Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Gebruikersavatar
Door kira
#3397795
@hanna hond uitlaten mag nog in België

Nederland zal wel volgen zie net een fb bericht langs komen van hondenmensen die vinden dat jachttrainingen door kunnen gaan. Ik snap het commerciële belang voor de trainer als het geen vrijwilligers gebeuren is maar snap niet dat de reacties allemaal zijn dat het moet kunnen.

Onze dagen zijn honden uitlaten op afstand werken (een thuis en ik op mijn kantoor met Max een werknemer ieder in eigen kamer met handenwassen en afstand). Mensen uitleggen dat ik geen fysiek contact wil en enkel telefonisch afspraken maak (irriteer mij aan onbegrip bij velen). Boodschappen doen is eenvoudig winkels hier zijn goed gevuld en niet druk. Net kwam iemand iets afgeven aan de deur vervolgens gebruikelijke kletspraat wij staande voor onze deur de ander op de weg bij de auto dus zeker tien meter afstand (leuk ook voor nieuwsgierige buren haha).

Heb vandaag de bestelling pillen voor de honden gehaald maand extra voorraad en gisteren voor onze buitendieren extra voorraad. Voor de honden is aardig wat aanwezig en bij nood wordt het maar brok oid. Voor de hond met lichte allergie is er zestig dagen noodrantsoen aanwezig onze andere honden zullen ook op kliekjes supermarkt rommel etc wel overleven.
Door Siberienne
#3397798
constance.blokzijl schreef: di 17 mar 2020, 20:21 Blijkbaar is dit ook besmettelijker dan men dacht? Het schijnt dat er 1 barman in Ischl ontzettend veel mensen besmet heeft, over heel Europa, benoemde landen zijn oa Zweden, België, Denemarken, Nederland, Duitsland, Engeland en Ierland. Maar ze zijn pas gaan zoeken naar de ‘aanstichter’ nadat de IJslandse autoriteiten aan de bel hebben getrokken met meerdere besmettingen van mensen die in Ischl zijn geweest. Bleek het een Duitse barman te zijn die in een super populaire tent werkt onderaan de piste. Vandaar dat ze dat dal hebben afgesloten en uiteindelijk in 1e instantie het Tirol. Ondertussen zijn er dus al geen idee hoeveel besmette mensen terug gekomen van hun wintersport, inclusief alle mensen die in de voorjaarsvakantie daar zijn geweest.....
Dat is het fenomeen van de ‘superspreader’ die waren er bij SARS en nu bv in Zuid Korea ook. Is lastig maar niet representatief voor hoe het virus zich gemiddeld gedraagt. Zodra deze mensen bv beter zijn, zijn ze ook geen superspreader meer. Geeft wel pieken maar maakt het nog niet zo besmettelijk als mazelen. Gemiddeld besmet een COVID19 pt 2-3 andere patiënten (als je niks doet) bij mazelen is dat 10-12 (en dat is exponentiële groei dus maakt enorm verschil)
Door hannabelgje
#3397804
Je mag wel naar buiten inderdaad, maar bijna alles moet dicht, je mag je niet onnodig verplaatsen en je moet afstand bewaren (dat was al natuurlijk). De politie gaat hierop toezien. Maaruh de politie moet ook afstand houden. Ze kunnen je dus niet arresteren ofzo. No touching lol.
Zonder gekheid ik vind het heftig maar ben er ook wel een beetje blij mee.

Verstuurd vanaf mijn SM-G960F met Tapatalk

Door Cathelijn
#3397806
Ik ga nog naar mijn werk, breng daarvoor Ilan naar mijn ouders. Ik hou zoveel mogelijk afstand van ze.
Vanmorgen bij ons overleg zijn we zover mogelijk uit elkaar gaan zitten, maar we kunnen de fabriek niet stilleggen en allemaal thuiswerken lukt ook niet. Met alles wat stil komt te liggen en de economische maatregelen van de overheid is het toch een beetje raar om het zo druk te hebben.
Gebruikersavatar
Door Kaio
#3397808
hannabelgje schreef: di 17 mar 2020, 21:45 Je mag wel naar buiten inderdaad, maar bijna alles moet dicht, je mag je niet onnodig verplaatsen en je moet afstand bewaren (dat was al natuurlijk). De politie gaat hierop toezien. Maaruh de politie moet ook afstand houden. Ze kunnen je dus niet arresteren ofzo. No touching lol.
Zonder gekheid ik vind het heftig maar ben er ook wel een beetje blij mee.

Verstuurd vanaf mijn SM-G960F met Tapatalk
Wel nog heel fijn dat ze oog hebben voor het feit dat buiten bewegen gezond is ( zeker nu er schonere lucht hangt) En zo kun je ook gelukkig nog met de hond wandelen :)
Door Siberienne
#3397809
Cathelijn schreef: di 17 mar 2020, 21:52 Ik ga nog naar mijn werk, breng daarvoor Ilan naar mijn ouders. Ik hou zoveel mogelijk afstand van ze.
Vanmorgen bij ons overleg zijn we zover mogelijk uit elkaar gaan zitten, maar we kunnen de fabriek niet stilleggen en allemaal thuiswerken lukt ook niet. Met alles wat stil komt te liggen en de economische maatregelen van de overheid is het toch een beetje raar om het zo druk te hebben.
+1
Wij moesten vanmorgen in een kleinere ruimte zitten omdat de grote voor een overleg nodig was waar iedereen minstens een meter uiteen moest zitten, zaten wij opeen gepropt... :biggrin2:

Ja ik ga meer werken ipv minder. ML is thuis, voor mij en voor de honden fijn maar wel bizar.
Door eelke
#3397817
hannabelgje schreef:België gaat in lockdown vanaf morgen hoor ik. Heftig....

Verstuurd vanaf mijn SM-G960F met Tapatalk
Komt iedereen hier winkelen, moeten hier de winkels ook dicht...

Verstuurd vanaf mijn SM-A202F met Tapatalk

Gebruikersavatar
Door Kaio
#3397823
eelke schreef: di 17 mar 2020, 22:35 Komt iedereen hier winkelen, moeten hier de winkels ook dicht...

Verstuurd vanaf mijn SM-A202F met Tapatalk
Of je gooit als nerlandzijnde de grens vanaf België dicht. Heeft Duitsland ook al dagen geleden gedaan bij oostenrijk, zwitserland en frankrijk, vanwege hamstertoerisme . Vanuit Nederland is nog wel open maar daar wordt je zeg maar lastig gevallen. Auto aan de kant, gecontroleerd op fitheid en vragen gesteld enzo.

Ik snap alleen niet dat ik lees dat in België Kruidvat ook dicht is ( Ok het is een opgekropte winkel met weinig ruimte)
Maar ik zou denken, een grotere verzameling aan was, poets, vrouwenhygiene en bekschrobprodukten toch essentieel is een beetje?
Door Lizzy
#3397826
Siberienne schreef: di 17 mar 2020, 19:54 Om te beginnen bij China: we zitten in een andere situatie dan China: daar konden ze nog proberen het virus te stoppen en in China te houden, nu zit het over de hele wereld. En blijft het voorlopig nog wel even rondgaan. We kunnen Nederland op de lange termijn niet afgrendelen van de wereld.
Doet China het goed? Ja daar gaan de besmettingen nu omlaag. Vraag is wat er gebeurt als er weer introductie van buiten komt. Uit de geschiedenis van pandemien weten we dat het vaak in golven gaat. Dus ik wacht effe met juichen. Ik snap ook niet wat je bedoelt dat er niet naar China geluisterd wordt? Er wordt door professionals hier met collega's uit China uitgebreid gesproken.
Ja nee, dat is waar, dat zijn nog dikke vraagtekens.
Ik heb meerdere artsen uit China en Hongkong aan het woord gehoord die verbouwereerd waren over onze aanpak. Vandaar mijn opmerking. Verder weet ik helaas niet hoe er achter de schermen wordt gecommuniceerd. Maar als jij zegt dat de wereld met China in gesprek is: dan zal dat en ben ik blij dat te lezen. De wereld heeft elkaar nu harder nodig dan ooit.
Voor groepsimmuniteit heb je lang niet altijd 80-90% besmettingen nodig. Als een virus zich minder makkelijk verspreid heb je ook minder immune personen nodig. COVID19 verspreid zich lang niet zo makkelijk als bv mazelen.

Vergeet ook niet dat besmettingen niet hetzelfde is al zieken. Jij schrijft 80-90% zieken maar hoe groot het percentage mensen is dat het virus wel oploopt en helemaal niet ziek wordt, dat weten we gewoon nog niet. En dat kunnen we ook nog niet meten. Maar het gaan geen 13,5 miljoen zieken worden, daar durf ik mijn hand voor in het vuur te steken.
Ik hoop van harte dat je gelijk hebt. Ik zou het liefst hier opgesloten in huis blijven zitten totdat er een medicijn gemaakt is... Gisteren zag ik een beeld op TV waarbij 800 mensen in Italië aan de beademing liggen en gewoon niet opknappen :'( . WTF??! En ik zag ook dat de mondkapjes in ziekenhuizen gewoon dreigen op te raken.

Jeetje, ik dacht dat aan het eind van het jaar auto's zelfbesturend zouden zijn maar het blijkt dat we niet eens genoeg mondkapjes kunnen maken :-\
En over de hygiene: ik merk dat ik zelf ook licht neurotisch wordt en wil dat toch even nuanceren. Bijvoorbeeld geen handen geven: de reden daarvoor is niet dat elke handdruk nou direct overdracht geeft. Als jij nu naar buiten loopt en 100 niet zieke mensen een hand geeft, is de kans dat je het in NL op dat moment corona oploopt nihil. Alleen, als je 17miljoen handdrukken voorkomt, voorkom je een aantal gevallen. Het risico dat een individu loopt door bijvoorbeeld een karretje in de supermarkt is helemaal niet groot. Maar ook daar geldt: als mensen continu dezelfde dingen delen (bv geld) dan gebeuren zeldzame dingen soms ook.

Maar goed, ik noemde dit al eens eerder de cursus omgaan met onzekerheden voor gevorderden. Of het zo gaat lukken ? ik durf het niet te voorspellen.
Ik geloof ook niet dat handen wassen onze natie gaat redden....

Is het trouwens waar dat het virus zich inmiddels in twee stammen gemuteerd heeft, eentje waar je heul ziek van wordt en eentje die milder ziekte verloop geeft?
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3397829
Lizzy schreef: di 17 mar 2020, 17:06 Je gaat naar de supermarkt. Doet daar boodschappen met je handen. Toch? Rijd je daarna naar huis. Zitten er toch niet alleen jouw bacillen aan dat stuur?

Ja, van mij hoef je het niet schoon te maken ;D . Misschien slaat het ook wel nergens op.... Ik weet het niet. Ik doe het gewoon voor de zekerheid.

Ja dan zitten niet alleen jou bacillen aan het stuur. Maar alle bacillen die aan het stuur zitten, komen wel van jou handen. En wat hebben die handen allemaal aangeraakt? Je moet je autosleutel uit je jaszak halen, je hebt je eigen beurs uit je tas/jaszak gehaald en er weer in terug gestopt, je veegt (al dan niet bewust) een keer met je handen langs je kleding, de deurknop van de auto, je gordel enz.

Daardoor komen dingen als het stuur en lichtschakelaars met spiritus poetsen me zo over als schijnveiligheid. Je zit continu aan alles, zonder dat je het eigenlijk zelf door hebt. En na een x aantal uur is het virus buiten het lichaam dood. Hoeveel uur precies, geen idee. Maar na een nachtje slapen is alles weer "schoon", daar kun je denk ik wel van uitgaan.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3397830
Kaio schreef: di 17 mar 2020, 08:53 Ik maak me er meer ongerust dat mensen het niet serieus nemen, nou daarom zijn nu dus ook de restaurant dicht en cafe's. Maar als mensen dan verder thuis party'sgaan organiseren enzo, dan vrees ik nog hardere maatregelen. Eentje die in Italië al genomen is, nu in Frankrijk ook al. Dus ergens ben ik blij dat men zich een beetje al zo gedraagd. ;)
Overigens mag(moet) je in een lock down nog steeds naar je werk ( dat hebben die mensen dan verkeerd begrepen die jou bekritiseren ) en boodschappen doen maar dat is ook alles.
En daar vrees ik hier nu serieus wel voor, thuisblijven ok, honden thuisblijven ok, die overleven dat wel, maar voor hoelang? 2 weken , 3 weken, eh 2 maanden ? Dan wordt het toch ff anders vrees ik. En persoonlijk moet ik ook niet aan denken om heel lang niet te kunnen wandelen buiten :o
Ja, thuis party's organiseren en dat soort dingen is natuurlijk ook je reinste idioterie. Maar om het in context te plaatsen, ik heb gisteren een laatste bosrit gemaakt met mijn juf en een collega. Stond al maanden gepland, ik heb de juf vorige week nog gezien en heb maandag nog de hele dag in ons mutvolle flexplekken kantoor met de collega gezeten. Dus geen mensen die ik al tijden niet gezien had. We hebben de regels in acht gehouden (afstand houden, handen wassen enz) en we hebben een goed uurtje door het bos gereden.

Met alle respect, daarvoor hoef je iemand niet te verketteren. De paardensector heeft ook richtlijnen opgesteld, omdat het lastige met paarden-sportclubs natuurlijk wel is dat de paarden gewoon hun zorg nodig hebben. Wat wij gedaan hebben, viel binnen die regels, dat heeft de juf heel uitgebreid gecheckt bij het RIVM. Ik heb dus nu niet hoogstpersoonlijk de dood van alle kwetsbare mensen op mijn geweten, zullen we maar zeggen.

En persoonlijk, ik zie helemaal niets in een lockdown. Dat is uitstel van executie, geen afstel. Want het is een virus en daar hebben ze niet zomaar een medicijn voor. Voor griep en verkoudheid hebben we ook nog altijd geen medicijn en voor aids is na tientallen jaren het wiel ook nog steeds niet compleet uitgevonden. En echt hoor, we kunnen niet lange tijd in lockdown met elkaar, want dan gaan we niet dood van het virus, maar van de honger.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door