Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

#1620627
Mijn moeder belde vanochtend verontrustend op, ze had een stukje gelezen op de site van een dierenarts over een paraciet die bij rauw etende katten voorkwam en gevaarlijk zou zijn voor zwangere vrouwen.

Nu was mijn eerste reactie dat dit bangmakerij is en of slecht/verkeerd voorgelicht.

Echter, waar vuur is, is rook. Dus ik zou wel graag willen weten waar deze bewering vandaan komt, is er daadwerkelijk een paraciet?? Hoe en wat zit het daarmee en wat is jullie mening daarover.
Ik heb helaas geen link of naam waar het stond. Ze moest weer snel ophangen. Maar ik denk, jullie hebben hier vast al eens over gehoord en weten er wat meer over.
#1620848
Helaas niet helemaal waar, toxoplasmose komt voornamelijk voor bij jonge katten. Alle katten zijn er ooit mee besmet. De cysten zitten alleen de eerste paar weken na de besmetting in de ontlasting. Hierbij hebben de cysten 24-48h nodig vanuit de ontlasting infectieus te worden. Dus als je elke dag rond dezelfde tijd de kattenbak verschoond en dit in een afgesloten zakje in de container gooit, dan is er niets aan de hand.

Merendeel van de besmette mensen krijgen het via tuinieren, ongewassen groenten/fruit of besmet water. Dat is dan ook wel weer afkomstig van de kat die in de aarde heeft gepoept. De Toxoplasma gondii blijft lang na dat de drol vergaan is nog infectieus achter in de grond.

Dit heb ik allemaal eens uit gezocht, omdat mijn zus de kat voor altijd bij m'n ouders gedropt heeft :-\ toen ze er achter kwam dat ze zwanger was...
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door