Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door jara
#3117157
[quote="pearlsofpassion"]
Is het ook verboden als je kat/hond een duif vangt? Gewone stomme stadsduif?
[/quote]

Beide gevallen ja, maar bij een kat vindt men t normaal en reageert er niemand maar als je hond het doet vindt iedereen t abnormaal en spreken ze je er op aan
Gebruikersavatar
Door Spikkelneus
#3117160
[quote="jara"]
Beide gevallen ja, maar bij een kat vindt men t normaal en reageert er niemand maar als je hond het doet vindt iedereen t abnormaal en spreken ze je er op aan
[/quote]

Dankjewel voor deze reactie, dat zou ik ook denken.
Iedereen op BP vindt het heel normaal om hele prooidieren te voeren, ook wilde konijnen, maar dan dus door iemand anders gevangen/afgeschoten. Ik zie het verschil niet helemaal. En nee, ik moedig mijn hond heus niet aan om zelf te jagen, dit was ook nog nooit eerder gebeurd. Maar ik zie er geen kwaad in om  hem zijn eigen vangst op te laten eten.

Ik heb de hond het konijn eerst af laten geven en het dier gecontroleerd, was nog helemaal warm, geen ziekteverschijnselen behalve een gebroken rug. En het was zeker geen dumper, gewoon een jong wild konijn ongeveer 3 mnd oud.
Gebruikersavatar
Door CindyMayella
#3117177
[quote="Spikkelneus"]
Dankjewel voor deze reactie, dat zou ik ook denken.
Iedereen op BP vindt het heel normaal om hele prooidieren te voeren, ook wilde konijnen, maar dan dus door iemand anders gevangen/afgeschoten. Ik zie het verschil niet helemaal. En nee, ik moedig mijn hond heus niet aan om zelf te jagen, dit was ook nog nooit eerder gebeurd. Maar ik zie er geen kwaad in om  hem zijn eigen vangst op te laten eten.

Ik heb de hond het konijn eerst af laten geven en het dier gecontroleerd, was nog helemaal warm, geen ziekteverschijnselen behalve een gebroken rug. En het was zeker geen dumper, gewoon een jong wild konijn ongeveer 3 mnd oud.

[/quote]
+1.......
Door Jantina
#3117178
Ok. Laten we dan maar de jachtvergunningen afschaffen. Wat maakt het uit! Zit toch geen verschil in wildbeheer of een hond die zelf zijn maaltje bij elkaar sprokkelt. Ik zou dan ook maar eens langs een weiland met schapen gaan lopen! Wie weet staat er nog een makkelijk te vangen lammetje tussen joh, of 'ie over een paar maanden nou naar het slachthuis gaat of jouw hond slacht 'm ter plekke af! Ik zie het verschil niet? o ja, en maak er dan wel een foto van he?
:-X Het wordt de hoogste tijd voor een volledig losloopverbod in Nederland...)
Door Mijati
#3117179
[quote="Spikkelneus"]
Dankjewel voor deze reactie, dat zou ik ook denken.
Iedereen op BP vindt het heel normaal om hele prooidieren te voeren, ook wilde konijnen, maar dan dus door iemand anders gevangen/afgeschoten. Ik zie het verschil niet helemaal. En nee, ik moedig mijn hond heus niet aan om zelf te jagen, dit was ook nog nooit eerder gebeurd. Maar ik zie er geen kwaad in om  hem zijn eigen vangst op te laten eten.

Ik heb de hond het konijn eerst af laten geven en het dier gecontroleerd, was nog helemaal warm, geen ziekteverschijnselen behalve een gebroken rug. En het was zeker geen dumper, gewoon een jong wild konijn ongeveer 3 mnd oud.
[/quote]

Ik zou zelf geen hele prooidieren voeren, vind dat minder prettig om te zien, maar dat ter zijde.
Jouw hond heeft dus per ongeluk een net overleden dier gevonden, daar zie dan het probleem niet zo van in dat hij dat op eet (zou het alleen liever thuis geven). Het punt jagen vind ik, net als anderen, iets om over te laten aan degenen met een vergunning.
Gebruikersavatar
Door pluk
#3117181
[quote="Mijati"]
Jouw hond heeft dus per ongeluk een net overleden dier gevonden, daar zie dan het probleem niet zo van in dat hij dat op eet (zou het alleen liever thuis geven). Het punt jagen vind ik, net als anderen, iets om over te laten aan degenen met een vergunning.
[/quote]

Waar lees je dat het konijn net overleden was?
Door Jantina
#3117187
Ja duh omdat de hond hem heeft gepakt en dood gebeten. Het beestje stierf niet onder de ogen van de hond aan een hartstilstand hoor  ;D.
Kijk, dat is het hele probleem. Mijn honden komen ook wel eens met een ontbonden lijk aan. Tsja, dat moet je zelf dan maar weten of je hond dat nog mag eten, die van mij niet.
Gebruikersavatar
Door CindyMayella
#3117194
Wat betreft jagen...... Daar ben ik het mee eens, bewust jagen, daar ben ik ook tegen...... Mijn hond mag niet los, om tig redenen en omdat er een jachtinstinct in zit..... Maar je loopt sowieso het risico dat je hond een x een konijn/haas pakt..... Ja, sorry, jammer dan.... Appie pakt ook weleens een muis.... Ik ga hem daar niet voor straffen....

Het gaat hier niet om of het wel of niet mag...... Da's een andere discussie.....
Hier loopt bijna elke dag (in de ochtend) op het losloopgebied voor honden, een konijn van iemand aan de overkant... En ja, Appie gaat daar op af, ook al is ie aan de riem...... En nee, hij mag er niet achteraan...... Nu loopt Appie aan de riem....... Dus ik kan hem inhouden..... Maar wat dacht je van al die honden (99,9%) die hier losloopt en wel er achter aan gaat??????? Is toch het probleem van degene van wie dat konijn is? Moeten ze zorgen dat het konijn niet uit de tuin kan, konijn loopt op een openbaar gedeelte waar JUIST alle honden los lopen...... Vroeg of laat wordt ie een x gepakt....... Ik zou dat heel erg vinden, maar het is nog steeds de verantwoording van de eigenaren.......

Edit: vind dit best wel moeilijk zoiets..... Wij laten Appie bewust niet op konijnen jagen..... Maar in een losloopgebied????? Daar kun je niets tegen doen..... Tuurlijk, als ie er 1 zou vangen, ik zou het vreselijk vinden, maar het is wel de natuur.... Dan kun je je hond nooit loslaten omdat het risico groot is dat ze er 1 vangen.......
Laatst gewijzigd door CindyMayella op di 26 mei 2015, 16:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Door eelke
#3117327
Ik zou m inderdaad ook niet direct voeren omdat dat een mega beloning is, en wellicht aanzet tot meer...
Meenemen, invriezen, en dan een paar weken later voeren is wettelijk gezien natuurlijk nog net zo slecht, maar dat zou ik dan wel overwegen.
Door Laura2004
#3117333
Maar welke ziektes zou een hond allemaal kunnen krijgen van een ziek konijn? Daar ben ik benieuwd naar. Verder ben ik het volledig met Spikkelneus eens. Ik zou hem hier ook direct op laten eten.  Ook omdat het hier werkelijk niemand zou interesseren en het konijn toch al dood is en ik zou ze zeker niet op hun donder geven,  lijkt me compleet zinloos in het stadium dat het konijn al gevangen en dood is.  Ik vind die plofkippen die ik regelmatig voer veel onethischer en dat is legaal.
Laatst gewijzigd door Laura2004 op wo 27 mei 2015, 00:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#3117343
[quote="Laura2004"]
Maar welke ziektes zou een hond allemaal kunnen krijgen van een ziek konijn? Daar ben ik benieuwd naar. Verder ben ik het volledig met Spikkelneus eens. Ik zou hem hier ook direct op laten eten.  Ook omdat het hier werkelijk niemand zou interesseren en het konijn toch al dood is en ik zou ze zeker niet op hun donder geven,  lijkt me compleet zinloos in het stadium dat het konijn al gevangen en dood is.  Ik vind die plofkippen die ik regelmatig voer veel onethischer en dat is legaal.
[/quote]

Volgens mij geen Laura2004. Het is namelijk een beetje de wet van de natuur. Carnivoren vangen jonge en zieke dieren. Gezonde volwassen sterke snelle dieren krijgen ze namelijk lang niet zo makkelijk te pakken. Dus het meeste wat ze eten is jong, zeer oud of ziek.

En verder + 1. Wat een gedoe om het doden/eten van een konijn. Ja nee, we willen dit allemaal liever niet. En natuurlijk probeer je zoiets te voorkomen. Maar je loopt met een hond, niet met een computer gestuurde Sony. Shit happens.
Laatst gewijzigd door Lizzy op wo 27 mei 2015, 08:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Laura2004
#3117346
[quote="Lizzy"]
Volgens mij geen Laura2004. Het is namelijk een beetje de wet van de natuur. Carnivoren vangen jonge en zieke dieren. Gezonde volwassen sterke snelle dieren krijgen ze namelijk lang niet zo makkelijk te pakken. Dus het meeste wat ze eten is jong, zeer oud of ziek.

En verder + 1. Wat een gedoe om het doden/eten van een konijn. Ja nee, we willen dit allemaal liever niet. En natuurlijk probeer je zoiets te voorkomen. Maar je loopt met een hond, niet met een computer gestuurde Sony. Shit happens.
[/quote]
Dat dacht ik dus ook!  Ik vraag dit omdat Kai dus laatst een konijn had gedood en mijn vader deze weg had gegooid,  'omdat ie misschien weleens ziek kon zijn'. Dat vond ik heel erg, zo'n beestje dood voor niks en toen heb ik met grote stelligheid idd beweerd wat jij ook zegt, dat een hond geen ziekte kan krijgen door het eten van een ziek konijn.  Daarom ben ik zo verbaasd dat hier al meerdere malen gezegd wordt dat ze het konijn niet zouden voeren omdat het ziek zou kunnen zijn.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3117375
Ik zou de hond ook niet afstraffen, al zou ik zelf het konijn wel mee nemen en later voeren, maar dat is omdat ik niet wil dat hij met een hele volle buik verder moet lopen.

Verder mag het gewoon niet. En ik wil het absoluut niet hebben, vanwege de levensgevaarlijke situaties die kunnen ontstaan. Je hond gaat aan het rennen, uit zicht, steekt misschien wegen over of vernielt zaken. Bij Oscar was het ook zo dat hij eerst op hazen getriggerd werd en dat later steeds breder heeft getrokken. Nu jaagt hij bij voorkeur op paarden voor de wagen of onder de ruiter. Dat kan gewoon echt niet, dan heb je het over mensenlevens. Dus ik denk niet dat het handig is om iets te stimuleren of toe te staan, wat zulke gevolgen kan hebben.

Kijk, shit happens en voor 1 per ongeluk gevangen konijn hoeft geen wereldpaniek voor uit te breken. Maar vervolgens heb je dan wel een stukje verantwoording te nemen. Waarbij mijn ervaring is dat voorkomen het enige is wat je kan doen.

Bij vogels en muizen vind ik het wat lastiger, omdat vogels overal zitten en wij mensen muisjes en holletjes vaak niet eens zien. Of het zijn er zoooooo achterlijk veel zoals in Friesland! Maar vogels en muisjes leveren in het algemeen ook geen echte blinde ik-ga-er-achteraan renacties op en dan vervallen veel gevaren al.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door