Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door moon86
#2237789
Goedenavond allemaal,

Ik ben nieuw op het forum en wil me bij deze voorstellen. Tot voor kort had ik twee jonge katers, Karel en Tinus.
April 2011 zijn ze bij ons komen wonen.
Eergister heb ik de mannen naar de DA gebracht om ze te laten castreren.
Toen ik ze kwam ophalen bleek Karel te zijn overleden. Ik had nooit gedacht dat dit kon gebeuren. De DA begreep er ook niets van.
Toen ze om 12:00 kwamen controleren waren beide mannen alweer aan het bijkomen.
Ik zit hier nog erg mee en weet ook niet of ik de komende tijd erg actief zal zijn op het forum.

Ik was me voorafgaand aan de dood van Karel aan het oriënteren op kattenvoeding. Ik gaf de mannen altijd RC. Dit omdat het in kattenbrokjesland toch staat aangeschreven als een goede voeding. Maar omdat er zoveel voeding op de markt is besloot ik om wat rond te kijken. Vroeg me af wat het ene voer nu beter maakt dan het andere. Na wat gezoek op het net kwam ik uit op barfplaats.
Ik had voordat ik de mannen naar de DA had gebracht ook een worst van Carnibest aangeschaft. Ik wilde me in eerste instantie inschrijven op het forum om recepten van anderen te bekijken en om zelf de voeding te gaan samenstellen.
Ik was van plan om de mannen na het castreren over te zetten op versvoeding. Ik weet niet of ik dit nu op dit moment moet doorzetten. Misschien moet ik hier nog even mee wachten? Tinus eet nog goed na de dood van zijn broer.
Ik heb geprobeerd om hem tussendoor stukjes vers vlees te voeren. Hier likt hij alleen maar aan en eet het niet op. Zijn brokjes liggen nog wel voor hem klaar omdat ik wel wil dat hij voldoende eet. Ook de Carnibest wil hij niet hebben (opgewarmt). Hij een stuk aanhankelijker geworden naar ons toe. Wat vinden jullie? Moet ik wachten met overschakelen of moet ik hem vers vlees blijven aanbieden? Ik voel me er op dit moment niet prettig bij om ineens om te schakelen.

Groeten,

Moon86
Gebruikersavatar
Door koekje
#2237854
Welkom en gecondoleerd.
Da's zeker schrikken en zoiets kan je nooit verwachten. Had hij iets aan zn hartje, of is er iets niet goed gegaan met de narcose?

Tinus kan je gerust overzetten op CB. Dat hij nu wat aanhankelijker is naar jullie, kan heel goed komen omdat hij het toch een stuk saaier vindt zonder zn broertje. En hij zal misschien ook een beetje rouwen. Huisdieren rouwen zeker wel, maar op een andere manier en met andere intensiteit dan mensen.
Dat hij van de CB likt, is een goed teken. Hij is er dan zeker in geïnteresseerd, maar snapt nog niet zo goed hoe het naar binnen moet. Brokken zijn immers op te likken en gaan dan zo de mond in. Wat je kan doen is dan de CB wat vloeibaarder maken dmv een beetje water of kattenmelk en hier dan een dikke pap van roeren. Daarna zou je de CB eens zonder vocht (dus alleen met vork) los kunnen roeren en op een gegeven moment hoef je dan niets meer te doen, behalve voerbakje uit de koelkast halen en wegzetten.
Als je het nu allemaal toch erg veel vindt, hou je hem gewoon even op kvv en stel je het zelf samenstellen gewoon nog even uit. Dat heeft geen haast immers en kvv is ook al zoveel beter dan brok.
Zolang je nog brok hebt klaarstaan, is de kans erg groot dat hij nooit aan het verse voer zal gaan. Het is niet zoiets als een klein kind de keuze geven tussen een happy meal en een gezonde zelfgekookte maaltijd met veel groente etc.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2237960
Ik zou het persoonlijk wel snappen als je hem eerst even tot rust laat komen en laat rouwen als hij moeite heeft met de overgang.
Je kan het blijven proberen, maar ik vind dit ook niet het moment om veel te gaan dwingen.
Ik zou zeggen, kijk naar je kat, en volg je gevoel.

En erg veel sterkte!
Dit is echt vreselijk  :'(
Door moon86
#2238720
Bedankt voor de lieve reacties. Het is nog een beetje onwerkelijk allemaal. Ik was erg enthousiast geworden door het forum en had er zin in om met de nieuwe voeding te beginnen en dan heb je opeens nog maar een kat. Echt totaal niet zien aankomen.
Ik weet niet of hij iets aan zijn hartje had. Ik heb in ieder geval nooit iets aan hem gemerkt. Hij was altijd lekker actief, at goed en groeide flink.
De DA vond het ook heel raar, vooral omdat hij nog was bijgekomen en er op dat moment niets aan de hand leek. Ze heeft aan ons gevraagd of ze op kosten van de praktijk een sectie mochten laten verrichten om de oorzaak te achterhalen. Ze nemen over 10 dagen contact met ons op.

Ik doe nu even rustig aan met Tinus. We geven hem lekker veel aandacht en houden hem in de gaten. Ik denk dat hij het inderdaad saai vind zonder zijn broer. Hij komt op mij minder actief over, slaapt meer en ligt meer bij ons. Ze waren altijd leuk met elkaar aan het ravotten en sliepen vaak samen.
Ik heb zijn avond-blikje vandaag gemengd met versvoer. Dat ging er goed in. Ik denk dat het qua voeding wel gaat loslopen met hem. Hij is altijd meer geïnteresseerd geweest in blik dan in brokjes en hij houdt zowieso erg van eten...

Morgenochtend geef ik hem meer CB en minder blik. Ben benieuwd hoe dat gaat...en dat zelf samenstellen kan inderdaad nog wel even wachten. Eerst maar eens proberen met de CB. Nogmaals bedankt voor de reacties.

Groeten,

Moon
Door Limpy
#2238734
Jeetje, dat verwacht je idd niet als je je katers laat castreren,sjips zeg. Veel sterkte ermee!
Kan ook best zijn dat het een paar daagjes duurt voordat het narcose-spul bij Tinus uit zn lijfje verdwenen is en dat hij daarom nu even wat meer slaapt/rustiger is. Tuurlijk zal hij zn broertje ook wel missen...  :-\

Wel aardig van je da dat zij sectie regelen.
(hartproblemen hoef je niet gelijk te merken sprak ik helaas uit ervaring)
Door moon86
#2238821
Vond ik ook. We hebben ook nog een lief kaartje gehad van de DA. Ze waren ook erg geschrokken, ze merkten het pas toen we ze weer kwamen ophalen. Ik wil ook graag weten hoe dit nou heeft kunnen gebeuren ook al krijg ik hem er niet mee terug.
Ik ben ook blij dat ik me toch even heb voorgesteld en mijn verhaal heb gedaan, dat helpt wel een stuk.

Ik hoop dat Tinus het goed gaat doen op de versvoeding. Wordt vast vervolgd..
Door bernerfan
#2239390
Welkom en wat een treurig verhaal... :(
Heel veel sterkte met het verlies, en succes met het overzetten van Tinus op CB... dat komt vast wel goed ;)
Door *Flip*
#2239484
:hi:

inderdaad een verschrikkelijk verhaal! Wel fijn dat jouw DA uit wilt zoeken hoe het gekomen is.

Hopelijk gaat Tinus zich snel beter voelen, hij krijgt nu iig erg lekker eten!

Sterkte
Door moon86
#2239764
Nee...zit steeds te denken wat het nou geweest kan zijn. Het was zo een super leuk mannetje.
Vandaag ook goed nieuws...Tinus vind de CB toch wel lekker. Werd vanochtend bijna getackeld toen ik zijn prakje aan het pakken was.
Ben benieuwd of het er puur ook in gaat. Straks even proberen. Zo niet dan gaat er nog even een lepel blik doorheen.
Heb wel hoop dat hij een echte vers die-hard gaat worden.  :)
Door Limpy
#2239778
Scheelt wel dat jongere katten vaak wat makkelijker zijn met nieuw voer...
(alhoewel mn opaatje met ruim 15 met het grootste plezier en gemak over ging naar vers)
Door moon86
#2239953
tjah...het is ook altijd wel een vreetschuurtje geweest, dat scheelt ook wel denk ik :). Het bakje pure CB werd in een keer leeggegeten. Meneer ligt nu lekker naast me te spinnen op de bank.
Door Limpy
#2239966
Netjes, you go Tinus!
Wissel ook vooral allerlei smaakjes af zodat hij niet kieskeurig word (evt ook andere merken als haaksbarf en tinlo als je daar makkelijk aan kunt komen)

En voor de komende anderhalve week wens ik je sterkte met afwachten voor de uitslag v/d sectie zonder al te gek te worden!
:bigarmhug:  :-*
Door moon86
#2240762
Ik ga even speuren....t is ook alweer bijna op. Bedankt, ik hoop dat de uitslag wat rust geeft.
T is en blijft kl@%e  :'(.

Ik maak me wel een beetje zorgen om Tinus zijn tandjes. Hij slurpt de CB zo naar binnen..
Is er iets dat ik hem kan geven waarop hij een beetje op kan kauwen? Het liefste iets wat bij de buurtsuper/slager te koop is.
Ik weet niet of hij het gaat eten en doe daarom liever nog geen grote bestelling... Ik dacht zelf aan kippenvleugeltjes/drumsticks...is dat goed? Of kan ik beter iets anders kopen?

Groetjes :)
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door