Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Kitty
#14307
Hallo,
Misschien kun je vragen of haar alvleesklier eens onderzocht kan worden. Deze kan ook een verminderde werking hebben wat betekend dat er te weinig enzymen vrij komen om het voedsel juist te verteren. De enzymen zijn te meten.
Is er al gedacht/gezocht naar giardia? Daarvoor zul je een aantal ontlastingsmonsters op moeten laten sturen.
Dat de poes intussen neurologische problemen heeft, is niet zo vreemd als ze al zolang zo weinig voedingstoffen binnen krijgt maar er zijn natuurlijk ook ziektes en aandoeningen die zoiets veroorzaken

Groetjes Kitty
Door Robian
#14308
Hallo Kitty,

Ik heb haar nu even op een ander voer staan om te kijken of ze daar wat beter op reageert.

Als dit niet het geval is dan laat ik de alvleesklier ook maar even checken.

Van Giardia heb ik nog nooit gehoord.
Wat is dat precies?

Gr.
Sylvia
Door Robian
#14310
Laatste update!!

Gina zit nu twee dagen op carnibest.

Maandag:
In plaats van elk uur de bak schoonmaken, heb ik het alleen 's morgens en 's avonds moeten doen.
Wel is de ontlasting nog steeds dun.
Is een beetje kritisch met het voer, eet het echter wel.

Dinsdag:
Gina staat te springen om het voer, ze kan het niet afwachten, in een mum van tijd heeft ze het op en vraagt om meer.
Heb vandaag drie keer de vloer schoon moeten maken, ze had weer eens geen zin om op de bak te zitten.

Vandaag:
Er lag een stevige keutel in de bak !!!!! Is die nou van Gina of van Jessie???
Ik ben benieuwd wat ik vanavond tegenkom....

Gr. Sylvia
Door sylvia
#14312
Inderdaad klinkt heel hoopgevend  :D,De eerste dagen worden de darmen geleegd van het oude voer als dat helemaal verwijderd is krijg je de ontlasting van de carnibest ,maar de darmflora moet zich ook nog herstellen.Dus dit klinkt echt heel goed,fijn dat ze het ook graag lust.
Door Robian
#14313
Dat klinkt al heel erg bemoedigend vind ik hoor!!! Wat goed!!
:D :D :D
Ik durf op niets te rekenen. Toen ik haar op de eendagskuikens had ging het in het begin ook goed. :-/

Ik hou jullie op de hoogte.
Door Robian
#14314
Nou, mijn poezedames moeten een lol hebben gehad.
Jessie had dus in de bak van Gina gepoept, en ik maar hopen dat het van Gina was... :-/

Tot nu toe weinig verandering. Met braken gaat het goed. Vanmorgen lag er alleen wat blank braaksel, er zat geen voer in.

Als Jessie (mijn andere kat) het voer op heeft, komt die tong zo ver haar bekkie uit dat ze haar oren bijna aan kan raken. Die heeft heeeeelemaal geen problemen met het feit dat ze Carnibest krijgt. ;D

Gr. Sylvia
Door sylvia
#14315
als ze al last van haar darmen had of "zwak"is op de darmen kan dit nog wel even door gaan voor de ontlasting weer goed wordt hoor,ik blijf het nog steeds een positief verhaal vinden:D
Laatst gewijzigd door sylvia op do 18 sep 2003, 09:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Robian
#14316
Nou, vanmorgen heeft madam besloten dat ze het voer niet meer lust..  (zucht)
Zit ze er met een air naar te kijken van: "Hoe kun je me DAT nu voorzetten"

Alleen heeft ze nu een probleem want ze krijgt niets anders.
Ik heb het idee dat ze zich weer iets beter voelt want het is een hele tijd geleden dat ze deze spatjes had.
Ze poept echt wel de helft tot drie kwart minder dan voor de tijd.
Ik begin een klein beetje hoop te krijgen...

Gr. Sylvia
Door sylvia
#14317
Heb je beide smaken van carnibest in huis?Er zijn namelijk 2 smaken van de carnibest,natuurvoer en vleesmix.Hier krijgt hij ze alletwee zo blijven ze beide interesant.Hij krijgt hier ook 1 keer in de week een bakje vuile pens (rund want schaap lust hij niet ,de pens dan)en hij krijgt 1x per week een bakje witvis tussendoor (gekookt) Als hij pens krijgt op die zelfde dag krijgt hij ook botjes,zoals kippennekken of vleugels ,dat heeft hij wel moeten leren om die op te kauwen.
Laatst gewijzigd door sylvia op vr 19 sep 2003, 09:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Rosita
#14318
Hoi Robian,
Ik leef ontzettend met je mee. Mijn kleine Dante (nu alweer bijn 3 jaar) had vanaf kitten dunne ontlasting en Diaree. Hij heeft toen ook onderzoeken gehad (bloed en ontlasting). Wat dus wel degelijk zinvol was. Zijn ontlasting is drie keer (met telkens een paar mnd ertussen) nagekeken op bacteriën, giardia, vertering van eiwitten, vetten en koolhydraten, tevens is gekeken naar de hoeveelheid enzymen (weinig zou een probleem met zijn alvleesklier kunnen betekenen). Giardia is heel moeilijk terug te vinden omdat het hele verse poep moet zijn en ook dan moet je geluk hebben dat ze het vinden (dus niks gevonden betekend nog niet dat er niks zit en preventief een behandeling met panacur, een wormenkuur wat je vijf dagen moet geven maar wat dus ook giardia dood, is erg zinvol en heeft geen bijwerkingen zoals dunne omtlasting en spugen: mijn ene kat had dit namelijk wel altijd van een gewone wormenkuur, het moet wel door je dierenarts besteld worden en je moet de tbl hebben en niet de vloeistof). De ontasting moet je laten opsturen naar Utrecht want daar kunnen ze het beste nakijken. Pas bij het derde ontlastings onderzoek was giardia gevonden, en bij alle drie de keren was een overgroei van een bepaalde bacterie. Zijn vertering was op alle punten goed en hij is voor giardia en de bacterie behandeld, maar dit heeft helaas niet geholpen. Toen heb ik bloed laten nakijken in utrecht op alles (was best wel duur) en hier vonden ze een foliumzuur tekort, wat weer kan samenhangen met de bacterie overgroei in zij dunnendarm. Organen werkten goed. Bij toeval hoorden ik van iemand dat een hond met gevoelige darmen het vaak erg goed doet op versvlees en zo was ik bij bibi gekomen in purmerend (daarvoor kregen mijn katten hill's i/d wat bij Dante ook niet voor goede poep zorgden). Binnen twee dagen aten ze het rauw en poepten Dante geweldig goed, dit duurden een week toen het weer minder werd. Daarna waren het perioden dat het goed ging en deze werden steeds langer. Met het uitbreken van de vogelpest moesten mijn katten bibi niet meer (te weinig eendagskuikens) en heb ik toen in Amsterdam carnibest gehaald, wat met plezier gegeten wordt (alleen de natuurvoeding, de vleesmix moeten ze hier niet). Dante's poep is nu een keer per dag (meestal 's ochtends) goed en daarna heeft hij nog drie keer een slijm hoopje (ongeveer een koffielepel). Slijm is volgens mij zijn manier om de bacterie groei onder controle te houden, een teveel poept hij gewoon uit. Natuurlijk heeft hij nog zijn dagen dat het slechter gaat, maar de giardia parasiet, heb ik gehoord van mijn DA, gaat meestal nooit meer weg. Na behandeling (wat nooit alle parasieten dood) graven de overgebleven parasieten zich nog dieper in in het darmslijmvlies waar ze blijven sluimeren totdat het afweersysteem door ziekte of stres of wat dan ook zich bezig moet houden met andere dingen. Dan steekt de parasiet de kop weer op en is behandeling nodig. Ook geef ik panacur als ontwormingsmiddel en werk het dus tevens preventief. Ik hoop dat je hier wat aan heb. Oja nog vergeten te zeggen: Dante kan absoluut niet tegen gekookt vlees, of dit nou kipfile is, lamshart of witte vis, hij krijgt er altijd een reactie van. Ik hoop dan ook dat jouw kat het lekker rauw blijft eten en als ze carnibest niet meet lust kan je volgens mij beter bibi natuurmix proberen (mijn katten eten liever carnibest, het ruikt ook lekkerder, maar bibi aten ze vroeger ook heel graag, ik vraag trouwens vandaag aan ester of ze weer wat mee wil nemen om te kijken of ze het hier weer willen eten, dat is voor mij makkelijker omdat een van mijn honden ook bibi krijgt, hij lust jammer genoeg alleen de light van carnibest).

Groetjes Rosita
Door Robian
#14319
Heb je beide smaken van carnibest in huis?Er zijn namelijk 2 smaken van de carnibest,natuurvoer en vleesmix.Hier krijgt hij ze alletwee zo blijven ze beide interesant.Hij krijgt hier ook 1 keer in de week een bakje vuile pens (rund want schaap lust hij niet ,de pens dan)en hij krijgt 1x per week een bakje witvis tussendoor (gekookt) Als hij pens krijgt op die zelfde dag krijgt hij ook botjes,zoals kippennekken of vleugels ,dat heeft hij wel moeten leren om die op te kauwen.
Ik heb het net even nagevraagd. Er is bij ons in de buurt maar 1 soort carnibest te verkrijgen.
Er staat op de planning om in oktober bibi op te gaan halen en ester heeft wel twee smaken in huis voor zover ik weet.
Ik durf op dit moment nog even niet te gaan expirimenteren met allerlei andere dingen zoals kip of witvis.
Laten we eerst maar even kijken of het de goede kant opgaat met dat vleesvoer.

Rosita, wat een verhaal zeg... Mooie katten trouwens, zijn het siamezen?
Ik krijg steeds meer hoop als ik je verhaal zo lees. Misschien is dit ook voor Gina de oplossing.
Dat ze het niet eet heeft niets te maken met het feit dat ze het niet zou lusten hoor. Het is gewoon trutterigheid.
Als het aan haar ligt zou ze elke dag een ander menu willen hebben (het liefst geserveerd door een ober strak in het pak).

Aangezien mijn computer thuis de geest heeft gegeven zal ik maandag een update geven hoe we het weekend door zijn gekomen.

Fijn weekend allemaal en tot maandag!!!!
Door Robian
#14320
Goedemorgen,

De laatste info vanaf het poezefront.

Gina heeft verschillende humeuren met het eten van Carnibest.
De ene dag eet ze wel 125 gram, de andere dag wil ze er niet aan ruiken..
(Ik moet er echter wel olie waar sardientjes in hebben gezeten door heen mixen anders vindt ze het helemaal niets)

Braken doet ze niet meer, en ze poept wel 80 procent minder!!!
Soms poept ze de hele dag niet!
Vanmorgen had ze voor het eerst iets geproduceerd dat op en keutel leek!!

Ik ben erg hoopvol dat het nou de goede kant opgaat.
Ze slaapt echter wel veel meer als normaal.

Groetjes,
Sylvia
Gebruikersavatar
Door chooky
#14321
Bravo!!!!
Dat is echt heel goed nieuws. Wat ben ik blij dat het zoveel beter gaat met Gina.
groetjes,
Eva
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door