagen met nertsen in plaats van fretten.
Fretten zijn namelijk kleiner en minder fel dan nertsen en kunnen ratten niet goed aan en doden, hij jaagd dus met die nertsen op ratten, zelf beverratten kunnen die nertsen makkelijk aan.

Hij doet dus als "hobbie" mensen af helpen van hun ratten plaag en filmp dat dus dan, echt heel gaaf om te zien.
Ook echt heel gaaf om te zien hoe hij ze traind, met de zachten hand maar echt super slim bedacht.

Als ik het zo hoor zou ik die hobbie ook makkelijk kunnen opnemen met zo veel ratten overlast, lijkt me echt mega gaaf om te doen en zo'n dier te houden maar enkel als je ze dan ook echt de uitdaging kan geven die ze nodig hebben.

Zo iemand heeft een vriendin van mij ooit een paar laten komen om van de knijneplaag af te komen. Heel effectief hoor, maar wel voor een hele korte periode. Die nijnen zijn zo weer terug. Zal waarschijnlijk voor ratten niet anders zijn. Dus leuk als je het zelf kunt doen, maar als je om de klipklap iemand moet laten komen ben je er ook zo klaar mee.
#3249510
Angelique schreef:Zo iemand heeft een vriendin van mij ooit een paar laten komen om van de knijneplaag af te komen. Heel effectief hoor, maar wel voor een hele korte periode. Die nijnen zijn zo weer terug. Zal waarschijnlijk voor ratten niet anders zijn. Dus leuk als je het zelf kunt doen, maar als je om de klipklap iemand moet laten komen ben je er ook zo klaar mee.
Wij hebben dat ook een keer laten doen en inderdaad, het helpt een week of zes ;D
#3249550
Raaf schreef:* misschien stomme vraag *
Kunnen muizen ook besmet zijn?
Hier worden veel muizen gevangen langs een wetering/kanaal èn veroberd, door de honden...
Er zitten daar ook veel (muskus)ratten...
Moet ik nu gaan oppassen?

Muizen kunnen ook een vorm van leptospirose overbrengen maar da's weer een ander type dan de ratten

Meer info; http://www.rivm.nl/Documenten_en_public ... ptospirose
#3249552
Overigens; ja het neemt toe maar de kans op leptospirose bij mensen is nog steeds heel klein.

In 2016 tot juni 14 gevallen bij mensen waarvan er 3 het opgelopen hebben in nl

Originele tekst van het rivm

Meer binnenlandse leptospirose-infecties
In 2016 zijn tot en met juni in totaal 14 patiënten met leptospirose gerapporteerd. Hiervan liepen 3 patiënten de infectie op in Nederland, allen in juni. Het leptospiroseseizoen in Nederland start hiermee vroeg, net als in 2014 en 2015 (Figuur 1). Door vertraging in de rapportage en bevestiging van de diagnose zijn de gegevens voor juli van dit jaar nog niet bekend. In heel 2014 werden 97 patiënten met leptospirose gemeld (waarvan 60 opgelopen in Nederland), in 2015 waren dit er 89 (waarvan 44 opgelopen in Nederland). In 2014 en 2015 was er sprake van een viervoudige toename van autochtone leptospirosemeldingen ten opzichte van voorgaande jaren en een tweevoudige toename van importgevallen. De oorzaak van de toename en vroege start van het seizoen is niet duidelijk, maar waarschijnlijk spelen de relatief zachte winters en warme zomers een rol. Opvallend is dat er in het tweede kwartaal van 2016 meer ratten zijn gemeld via het RIVM-rattenmonitoringssysteem. Verschillende leptospiren kunnen de zoönose leptospirose veroorzaken. Knaagdieren zoals ratten en muizen worden gezien als de voornaamste veroorzakers van leptospirose bij mensen in Nederland. De incubatieperiode bedraagt 2 tot 30 dagen. De ernst van de ziekte kan variëren van subklinisch of griepachtige klachten, tot levensbedreigende of dodelijke vormen waarbij nierinsufficiëntie, icterus, hemorragische diathese en longaandoeningen kunnen optreden. (Bron: RIVM)

Bron; http://www.rivm.nl/Documenten_en_public ... signaleerd

En in 2014 en 2015 waren er een paar leuke clusters van infecties bij deelnemers aan survivalruns en mudruns.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door