Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3471225
kiara schreef: zo 05 mei 2024, 21:41 Daar zat ik net aan te denken mensen met een moestuin is nu een drama met die ruk slakken.
Ik had het 2 jaar terug ook geprobeerd nou complete mislukking, ik begin er niet meer aan.
Ja paar potten met aardbeien planten maar ook daar vrees ik het ergste voor.
Spijt me zeer maar ga toch echt dan slakken korrels strooien
Met korrels ben ik gestopt, trok gewoon meer aan. Dus werd zelfs nog erger.
Ik vang ze weg en doodt ze ook. Sorry, maar das het enige dat werkt.
En ook wel diervriendelijker dan korrels want die zorgen ervoor dat ze niet meer kunnen eten en verhongeren. Best traag dus. Ik maak er meteen een eind aan.

Lijken trekken trouwens ook predatoren van de slakken aan. Waardoor je op termijn een ecosysteem dat meer in evenwicht is krijgt.
Je kan ook aaltjes kopen die slakken doden.
Door Anne in Zweden
#3471226
Ik zag in een Zweeds tuiniersprogramma iemand die de slakken gewoon doormidden knipte (waren naaktslakken). Daar gingen ze ook niet harder van lopen. :biggrin2:
Door frodo quin
#3471227
pearlsofpassion schreef: zo 05 mei 2024, 22:41 Met korrels ben ik gestopt, trok gewoon meer aan. Dus werd zelfs nog erger.
Ik vang ze weg en doodt ze ook. Sorry, maar das het enige dat werkt.
En ook wel diervriendelijker dan korrels want die zorgen ervoor dat ze niet meer kunnen eten en verhongeren. Best traag dus. Ik maak er meteen een eind aan.

Lijken trekken trouwens ook predatoren van de slakken aan. Waardoor je op termijn een ecosysteem dat meer in evenwicht is krijgt.
Je kan ook aaltjes kopen die slakken doden.
Ik wil ze liever niet doden, maar elke avond een uur met hoofdlamp op jacht blijf ik ook niet trekken, dus als ze niet snel wat meer onder controle raken ga ik wel verder kijken. Het deporteren vond ik niet zo een probleem, maar iets van een levende val zou wel handig zijn.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3471231
frodo quin schreef: zo 05 mei 2024, 22:56 Ik wil ze liever niet doden, maar elke avond een uur met hoofdlamp op jacht blijf ik ook niet trekken, dus als ze niet snel wat meer onder controle raken ga ik wel verder kijken. Het deporteren vond ik niet zo een probleem, maar iets van een levende val zou wel handig zijn.
Maat hoe ver breng je ze dan weg? Wss kruipen ze gewoon terug...
Levende vallen is niet moeilijk. Je kan slakken met heel veel aantrekken. Maar je trekt dan dus de hele buurt naar je toe. Wss verder dan je ze zelf wegbrengt.

Ik ga ze trouwens ook 's avonds in het donker vangen. Maar bij mij wordt het na een tijdje dan wel beter. En het wordt elk jaar een beetje beter. Omdat ze ook echt weg zijn en er dus slakkeneters op afkomen die zelf actief op jacht gaan. Ik weet niet zeker of dat deel bij mij werkt, maar hoop het wel.

Doormidden knippen kan idd, maar dat vind ik vies. Ik trap ze plat. Meteen einde verhaal.

Ja, je kan heel diervriendelijk zijn, maar zo ver rijkt het bij mij toch niet. En volgens mij zijn slakken 1 van die diersoorten die profiteren van menselijke inmenging in het systeem. Het zijn er echt te veel. Die overmacht is ook niet gezond.
Door hannabelgje
#3471235
pearlsofpassion schreef: Maat hoe ver breng je ze dan weg? Wss kruipen ze gewoon terug...
Levende vallen is niet moeilijk. Je kan slakken met heel veel aantrekken. Maar je trekt dan dus de hele buurt naar je toe. Wss verder dan je ze zelf wegbrengt.

Ik ga ze trouwens ook 's avonds in het donker vangen. Maar bij mij wordt het na een tijdje dan wel beter. En het wordt elk jaar een beetje beter. Omdat ze ook echt weg zijn en er dus slakkeneters op afkomen die zelf actief op jacht gaan. Ik weet niet zeker of dat deel bij mij werkt, maar hoop het wel.

Doormidden knippen kan idd, maar dat vind ik vies. Ik trap ze plat. Meteen einde verhaal.

Ja, je kan heel diervriendelijk zijn, maar zo ver rijkt het bij mij toch niet. En volgens mij zijn slakken 1 van die diersoorten die profiteren van menselijke inmenging in het systeem. Het zijn er echt te veel. Die overmacht is ook niet gezond.
Eten jouw kippen ze niet op als ze dood zijn?

Verstuurd vanaf mijn SM-S911B met Tapatalk

Door frodo quin
#3471236
Vorig jaar bracht ik ze eerst niet weg. Ik flikkerde ze van de groenten en fruit waar ze vanaf moesten blijven als ik ze toevallig zag. Uiteindelijk ben ik ze van mijn aardbeien gaan wegvangen en hen in het park gaan uitzetten. Maar dat is inderdaad niet ver. Een paar honderd meter of dichter naar gelang waar ik ze dropte. Haalde wel uit, want ik heb zelf nog een paar aardbeien mogen eten als ze niet rot werden van de regen ten minste.

Nu ben ik de afgelopen week weer beginnen vangen, maar de hoeveelheden zijn schrikwekkend. Ik zet ze nu wel verder weg uit. Een paar kilometer in de wandeling, maar in vogelvlucht zal het wel dichter zijn.

Er mogen gerust slakken zitten en wil heus wel delen, maar dan wel delen, dus ook voor ons en dat concept gaat duidelijk aan hen voorbij.

Huisjesslakken laat ik wel zitten omdat ik begrepen heb dat die niet echt veel schade toebrengen.
Gebruikersavatar
Door kiara
#3471238
frodo quin schreef: zo 05 mei 2024, 22:57 De vangst
Zo dan dat is best veel :o
Ja wat je er ook mee doet het lijkt zo te horen dweilen met de kraan open.
Ik had ook van alles geprobeerd
Bier ( vonden ze lekker dus nog meer)
Koffie prut ( hielp niks)
Vangen dus ook maar bleef aan de gang.
Uiteindelijk dus slakken korrels ( de blauwe) dat hielp nog het beste.

Het is gewoon te nat >:(

Vogels hebben zat te eten denk ik nu :biggrin2:
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3471246
hannabelgje schreef: ma 06 mei 2024, 07:34 Eten jouw kippen ze niet op als ze dood zijn?

Verstuurd vanaf mijn SM-S911B met Tapatalk
Niet die hele dikke en zeker niet zoveel.
De slakken met huisje wel. Ze willen dan vooral het huisje. Een kleine naaktslakjes ook.
Maar die hele dikke krijgen ze moeilijk weg en plakt hun bek van dicht, dus dat leren ze jammer genoeg snel af.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3471248
IMG_20210801_205510.jpg
IMG_20210801_205510.jpg (1.61 MiB) 118 keer bekeken
Deze eten ze dus niet, de kippen.
En die brengen idd het meeste schade.
Foto van 3 jaar geleden.

Die kleine gekleurde huisjesslakken doen niet veel, maar sinds 2-3 jaar heb ik hier ook een explosie van die grote bruine huisjesslakken zoals de wijngaardslakken die je in lookboter kan eten. En die zijn even schadelijk en hardnekkig als de naaktslakken hoor.
De eerste jaren ving ik vlot 200 slakken per week weg in het begin van het seizoen. En dat deed ik dan zo'n 10 tal weken op een jaar schat ik.
Na 5 jaar vangen is het nu niet meer die aantallen en hoeft het niet zo vaak op een jaar. Maar als er jonge plantjes uitkomen of net geplant zijn, ga ik best een weekje toch om de 2 dagen eens. Want bij die kleine plantjes zijn 3 grote slakken of een handvol mini's ook al voldoende om alles af te eten.
Gebruikersavatar
Door pike
#3471256
pearlsofpassion schreef: ma 06 mei 2024, 11:05 IMG_20210801_205510.jpg

Deze eten ze dus niet, de kippen.
En die brengen idd het meeste schade.
Foto van 3 jaar geleden.

Die kleine gekleurde huisjesslakken doen niet veel, maar sinds 2-3 jaar heb ik hier ook een explosie van die grote bruine huisjesslakken zoals de wijngaardslakken die je in lookboter kan eten. En die zijn even schadelijk en hardnekkig als de naaktslakken hoor.
De eerste jaren ving ik vlot 200 slakken per week weg in het begin van het seizoen. En dat deed ik dan zo'n 10 tal weken op een jaar schat ik.
Na 5 jaar vangen is het nu niet meer die aantallen en hoeft het niet zo vaak op een jaar. Maar als er jonge plantjes uitkomen of net geplant zijn, ga ik best een weekje toch om de 2 dagen eens. Want bij die kleine plantjes zijn 3 grote slakken of een handvol mini's ook al voldoende om alles af te eten.
Wijngaardslakken? Bedoel je niet de Segrijnslak? Wijngaardslak is in NL en ook in Belgie een zeldzame soort. Komt voor op kalkrijke bodem. Staat o.a. in NL én in België op de Rode lijst van weekdieren en op de Europeese habitatrichtlijn. Is dus een officieel beschermde soort die je niet mag verstoren laat staan platstampen :-X
Gebruikersavatar
Door pike
#3471257
Vroeger ving ik huisjesslakken weg en bracht ze naar het buitengebied. Kwartier rijden met de auto. Dat leek me ver genoeg. Naaktslakken ving ik weg met bier. Maar na 6 flesjes werd me dat te gortig. ::) eenmaal heb ik gezien hoe een pad een naaktslak ving. Floepte de tong eruit en weg was de slak. Dus misschien is een paddenpoel een idee :-\
Tegenwoordig doe ik er niks meer aan. Heb geen groente meer en als ze tuinplanten willen dan gaan ze hun gang maar, hun lievelingshapjes zet ik er niet meer opnieuw in. De egel eet graag huisjesslakken dus die laat ik zowiezo ook zitten.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3471258
pike schreef: ma 06 mei 2024, 15:45 Wijngaardslakken? Bedoel je niet de Segrijnslak? Wijngaardslak is in NL en ook in Belgie een zeldzame soort. Komt voor op kalkrijke bodem. Staat o.a. in NL én in België op de Rode lijst van weekdieren en op de Europeese habitatrichtlijn. Is dus een officieel beschermde soort die je niet mag verstoren laat staan platstampen :-X
Nee, geen echte.
zoals wijngaardslakken. Zo grote bruine huisjes die in 3d opgerold zijn ipv 2d.
;)
Nog wel wat kleiner en net andere vorm van huis dus zeker geen echte wijngaardslakken. Maar ook niet van die kleine die je in allerlei kleuren vind en in 2D opgerold zijn.
Zal er eens kijken of ik er een foto van kan nemen om je gerust te stellen. :-)

Zal idd wel die segrijnslak zijn.
Gebruikersavatar
Door pike
#3471262
Die kleine met gekleurde streepjes zijn Gewone tuinslak (Cepaea nemoralis).
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door