Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

#3173658
Kaela schreef: Ik denk daar anders over. Het feit dat het verdrietig is doet niets af aan het feit dat er betaald moet worden. Je maakt gebruik van een gebouw, er zijn mensen voor je aan het werk. Als je voor een bruiloft een uur langer een ruimte met personeel huurt betaal je er ook voor.

Wat dan gelijk wel duidelijk is: zorg dat je voldoende verzekerd bent of gespaard hebt! Want ja voor jezelf is het vreselijk als je op die manier een dienst moet afraffelen.
het ligt eraan hoe... wij hadden alles met hun door besproken, zelfs geoefend met muziek en wat we wilde zeggen.. ze wisten hoelang t ging duren....dat wij bij mn pa zn kist weg liepen en zij ons al ver voor de deur een hand gaf en ons zo naar buiten 'duwde' en dat was echt zo..zij bleef staan en terwijl we elkaar een hand gaven besjoerde ze ons zo naar buiten...vond dat echt erg en belachelijk...we liepen al naar de deur...
zelfde als dat wij mn pa gingen ophalen en hem zelf in de auto wilde 'zetten', ook door besproken ed. komen we daar stond ie er al in, ik vond dat echt heel erg.. het laatste wat we konden doen werd afgepakt..
Laatst gewijzigd door me and my boys op wo 25 nov 2015, 13:17, 1 keer totaal gewijzigd.
#3173659
Kaela schreef: Ik denk daar anders over. Het feit dat het verdrietig is doet niets af aan het feit dat er betaald moet worden. Je maakt gebruik van een gebouw, er zijn mensen voor je aan het werk. Als je voor een bruiloft een uur langer een ruimte met personeel huurt betaal je er ook voor.

Wat dan gelijk wel duidelijk is: zorg dat je voldoende verzekerd bent of gespaard hebt! Want ja voor jezelf is het vreselijk als je op die manier een dienst moet afraffelen.
De kosten van een bruiloft en die van een begrafenis/crematie, zijn niet met elkaar te vergelijken. En dat komt omdat ze precies weten dat je in een emotionele toestand verkeerd en ook niet veel keus hebt. Voor onze receptie, inclusief koffie, thee en hapjes, waren wij minder dan de helft kwijt dan onze vrienden voor de koffietafel (alleen koffie en thee, geen hapjes/broodjes) na de crematie van hun vrouw. Reden? Wij hadden tijd genoeg, kunnen gewoon heel simpel zeggen dat we nog wel ergens anders gaan kijken of het ergens goedkoper kan.

Natuurlijk moet er overal voor betaald worden. Niks mis mee. Dat weet ook iedereen.
Maar 250 euro voor een kwartier (!) langer in een zaal blijven, dat heeft niets te maken met de huur van het gebouw (verwarming, personeel) maar alles met geld verdienen over de rug van anderen.
#3173690
Hope schreef: De kosten van een bruiloft en die van een begrafenis/crematie, zijn niet met elkaar te vergelijken. En dat komt omdat ze precies weten dat je in een emotionele toestand verkeerd en ook niet veel keus hebt. Voor onze receptie, inclusief koffie, thee en hapjes, waren wij minder dan de helft kwijt dan onze vrienden voor de koffietafel (alleen koffie en thee, geen hapjes/broodjes) na de crematie van hun vrouw. Reden? Wij hadden tijd genoeg, kunnen gewoon heel simpel zeggen dat we nog wel ergens anders gaan kijken of het ergens goedkoper kan.

Natuurlijk moet er overal voor betaald worden. Niks mis mee. Dat weet ook iedereen.
Maar 250 euro voor een kwartier (!) langer in een zaal blijven, dat heeft niets te maken met de huur van het gebouw (verwarming, personeel) maar alles met geld verdienen over de rug van anderen.
Dit is dan ook eigenlijk weer een reden om daar gedurende je leven over na te denken, te onderzoeken etc.
Ik vond het toen ook heel triest om te horen hoe duur het is om wat extra tijd voor de uitvaart te krijgen. Er voor gekozen om de normale tijd aan te houden. Ik vond veel meer kosten erg triest. Zeker als je achteraf er achter komt dat het bij een ander zoveel goedkoper is en ook goed verzorgt is. Tja dat moet je dan wel weer vooraf weten want op het moment dat je belt om een peroon op te halen ga je al een soort van dienst aan met die partij. Wist ik veel dat er nog andere opties waren (mijn vader was natura verzekerd).
Door Lil
#3173694
Hope schreef: De kosten van een bruiloft en die van een begrafenis/crematie, zijn niet met elkaar te vergelijken. En dat komt omdat ze precies weten dat je in een emotionele toestand verkeerd en ook niet veel keus hebt. Voor onze receptie, inclusief koffie, thee en hapjes, waren wij minder dan de helft kwijt dan onze vrienden voor de koffietafel (alleen koffie en thee, geen hapjes/broodjes) na de crematie van hun vrouw. Reden? Wij hadden tijd genoeg, kunnen gewoon heel simpel zeggen dat we nog wel ergens anders gaan kijken of het ergens goedkoper kan.

Natuurlijk moet er overal voor betaald worden. Niks mis mee. Dat weet ook iedereen.
Maar 250 euro voor een kwartier (!) langer in een zaal blijven, dat heeft niets te maken met de huur van het gebouw (verwarming, personeel) maar alles met geld verdienen over de rug van anderen.
Ik ben dus verzekerd voor mijn uitvaart en gelukkig zijn/waren mijn ouders dat ook. Ik houd bij verzekeren wel degelijk rekening met alle mogelijkheden.

En ja het is mega emotioneel, maar vooraf waren alle kosten en opties heel helder en als je met die mensen om tafel zit dan doen ze ter plekke met een klik op de knop alles veranderen en krijg je heel veel uitdraaien van optie a b en c. Ik heb echt in elke millimeter keuzevrijheid gehad bij het regelen van de crematie gebaseerd op de kosten, want die waren heel erg inzichtelijk.

Zo weet ik ook bij honden waar het over begon precies hoe en wat. Nu moet ik zeggen dat alle prijzen van het huisdierencrematorium online met 1 druk op de knop te vinden zijn.
#3173713
ik wist dat ik ieder moment met zimba moest pakken, maar echt nagedacht over hoe of wat... ik wist wel dat ie individueel gecremeerd zou worden en ik een urn wilde.... verder was t me een rotzorg.. ik had hem nog en ging zeker mezelf niet in een dip denken over t hoe of wat....
toen ie was overleden vroeg de da wat we wilde, cremeren dus en hij somde een aantal crematoriums op... ik wilde zimba zelf wegbrengen, dichts bij zijnde cremtorium was in rotterdam, nou prima... de da heeft gebeld en geregeld dat we er heen konden...was ook de enigste optie want de rest was dicht..
zimba was mn 3de kanjer die is overleden en bij alle 3 had ik me er voor niet in verdiept...
laat staan in de kosten...ik wilde het zo als t is gegaan en al zou ik een mnd droog brood moeten eten..
overigens toen de da zei dat ie moest bellen of ze wel open waren... had ik gelijk gezegd al zijn ze allemaal dicht, gaat ie alsnog met mij mee
Door Lil
#3173791
Ik snap je helemaal Ellen, maar juist omdat ik wil hoe het gaat ligt hier voor Boris al 4 jaar geld opzij. Mocht het op een ongunstig tijdstip gebeuren, dan laat ik hem bij de dierenarts veilig liggen totdat ik hem of zelf breng of dat het crematorium hem komt halen. Idem voor de andere honden. Mocht per ongeluk een andere hond eerst gaan: Kimba is zo klein en de kat ook dat ik mij om kosten geen zorgen maak. Jones is dermate groot dat ik voor hem groepscrematie kan bekostigen met het geld dat weg ligt en zodra het kan gaat voor hem ook geld opzij. Ik moet toch ook geld opzij zetten voor dakosten etc. Dus ligt er ook geld opzij voor crematies (inslapen kan uit potje da). Dus de kosten weet ik nu al (ik wil verstrooien en geen urn, dus dat is niets onverwachts aan extra uitgaven hier).
#3173822
Hope schreef: De kosten van een bruiloft en die van een begrafenis/crematie, zijn niet met elkaar te vergelijken. En dat komt omdat ze precies weten dat je in een emotionele toestand verkeerd en ook niet veel keus hebt. Voor onze receptie, inclusief koffie, thee en hapjes, waren wij minder dan de helft kwijt dan onze vrienden voor de koffietafel (alleen koffie en thee, geen hapjes/broodjes) na de crematie van hun vrouw. Reden? Wij hadden tijd genoeg, kunnen gewoon heel simpel zeggen dat we nog wel ergens anders gaan kijken of het ergens goedkoper kan.

Natuurlijk moet er overal voor betaald worden. Niks mis mee. Dat weet ook iedereen.
Maar 250 euro voor een kwartier (!) langer in een zaal blijven, dat heeft niets te maken met de huur van het gebouw (verwarming, personeel) maar alles met geld verdienen over de rug van anderen.
Ben ik nog steeds niet met je eens. Wij hebben alle keus gehad. We konden uit diverse locaties kiezen, kregen keurig een overzicht van wat alles per locatie kostte. Wij waren niets verplicht wegens kortere tijd, we konden alles kiezen (we hadden ook een fantastische begrafenisondernemer, die had alles tot in de puntjes in orde). 250 euro voor een kwartier langer blijven vind ik nog steeds niets geks. Wij hadden ruim 200 man op de dienst, die kregen allemaal drankjes en hapjes, er liep een man of 7 a 8 om iedereen goed te voorzien, dat kost wat. Sterker nog, ik denk dat dat wel meer dan 250 euro per kwartier kost, want naast het bedienend personeel, was er ook nog het personeel wat achter de schermen bezig was met de daadwerkelijke crematie en alles wat daarbij komt kijken.

Misschien dat het ook komt omdat bij ons alles is gegaan zoals we het graag wilden dat het anders voelt. Maar ondanks dat door idiote aantallen op de condoleance en crematie beide diensten enorm uitliepen en we vaker zijn gaan kijken dan we in eerste instantie af hadden gesproken, vielen de rekeningen ons enorm mee. Terwijl er wel gewoon gerekend werd wat in de prijsopgaves stond.
#3173884
Kaela schreef: Ben ik nog steeds niet met je eens. Wij hebben alle keus gehad. We konden uit diverse locaties kiezen, kregen keurig een overzicht van wat alles per locatie kostte. Wij waren niets verplicht wegens kortere tijd, we konden alles kiezen (we hadden ook een fantastische begrafenisondernemer, die had alles tot in de puntjes in orde). 250 euro voor een kwartier langer blijven vind ik nog steeds niets geks. Wij hadden ruim 200 man op de dienst, die kregen allemaal drankjes en hapjes, er liep een man of 7 a 8 om iedereen goed te voorzien, dat kost wat. Sterker nog, ik denk dat dat wel meer dan 250 euro per kwartier kost, want naast het bedienend personeel, was er ook nog het personeel wat achter de schermen bezig was met de daadwerkelijke crematie en alles wat daarbij komt kijken.

Misschien dat het ook komt omdat bij ons alles is gegaan zoals we het graag wilden dat het anders voelt. Maar ondanks dat door idiote aantallen op de condoleance en crematie beide diensten enorm uitliepen en we vaker zijn gaan kijken dan we in eerste instantie af hadden gesproken, vielen de rekeningen ons enorm mee. Terwijl er wel gewoon gerekend werd wat in de prijsopgaves stond.
Als het voor de receptie/koffietafel was geweest met bedienend personeel, dan zou ik het nog een klein beetje begrijpen. Maar zoveel geld voor een zaal waar niemand toezicht houdt... ik vind dat gewoon echt belachelijk.
Ik begrijp echt wel dat alles geld kost. Maar ik ben er van overtuigd dat alle prijzen een paar keer over de kop gaan als er "bruiloft" of "uitvaart bij staat. En dan met name dat laatste.

De man die daar de uitvaart kwam regelen/begeleiden, ik vond dat een drama. En dat zal absoluut niet geholpen hebben aan het gevoel dat onze vrienden compleet werden uitgekleed. Elke dag weer was iedereen blij dat hij weg was. Het was onpersoonlijk en koud, en dat hoorde niet. Maar goed.
#3173891
Hope schreef: Als het voor de receptie/koffietafel was geweest met bedienend personeel, dan zou ik het nog een klein beetje begrijpen. Maar zoveel geld voor een zaal waar niemand toezicht houdt... ik vind dat gewoon echt belachelijk.
Ik begrijp echt wel dat alles geld kost. Maar ik ben er van overtuigd dat alle prijzen een paar keer over de kop gaan als er "bruiloft" of "uitvaart bij staat. En dan met name dat laatste.

De man die daar de uitvaart kwam regelen/begeleiden, ik vond dat een drama. En dat zal absoluut niet geholpen hebben aan het gevoel dat onze vrienden compleet werden uitgekleed. Elke dag weer was iedereen blij dat hij weg was. Het was onpersoonlijk en koud, en dat hoorde niet. Maar goed.
Nee dat hoort niet. De vrouw die wij hadden was super en dat heeft ons heel erg geholpen. Zo belangrijk. Ik kan me ook niets voorstellen bij wat Ellen verteld, dat er zo aan je laatste wensen voorbij gegaan wordt. Want ik vind wel dat voor al dat geld en bij dergelijke emotie moet de dienstverlening wel heel goed zijn. Maar ja helaas is de wereld niet altijd zo.
Door Lil
#3173936
Kaela schreef: Nee dat hoort niet. De vrouw die wij hadden was super en dat heeft ons heel erg geholpen. Zo belangrijk. Ik kan me ook niets voorstellen bij wat Ellen verteld, dat er zo aan je laatste wensen voorbij gegaan wordt. Want ik vind wel dat voor al dat geld en bij dergelijke emotie moet de dienstverlening wel heel goed zijn. Maar ja helaas is de wereld niet altijd zo.
+1

Zoop blij dat het bij ons super ging en ze zeer netjes waren en enorm hielpen. Echt meedachten en op alles attent maakten.

Wij hebben technische storing gehad waardoor wij half uur te laat begonnen: helft van koffietafel niet hoeven betalen. Vond dat heel netjes.
#3173994
Als je de prijzen vergelijkt met die van een hond van 30 kg of een mens, vindt ik het belachelijk duur een crematie voor een mens.
Ik bedoel er zijn ook mensen en een gebouw nodig voor een hond. Ik heb het even nagekeken.

Thuis inslapen ong. €100.
Individuele crematie €170.
€20 strooibox (ik koop later zelf wel een hanger en urn om de as in te doen).
Zelf brengen van hond benzine €10.
Extra geld zelf bij crematie zijn €? (Zal wel niet meer dan €100 zijn?).
Boeket voor thuis bij de foto,s €30.
Urn €120
2 kettingen €100

€650 dus. Valt mee vindt ik.
#3174015
Je kan het zo duur maken als je zelf wil hé.
Niet iedereen hecht waarde aan dezelfde dingen.

Wij hebben bijv. ringen gekocht en daar as in laten doen, andere mensen zouden dat overbodig vinden.
Urn vond ik ook nogal prijzig, dat kan denk ik best goedkoper.

Ik heb daar in het crematorium ook mensen met een mooie glazen pot binnen zien komen waar de resten van hun hond in mee terug naar huis ging.
Wat je wil en wat je kunt missen natuurlijk.

Wij hebben voor de individuele crematie iets rond 130 euro betaald voor een hond van 20 kilo, hoe kleiner je hond hoe minder het kost (en de urn zal ook zoiets gekost hebben).
Het opbaren, pootjes afdrukken, plukje haar, fotoalbum, afscheid nemen etc. zat allemaal in die prijs inbegrepen.
Wij zijn in Sint Truiden bij Amicitia geweest.
Mensen zijn heel begripvol, nemen de tijd en leggen alles goed uit van te voren.
#3174024
De prijzen van mensen zijn belachelijk hoog, ja. Maar ik denk dat dit ook kan komen doordat er andere wet- en regelgeving zal zijn.

Voor een paard van 600 kilo betaal je zo'n 1400 euro om te laten cremeren. Een paard is niet hanteerbaar dus het crematorium heeft kosten voor het vervoer en het in de oven plaatsen. In feite hoeft het dus niet zo heel duur te zijn om mensen te cremeren, maar er komt waarschijnlijk een heleboel papierwerk bij kijken en er zal uiterst zorgvuldig te werk moeten worden gegaan.
#3174028
Tamara schreef: Als je de prijzen vergelijkt met die van een hond van 30 kg of een mens, vindt ik het belachelijk duur een crematie voor een mens.
Ik bedoel er zijn ook mensen en een gebouw nodig voor een hond. Ik heb het even nagekeken.

Thuis inslapen ong. €100.
Individuele crematie €170.
€20 strooibox (ik koop later zelf wel een hanger en urn om de as in te doen).
Zelf brengen van hond benzine €10.
Extra geld zelf bij crematie zijn €? (Zal wel niet meer dan €100 zijn?).
Boeket voor thuis bij de foto,s €30.
Urn €120
2 kettingen €100

€650 dus. Valt mee vindt ik.
Die laatste €250,-is natuurlijk geheel vrije keuze. Dat geld is niet noodzakelijk verbonden aan het overlijden van je dier.  Dan kun je ook wel de zakdoeken die je verbruikt en de koffie voor de visite gaan rekenen.  En dan staat er ook nog een fictief bedrag bij van €100,- waar ik nog niet van gehoord heb dat je dat zou moeten betalen voor je aanwezigheid. Enige overeenkomst met een mensencrematie is, dat je het duidelijk net zo gek kunt maken als je het zelf wilt, maar dat die extraatjes wel geld kosten. Ik kan wel een urn van €500,- kopen, mijn keuze, maar geen vaste kosten. Die hond vraagt niet om die urn of die blommen.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door