Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Ellen44
#2168374
Hallo Allemaal

Wij hebben 6 Perzische poezen....en we willen gaan overstappen op Barf!
Onze honden eten al jaren Barf, maar met de katten was get steeds een drama dus toch niet doorgezet!

Omdat ik helemaal klaar ben met brokken en allerlei rommel...wil ik radicaal overstappen op Barf....

Wie heeft een leuk menu...om te beginnen voor de poezen? Sommige blieven het niet, maar goed als ze honger krijgen......haha

Wie kan ons helpen? en wat zijn de verhoudingen voor een poes?

groetjes
Gebruikersavatar
Door koekje
#2168521
Je mag zelf een menu maken, want het zijn jouw katten en jij bent er als mama dus verantwoordelijk voor. En alleen jij kan zien of ze het lekker vinden en het er goed op doen  :)

De gemiddelde percentages voor een volwassen kat:
3% van het lichaamsgewicht per kat
- 35-50% vleesbot
- 15-20% orgaan
- 50-30% spiervlees
Er wordt voor katten geadviseerd om minimaal 5 diersoorten te voeren en bij voorkeur ook 1x per week een portie vette vis (bv een stukje zalmfilet kan je als spiervlees in je menu geven). 1-3x per week een geklutst eitje of kuikentje.

Hou er rekening mee dat Perzen een plattere kop hebben en daarmee een 'vervormd' gehemelte en gebit. Het kan zo zijn dat ze niet allemaal volledig ongemalen kunnen barfen. Ook de traditionele Perzen (de meeste mensen hebben geen traditionele) hebben nog steeds een platter gezicht.
Door tripkippiej
#2169482
Kijk eens rond in de katten-sectie; staan genoeg menu-tjes.
Niemand gaat een menu'tje voor je maken; dat gebeurde bij mij ook niet :P :biggrin2:

Het is even een rekenwerk en gedoe; maar daarna heb je er wel plezier van dat je weet hoe het een beetje in elkaar zit.


Voor Perzen ga je inderdaad nogal grof moeten malen denk ik.

Voor nu zou ik je eigenlijk aanraden om te kijken of je niet ongemalen willen Barfen; dan kunnen ze het makkelijker oppakken én kun je er een beetje achter komen wat ze wel/niet lusten..
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2172888
Let wel op met katten uithongeren ivm overzetten.

Katten krijgen soms leververvetting als ze te lang niet eten (en Perzen zijn meestal niet de slankste en dus nog verhoogde kans) en worden ze daar net misselijk van waardoor ze nog minder gaan eten.
Honden gaan eten als ze honger hebben, katten echt niet als ze het niet te eten vinden.  Er zijn er tussen die zich met gemak doodhongeren.  :(
Dus zorg zeker dat ze elke dag minstens iets eten. Desnoods brok, maar liever natvoer dan. Dat leunt meer aan bij vers en als ze dat eten kan je er steeds wat meer vers onder mengen om hen over te zetten. Dat maakt het gemakkelijker.

Bij katten krijg je het beste resultaat als je hen het idee kan geven dat ze het helemaal zelf willen en niet dat je dat van hen verwacht.  Dus als je dat even slim kan aanpakken, zijn ze zo wel mee. ;)

Een menu moet je inderdaad zelf maken, zodat je weet waar je mee bezig bent, en kan bijsturen. Tenslotte zal je ook niet steeds hetzelfde inkopen en reageren alle katten anders. 
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door