Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

#1967273
Ik hanteer met Sokjes momenteel de methode "Als hij het wil eten, dan mag het erin!" Het heeft even geduurd voordat ik had uitgevogeld wat hij en hoe hij wilde eten, maar we beginnen een bepaald ritme te ontwikkelen.

Sokjes is een echte ochtendcarnivoor: hij jaagt driekwart van zijn dagelijkse menu al voor de middag naar binnen, en gaat dan de rest van de dag liggen uitbuiken. Tegen de avond wordt hij weer actief; dan valt hij eerst de krabpaal/boom aan, doet daar een tijdje zijn gymnastiekoefeningen op en loopt mij vervolgens mauwend achterna tot ik hem weer wat te eten geef.

Wat hij eet: eendagskuikens, kwartels, muizen en gemalen konijn als vleesbot. Iets anders blieft ie niet, ook niet als hij objectief honger heeft. Hij krijgt per dag een halve kwartel (moet ik in kleinere stukken snijden, anders laat ie 'm liggen), een of twee eendagskuikens (ik heb vandaag muizen binnengekregen, dus vanaf nu wordt het één kuiken en één muis), en een schaaltje gemalen konijn. Daar komt hij de dag mee door. 's Avonds zet ik 'm dan afwisselend biorundernier, biolever (kalkoen, paard of hert) of lamshart voor. Soms krijgt hij ook nog een stukje paarden- of rundvlees. Kip, welk onderdeel of in welke vorm dan ook (behalve dus het kuikenstadium) weigert hij.

Alles bij elkaar eet hij denk ik wel 150-180 gram op een dag, maar hij is dan ook nog in de groei (maandje of 7-8 nu), en hij weegt een kilo of 4,5-5.

Zijn mama, zwerfpoes Moeke, slaapt 's nachts altijd in de kelder en krijgt daar dan haar barfhapje. Wat dat is, hangt af van wat ik op dat moment toevallig in m'n handen heb (ze komt binnen wanneer de honden aan de avondronde bezig zijn en ik hun eten klaarmaak). Moeke eet alles, en ik probeer haar niet te veel te geven want sinds de castratie is het een echte gezellige moeke! ;D Anderzijds gun ik haar dat goedgevulde buikje wel, want ze heeft 8-9 jaar op straat geleefd en was behoorlijk mager toen ik haar voor het eerst zag.
Zelf geef ik Moeke niet meer dan 50-80 gram per dag, want ik vermoed dat ze zelf nog het een en ander vangt (muizen, vogels), en ook bij verschillende buren hier in de straat staat vaak voer voor de buurtkatten.
Door Knoert
#1967908
Hoi, even aanvullende vraagjes  :biggrin2:

1. halen jullie het eten wat overblijft gelijk weg na een bepaalde tijd of blijft dit staan?
Ik werk nl fulltime en geef de katten hun Felix wat ze dan voordat ik de deur uitga nog niet op hebben.
2. Geven jullie naast dit verse vlees ok nog brokken of juist niet?
Ben even benieuwd wat de meningen hierover zijn. In het asiel gaf men nl aan dat er gewoon de hele dag door brokjes klaar moeten staan en tot nu toe heb ik dat uiteraard ook braaf opgevolgd. Beide katten eten er ook goed van (kennelijk lekkere brokjes  ;))
Het zijn binnenkatten, geschat op ingeveer 10 jaar. Knoert (kater) is een echte grote je-weet-wel-kater, Kaatje (poes) is de helft kleiner en wat scharminkelig.

Alvast dankjulliewel!
groetjes,
Marina
Door Too
#1967995
@Knoert:
Ik haal na een paar minuten de bakjes weg, normaal gesproken is er dan ook niks meer over -ze krijgen elk een afgepaste portie, op hun eigen plek- dat deed ik met brok ook al zo,
zZ zullen best even moeten wennen aan de nieuwe routine maar hier was dat met een dag of 2, 3 bekeken.

's Ochtends krijgen ze hun bakje terwijl t theewater opstaat en ik een beetje rondrommel  tegen de tijd dat ik weer in de keuken kom zijn ze al klaar.

En neeeee geen brok naast vers  ;) al was t alleen al om ze te dwingen vers te eten, veel katten moeten echt even wennen aan eten zonder geur en smaakstoffen -gezonde trek helpt daarbij-
Bovendien werkt de vertering van een granenpap met vleesaroma wat anders dan t verteren van echt vlees
#1968001
[quote="Knoert"]
Hoi, even aanvullende vraagjes  :biggrin2:

1. halen jullie het eten wat overblijft gelijk weg na een bepaalde tijd of blijft dit staan?
Ik werk nl fulltime en geef de katten hun Felix wat ze dan voordat ik de deur uitga nog niet op hebben.
2. Geven jullie naast dit verse vlees ok nog brokken of juist niet?
Ben even benieuwd wat de meningen hierover zijn. In het asiel gaf men nl aan dat er gewoon de hele dag door brokjes klaar moeten staan en tot nu toe heb ik dat uiteraard ook braaf opgevolgd. Beide katten eten er ook goed van (kennelijk lekkere brokjes  ;))
Het zijn binnenkatten, geschat op ingeveer 10 jaar. Knoert (kater) is een echte grote je-weet-wel-kater, Kaatje (poes) is de helft kleiner en wat scharminkelig.

Alvast dankjulliewel!
groetjes,
Marina
[/quote]

Dat brokjes-moeten-de-hele-dag-beschikbaar-zijn-verhaal klopt niet hoor. Je kunt een kat heel goed laten wennen aan eten op een aantal vaste tijdstippen op een dag. Ik heb één brokkenkat, en die krijgt 's ochtends om zes uur een klein beetje, dan om tien uur, om veertien uur, om achttien uur en om 22 uur (dagportie van ongeveer 65 gram verdeeld over vijf maaltijden). De eerste vijf jaar van d'r leven stonden de brokjes wel gewoon de hele dag klaar, maar inmiddels (een jaar later) kent ze d'r voedertijden, en als ze buiten is, staat ze ook punctueel voor de deur te mauwen dat het etenstijd is! ;D

Aangezien hier op barfplaats vers vlees het devies is, zullen de meesten het eten wat overblijft na een tijdje weghalen, want laten staan betekent stank en maden en andere overlast. Onze Sokjes eet vaak over een halfuur verdeeld zijn hele portie, dus soms laat ik het zo lang staan, maar meestal geldt: als je nu niet eet, dan krijg je later pas weer wat. Ik móét het ook wel weghalen, anders gaan de honden ermee vandoor :biggrin2:.

Ik geef naast het vlees en de botjes en de organen geen brokjes. Misschien zou dat nodig zijn wanneer je kat echt te weinig vers vlees lust om hem voldoende voedingsstoffen te geven, maar dat is hier niet het geval. De meeste mensen hier zullen hun uiterste best doen brokjes te vermijden, omdat die nu eenmaal vol met granen zitten - en andere ellende waar een carnivorenlijf helemaal niets aan heeft - en brokkenkatten (en -honden) hebben meer en stinkende ontlasting, zodat je jezelf ook een plezier doet als je vers voert, omdat de kattenbak dan niet zo goor meurt! ;D

Het is niet altijd makkelijk om oudere katten op vers over te zetten (bij mij is het met Bambi dus niet gelukt), maar als het lukt, heb je er echt veel plezier van, en je kat ook!
Gebruikersavatar
Door May Linn
#1968014
De 2 HTK katten hier krijgen tussen de 80-90gr per. Voor de zwarte prima anders word ze te dik.
De ander mag wel ietsje meer reserve kweken, maar laat haar eten staan als we meer gaan voeren. Dus dat werkt niet  ;)
Door Mevroi Kruim
#1968476
Vroeger in de grijze oudheid/br*kkentijd kregen de 5 katzels 2x daags een portie, en die ging na een minuut of 10 retour zak als het niet op was. Dat hadden ze heel snel door  ::)
Ik had 2 dunnerds en 3 dikkerds en ik hield er streng toezicht op dat iedereen zijn/haar eigen portie, en alleen die, naar binnen kon werken.
Met barf was er geen reden om aan dat procede iets te veranderen, sterker nog, vlees laat ik echt niet staan, zeker niet in de zomer  :P
De twee overgebleven voormalige dikkerds eten meestal 1x daags op eigen verzoek.
Gebruikersavatar
Door koekje
#1968541
Hier ook geen brok erbij en het is lang geleden dat ik die in huis heb gehad. Toen ze hier volledig over waren, hebben ze geen brok meer gezien. Ik voer ook al langer op maaltijd, Sien werd al snel dikke Sien.
Hier krijgen ze hun bakje en dat gaat normaal wel leeg. Ot stopt soms voortijdig en als ze er van wegloopt, gaat het bakje terug in de koelkast tot de volgende maaltijd (als ontbijt krijgen ze een heel dingetje, dat gaat altijd op). Voor Sien laat ik soms het wel staan, want ik weet dat ze het dezelfde avond nog opeet. Soms is iets nog niet helemaal ontdooid en dan wacht ze even. Het bakje van Ot gaat altijd terug om te zorgen dat het niet in dikke Sien verdwijnt.
Soms krijgen ze samen een heel ding, voor de hele dag; een kwartel of halve kip of een weekendrat voor Ot. Dat laat ik dan wel liggen. Ik heb een vrij koel huis en voer die dingen niet bij 30 graden natuurlijk. De eet-kleedjes liggen ook niet in de zon, dus dat kan wel wat hebben.
Door hannabelgje
#1971004
[quote="Knoert"]
Hoi, even aanvullende vraagjes  :biggrin2:

1. halen jullie het eten wat overblijft gelijk weg na een bepaalde tijd of blijft dit staan?

[/quote]

Hoe ziet dat eruit?  :biggrin2: :biggrin2:
Nog nooit meegemaakt, ik moet uitkijken dat ze de voerbak er niet bij opeten  :biggrin2:
Door deja
#2018619
Hier een poes van ong. 4 kilo die krijgt maar 55 tot 60 gram KVV van Lotgering en doet het er prima op s'avonds als toetje een kuiken ze eet van KVV hele kleine porties en dan gaat het goed, als ik brokjes of blik neerzet dan schrokt zij en komt het er zo weer uit, dus ik vind het wel fijn dat ze het niet naar binnen schrokt.
Door Henkje
#2026784
Ik voer 2 x per dag. Een keer in de ochtend als ik wakker word en een keer random in de avond (als Frits weer binnen is). Ik hanteer geen vaste tijden.

In het begin was ik streng en werd er niet gejat. Nu blijft het staan en wordt er vooral naar behoefte gegeten. Bij de volgende maaltijd gooi ik het weg (vaak is er dan toch niets over) Eigenlijk zijn alle katten slank alleen Ronja niet. Ze eet het minste, maar lijkt een dikke bol. Ze heeft wel taille, dus we hebben het dieet maar afgeschaft voor haar ;)

Ik voer ongeveer 130-150 gram per dag per kat. Alleen Frits komt buiten, hij is 6 jaar. De 3 andere katten zjin 3 jaar en blijven binnen.
Door Tamomi
#2026862
Ik geef voor drie katten ’s ochtends 250 gram KVV, ’s middags 250 gram barfhap en ’s avonds een snack zoals kippenmaag, eidooier, reuzengarnaal of bliksardien op water oid.

Monty is de grootste, dus hij krijgt een wat grotere portie dan de meiden.

Brokken krijgen ze niet. Wel geef ik tussendoor knabbeltjes van vlees of vis uit de voedseldroger.

Het lijkt veel, maar het zijn Coons en daar kan wat meer in. :biggrin2:
Door mirdj
#2026896
Hier 2 forse htk katers (6 en 7 kilo) die samen 250 gr per dag eten verdeeld over de ochtend en avond. Weghalen hoef ik niet want er blijft niets over. Ze eten sinds kort wel gescheiden omdat de een wat medicijnen binnen moet krijgen en de bak van z'n broer leeg eet als hij merkt dat er iets door zijn eten zit. Als de kleine klaar is met eten (meestal blijft er een heel klein beetje over) mag z'n broer uit de kattenkamer (die laat nooit iets staan) en eet vervolgens het restantje van de kleine op. De medicijnen zijn voor hem niet schadelijk dus dat kan geen kwaad. Brokken zijn hier al 3,5 jaar niet meer in huis geweest en komen er niet meer in ook.
Door Burretje
#2043484
Ik heb drie katten. Ze eten elk ongeveer 130 gram per dag. Dat is naar verhouding meer voor de kleintjes (van ca 3,8 kg) dan voor de grote (van ca 4,6 kg).

Eten krijgen ze op wisselende tijdstippen. Ze krijgen wel drie keer per dag eten, maar de tijdstippen daarvoor staan niet vast. Dit heel bewust, omdat toen ik nog op vaste tijdstippen voerde, ze moesten spugen als het eten een keer later was. Als je op vaste tijden voert, gaat de maag in anticipatie daarop namelijk al maagsappen aanmaken. Als er dan geen eten komt, moeten ze dat kwijt en gaan ze spugen.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door