Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

#2131553
Eerst zou ik ook voor een tafelmodel gaan met 3 katten (samen 12 kilo aan gewicht), maar had al mijn twijfels of dat genoeg zou zijn.
Nu de hond (40 kg) zelf heeft besloten te gaan barfen (door prooidier van de katten te eten) ben ik aan het sparen voor een kist van 200 liter.
Duimen dat het genoeg is.  ;)
#2131840
Ik zit er ook aan te denken om er nog een vrieskast bij te nemen, met 6 lades, maar weet nog even niet waar ik die kwijt moet... in de schuur zou kunnen, maar omdat we beiden een electrofiets hebben die daar staat, en ook in het stroom moet daar, weet ik niet of dat wel kan...
En dan zou ie voor de zekerheid (vocht enzo) op een pallet komen te staan...
#2133292
*Yvje* schreef: Hadden vriezers maar van die klaplades ! Kun je ze zo naar vore klappen ! Hier zit ik ook
altijd aan die lades te rukken om ze open te krijgen .. >:(
whaha,
en dan valt er 'n flinke bevrozen nijne-poot op je (mijn dus) openstaande klepje ...

stand: -1 klepje >:(
Mevroi Kruim schreef: Plakken met superlijm. Werkt perfect! Heb hier al tig vriezer- en koelkastladen mee gerepareerd :D
ah! kijk! morgen langs de Gambah :)
#2133749
;D

Hoe geef je die poot aan je katsels?? gewoon ontdooien en ze zien maar?
En hoe geven jullie de rest van het vlees?? Zeg paardenvlees of ree?? (ik heb me daarop toch zitten zagen, wow, wat een stug vlees zeg!! pfff, m'n man mocht het afmaken, want ik kon niet meer...) Ik geef alle vlees in stukjes, want als ik een groot stuk (zeg eenden spiervlees) neerleg, dan kijkt meneer me aan met zo'n kop van " :o", de kleine die sleept met stukken zo groot als zij zelf is, dus voor haar maakt het niets uit.

En hoe mengen jullie het bot enzo door? of geven jullie gewoon 1x of 2x per week een vleugen/poot etc?

En organen? ik heb stukjes hart, lever, maag, etc. in ijsblokbakjes zitten, en daar ontdooi ik er dan 2 van bij het spiervlees, afwisselend per keer wat ik kies, en ook maar 2x per week, want het is zo laxerend (vooral bij de grote)...

Ben benieuwd!
:)
#2133807
Paardenvlees is idd wat stugger, ik snij/knip het ook in stukjes omdat ze anders komen zeuren over lamme kaken terwijl ze het wel heel lekker vinden (nu heb ik dus inmiddels wel een gespierde knip-hand)
Snij al het spiervlees eigenlijk wel in stukken, limpy krijgt het anders niet weg en de anderen snappen ook niet wat ze met een lap moeten - voor hun 3 snij ik het wel groter dan voor limpy.

Nijnenvoorpootjes zijn niet zo groot hoor, kunnen ze makkelijk wegknagen.
Nijnenpoten in zn geheel krijgen ze hier niet want blieven ze niet, wel gemalen nijn vermengd met div. gemalen vogelkarkassen. Ik maal die als ze redelijk of heel kaal zijn omdat ze ze anders niet eten. Dit krijgen ze dan 2-3x per week vermengd met wat organen en spiervlees en dat vinden ze dan heerlijk (met die 2-3x voldoet het ook aan hun hoeveelheid organen die ze per week nodig hebben, hoef ik niet elke dag te frutten met mini-orgaan-porties)

Overigens knagen ze hier wel graag op een kippenpoot of parelhoenvleugels, die paar stukjes bot die te hard zijn laten liggen en gooi ik weg (kippennekjes is peanuts: haphapslikweg, idem met blote kwartels ->die krijgt limpy ook weg)
#2134214
Hier vinden ze grote stukken juist heerlijk.
Bij Kleintje (7 jaar) kan het niet groot genoeg. Dan komt die tijger helemaal boven, gaat ze er met een voorpoot bovenop staan en maar knagen en trekken. Heerlijk!  :D  Je ziet haar er ook echt van genieten.

Luis durft er wat moeilijker over doen maar meestal begint hij er ook wel aan, de ene dag wat meer dan de andere.  Als hij het vroegtijdig laat liggen, dan snij ik het ietsje fijner en biedt het dan weer aan. Maar het is toch wel de bedoeling dat ze zelf hele stukken wegknagen.

Kleintje heeft het dan weer wat moeilijker met botjes.  Zeker als ze wat harder zijn, heeft ze ze toch wel graag gemept.

Orgaan ga ik ook in gehele stukken geven, omdat ze het juist zo leuk vinden en dan wil ik hen liever een zuiver smaak product aanbieden dan het te "verknoeien" door het te vermalen en te mengen.
Maar als de katten het anders niet lusten, is dat wel handiger natuurlijk.  ;)

Oh, en als je katten zo last hebben van het laxerend effect van de organen zou ik ze juist wel verdelen over alle dagen. Dan is dat effect toch een stuk kleiner?
#2134239
Ik geef alles aan flinke stukken. Na het eten ff dweiltje over de vloer en klaar. Het paardenvlees dat ik heb is grotendeels niet taai dus daar kunnen ze prima op knagen. Harde botten knip ik ff in met de snoeischaar, zachte botten kunnen ze prima zelf.
Blote kwartels zijn ook voor de Frummels hapslikwegjes, nijnenvoorpoten gaan ook goed naar binnen, evenals parelhoenvleugels.
#2134359
En het "malen" van de botten waarover werd gesproken, doe je dat gewoon in een porkert oid?? (hand ding)
Is dat een beetje te doen? (en met welke plaatje erin?)

Ik maal geen vlees, want dan kan ik net zo goed kvv gaan geven.
Orgaanvlees is idd wat laxerend, maar de hoeveelheden die ik nu geef gaan goed, dus daar maak ik me niet zo druk om. Vooral de oudste heeft wat gevoelige darmen, en dan merk je het al snel aan dat het teveel was bijv.

Ik was een tijd in de veronderstelling dat runderhart ook spiervlees was, dus ik kocht wel eens een bakje bij de AH (begon toen net) en daar deed ie dan 2 dagen mee, vond ie heerlijk, laxeerde ook niet.  Lever daarentegen laxeerd weer enorm... maar ze vinden het allebei heel lekker... Gister hebben ze eend gehad, het is wel vettig, kan dit kwaad? Kun je het dan beter geven met een andere vleessoort samen? want ze vinden het wel heel lekker...
#2134433
gut jah,

'k maal een aantal dingen die apart slecht gegeten worden;
nu gaat 't in 1 x naar binnen

zelf malen geeft meer inzicht in de samenstelling van je prakje,
en 't kost wat zweet, maar is in theorie een stuk goedkoper dan kvvv

katzels eten hier wel een hele duif of kwartel (+ 1 ook prooitjes)
dus dat krijgen ze dan 2 x p week, de rest is grof gemalen, en gemixt  :)
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door