Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Gebruikersavatar
Door Zaniematsu
#2289280
Limpy schreef: Was de cattery-versie niet al alle smaken door mekaar? Of was dat haaksbarf?
Klopt, is alle smaken door elkaar van Tinlo Barf menu.
Gebruikersavatar
Door Zaniematsu
#2289289
*Yvje* schreef: Jaaaaaaaa !! Tijdje geleden nog een post geplaatst. Zie " das even schrikken " .
Liam heeft het als enigste trouwens, die moet altijd weer extra kauwen op bot stukjes en
Axl slikt ze ze door en Izzy laat de grote stukjes liggen. Vooral met Tinlo gebeurt het wel eens.
Van de week nog een keer, maar hij kreeg hem er zelf weer tussen weg. Eerste keer raakte hij
in paniek en kreeg hij hem er niet uit, heb ik hem er met mijn nagel tussen weg gefloept.
Nu laat ik hem wat langer aanklooien, meestal is hij er binnen 5 min al weer uit namelijk,
soms me hulp van z'n pootjes en gekke bekken trekken en veel gezwaai van die tong !
Dat was bij mijn kat vanmorgen dus ook het geval. Ze bleef uren raar doen met haar pootjes en haar tong. Ook heen en weer schudden met haar kopje. En weer proberen te eten maar dat lukte niet want weer schudden en met haar tong proberen het weg te krijgen. Ik kon nog niet bij de dierenarts terecht omdat het nog te vroeg was, ze waren nog gesloten. Toen ik eenmaal contact had zeiden ze dat ik meteen langs moest en kon komen. Wat er met mijn Joy gebeurt is heb ik inderdaad als reactie op jouw topic "das even schrikken" geplaatst.

Dus jij heb het ook met Tinlo? Zou jij dat willen melden bij Tinlo? Nu hebben ze alleen mijn meldingen en zeggen ze dat ik de enige ben waarvan ze weten dat ik er last van heb. Ze denken nu dat niemand er verder last van heeft.

@pearlsofpassion. Ik kreeg het bot-stukje niet weg, daarom moest ik wel naar de DA met haar. Gelukkig kon het zonder narcose!! Daar was ik al lang blij mee en super opgelucht dat het er uit was.
Dat het bij mijn andere kat onder narcose moest kwam doordat het er al een aantal dagen zat en al een diepe ontsteking veroorzaakt had.
Daarbij dachten ze niet aan een botje maar aan een rotte kies, ze dachten dus dat een kies uitgeboord moest worden. Wat die arts dus ook gedaan heeft. een spier witte kies uitgeboord....... en alsnog mijn kat Joy dood.......
Door Emytje
#2289314
Dat zijn heftige dingen...

Wat betreft het malen met de hand; ik heb dat ook opgegeven. Ik trok dat echt niet meer. Mijn rug deed zo zeer en het leek uren te duren voordat ik iets in elkaar had geflanst. Ik ben daarom ook overgestapt op elektrisch. Het is uiteraard wel oppassen wat betreft oververhitten (je voelt immers niet of het blijft hangen), maar als je het klein hakt voordat je het de molen in doet, moet dit wel lukken. Ik heb in mijn molen spiervlees gemalen, orgaan, fazantkarkas, kipkarkas, parelhoenkarkas, kippennekken, eendennekken, eendagskuiken en vissenkoppen. In mijn ogen heeft dit ding - mocht ie er morgen mee stoppen - zichzelf allang terug verdient. Geen last meer van mijn rug en het gaat zoveel sneller.

Echter moet ik wel zeggen dat ik afgestapt ben van kvv en dus met mijn katten barf. Spiervlees word hier ongemalen gegeten, hetzelfde geld ook voor konijn zonder jas, eendagskuiken, kippennekken en makreel. Eendennekken en karkas word wel gemalen en daarnaast het orgaan ook, want anders eten ze het niet.

Wat misschien ook een optie is. Ik geef mijn katten s ochtends spier en orgaan en s avonds vleesbot. Je zou ook bijvoorbeeld veel dingen apart kunnen malen, porties van maken en dit dan apart aan kunnen bieden. Zoals barf, alleen dan gemalen. Je mengt dan dus niets. Je zou dan ook kunnen kijken naar wat iedere kat lekker vind (niet teveel, want een beetje doorzetten is bij katten wel nodig, anders eten ze echt alleen nog 1 diersoort). Hier eet de kale kat bijvoorbeeld graag prooi, terwijl de poes dit helemaal niets vind. De poes eet weer graag geit, terwijl haar broer dit om van terug te deinsen vind. Broer eet weer graag eendagskuikens en daar word poes spontaan vegetarier van. ;) Echter probeer ik wel zoveel mogelijk de menu's op 1 lijn te houden. Ze eten alle drie rundvlees, lamsvlees, kalkoenvlees, kippennekken, eendennekken en orgaanspul.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2289330
Wat is het juist van barf dat ze moeilijk over doen? De smaken? Of ook het knagen?
En knagen van bot, of ook van vlees?

Want altijd grover malen en zo laten wennen klinkt wel mooi, maar dan moet je dus al die verschillende schijven aankopen.  Lijkt me een beetje zinloze aankoop als je uiteindelijk op barf over wil. Of dat toch wil proberen.

Kan je ze niet aan het knagen laten wennen met iets dat ze graag eten? En dan inderdaad wat doordrukken...

Hier heb ik er ook eentje die perfect kan knagen (zelfs bio-kippenpoten) en dat ook doet als hij het lekker vind, maar hij durft voor de rest wat kieskeuriger zijn. En anderzijds eentje die alles wel graag lust maar geen zin heeft om daar hard voor te knagen.  Welja, voor de laatste gaan de botjes dus platgemept en ze zal het dan wel leren op termijn.  En voor de eerste blijf ik het voorzetten en desnoods krijgt hij het niet meer.  Maar daarbij is bot geen probleem.
Spier en orgaan eten ze allemaal wel in grote stukken, alhoewel ik Kleintje ook heb moeten 'overtuigen' met lever...
Zo is het toch nog goed te doen om allen te combineren. Maar ik heb natuurlijk maar 3 individuen waarvan eentje die gewoon alles wat eetbaar is opvreet  ::)

Als ze allemaal smaakvoorkeuren hebben, wordt het inderdaad wel wat plannen en kijken of je eraan uit geraakt. Maar dat moet je dan nu toch met kvv ook al?
Als je alles apart zou malen en invriezen, kan je het eigenlijk net zo goed in grote stukken laten... Tenzij ze dus weigeren te knagen.
Gebruikersavatar
Door Zaniematsu
#2289363
Het is een goed idee om het per diersoort te malen en dat aan te bieden. Op die manier barf je al een beetje alleen nog gemalen. Op den duur kan je dan kijken of je het steeds minder grof aan kan bieden. En dat minder grof kan ik dan ook bereiken door hakken hoop ik......

Ze zijn allemaal verschillend moeilijk. Spiervlees eten ze bijna allemaal wel van het stuk. Dus dat is een begin waarvandaan ik kan starten. Ik had 2 katten die goed barfte. Een is in een onbewaakt moment uit de tuin ontsnapt en dood gereden en de ander was Joy..... deze katten aten kippen en haas karkassen, vissen koppen eenden nekken. Helaas....... zijn zij er niet meer.... een goed voorbeeld hebben mijn katten dus ook niet meer.

Een van hen is helemaal gek op wild en zij eet dus ook haaskarkassen, maar ik moet ze wel voorbewerken met een hakbijltje.

Ik voer ze de laatste maanden sowieso minder. Voorheen voerde ik ze onbeperkt. Maar het laatste jaar zijn ze allemaal aangekomen!! De een 500 gram en de ander zelfs een hele kilo in een jaar!! Ze staan nu dus op rantsoen. Is best moeilijk. ze moeten er echt aan wennen. Maar ze vallen dus wel al af. Dat je ze niet te veel moet geven slaat dus 2 vliegen in 1 klap, ze vallen wat af en ze hebben meer trek in smaken die ze niet lusten.

Hier eten vaak 3 iets wel en 3 (of nu Dahras hier ook is nu dus 4) iets niet...... ik LIJM hen dan met schesir tonijn....... maar ik kan niet alles met schesir in smeren........  ze likken het er het liefst tussenuit......

Ik word er echt moe van... dat getut met eten... ik houd vol maar ik word er echt moe van!!
Ik hoef maar even afgeleid te zijn, even een likje schesir bij een ander op zijn bordje erbij smeren en.... hoppa!!! Een van hen eet al weer een bordje van een andere kat leeg.......
Ik heb het geobserveerd en het gaat vliegensvlug en heel subtiel..... ...

Twee katten zitten bijvoorbeeld in de keuken te eten.... twee katten van een verschillend kaliber.... Eén van hen is een langzame eter en de ander is een vlugge eter. Die vlugge eter is natuurlijk veel eerder klaar terwijl de ander nog maar net begonnen is met likjes nemen.... De vlugge eter loopt dan richting de andere kat met het nog gevulde bordje....... en omdat ze daar naar toe loopt kijkt de langzame eter op van haar bordje .... Op dát moment  duwt de snelle eter haar neus in het bord en heeft ze vrije toegang tot het eten.... Zo'n actie gaat heel subtiel maar vliegensvlug..... ik hoef maar even iets weg te zetten op het aanrecht en het gebeurt op dat moment... ..... ik word er echt moe van.

Ondertussen speel ik nu ongeveer 2 maanden intensief politie agentje.... tussen 6 katten, (Dahras zit nog apart in het kamertje, maar totaal zijn het dus 7 katten) en het begint me aardig op te breken......

Wanneer ik alles zelf moet malen en ook aparte smaken ga aanbieden zal het nog moeilijker worden.... .. Ik vind het echt erg lastig....
Spiervlees eten ze gelukkig wel allemaal probleemloos, behalve de oudste, die heeft bijna geen tanden meer, bijna al haar kiezen zijn getrokken.
Door Limpy
#2289376
Aanleren dat ze niet aan mekaars bakje mogen komen als de eigenaar er nog bij zit?
Dat is hier ook een big nono, ze mogen pas aan mekaars bakje komen als de ander weg loopt.
Maar ik heb wel maar 4 katten en hoef er dus ook minder in de gaten te houden...
(en mijn brulboei werkt ook goed bij de oosterse jatters  ;D)
Gebruikersavatar
Door Zaniematsu
#2289378
Nou dat gaat hier niet werken. En wanneer de kat al wegloopt wil ik nog niet dat de ander het op zou eten. Want de kat die wegloopt heeft later weer honger en dan zet ik het weer voor die kat neer. Sommige eten gewoon langzamer of in meer etappes dan de andere die vlug en alles in 1 x opeten.
Gebruikersavatar
Door koekje
#2289381
Ik vind alles apart aanbieden ook lastig en dan heb ik er maar 2, waarvan er 1 alles zo opeet.
Mijn Ot is een hele moeilijke en truttige eter en weigert gewone barfdingen te knagen. Stukjes kipfilet eet ze dan weer wel, maar het moeten echt kleine stukjes zijn (dus niet gewoon een hele of halve filet neerleggen) en ze kan zomaar ineens bepalen nou net ineens geen zin te hebben in datgene wat ze voorgeschoteld heeft gekregen.
Ik word al moe van het idee, dus ben dus haar volledige menu gaan malen. Ik maak voor Ot dus een menu waar ze 4-6 weken meedoet, alles in de molen en dan mengen en porties (muffins) maken. De volgende maling zitten er weer andere diersoorten in en zo komt ze aan haar variatie. Het bespaart mij veel frustratie en geeft zo meer rust. Overigens maal ik al een tijd niet meer zelf, maar laat meneer koekje dat doen (die doet dat zittend, draaiend met 1 handje en 3 kilo binnen een paar minuten). Hij vindt het ook fijner als hij eens in de zoveel tijd een grote berg in 1x kan malen ipv iedere week een beetje.
Het enige wat Ot zonder pardon ongemalen knaagt zijn kuikentjes, muizen, kleuterratjes, grote witte ratten (maat medium), gerbils (geen zwarte) en kwartels (Sien eet er het meeste en meeste bot van als ze een kwartel delen).

Ik moet er wel bij vermelden dat Ot laatst, toen we bij meneer zaten, als een bootwerker heeft gegeten. Iedere avond in sneltreinvaart een hele muffin wegschranzen en 's ochtends als eerste staan mieuwen als er iemand een oog open durfde te doen. Ook heeft ze een heel kwarteltje zelf weggeknaagd en ik hoorde de botjes er gewoon netjes van kraken. Ze heeft zeker 2x een stuk kuiken van Sien gekaapt, wat dan nog niet helemaal goed ontdooid was en Sien het even wilde laten liggen.
Normaal is Sien altijd de bodemloze put/hongerlap, maar die at er rustiger en leek na een kleine portie ook geen knaaghonger te hebben.
Als meneer ze 's ochtends hun ontbijtkuiken ging geven, hadden ze die ook binnen no time naar binnen. Normaal eet Ot toch relatief rustig, maar na het inschenken van koffie waren de vreetkleedjes leeg en afgelikt.
Misschien spelen bepaalde nog onbekende specifieke omstandigheden ook wel mee. Ik vond de veranderingen die ik toen heb gezien, erg opmerkelijk.
Door *Yvje*
#2290665
Volgens mij zijn de stukjes bot bij Tinlo gewoon aan de grote kant en het precieze formaat dat
lekker tussen de tanden kan blijven zitten bij katten die goed kauwen. Zal eff mailtje sturen idd !
Ik peuter nu eerst de echt grote stukjes er tussen weg .. bij Liam athans, Axl is een slurp kat.. hih, een keer
kauwen en hij slikt het door. En Izzy krijgt alleen Bibi.. maar zelf daarbij laat ze de grotere stukjes liggen..
Gebruikersavatar
Door Zaniematsu
#2290763
Ik vraag me toch af of dat wel goed is wanneer katten de stukjes bot laten liggen. Hier ruim ik veel schoteltjes op na het eten waar de stukjes bot er nog op liggen. In principe "peuter"  je dan toch aan de verhouding en is het niet meer compleet. Ik vind het toch wel wat om over na te denken.....
Door Emytje
#2291631
Ik kan mij herinneren dat Carnibest diabetes en Carnibest Kalkoen wel zo fijn waren gemalen dat je het in principe op brood kon smeren. Ik zou dus zeggen dat dat zonder dierenartsbezoekjes voor vast zittende stukjes bot, gegeten moet kunnen worden. Of lusten ze dit niet?

Toen ik Bibi voerde viel het mij inderdaad ook op dat er kleine stukjes bot achter bleven of deze gewoon lekker met de tong naar buiten werden gewerkt. Zou dat er trouwens niet aan liggen omdat vaak bij kvv's botsoorten worden gebruikt die voor katten zelf niet met de kiezen/tanden klein te kraken zijn?
Door *Yvje*
#2291699
Zaniematsu schreef: Ik vraag me toch af of dat wel goed is wanneer katten de stukjes bot laten liggen. Hier ruim ik veel schoteltjes op na het eten waar de stukjes bot er nog op liggen. In principe "peuter" je dan toch aan de verhouding en is het niet meer compleet. Ik vind het toch wel wat om over na te denken.....


Als je zon beetje alles ertussen weg peutert lijkt me niet goed nee. Maar er zitten er maar een paar bjj die me echt te groot zijn .. de rest eet ie op hur !
Gebruikersavatar
Door Zaniematsu
#2291877
*Yvje* schreef:

Als je zon beetje alles ertussen weg peutert lijkt me niet goed nee. Maar er zitten er maar een paar bjj die me echt te groot zijn .. de rest eet ie op hur !
Hier ligt nog heel veel bot op de schoteltjes. Ik denk dus wel dat dit de verhouding te veel aantast.
Als ik zelf kippenkarkassen maal met de Westmark met de 8mm schijf is het net gehakt en vind ik geen grove bot-stukjes.
Door miss_d
#2292151
*Yvje* schreef: Volgens mij zijn de stukjes bot bij Tinlo gewoon aan de grote kant en het precieze formaat dat
lekker tussen de tanden kan blijven zitten bij katten die goed kauwen.
Ja, die indruk heb ik ook.

M'n meisje heeft twee keer een stuk bot tussen haar kiezen gehad, mijn jongste mannetje één keer.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door