Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Gebruikersavatar
Door Angelique
#3375038
Laika schreef:Wat een mooi kipje Angelique! En wat heb je veel gras in je ren staan. Hier hebben de dames een maanlandschap gecreeerd ;D

Haha, dat vele gras is heel lokaal hoor. 1/3 van de ren is hier ook een zandverstuiving, dan een stuk knollenveld en dan komt het groen...ik wil het geen gras noemen :biggrin2:

Deze stonden in het knollenveld :biggrin2: Toevallig nu net gemaaid, dus dan lijkt het heel wat, maar de gleuven van wat ooit pieperveld was liggen er nog in. Na het maaien dan ook tijdenlang geen last van nierstenen oid :biggrin2:
IMG_7541.JPG
IMG_7541.JPG (7.73 MiB) 1740 keer bekeken
Gebruikersavatar
Door Angelique
#3375041
Nu we hier toch leuk aan het kippen zijn......

Ik ben het nieuwe interieur van mijn nieuwe kippenhok aan het uitdenken. Omdat Brahmen graag op een plank/op de grond liggen, komt er een plank met daarboven een zitstok,en een plank om op te pitten/recreeren die meteen als plafond voor de grondbedden zal dienen.

Maar dan de zitstokken. We kennen allemaal de verhaaltjes van de half afgeronde latten die we zouden moeten gebruiken. Buiten zitten mijn kippen net zo graag op een flinke tak uit de populier alhier, dus tot zover dat je geen ronde stok zou mogen hebben. Maar nu was ik via pinterest op een amerikaans kippenform aan het zoeken in een topic over zitstokken/poepplanken enz. en viel het mij op dat ze daar...ongeacht het formaat kip bijna allemaal latjes gebruiken van circa 7 tot 10cm breed waar die kippen dan op zitten. Lijkt me eigenlijk ook wel wat. zo te zien zitten de kippen er comfortabel op.
En anders zoek ik toch een leuke tak uit de populier of appelboom op, die vinden ze buiten ook tof.

In de huidige hokken heb ik zowel brede afgeronde latten als eentje met bezemsteel en zo'n beetje alles wordt wel of niet gebruikt.

Dit forum: https://www.backyardchickens.com/thread ... 39/page-19
Gebruikersavatar
Door Angelique
#3375042
Lizzy schreef:Afbeelding
Schitterende foto :smitten:

Jouw kippen hebben het wel ultiem gaaf hoor! Hoe is het met het nieuwe hok?
Bijna klaar. Net is het luikje erin gegaan en dan moet het geheel nog 1x gebeits worden, want de beits was op ::) En dan de binnenkant nog invullen.
Zie vorige post :biggrin2:
Door hannabelgje
#3375043
Ik heb net mijn eieren geschouwd en ik heb er 20 over die er goed uitzien. 10 per kip. Duurt niet lang meer zo te zien.

Verstuurd vanaf mijn SM-G960F met Tapatalk
Gebruikersavatar
Door Spikkelneus
#3375045
Ik heb een orpington die al een week of 7-8 broeds is sinds gister op nepeieren zitten, want zondag komen er kuikens (en je zal altijd zien, dat ze het dan net 1 dag van tevoren voor gezien houdt....)
IMG_3242.JPG
IMG_3242.JPG (2.37 MiB) 1723 keer bekeken
Door hannabelgje
#3375046
Kuikens onder een broedse kip leggen lukt hier meestal niet. Kippen weten dat het hun kuikens niet zijn.

Verstuurd vanaf mijn SM-G960F met Tapatalk
Gebruikersavatar
Door Spikkelneus
#3375049
Ik doe dat elk jaar, lukt altijd.
hannabelgje schreef:Kuikens onder een broedse kip leggen lukt hier meestal niet. Kippen weten dat het hun kuikens niet zijn.

Verstuurd vanaf mijn SM-G960F met Tapatalk
Gebruikersavatar
Door Laika
#3375051
Angelique schreef:Nu we hier toch leuk aan het kippen zijn......

Ik ben het nieuwe interieur van mijn nieuwe kippenhok aan het uitdenken. Omdat Brahmen graag op een plank/op de grond liggen, komt er een plank met daarboven een zitstok,en een plank om op te pitten/recreeren die meteen als plafond voor de grondbedden zal dienen.

Maar dan de zitstokken. We kennen allemaal de verhaaltjes van de half afgeronde latten die we zouden moeten gebruiken. Buiten zitten mijn kippen net zo graag op een flinke tak uit de populier alhier, dus tot zover dat je geen ronde stok zou mogen hebben. Maar nu was ik via pinterest op een amerikaans kippenform aan het zoeken in een topic over zitstokken/poepplanken enz. en viel het mij op dat ze daar...ongeacht het formaat kip bijna allemaal latjes gebruiken van circa 7 tot 10cm breed waar die kippen dan op zitten. Lijkt me eigenlijk ook wel wat. zo te zien zitten de kippen er comfortabel op.
En anders zoek ik toch een leuke tak uit de populier of appelboom op, die vinden ze buiten ook tof.

In de huidige hokken heb ik zowel brede afgeronde latten als eentje met bezemsteel en zo'n beetje alles wordt wel of niet gebruikt.

Dit forum: https://www.backyardchickens.com/thread ... 39/page-19
7 tot 10 cm lijkt me erg breed. In mijn hok zitten de kippen op balkjes van 45mm breed. De zitstok zit vrij van de wanden en waar hij aan de onderkant op ligt zitten van die oliebakjes om bloedluizen tegen te houden. Onder de zitstok ligt een mestplank die ik elke dag schoonveeg.

Ik durf de kippen niet meer los in het weiland te laten. 2 kippen hebben een roofvogelaanval niet overleefd en eentje ternauwernood. Ik heb de kippen nu buiten hun ren achter netten lopen die vlak langs het gaas staan. Als er wat meer blad aan de bomen zit dan wil ik ze naar de bosplantsoenen leiden door een gaastunnel.

Die roofvogels hebben wij ons echt op verkeken. Ik dacht altijd dat alleen krielen de sjaak waren maar het blijkt achteraf dat ze ook Brahma's te grazen nemen.
Het lullige vind ik ook dat mensen in de buurt hun kippen wel gewoon los hebben lopen. Zou het echt helpen als er een haan bij loopt (ze zeggen dat die waarschuwt bij een roofvogel).
Gebruikersavatar
Door Angelique
#3375052
Laika schreef:7 tot 10 cm lijkt me erg breed. In mijn hok zitten de kippen op balkjes van 45mm breed. De zitstok zit vrij van de wanden en waar hij aan de onderkant op ligt zitten van die oliebakjes om bloedluizen tegen te houden. Onder de zitstok ligt een mestplank die ik elke dag schoonveeg.

Ik durf de kippen niet meer los in het weiland te laten. 2 kippen hebben een roofvogelaanval niet overleefd en eentje ternauwernood. Ik heb de kippen nu buiten hun ren achter netten lopen die vlak langs het gaas staan. Als er wat meer blad aan de bomen zit dan wil ik ze naar de bosplantsoenen leiden door een gaastunnel.

Die roofvogels hebben wij ons echt op verkeken. Ik dacht altijd dat alleen krielen de sjaak waren maar het blijkt achteraf dat ze ook Brahma's te grazen nemen.
Het lullige vind ik ook dat mensen in de buurt hun kippen wel gewoon los hebben lopen. Zou het echt helpen als er een haan bij loopt (ze zeggen dat die waarschuwt bij een roofvogel).
Hier is een brahmahaan te grazen genomen en onlangs nog een legkipje. Dat is me hier ook tegengevallen hoor, bij het vorige huis aten ze alleen de krielen van de buurvrouw ::) Goed, 2 kipjes in 4 jaar tijd, niet leuk, maar dat is de tol die ze/we betalen voor de vrije uitloop. Ik heb er dus een flinke haan bijlopen en deze is wel stoerder dan z'n voorganger (die zat als 1ste achter het hok als die een buizerd spotte) maar gaat wel als 1 van de eerste naar bed en dat legkipje is dus in de schemer gepakt.
Ze gaan overigesn allemaal gillen als ze er eentje spotten.
Ik heb inmiddels wel voor schuilhutjes gezorgd in het veld, maar voor de rest lopen ze hier ook vrij rond. Overkappen is geen optie en ze klein zetten worden ze oko niet blij van. Dat hebben we een poosje gedaan na de 1ste aanval, maar dat was uiteindelijk geen optie. Nu een aantal schuilhutjes in de wei en straks staat het boerenwormkruid weer hoog en ondertussen ook vlinderstruiken e.d. bijgeplant en hopelijk gaat dat 'm een beetje doen.

4,5 cm zijn toch weer balkjes, waar poten wel omheen gaan, zoiets hangt ook in een van de oude hokken. Ik was ook wat verbaasd over die plankjes, want dat zie je in NL toch niet zo.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#3375053
Spikkelneus schreef:Ik doe dat elk jaar, lukt altijd.

Ik hoor dat ook wel vaker dat dat gedaan wordt, ook om een kip van de broeds af te helpen. Ik heb het 1x gedaan, kon nog net voorkomen dat het kuiken door 2 hennen doodgepikt werd. Die krengen begonnen direct te hakken toen ze het kuiken voelde/zagen. :-X
Gebruikersavatar
Door Angelique
#3375054
Nieuwehok en de zandverstuiving :biggrin2:
019B651D-3972-49DC-9068-75CD8BE7D9A4.jpeg
019B651D-3972-49DC-9068-75CD8BE7D9A4.jpeg (1.32 MiB) 1699 keer bekeken
27DFC157-08CD-410E-9C55-9BE3F6E237B1.jpeg
27DFC157-08CD-410E-9C55-9BE3F6E237B1.jpeg (950.31 KiB) 1699 keer bekeken
Door MillyMol
#3375055
Ik heb me vandaag maar eens aangemeld bij het kippenforum. Ik dacht: een goede voorbereiding is het halve werk. ;D
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3375056
Mooi hoor Lique! Net zo'n wildspothut maar dan wat lager op z'n poten. :biggrin2:

Dat kipje hrlelemaal rechts is een dotje hé? Ik vind die toch ook erg leuk om naar te kijken. Zeker dat zilver gezoomd is echt wel mooi hè.

Amai, een vogel die een Brahma haan neemt. Moedige vogel. :o
OK, ze zijn te doen, maar zo zien ze er toch niet uit. Ze lijken wel 10kg te wegen ipv 5 of 6. En dat is ook al zoveel voor een roofvogel, zou ik denken.

Hier is de ren niet overdekt. Ik vind dat ook niet te doen. Dus maar hopen dat het ons bespaard blijft.
Dat ze dan maar wat van die kauwen en kraaien pakken. Zo zijn er hier veeeel te veel.

Mijn kippenhok moet ook nog serieus verbouwd. Daar wil ik deze zomer werk van maken. Maar ik ben vertrokken van het kippenhok dat er stond (staat op fundering en is mooi groot) en probeer dat dan te vormen naar wat ik wil. Maar dat is natuurlijk veel moeilijker dan gewoon van niets beginnen. ::) Vooral omdat het vergeven zit van de kieren. :-X Gelukkig werkt de duatomeeenaarde prima tegen de bloedluis. Ik heb gewoon zowat het hele hok volgestuifd en probeer dat zoveel mogelijk te laten hangen. Af en toe wat extra op de zitstokken. En die moeten wel dringend vervangen en met een deftig mechanisme opgehangen.

En ik wil de kipjes in de frisse lucht laten slapen, dus niet in een afgesloten hok. Dat vinden ze veel leuker. Dat maakt het er ook niet eenvoudiger op.
Maar we komen er wel. :biggrin2:
Gebruikersavatar
Door Angelique
#3375057
MillyMol schreef:Ik heb me vandaag maar eens aangemeld bij het kippenforum. Ik dacht: een goede voorbereiding is het halve werk. ;D

Veel plezier! en geen mods tegenspreken h;e, want dan lig je eraf :biggrin2: :biggrin2:
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door